TEMAT: CELE OPRACYJNE:1. OGÓLNE:- wskazywanie społecznie wartościowych postaw, zachowań- rozwijanie wrażliwości na problemy tolerancji- zapoznanie uczniów z ideą i sensem tolerancji2. SZCZEGÓŁOWE:Uczeń potrafi:- rozróżnić postawę tolerancyjną i nietolerancyjną- absorbować wzorce tolerancji w relacjach interpersonalnych- poprawnie wyraża się na forum grupy- pracuje aktywnie w grupie- korzysta ze słownika języka polskiegoMETODY DYDAKTYCZNE:- gwiazda skojarzeń- scenkiFORMY:- praca w grupach- praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE:- arkusz papieru, flamastry- instrukcja- słownikiPRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Powitanie w kręgu, zaczynając od prawej strony nauczyciel kładzie rękę na ramieniu ucznia i mówi mu jednym słowem pozytywną wartość na nowy dzień np.: radość i po kolei wszyscy, aż dobre słowo wróci do nauczyciela.2. Następnie nauczyciel prowokuje sytuację: wskazując jednego ucznia mówi, że nie lubi go dzisiaj, ponieważ ubrał się w koszulkę w paski i w ogóle to co on ma za kolor włosów itp. Uczniowie są zaskoczeni, czekamy na ich reakcje, potem prowadzący pyta: Czy ja zachowałem się w porządku, tolerancyjnie? 3. Przeprowadzenie testu - czy jestem osobą tolerancyjną? (prowadzący czyta pytania, uczniowie odpowiadają TAK lub NIE) 4. Co to właściwie jest ta tolerancja? (wypowiedzi zgłaszających się uczniów)5. Rozdanie instrukcji: Z podanych wyrazów, wyeliminować trzeba te, które nie mają związku ze słowem tolerancja.(grupy pracują przez 5 minut, po czym prezentują swoje wybory, liderzy grup wpisują jedno słowo - skojarzenie w gwiazdę, narysowaną na arkuszu, w ten sposób powstaje definicja słowa tolerancja).6. Każda grupa szuka w słownikach języka polskiego słowa tolerancja, liderzy grup odczytują znalezione definicje.7. Kontynuowanie pracy w grupach, przygotowywanie scenek przedstawiających różne postawy - tolerancji lub jej braku.Poszczególne grupy losują przykładowe scenki, mogą odegrać te lub inne wymyślone przez siebie, mogą przygotować kilka wariantów tej samej sytuacji.PRZYKŁADOWE SCENKI: - Jedna uczennica w klasie wyznaje inną religię, mimo, iż jest miła i koleżeńska nikt nie chce z nią siedzieć i przezywają ją.- Do klasy wpada spóźniona uczennica, wymalowana, z ufarbowanymi włosami. Nauczyciel każe jej natychmiast iść się umyć, a za kolor włosów grozi obniżeniem oceny z zachowania.- Na szkolnej dyskotece starsi uczniowie puszczają tylko nagrania techno, młodsi mają swoje nagrania i proponują puszczać je na zmianę, starsi nie zgadzają się.- Pewnego dnia Wojtek przychodzi do szkoły z aparatem korygującym wadę zgryzu, klasa wyje ze śmiechu. - Michał ma wadę wymowy: nie wymawia litery "r". Koledzy wyśmiewają się z niego, przedrzeźniają.8. Prezentacja scenek, reszta klasy odgaduje postawy.9. Na zakończenie lekcji każdy uczeń kończy zdanie: Toleruję .................., nie chcę tolerować............................. Zaczyna prowadzący zajęcia, wyznacza następną osobę poprzez rzucenie do niej małej piłeczki. (Osoby, które się już wypowiadały np..: krzyżują nogi) TEST - CZY JESTEM OSOBĄ TOLERANCYJNĄ? Jak uważasz? Odpowiedz TAK lub NIE1. Murzyni mają wrodzone poczucie rytmu.2. Małżeństwa powinny dobierać się według zasady podobieństwa rasy, wyznania lub warstwy społecznej.3. Niskie czoło świadczy o miernej inteligencji.4. W ramach jednego państwa powinni żyć ludzie jednej narodowości.5. Za zabójstwo należy karać śmiercią.6. Blondynki są delikatniejsze od brunetek.7. Żydzi lubią pieniądze.8. Kobiety są mniej inteligentne niż mężczyźni.9. Chłopi są uparci.10. Bioenergoterapeuci to szarlatani.11. Ludzie są źli.12. Wszyscy Cyganie kradną.13. Rosjanie to jedna wielka mafia.14. Niemcy są pedantyczni.15. Szkoci są skąpi.16. Wszyscy Polacy nie lubią Niemców.17. Francuzi to lekkoduchy.18. Włosi lubią śpiewać i tańczyć.19. Żebracy to oszuści.20. Uczniowie nie lubią się uczyć.Jeżeli uzyskałeś większość odpowiedzi TAK, to jesteś osobą nietolerancyjną, lubisz posługiwać się stereotypami myślowymi - poglądami zasłyszanymi, opartymi na fragmentarycznej wiedzy.Z podanych wyrazów, wyeliminować trzeba te, które nie mają związku ze słowem tolerancja a pozostawić te, które wiążą się z tolerancjąAKCEPTACJAGNIEWNIECHĘĆOBIEKTYWIZMPOSZANOWANIERÓWNOUPRAWNIENIEWYŚMIEWANIEZAWIŚĆZŁOŚĆZROZUMIENIE- Jedna uczennica w klasie wyznaje inną religię, mimo, iż jest miła i koleżeńska nikt nie chce z nią siedzieć i przezywają ją.- Do klasy wpada spóźniona uczennica, wymalowana, z ufarbowanymi włosami. Nauczyciel każe jej natychmiast iść się umyć, a za kolor włosów grozi obniżeniem oceny z zachowania.- Na szkolnej dyskotece starsi uczniowie puszczają tylko nagrania techno, młodsi mają swoje nagrania i proponują puszczać je na zmianę, starsi nie zgadzają się.- Pewnego dnia Wojtek przychodzi do szkoły z aparatem korygującym wadę zgryzu, klasa wyje ze śmiechu. - Michał ma wadę wymowy: nie wymawia litery "r". Koledzy wyśmiewają się z niego, przedrzeźniają.
Opracowanie: Elżbieta Czarnecka
wawul2