WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Program nauczania dla klas V–VI szkoły podstawowej
zatwierdzony przez MEN pod nr DKW- 4014 – 253A/99
Celem zajęć" Wychowania do życia w rodzinie" jest:
POZNANIE
- zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka
- dróg rozwoju emocjonalnego i uczuciowego
- funkcji i organizacji życia rodzinnego
KSZTAŁCENIE
- refleksyjnego stosunku do siebie
- przekonań o konieczności kierowania własnym rozwojem
- wrażliwości na potrzeby otoczenia
- uwzględnienie potrzeb innych ludzi i służenia im
WYCHOWANIE
- bogacenie życia wewnętrznego i potrzeb uczuciowych
- wyzwolenie potrzeb wyższych jako warunek samorozwoju
Program wprowadza w pierwszy etap zajęć na temat: rodziny, funkcji płciowości, koleżaństwa, przyjaźni i miłości. Jest też zapowiedzią etapów następnych, przewidzianych dla gimnazjum i liceum. W programie przewiduje się 14 godzin lekcyjnych zajęć na poszczególnym etapie kształcenia. W planowaniu zajęć uwzględniono również różne tempo rozwoju psychoseksualnego dziewcząt i chłopów, co wymaga jednoznacznie prowadzenia zajęć z podziałem na grupy według płci. Dlatego też przewidziano w programie 5 godzin z podziałem na grupy jednopłciowe. Podział ten jest umotywowany nie tylko częściowo "krępującymi" tematami, które dotyczą stosunkowo niewielkiej ilości zajęć, lecz także i tym, że w okresie dojrzewania świat wewnętrzny dziewcząt i chłopców, ich zainteresowania, potrzeby psychiczne są tak różne, że w grupach jednopłciowych praca wychowawcza może być spokojniejsza i twórcza. (tematy prowadzone z podziałem na grupy zaznaczono na czerwono)
Proponowane tematy zajęć: w klasie V
1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce spotkań.
2. Rodzina w życiu człowieka
3. I wy studiujecie w „Akademii Dobra”
4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego
5. Sztuka życia rodzinnego
6. Rodzicielstwo: Mama Tata i ja…
7. Rodzi się człowiek
8. Dojrzewanie: co się ze mną dzieje?
9. Trudny czas dojrzewania
10. Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa
11. Odpowiedzialność za słowo
12. W kręgu kolegów i koleżanek
13. Rola mężczyzny w życiu rodzinnym
14. Rola kobiety w życiu rodzinnym
Proponowane tematy zajęć w klasie VI
1. Wspólnota rodzinna i zachodzące w niej relacje.
2. Dom moich marzeń.
3. Rozwiązywanie konfliktów.
4. Umiejętność świętowania.
5. Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się.
6. Higiena w okresie dojrzewania.
7. Moje ciało zasługuje na szacunek
8. Ja w grupie rówieśniczej
9. Blaski i cienie koleżeństwa.
10. Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi.
11. .TV – konkurentka naszej wyobraźni
12. . Jak się nie zgubić w supermarkecie świata?.
13. O wartości rodziny.
14. Przekaz wartości, tradycji i zwyczajów w rodzinie.
Metody i techniki jakie będzie stosował nauczyciel to między innymi: wykład, praca w małych grupach, drama - symulacja ról, pogadanka, dyskusja, metoda "burzy mózgów" itp.
Specyfika zajęć polega na tym, że przygotowują one do skutecznego radzenia sobie w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich, akceptacji swojej płciowości i dokonywania w przyszłości właściwych, odpowiedzialnych wyborów. Przedmiot nie podlega ocenie.
Ocenę wystawi uczniowi kiedyś „samo życie” - oby najlepszą!
Temat
Cele i zadania
Osiągnięcia
Uwagi
1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce naszych spotkań.
1. Uświadomienie uczniom celowości lekcji "Wychowanie do życia w rodzinie"
2. Ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych ról życiowych.
3. Podwyższenie poziomu komunikacji międzyludzkiej.
4. Umocnienie motywacji do uczestniczenia w zajęciach.
Uczeń:
· przekona się, że o rodzinie można rozmawiać również na lekcjach;
· przyjmie do wiadomości, że problematyka zajęć dotyczy spraw oczywistych, ale niepowtarzalnych i ważnych;
· dowie się, że celem lekcji jest pomoc w "wędrowaniu" niełatwą drogą ku dorosłości.
2. Rodzina w życiu człowieka.
1. Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.
2. Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną
3. Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie
· uświadomi sobie pełne znaczenie terminu „rodzina”
· pozna podstawowe funkcje rodziny
· zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju
3. I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
1. Uzmysłowienie ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej, gdzie buduje się więź.
2. Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.
3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.
· dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga "wejść w życie";
· bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa;
· zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń, które również wpływają na atmosferę domu
4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego.
1. Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? Kim byli moi przodkowie?
2. Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.
3. Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.
4. Wzbogacenie słownictwa o terminy związane z rodziną i pokrewieństwem.
· uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności;
· umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie;
· potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców.
5. Sztuka życia rodzinnego.
1. Uświadomienie, że porozumiewanie się jest niezwykle istotnym elementem życia rodzinnego.
2. Poznanie rodzajów komunikantów.
3. Ukazanie roli empatii w życiu rodzinnym.
4. Kształtowanie postawy wdzięczności wobec najbliższych.
· dostrzeże rodziców jako osoby, które obdarzają go miłością;
· wzmocni więź z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem;
· potrafi nazwać rodzaje komunikatów i je ulepszać;
· będzie umiał wyrazić wdzięczność i szacunek najbliższym.
6. Rodzicielstwo; Mama, Tata, ja i...
jirenka