pytania pri.doc

(42 KB) Pobierz

Typologia E.Kretschmera

Budowa ciała:
LEPTOSOMATYK
PYKNIK
ATLETYK

Temperament:
SCHIZOTYMIK
CYKLOTYMIK
IKSOTYMIK
------------------------------ -----

Typologia W.H.Sheldona

Budowa ciała:
EKTOMORFIK
ENDOMORFIK
MEZOMORFIK

Temperament:
CEREBROTONIK
WISCERTONIK
SOMATONIK
------------------------------ -----------------
Typologia Pawlowa

SANGWINIK
FLEGMATYK
CHOLERYK
MELANCHOLIK

 

-        koncepcji Heymansa i Wiersmy (typy temperamentu: AEP i te + )
- CECHY TEMPERAMENTU W TEORII tHOMASA I cHESS
- wymiary roznic indywidualnych w nawiazaniu do teorii aktywacji (jak ma introwertyk a jak ekstrawertk ta tabelka)
- do czego prowadzi duz aintensywność reagowania
- do czego prowadzi mała intensywnośc reagowania
- reaktywnośc we wczesniejszym ueciu RTT a inne cechy temperamentu
- laboratoryjna diagnoza ruchliwosci i reaktywnosci
- kwestionariusze i opis skal ( napewno było o wersji dla dzieci EAS)

-        ROLA CZYNNIKÓW GENETYCZNYCH W GENEZIE RÓZNIC INDYWIDUALNYCH

- bliźnietach monozygotyczne
- bliżnieta dyzygotyczne
- rodzeństwo
-rodzic dziecko

Zaznaczyć co zalicza sie do osob wyskokoreaktywnych a co do nisko reaktywnych

- czynniki specyficzne a czynnik G
- analiza czynnikowa
-inteligencja płynna i skrystalizowana
- 5 typów inteligencji Gardnera
wiedziec ile jest operacji i jakie w trójwymiarowym modelu strukturalnym intelektu, jak u Guliforda i Gardera
- triarchiczna teoria inteligencji

-        A E P TYP TEMPERAMENTU:
+ + + pasjonat
+ + - choleryk
+ - + flegmatyk
+ - - sangwinik
- + + sentymentalny
- + - nerwowy
- - + apatyczny
- - - amorficzny

-        1. schizomityk u Shledona = cerebrotonik,

2. czym jest wskaźnik odziedziczalności = stosunek wariancji genotypowej do fenotypowej.

3. osoby wysoko reaktywne są = Kagan = temperament zahamowany: nieśmiałość i powściągliwość


4. IQ osoba ma 85= znajduje sie w pierwszym odchyleniu standardowym ponizej sredniej,

5. rozszyfrować EAS = • Model EAS A.H. Bussa i R. Plamina = Składniki temperamentu; = teoria aktywacji?!
to genetyczna teoria temperamentu

emocjonalność (emotionality)› niezadowolenie ›strach ›złość

aktywność (activity) – siła i tempo reakcji ruchowych
towarzyskość (sociability)




6. mało reaktywna i mało aktywna = niezharmonizowana z niedosymulowaniem się,

7. kto z wymienionych był za równorzędną teoria intel.

? „szkoła amerykańska”
o E.I.Thorndike (1920)
o I.I.Thurstone (1938)7 podstawowych zdolności umysłowej
o J.F. Guilford (1967)- teoria „atomiczna”, przedstawia aż 120 niezależnych od siebie teorii

? Współcześnie:
o H.Gardner

Kelley - 5 równorzędnych czynników niezależnych od siebie





8. jakie zadania nadają się do badania int. płynnej= Rozumowanie indukcyjne
- klasyfikacja
- szeregowanie
- analogie
np.figury geometryczne


9. rozpoznaj wśród zadań te do badania int. społecznej = material badan behawioralny:
a) percepcyjny (rysunki, fotografie)
b) werbalny (opisy zachowań, sytuacji społecznych itp.)

rozpoznawanie stanów psychicznych i relacji społecznych, rozumienie norm, przewidywania konsekwencji zachowań (myślenie przyczynowo-skutkowe),

10. analiza czynnikowa to, = – to podstawowa metoda badań nad strukturą zdolności. Metoda statystyczna służąca wyróżnieniu w ramach jakiegoś konstruktu (na

przykład inteligencji) hipotetycznych czynników składowych (tu zdolności). Jest oparta na badaniach układu wzajemnych korelacji miedzy wynikami wielu różnych

zadań umysłowych.


11. ile podstawowych zdolności według Guilforda w wytwarzaniu dywergencyjnym = 180 ? 120? - to jest zle nie wiem ile

12. co to jest czas inspekcji = (inspection time - IT), czas potrzebny do rozróżnienia 2 prostych bodźców percepcyjnych
 

-        13. subteroia kontekstu = Funkcja inteligencji – adaptacja do świata zewnętrznego
Trzy formy adaptacji:
- dostosowywanie do wymagań środowiska
- wybór środowiska
- przekształcanie środowiska
. Zróżnicowanie wymagań środowiskowo-kulturowych ? zróżnicowanie treści inteligentnych zachowań i form, jakie przybiera inteligencja
. Idea testów czystych kulturowo jest pozbawiona sensu
. Postulat: wykrywanie kulturowo wyznaczonych treści inteligentnych zachowań (np. analiza „ukrytych teorii inteligencji”); wyodrębnione czynniki:

zdolności rozumowania, zdolności werbalne, inteligencja społeczna (umiejętność korzystania z wytworów cywilizacji oraz radzenia sobie z ludźmi)


14. komponenty nabywania wiedzy=
• Selektywne kodowanie (przyjmowanie)
• Selektywne kombinowanie (integrowanie)
• Selektywne porównywanie


15. jakie korelacje IQ są najwyższe - między rodzeństem razem
po kolei Bliźnięta monozygotyczne
Bliźnięta monozygotyczne wychowywane oddzielnie
Bliźnięta dyzygotyczne
Zwykłe rodzeństwo
Rodzic – dziecko
Dziadek(babka) – wnuk (wnuczka)
Rodzeństwo przyrodnie
Kuzyni




16. co ze sobą koreluje w RTT Strelaua,

17. wychowanie a style poznawcze = Na kształtowanie się stylu poznawczego dziecko wpływa wychowanie, zwłaszcza wymiar kontroli/swobody.

19. czemu sprzyja wysoka reaktywność = Kagan = temperament zahamowany: nieśmiałość i powściągliwość, (duża reaktywność=łatwość powstawania i intensywność

reakcji)

-        20. laboratoryjna diagnoza ruchliwości = przykładowe wskaźniki:
• Czas trwania obrazu następczego – bodziec zniknął, a badany nadal go np. widzi;
• Krytyczna częstotliwość migotania – jak małe odstępy migotania jest badany w stanie zauważyć;
• Krytyczna częstotliwość zmiany bodźców (niezbędna do nadążania za reakcjami) – np. naciskanie raz lewego, raz prawego przycisku w odpowiedzi na

pojawianie się przedstawicieli dwóch różnych kategorii, np. roślin i zwierząt; im tempo, za którym badany nadąża, jest większe, tym ma on większą ruchliwość;
• Łatwość przeróbki znaczenia sygnałowego bodźców – np. dostosowywanie się do zmieniającej się instrukcji; im ta łatwość jest większa, tym badany jest

bardziej ruchliwy;


21. wytłumaczyć lęk u impulsywnych = Wg Kagana impulsywność jest sposobem na radzenie sobie z lękiem. Problem rodzi bowiem napięcie (także lęk), a

impulsywność pozwala szybko sobie z nim poradzić. Ludziom bowiem łatwiej myśleć, że można sobie z czymś szybko poradzić.
Jest to jeden z rodzajów samoutrudniania – rzucania kłód pod własne nogi.

Wg Messera – to refleksyjna osoba ma silny lęk; lęk ten jest zgeneralizowany, jest lękiem przed nieadekwatnością; badania to potwierdziły.

Pomysły godzące obie koncepcje: wszystko zależy od rodzaju lęku. Jeśli osoba lęka się, że ma niskie kompetencje intelektualne, to dominuje impulsywność.

Wysoka samoocena, ale lęk przed niepowodzeniem i dezaprobatą społeczną powoduje natomiast refleksyjność (opłaca się ona komuś, kto wierzy, że może mu się

udać).


jeszcze z drugiej grupy:

22. kto w modelach równoległych wspominał o int. społecznej = H. GARDNER ale tez E.L. THORNDIKE

23. co to jest dewiacyjny iloraz inteligencji = (D. Wechsler) – 100 oznacza średnią

24. IQ 120= drugie odchylenie standardowe powyzej sredniej,

25. co mówi teoria Cattela o inteligencji płynnej = gf - inteligencja płynna (fluid) Nie ma swojego kształtu
- ogólny potencjał intelektualny
- to, co wpływa na funkcjonowanie mózgu
- uwarunkowany biologicznie (genetycznie)
- niezależny od doświadczenia
26. ECT = Założenie: inteligencja pojawia się w szybkości wykonywania elementarnych zadań poznawczych (elementary cognitive tasks = ECT)
- zadania wymagające reakcji prostej
- zadania wymagające reakcji prostej z wyborem
- wzrokowe przeszukiwanie serii
- pamięciowe przeszukiwanie serii
- porównywanie bodźców (np. dwóch linii) przy krótkim czasie prezentacji
- testy weryfikacji remantycznej (?) np. porównywanie informacji przedstawionych w różnych kodach

27. z czego wnioskujemy, że istnieje czynnik g,

28. ze 3 pytania o małą reaktywność,

29. z czym koreluje reaktywność emocjonalna = Cechy energetyczne: reaktywność emocjonalna, wrażliwość sensoryczna, wytrzymałość (wyodrębnione z reaktywność w

wersji wcześniejszej) i aktywność.???


30. czym charakteryzują się hierarchiczne modele intelig. - czynnik g? sktystalizowana i plynna inteligencja?

31. kto tworzył hierarch. modele int.= C. Spearman (czynnik g)??? tworzyl czy stworzyl? stworzyl nie wiem kto tworzyl jest nizej


plus dodatkowe pytania

32. przedstawiciele hierarchicznej
? „szkoła brytyjska”:
o C. Burt (1949)
o P.E.Vernon
o B.B Catell
? Współcześnie: S.I. Horn (J.L. HORN, HOFER 9 czynnikow 2 stopnia)
o J.Caroll
C. Spearman



33. co to jest teoria inwestowania = Inteligencja skrystalizowana powstaje na skutek zaangażowania = Teoria inwestowania. Po 15 roku życia inteligencja

płynna spada a skrystalizowana pozostaje bez zmian


34. Inteligencja intrapersonalna = rozumienie samego siebie, własne potrzeby,pragnienia, mocne i słabe strony = H. GARDNER


35. dowody na inleligencje rownorzedna = Dowody odrębności poszczególnych rodzajów inteligencji:

1. Wybiórcze podleganie zaburzeń wskutek uszkodzeń mózgu.
2. Różnice intraindywidualne (wewnątrzosobnicze).
3. Możliwość wskazania podstawowych dla danej inteligencji operacji umysłowych.
4. Odrębność dróg rozwojowych (rożne tempo rozwoju).
5. Odrębność historii ewolucyjnej.
6. Możliwość jednoczesnego wykonywania zadań angażujących rożne inteligencje.
7. Brak korelacji między testami angażującymi rożne inteligencje i występowanie korelacji między różnymi rodzajami zadań angażujących tę samą

inteligencję.
8. Związek z kulturowo wyodrębnionymi zakresami działania i symbolami


36. co to jest wiek umysłowy (A. Binet) – wynik testu wyrażany wiekiem, w jakim jest przeciętnie uzyskiwany w populacji (dot. dzieci)
- klasyczny iloraz inteligencji (Stern)
IQ = (wiek umysłowy/ wiek życia) x 100
Też tylko dla dzieci


37. co to jest CAT = testowanie adaptacyjne (CAT – Computer Adaptive Testing)
- dostosowanie zakresu badania do jakości odpowiedzi i psychometrycznych parametrów zadań („indywidualna droga po teście”)
- podawanie wskazówek dostosowanych do rodzaju błędu


38. Kagan = - temperament zahamowany: nieśmiałość i powściągliwość, (duża reaktywność=łatwość powstawania i intensywność reakcji)

- temperament niezahamowany: towarzyskość i spontaniczność

39. Wg Graya introwertyk= lęk+ brak impulsywności; ekstrawertyk= brak lęku+impulsywność

-        na pewno na egzaminie bylo cos o P300

-        "kto uzyskal 8 stanin. to znaczy ze a) w normie b) powyzej itd"
11. ile podstawowych zdolności według Guilforda w wytwarzaniu dywergencyjnym

-        11. ile podstawowych zdolności według Guilforda w
>wytwarzaniu dywergencyjnym

wdłg. mnie = 30.

w.dywergencyjne tj. operacja (1)x (5)rodzaje treści (figural,symb,sem,behaw)x (6)typów (klasy, relacjeit

-        1.A czy ktoś może wie co dokładnie znaczą cechy u Cloningera (Samokierowanie, współpraca,autotranscendencja) . Zwłaszcza to ostatnie..?

2.i jakie metakompo. są wdłg. Sternberga wykorzystywane do myślenia indukcyjnego?

-        inteligencja dziecka z wiekiem...., korelacja miedzy inteligencja dziecka a wyksztalceniem rodzicow swiadczy o...., testy inteligencji pozwalaja na..., BIS, co mierzy skala SPH w PTS, osoba o wysokiej reaktwnosci...., czym sie charakteryzuje ekstrawertyk, do jakiej terii jest test DOTS-R, trudny temperament u Thomasa i Chess, cos odnosnie koncepcji Gray'a.

-        o czym świadczy/ z czym jest związane korelacja mdz wysokim IQ u dzieci a wykształceniem rodziców ?

-        Zakres treściowy egzaminu
INTELIGENCJA – PODEJŚCIE PSYCHOMETRYCZNE
Hierarchiczne koncepcje inteligencji – nazwiska reprezentantów; pojęcie czynnika g; inteligencja płynna a inteligencja skrystalizowana
Teorie czynników równorzędnych – istota tego podejścia; nazwiska reprezentantów; model Guilforda!
Testy inteligencji – cechy specyficzne testów (zwłaszcza standaryzacja i normalizacja); typy zadań mierzących różne zdolności (także społeczne); problem „czystości kulturowej”; dewiacyjny iloraz inteligencji (w odróżnieniu od klasycznego)

INTELIGENCJA – PODEJŚCIA BIOLOGICZNE I POZNAWCZE
Elementarne zadania poznawcze i uzyskiwane w nich wskaźniki (np. czas reakcji, czas inspekcji); ich zalety; dane świadczące o ich trafności
Psychofizjologiczne wskaźniki inteligencji (cechy potencjałów wywołanych skorelowane z inteligencją)
Teoria Sternberga – główne tezy subteorii kontekstu i subteorii doświadczenia; rodzaje komponentów; funkcje metakomponentów

TEMPERAMENT – RÓŻNE KONCEPCJE
Kretschmer i Sheldon
Pawłow (typologia)
Neopawłowiści
Interakcyjna Teoria Temperamentu (Thomas i Chess); pojęcie „dobroci dopasowania”
Genetyczna Teoria Temperamentu (Buss i Plomin)
Ekstra – introwersja
Gray

REGULACYJNA TEORIA TEMPERAMENTU STRELAUA
Cechy temperamentu i związki między nimi; pojęcie zharmonizowanej i niezharmonizowanej struktury temperamentu; typy zharmonizowania i niezharmonizowania
Reaktywność a aktywowalność, zapotrzebowanie na stymulację i ekstra-introwersja
Reaktywność a styl działania i cechy osobowości
Laboratoryjne wskaźniki reaktywności i ruchliwości
Parcjalność temperamentu


GENEZA RÓŻNIC INDYWIDYALNYCH
Pojęcie wskaźnika odziedziczalności
Związek między korelacją inteligencji a stopniem pokrewieństwa
Zmiany temperamentu pod wpływem niedoboru lub nadmiaru stymulacji środowiskowej (model Eliasza)
STYL POZNAWCZY
Pojęcie stylu poznawczego
Refleksyjność – impulsywność, zależność – niezależność od pola, abstrakcyjność – konkretność
pojęcie; pomiar; znaczenie; uwarunkowania

INNE
Pojęcie różnic intraindywidualnych
Analiza czynnikowa (ogólna idea)
schizomityk u Shledona = cerebrotonik, czym jest wskaźnik odziedziczalności, osoby wysoko reaktywne są, IQ, osoba ma 85, rozszyfrować EAS, mało reaktywna i mało aktywna = niezharmonizowana z niedosymulowaniem się, kto z wymienionych był za równorzędną teoria intel., jakie zadania nadają się do badania int. płynnej, rozpoznaj wśród zadań te do badania int. społecznej, analiza czynnikowa to, ile podstawowych zdolności według Guilforda w wytwarzaniu dywergencyjnym, co to jest czas inspekcji, subteroia kontekstu, komponenty nabywania wiedzy, jakie korelacje IQ są najwyższe - między rodzeństem razem, co ze sobą koreluje w RTT Strelaua, wychowanie a style poznawcze, czemu sprzyja wysoka reaktywność, laboratoryjna diagnoza ruchliwości,wytłumaczyć lęk u impulsywnych.

-        kto w modelach równoległych wspominał o int. społecznej, co to jest dewiacyjny iloraz inteligencji, IQ 120, co mówi teoria Cattela o inteligencji płynnej, ECT, z czego wnioskujemy, że istnieje czynnik g, ze 3 pytania o małą reaktywność, z czym koreluje reaktywność emocjonalna, czym charakteryzują się hierarchiczne modele intelig., kto tworzył hierarch. modele int.

-        schizomityk u Shledona = cerebrotonik, czym jest wskaźnik odziedziczalności, osoby wysoko reaktywne są, IQ, osoba ma 85, rozszyfrować EAS, mało reaktywna i mało aktywna = niezharmonizowana z niedosymulowaniem się, kto z wymienionych był za równorzędną teoria intel., jakie zadania nadają się do badania int. płynnej, rozpoznaj wśród zadań te do badania int. społecznej, analiza czynnikowa to, ile podstawowych zdolności według Guilforda w wytwarzaniu dywergencyjnym, co to jest czas inspekcji, subteroia kontekstu, komponenty nabywania wiedzy, jakie korelacje IQ są najwyższe - między rodzeństem razem, co ze sobą koreluje w RTT Strelaua, wychowanie a style poznawcze, czemu sprzyja wysoka reaktywność, laboratoryjna diagnoza ruchliwości,wytłumaczyć lęk u impulsywnych.

kto w modelach równoległych wspominał o int. społecznej, co to jest dewiacyjny iloraz inteligencji, IQ 120, co mówi teoria Cattela o inteligencji płynnej, ECT, z czego wnioskujemy, że istnieje czynnik g, ze 3 pytania o małą reaktywność, z czym koreluje reaktywność emocjonalna, czym charakteryzują się hierarchiczne modele intelig., kto tworzył hierarch. modele int.

-        na pantoflu udało mi się znaleźć przykłady pytań, które były zadawane jeszcze wtedy, gdy na pri były pytania otwarte...np. były to takie pytania:
1. Jakie są założenia hierarchicznych modeli inteligencji?
2. Podaj przykłady metakomponentów wykorzystywanych wg Sternberga w myśleniu indukcyjnym.
3. Wskaźnik odziedziczalności - wzór Falconera
4. Jakie są największe zalety kwestionariuszowych i obserwacyjnuch metod pomiaru temperamentu.
5. Co oznacza termin aktywowalność??
6. Podaj przykład metody diagnozy stylu poznawczego.

1) wyjasnij pojecie metakomponentów
2) podaj przyklad zadania do badania zdolnosci wzrokowo-przestrzennych
3) wyjasnij pojecie odziedziczalnosci
4) jaki jest i czym sie tlumaczy zwiazek miedzy reaktywnoscia a aktywnoscia w RTT
5) glowne tezy koncepcji Pawlowa
6) co sprzyja ksztaltowaniu sie u dziecka niezaleznego od pola stylu poznawczego

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin