biznesplan dla piekarni.doc

(220 KB) Pobierz
Are You suprised ?

                            28

 

 

 

 

Biznes Plan

 

Piekarni

„Smaczny Chlebek”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 SPIS  TREŚCI

 

 

WSTĘP

HISTORIA FIRMY

OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA4

BRANŻA

PRODUKT

MAJĄTEK TRWAŁY

STRUKTÓRA ZATRUDNIENIA

ANALIZA KONDYCJI EKONOMICZNO FINANSOWEJ

DIAGNOZA MARKETINGOWA

OCENA TECHNOLOGII I TECHNIKI

STRATEGIA

ZAKOŃCZENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Niniejszy Biznes Plan został opracowany zostało w celu zobrazowania bieżącej kondycji finansowo-ekonomicznej, marketingowej, kadrowej oraz techniczno-technologicznej Piekarni „Smaczny Chlebek” mieszczącej się w Józefowie, w odległości około trzydziestu kilometrów od Warszawy. Ma ono służyć jako materiał informacyjny mający na celu rozważenie szans i zagrożeń jakie mogą pojawić się przed nią w perspektywie kilkuletniej działalności.

 

HISTORIA FIRMY

        

          Piekarnia „Smaczny Chlebek” powstała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w marcu 1992 roku. Jej udziałowcami są :

1.      Karol Podgórzak- jako osoba fizyczna (50% udziałów)

2.      Zofia Podgórzak- jego żona, również jako osoba fizyczna (40% udziałów)

3. Bolesław Walecki- brat Zofii Podgórzak (10% udziałów)

Wybrali oni taką formę prawną, gdyż uważają, że w ich warunkach jest ona najodpowiedniejsza. W chwili zakładania przedsiębiorstwa ( rok 1992 ) wnieśli oni kapitał w łącznej wysokości 1100 mln zł. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością daje im, jako udziałowcom, duży wpływ na zarządzanie firmą. Sprzyjającym argumentem jest również bardzo małe ryzyko utraty kapitału. Współwłaściciele odpowiadają bowiem jedynie majątkiem spółki (poza zobowiązaniami podatkowymi) i mimo, że inwestycja ta będzie, według przewidywań, przynosiła zyski, to jakiekolwiek załamanie na rynku nie przyniesie bankructwa rodzinie właścicieli, lecz jedynie zanik działalności firmy. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma także nieograniczony horyzont i zakres swojej działalności, co sprzyja ewentualnemu rozwojowi w dłuższym okresie czasu. Jedynym rażącym utrudnieniem jest pozyskiwanie kapitału obcego, lecz właściwie w początkach swojej działalności firma „Smaczny Chlebek” nie przewidywała kredytów ani pożyczek, a w długim okresie czasu, gdy powiększy swój majątek, będzie mogła w miarę potrzeb wystąpić o kredyt. Należy również zaznaczyć, iż piekarnia jest bardziej ekologicznie czysta, nie wymaga angażowania kapitału w budowę kosztownych oczyszczalni scieków.

Pani Zofia Podgórzak ukończyła studia na SGPiS-ie, uczelni która pomogła jej w zdobyciu rozległych kontaktów, a pan Karol Podgórzak Technikum Gastronomiczne, co pozwala mu na szeroką kontrolę przebiegu procesu produkcyjnego.  

              Na podstawie analizy rynku zbytu i swoich wcześniejszych doświadczeń postanowili podjąć swoją działalność.

 

Siedziba firmy:  Piekarnia „Smaczny Chlebek”

                           ul. Polna 18

                           05-420 Józefów      

       Tel./Fax 789-34-44

 

Podstawowa działalność opisywanej piekarni obejmuje produkcję pieczywa jasnego i ciemnego. Stale rosnący popyt na produkty piekarni w połączeniu z dobrą opinią o jej wyrobach, zapewnia firmie zadowalające zyski.

             

OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

1. Obecnie przedsiębiorstwo dysponuje niżej wymienionym majątkiem trwałym:

·         Dwa pomieszczenia biurowe o łącznej powierzchni 45 m2 wraz z wyposażeniem (170000 złoty)

·         Pomieszczenia produkcyjne o łącznej powierzchni 500 m2 i wartości 460000 złoty

·         Piece i wyposażenie hal produkcyjnych o wartości 540000 złoty

·         15 samochodów dostawczych każdy o wartości 45000

·         1 samochód osobowy dla przedstawiciela handlowego Fiat Punto 28000

·         komputer z nowoczesnym oprogramowaniem 9000.

 

Wszystkie pomieszczenia spółka posiada na własność.

 

              Planuje się przeprowadzenie rozbudowy parku maszynowego przedsiębiorstwa, a także poczynienie inwestycji, głównie w technologię produkcji, które ma na celu :

·         obniżenie kosztów produkcji

·         wzrost wydajności

·         poprawa jakości wyrobów

·         przystosowanie parku maszynowego do nowy technologii

·         wzrost zysków

·         zwiększenie sprzedaży, poprzez otwarcie nowych punktów zbytu, ewentualnie poprzez dostawy chleba do jednostek wojskowych w Otwocku, Mińsku Mazowieckimi i Wesołej

·         wprowadzenie nowych produktów np. chleb tostowy 

Z powyższym przedsięwzięciem, zarówno kierownictwo firmy jak i jej pracownicy, wiążą plany natury osobistej. Dla właścicieli byłaby  to możliwość dalszej samorealizacji, rozwoju i uzyskania satysfakcji z pracy wiążących się głównie z faktem pozyskania przez przedsiębiorstwo niezależności finansowej, pełnej wypłacalności, podejmowania inwestycji bez konieczności zaciągania wysokich kredytów. Dla pracowników  niższych rangą

 

 

planowane przedsięwzięcie niesie za sobą poprawę warunków pracy, zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy, skrócenie dnia pracy, uzyskanie nowych kwalifikacji.

 

BRANŻA

 

Piekarnictwo ( będące głównym profilem działalności przedsiębiorstwa „Smaczny Chlebek”) dostarcza podstawowego produktu żywnościowego dla przeciętnego Polaka. Różnego rodzaju pieczywo może być używane do każdego posiłku. Wielość coraz to nowych smaków i dodatków stosowanych przy produkcji sprawia, że cieszy się ono dużym popytem, niezależnie od pory roku. Dodatkowo piekarnia produkuje pączki i drożdżówki, które są popularnym urozmaiceniem dziennego menu Polaków. Należy zatem twierdzić, że branża piekarnicza ma obiecujące możliwości rozwojowe.

Piekarnia „Smaczny Chlebek” od chwili założenia (1992r.) miała być małym prywatnym zakładem produkcyjnym, lecz już po roku działalności, dzięki umiejętnemu kierownictwu, innowacyjności i konsekwentnej realizacji długookresowych planów rozwojowych, mały zakład planuje się  przeobrazić w nowoczesne przedsiębiorstwo produkcyjne. Znacznym zmianom uległy więc kluczowe cele określające działalność przedsiębiorstwa. Niegdyś podstawowym celem było zaspokojenie potrzeb  miejscowych konsumentów, teraz piekarnia „Smaczny Chlebek” zamierza pozyskać odbiorców z całego regionu i dalej się rozwijać.

Popularność swoją zawdzięcza m.in. solidności dostaw, wysokiej jakości i szerokiemu asortymentowi proponowanych towarów. Asortyment ten wzbogacony jest o produkty należące do tzw. zdrowej żywności co jest dowodem na to, że piekarnia „Smaczny Chlebek” nie pozostaje obojętna na gusta konsumenckie ani na nowe tendencje we współczesnym żywieniu. Warto również zaznaczyć, iż piekarnia ta jest postrzegana przez inne firmy w branży jako poważny konkurent, gdyż swoje produkty sprzedaje po nieco niższych cenach niż średnia w branży, a tym samym bardzo szybko zyskuje nowych odbiorców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRODUKT

 

Piekarnia „Smaczny Chlebek” może się pochwalić bardzo dużym asortymentem pieczywa. Asortyment ten obejmuje przede wszystkim następujące pozycje:

 

RODZAJ PIECZYWA

CENA

ILOŚĆ/DZIEŃ

WAGA

chleb żytni

1,10

2000

0,50

chleb pszenny

1,00

2000

0,40

chleb baltonowski

1,00

3500

0,50

chleb mleczny

1,11

500

0,50

chleb razowy ze słonecznikiem

1,11

400

0,50

chleb razowy z soją

1,20

200

0,50

chleb „siedem zbóż”

1,20

400

0,50

bułka wrocławska

0,90

1000

0,40

bułeczki

0,25

4000

0,05

kajzerki

0,30

1000

0,07

parki

0,60

500

0,10

grahamki

0,40

500

0,10

drożdżówki

0,70

1000

0,07

pączki

0,65

1000

0,10

 

Produkty te są stosunkowe tańsze od tych, które proponuje konkurencja, posiadają przedłużony okres trwałości, a co najważniejsze, długa świeżość zachowana jest dzięki specjalnym technologią i hermetycznym opakowaniom a nie sztucznym konserwantom.

Produkty nie są magazynowane, wielkość produkcji uzależniona jest od wielkości zamówień, aby zapewnić ich jak największą świeżość. Konkurencyjna jest również cena zbytu przy tak dużej produkcji ponoszone są niższe koszty

( korzyści skali ) .

              Do produkcji pieczywa wyrabia się masę piekarską. W skład masy wchodzą składniki w następujących proporcjach: 100kg mąki, 80l wody, 3kg soli, 4kg drożdży i odpowiednio do ciastek 5kg margaryny, esencje i zapachy. Dodatkowo w zależności od produktu wzbogaca się masę o odpowiednie składniki np. do pączków dołącza się marmoladę i lukier. Z takiej gramatury masy uzyskuje się około 140kg gotowego wyrobu. Następnie dzieli się masę na odpowiednie gramatury poszczególnych wyrobów i poddaje procesowi wypieku.

              Wypiek odbywa się w piecach, które zużywają energię odpowiednio:

-          gaz – miesięczne zużycie ok. 5420 m3 po cenie 0,82zł za m3

-          prąd – miesięczne zużycie ok. 2350 kWh po cenie 0,24zł

 

 

 

 

 

AMORTYZACJA

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin