5 wykład.doc

(46 KB) Pobierz
30

30.03.2006 r.

Psychologia różnic indywidualnych

Wykład 5

 

Testy grupowe i indywidualne

cechy

testy grupowe

testy indywidualne

ekonomiczność

duża

mała

wymagane kwalifikacje badających

niewielkie (badać może nie psycholog)

duże (m.in. konieczny trening)

wymagane „kwalifikacje” badanych

stosunkowo duże

małe => szerszy zakres stosowania

łatwość standaryzacji warunków i procedury

stosunkowo duża

mniejsza

możliwość zbierania danych obserwacyjnych

minimalna lub żadna

duża

 

testy szybkości (zadania stosunkowo łatwe wymagające refleksu) i testy mocy (czas mało ważny, istotne kompetencje badanych)

 

testy werbalne (słowne) i wykonaniowe (wykonawcze) np. szukanie drogi w labiryncie

 

Historia testów

1905 test Bineta i Simona (Francja) – Powstały w celu wykrywania dzieci mniej zdolnych, aby o nie szczególnie zadbać.

1912 – IQ – Stern (Niemcy)

1916 – pierwsza wersja adaptacji amerykańskiej testów Bineta (M. Terman – początek Satnfordzkich Skal Bineta)

1917 – pierwsze testy grupowe (na potrzeby armii amerykańskiej)

 

Wskaźniki stosowane w testach inteligencji i zdolności jako podstawa punktowania:

- poprawność odpowiedzi (najczęściej oceniana w skali 0-1, czasem 0-1-2, bardzo rzadko inaczej)

- szybkość odpowiedzi

·         czas wykonania zadań ( w testach „szybkości”)

·         liczba zadań wykonanych w określonym czasie

·         premie (dodatkowe punkty za szybsze wykonanie zadań)

 

Najczęstsze sposoby ujmowania wskaźników testowych

tradycyjne:

- wiek umysłowy (Binet)

wynik testu wyrażony wiekiem, w jakiem jest przeciętnie uzyskiwany w populacji (dot. dzieci)

- klasyczny iloraz inteligencji (W. Stern)

IQ= (wiek umysłowy* wiek życia)/100

więc 100 – przeciętny (dot. dzieci)

współczesne:

- centyle

- dewiacyjny iloraz inteligencji (D. Wechslera) i inne wyniki standaryzowane

 

Parametry skal wyników standaryzowanych najczęściej stosowane w testach:

skala

średnia

SD

IQ Wechslera

100

15

teny (0-100)

50

10; 1T=0,1 SD

steny (1-10)

między 5 a 6 stenem

2; 1 sten=0,5 SD

staniny (1-9)

w połowie 5 stanina

2; 1 stanin=0,5 SD

 

 

Wyniki przeciętne w granicach +/- 1SD (ok. 68, 26% os.):

- IQ Wechslera: 85-115

- teny: 40-60

- steny: 4-7

- staniny: od połowy 3 do połowy 7

 

Podstawowe zarzuty wobec testów:

- dot. zadań testowych

·         zadania nie wymagają poszukiwania selekcji i oceny informacji (są nieżyciowe)

·         zadania mają charakter konwergencyjny

·         zadania mierzą gównie „inteligencję akademicką” (m.in. ze względu na typowy materiał zadań, którym są liczby, słowa, symbole)

·         badany podlega sterowaniu zewnętrznemu

- dot. zasad diagnozy psychometrycznej

·         nieuwzględnianie istotnych cech jakościowych odpowiedzi (system 0-1)

·         „pozorna sprawiedliwość” - przykłady zmiennych różnicujących wyniki: wielkość zapotrzebowania na instrukcję, koncentracja uwagi, wielkość motywacji, refleksyjność-impulsywność, zapotrzebowanie na informacje zwrotne, lęk testowy

·         stosowanie statystycznego układu odniesienia ogranicza praktyczną użyteczność diagnozy

 

Wnioski:

- Testy nie stanowią czystej miary możliwości intelektualnych, bo ich wyniki zależą także od innych czynników.

- Testy mierzą wydajność intelektualną.

- Główne cele stosowania testów to: selekcja (zwłaszcza zawodowa), wstępna orientacja stanowiąca punkt wyjścia diagnozy.

- Nie należy zarzucać testom, że nie nadają się do tego, do czego nie są przeznaczone!

 

Kierunki modyfikacji testów:

- próby przybliżenia zadań testowych do życia:

·         zadania z nadmiarem informacji (skarpetki, jezioro)

·         zadania z niedoborem informacji (zadania Szumana; pseudosylogizmy)

- zmiana strategii doboru zadań (dbałość o trafność teoretyczną)

- analiza błędnych odpowiedzi

- indywidualizacja przebiegu badania np. pytania o przyczyny odpowiedzi

- stopniowana pomoc (diagnoza „dynamiczna”)

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin