plan wdz.doc

(137 KB) Pobierz
OCR Document

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

 

Program nauczania dla klas V–VI szkoły podstawowej

 

zatwierdzony przez MEN pod nr DKW- 4014 – 253A/99

 

 

 

 

 

Celem zajęć" Wychowania do życia w rodzinie" jest:

 

POZNANIE

- zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka

- dróg rozwoju emocjonalnego i uczuciowego

- funkcji i organizacji życia rodzinnego

 

KSZTAŁCENIE

- refleksyjnego stosunku do siebie

- przekonań o konieczności kierowania własnym rozwojem

- wrażliwości na potrzeby otoczenia

- uwzględnienie potrzeb innych ludzi i służenia im

 

WYCHOWANIE

- bogacenie życia wewnętrznego i potrzeb uczuciowych

- wyzwolenie potrzeb wyższych jako warunek samorozwoju

 

Program wprowadza w pierwszy etap zajęć na temat: rodziny, funkcji płciowości, koleżaństwa, przyjaźni i miłości. Jest też zapowiedzią etapów następnych, przewidzianych dla gimnazjum i liceum. W programie przewiduje się 14 godzin lekcyjnych zajęć na poszczególnym etapie kształcenia. W planowaniu zajęć uwzględniono również różne tempo rozwoju psychoseksualnego dziewcząt i chłopów, co wymaga jednoznacznie prowadzenia zajęć z podziałem na grupy według płci. Dlatego też przewidziano w programie 5 godzin z podziałem na grupy jednopłciowe. Podział ten jest umotywowany nie tylko częściowo "krępującymi" tematami, które dotyczą stosunkowo niewielkiej ilości zajęć, lecz także i tym, że w okresie dojrzewania świat wewnętrzny dziewcząt i chłopców, ich zainteresowania, potrzeby psychiczne są tak różne, że w grupach jednopłciowych praca wychowawcza może być spokojniejsza i twórcza. (tematy prowadzone z podziałem na grupy zaznaczono na czerwono)


Proponowane tematy zajęć: w klasie V

 

1.       Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce spotkań.

2.       Rodzina w życiu człowieka

3.       I wy studiujecie w „Akademii Dobra”

4.       Jestem gałązką drzewa genealogicznego

5.       Sztuka życia rodzinnego

6.       Rodzicielstwo: Mama Tata i ja…

7.       Rodzi się człowiek

8.       Dojrzewanie: co się ze mną dzieje?

9.       Trudny czas dojrzewania

10.   Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa

11.   Odpowiedzialność za słowo

12.   W kręgu kolegów i koleżanek

13.   Rola mężczyzny w życiu rodzinnym

14.   Rola kobiety w życiu rodzinnym

 

Proponowane tematy zajęć w klasie VI

 

1.       Wspólnota rodzinna i zachodzące w niej relacje.

2.       Dom moich marzeń.

3.       Rozwiązywanie konfliktów.

4.       Umiejętność świętowania.

5.       Odmienność płci – urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się.

6.       Higiena w okresie dojrzewania.

7.       Moje ciało zasługuje na szacunek

8.       Ja w grupie rówieśniczej

9.       Blaski i cienie koleżeństwa.

10.   Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi.

11.   .TV – konkurentka naszej wyobraźni

12.   . Jak się nie zgubić w supermarkecie świata?.

13.   O wartości rodziny.

14.   Przekaz wartości, tradycji i zwyczajów w rodzinie.

 

 

 

              Metody i techniki jakie będzie stosował nauczyciel to między innymi: wykład, praca w małych grupach, drama - symulacja ról, pogadanka, dyskusja, metoda "burzy mózgów" itp.

Specyfika zajęć polega na tym, że przygotowują one do skutecznego radzenia sobie w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich, akceptacji swojej płciowości i dokonywania w przyszłości właściwych, odpowiedzialnych wyborów. Przedmiot nie podlega ocenie.

Ocenę wystawi uczniowi kiedyś samo życie - oby najlepszą!

Plan wynikowy "Wychowanie do życia w rodzinie" - kl. V

 

Temat

Cele i zadania

Osiągnięcia

Uwagi

 

1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce naszych spotkań.

1.  Uświadomienie uczniom celowości lekcji "Wychowanie do życia w rodzinie"

2.  Ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych ról życiowych.

3.  Podwyższenie poziomu komunikacji międzyludzkiej.

4.  Umocnienie motywacji do uczestniczenia w zajęciach.

Uczeń:

·     przekona się, że o rodzinie można rozmawiać również na lekcjach;

·     przyjmie do wiadomości, że problematyka zajęć dotyczy spraw oczywistych, ale niepowtarzalnych i ważnych;

·     dowie się, że celem lekcji jest pomoc w "wędrowaniu" niełatwą drogą ku dorosłości.

 

 

2. Rodzina w życiu człowieka.

1.    Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.

2.    Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną

3.    Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie

Uczeń:

·     uświadomi sobie pełne znaczenie terminu „rodzina”

·     pozna podstawowe funkcje rodziny

·     zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju

 

 

3. I wy studiujecie w "Akademii Dobra"

1.    Uzmysłowienie ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej, gdzie buduje się więź.

2.    Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.

3.    Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.

Uczeń:

·     dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga "wejść w życie";

·     bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa;

·     zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń, które również wpływają na atmosferę domu

 

 

4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego.

1.    Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? Kim byli moi przodkowie?

2.    Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.

3.    Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.

4.    Wzbogacenie słownictwa o terminy związane z rodziną i pokrewieństwem.

Uczeń:

·     uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności;

·     umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie;

·     potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców.

 

 

5. Sztuka życia rodzinnego.

1.     Uświadomienie, że porozumiewanie się jest niezwykle istotnym elementem życia rodzinnego.

2.     Poznanie rodzajów komunikantów.

3.     Ukazanie roli empatii w życiu rodzinnym.

4.     Kształtowanie postawy wdzięczności wobec najbliższych.

Uczeń:

·     dostrzeże rodziców jako osoby, które obdarzają go miłością;

·     wzmocni więź z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem;

·     potrafi nazwać rodzaje komunikatów i je ulepszać;

·     będzie umiał wyrazić wdzięczność i szacunek najbliższym.

 

 

6. Rodzicielstwo; Mama, Tata, ja i...

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin