Drzewko decyzyjne
Metoda ta polega na graficznym przedstawieniu procesu podejmowania określonych decyzji podczas dyskusji. Pomaga ocenić sytuację dzięki odpowiedziom na kolejne pytania, dotyczące możliwych rozwiązań postawionego problemu oraz pozytywnych bądź negatywnych skutków tych rozwiązań. Każdy uczeń dysponuje arkuszem papieru przygotowanym schematem drzewa decyzyjnego. Taki sam rysunek nauczyciel umieszcza na tablicy. Następnie formułuje problem, który będzie rozważany metodą drzewka decyzyjnego i zapisuje go w odpowiedniej rubryce schematu. W dalszej kolejności nauczyciel i uczniowie określają wartości i cele, które należy osiągnąć, aby skutecznie rozwiązać problem. Po wysłuchaniu opisu uczniowie wymieniają i wpisują we właściwym miejscu schematu możliwe opcje rozwiązań „a” oraz „b”. Następnie każdy uczeń określa i zapisuje w rubrykach powyżej pozytywne i negatywne skutki obydwu proponowanych rozwiązań z punktu widzenia przyjętych wartości i celów. Następnie uczniowie przedstawiają swoje drzewa i razem z nauczycielem podsumowują rozwiązania problemu.
1. Problem
a)
b)
2. Możliwe rozwiązania
Pozytywne skutki rozwiązania a)
Pozytywne skutki rozwiązania b)
Negatywne skutki rozwiązania a)
Negatywne skutki rozwiązania b)
4. Pozytywne skutki rozwiązań
5. Negatywne skutki rozwiązań
3. Cele i wartości
dziubusek30