MIty - opowieści o bogach i bohaterach. Scenariusz lekcji
I. Założenia metodyczne:Czas: 45 minutCele ogólne: Poznanie wybranych mitów greckich i rzymskich.Cele operacyjne: Po zakończeniu lekcji uczeń pamięta:- pojęcie "mit", "mitologia",- tytuły utworów Homera,- trzy wybrane mity,- głównych bohaterów "Iliady" i "Odysei".Rozumie:- wyżej wymienione pojęcia,- rolę mitów w życiu Greków i Rzymian,- symboliczne znaczenie wyrażeń: "pięta Achillesa", "koń trojański", "syzyfowa praca",....Potrafi:- opowiedzieć trzy dowolne mity,- dostrzec różnicę między rzeczywistością mitologiczna a historyczną,- wskazać na mapie Troję.Środki dydaktyczne:- podręcznik do historii,- atlasy historyczne,- J. Parandowski "Mitologia",- Fragmenty "Iliady" Homera,- R. Graves "Mity starożytnej Grecji",- Słownik szkolny. Mitologia grecka i rzymska,- W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury,- W. Markowska, "Mity greckie", Warszawa 1982,- kaseta video z nagraniem filmu "Herkules".Metody pracy: praca z podręcznikiem, słownikiem, mapą; rozmowa nauczająca, opowiadanie, praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela, scenki improwizowane.Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.II. Tok lekcji1. Czynności organizacyjno - porządkowe.2. W rozmowie nauczającej przypominamy wiadomości dotyczące głównych bogów greckich i rzymskich oraz form oddawania im czci. Informujemy, że na lekcji zapoznamy się z wybranymi "opowiadaniami" z życia w/w bogów, które to nazywamy mitami.3. Zapisanie tematu lekcji.4. Uczniowie przy pomocy odpowiednich słowników wyjaśniają termin "mit", "mitologia" (zapisują do zeszytu).5. Nauczyciel objaśnia uczniom pochodzenie mitu oraz rolę jaką pełniły w życiu Greków i Rzymian.6. Podział uczniów na 4 grupy. Przydzielenie zadań. (Uwaga! Uczniowie na lekcji poprzedniej otrzymali do przeczytania kserokopię wybranych tekstów)Grupa I: fragment "Iliady" HomeraGrupa II: fragment "Odysei" HomeraGrupa III: mit "Demeter i Kora" (wg W. Markowskiej)Grupa IV: mit "Syzyf" (wg J. Parandowskiego)KARTA PRACY DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP1. Zorganizujcie pracę w grupie, wybierzcie lidera, sekretarza i sprawozdawcę.2. Zdecydujcie o miejscu, w którym będziecie pracować.3. Wykonajcie następujące polecenia:- scharakteryzujcie postaci występujące w micie,- opowiedzcie treść mitu (możecie wykorzystać różne formy wypowiedzi np.: list, streszczenie, opowiadanie, wywiad),- odegrajcie krótką scenkę dramatyczną (może być forma pantomimy) do wybranego mitu lub jego epizodu.4. Zadbajcie o ciekawy styl i bogate słownictwo.5. Zaprezentujcie wyniki swej pracy w sposób atrakcyjny.Czas pracy: 10 minutCzas prezentacji: ok. 5 minut7. Prezentacja poszczególnych grup.8. Omówienie i ocena pracy każdej z grup.9. Na zakończenie lekcji nauczyciel pokazuje uczniom zdania, napisane na paskach kolorowego brystolu.Matematyka jest moją piętą Achillesa.Sprzątanie twego pokoju to syzyfowa praca.Przed klasówką zachowałem olimpijski spokój.Uczniowie wyjaśniają znaczenie wyróżnionych związków frazeologicznych w zdaniach.10. Podsumowanie lekcji. Wyciągnięcie wniosków.11. Obejrzenie fragmentów filmu "Herkules".12. Zadanie pracy domowej:Napisz, jaką rolę odgrywały mity w życiu Starożytnych Greków?
prosze