1 wykład.doc

(36 KB) Pobierz
23

23.02.2006 r.

Psychologia różnic indywidualnych

p. Anna Matczak

 

Przedmiot zainteresowania psychologii ogólnej: zjawiska i prawidłowości dot. wszystkich ludzi

Przedmiot zainteresowania psychologii różnic indywidualnych: różnice między ludźmi

 

Problemy:

1. jak opisywać różnice?

Podstawowe pojęcie: cecha (właściwość, atrybut, czynnik, wymiar, dymensja, zmienna)

- cecha – hipotetyczna dyspozycja człowieka warunkująca względną stałość pewnej klasy jego zachowań czy stanów

- typ (kategoria) – klasa ludzi, którzy się różnią od innych pod względem jakiejś cechy

 

2. jak mierzyć?

narzędzie psychometryczne – wyniki jednostkowe rozpatrywane na tle wyników grupy

- test (zbiory zadań)

- kwestionariusz (zbiory pytań)

 

3. geneza różnic indywidualnych

wkład czynników dziedzicznych i środowiskowych

 

4. znaczenie różnic indywidualnych

- czy inteligencja zwiększa szansę sukcesów zawodowych?

- jak temperament wpływa na radzenie sobie w sytuacjach trudnych?

- jakie cechy musi posiadać dobry menadżer?

- jakie cechy zwiększają ryzyko chorób psychosomatycznych?

 

5. pytania o strukturę cech

- o liczbę cech wystarczających do opisu np. model PEN – 3 cechy osobowości (ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność), model Wielkiej Piątki – ekstrawersja, neurotyczność, sumienność, ugodowość, otwartość na doświadczenie

- o istnienie i naturę związków między nimi

 

6. jak tworzyć typologię? – możliwe kryteria:

- pojedyncza cecha

·         podejście biegunowe np. ekstrawertyk, introwertyk; cechy rozkładają się wg krzywej normalnej

·         podejście modalne np. ekstrawertyk, ambiwertyk, introwertyk

- przewaga jednej cechy nad drugą np. konwergentyk (znalezienie 1 rozwiązania)- dywergentyk (myślenie nastawione na znalezienie wielu dobrych rozwiązań)

- specyficzna konfiguracja cech skorelowanych

·         podejście szufladkowe (np. schizotymik, cyklotymik, iksotymik)

- układ cech nieskorelowanych

·         podejście wymiarowe np. typologia umysłu wg Junga

 

 

Sposoby odbioru informacji

Sposoby wnioskowania informacji

percepcja

intuicja

myślenie

logik-empiryk

logik-teoretyk

uczucia

praktyk-analityk

wizjoner-mistyk

 

7. różnice międzygrupowe np. międzypłciowe, międzykulturowe

 

 

 

 

Zakres psychologii różnic indywidualnych:

·         możliwości

              - zdolności (wpływają na poziom wykonania zadań)

              - temperament (wpływa na szybkość, energię działania)

·         preferencje

              - style (określają sposoby działania np. styl poznawczy)

              - zainteresowania, zamiłowania (określają treść działania)

 

Klasyczny przedmiot psychologii różnic indywidualnych:

·         zdolności (inteligencja)

·         temperament

 

Zdolności to wyznaczniki efektywności uczenia się.

 

podmiotowe                                          środowiskowe (np. warunki pracy)



 



stałe                                                        zmienne

 





instrumentalne                            motywacyjne

 

zdolności = względnie stałe podmiotowe instrumentalne wyznaczniki efektywności uczenia się i wykonywania zadań

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin