Zabawy z rymem pomagają dziecku odkrywać dźwiękową strukturę słowa, rytm i melodię, przenoszą zainteresowanie z treści języka na jego stronę formalną. Ten rodzaj zabaw jest przez dzieci bardzo lubiany, ponieważ oprócz realizacji wielu celów dydaktycznych np. doskonalenie artykulacji wymowy, kreatywności, sprawności motorycznej, umiejętności realizowania wspólnych zadań – dostarcza im radości, a to ma działanie relaksacyjne.
1. Dokańczamy rymy:
- Kózki meczą a baranki …(np. beczą).
- Miś w borze a krowa …(np. w oborze).
- Kasia maluje a Malwinka …(np. rysuje).
- Lata mucha koło …(np. ucha).
- Żabka mała w wodzie się …(np. kąpała).
- Skowronek nie lubi …(np. winogronek).
2. Propozycje wyliczanek:
- A w hamaku Jasio śpi, obudzi się, będzie …(np. zły).
- Na zielonym dębie usiadły …(np. gołębie).
- Siedzi kura w koszyku, składa jaja …(np. bez liku, do szyku).
CELE:
1. Utożsamianie i różnicowanie dźwięków mowy.
2. Uwrażliwienie na pełne rozumienie wypowiedzi słownych.
3. Koncentracja dziecka na wymawiane dźwięki, która pomoże w opanowaniu poprawności artykulacyjnej.
4. Rozpoznanie wymawianych wyrazów, sylab, dźwięków.
5. Utrwalenie położenia narządów artykulacyjnych przy realizacji odpowiednich głosek(s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, cz, ż, dż, l, r)
6. Wdrażanie u dziecka starannej wymowy w stopniu jak najlepszym.
7. Opanowanie różnic w wymowie głosek syczących i szumiących.
Zabawa w kończenie słów- podajemy I sylabę, np. ko- i eksponujemy obrazek „korale”, dziecko dopowiada brakujące części wyrazu.
1. Prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej.
2. Rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego.
3. Wybrzmiewanie głosu na maskę czyli podniebienie twarde, zęby, wargi.
Wypowiadamy zdanienp.: W listopadzie pusto w sadzie– cicho – głośno – szeptem- Mówienie co drugiego słowa, w miejscu opuszczonego słowa klaśnięcie:W…pusto…sadzie.
WielkiCzarnySyriusz