Początki produkcji samochodów pożarniczych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu k.docx

(33 KB) Pobierz

Początki produkcji samochodów pożarniczych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu k/Oławy sięgają końca lat pięćdziesiątych. Produkowane dotychczas w Polsce pojazdy pożarnicze oparte były na podwoziu Stara 20. Ponieważ były to podwozia o niskiej nośności oraz małym rozstawie osi co powodowało wyraźne kołysanie wzdłużne oraz ograniczało możliwości zabudowy - powodowało, że samochody te nie spełniały wymagań strażaków. Wówczas zrodziła się potrzeba opracowania nowej konstrukcji w której wyeliminowano wspomniane wady.

 

W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie opracowano nowy samochód strażacki na podwoziu Star 21P (Od 1960 roku zmodyfikowane podwozie Star 25P). Produkcją tego pojazdu wdrożono w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w 1958 roku. Były to samochody typu N761-SBA2000/16 (wyposażone w autopompę) oraz N761-SBM2000/8 (wyposażone w motopompę). Następcą tych samochodow był Jelcz 028 (N762) wykonany na podwoziu Star A26P który do produkcji wszedł w 1966 roku. Trzy lata później do produkcji wdrożona została konstrukcja będąca jego wersją rozwojową a oznaczona jako Jelcz 003. Produkcja tego modelu zakończona została pod koniec lat siedemdziesiątych. Rozwój miast oraz przemysłu przyczynił się do zwiększenia zagrożenia pożarowego do przeciwstawienia się którego potrzebe były nowsze i wydajniejsze środki również w postaci samochodów pożarniczych. Dlatego z początkiem lat siedemdziesiątych zdecydowano o przystąpieniu do prac nad nowymi samochodami gaśniczymi.

W założeniach miały to być dwa pojazdy: średni samochód gaśniczy - uterenowiony i ciężki samochód gaśniczy. Pierwszy z nich powstał w BKMot. W Łodzi (podwozie 4x4 - Star P244L) i w Biurze Konstrukcyjnym JZS w Jelczu (Nadwozie i armatura pożarnicza). Produkcję seryjną tego pojazdu rozpoczęto pod koniec 1975 roku i oznaczono jako Jelcz 005 - GBA-2,5/16. Potocznie samochód ten nazywany "TARKĄ" produkowany był (od roku 1979 jako zmodernizowana wersja Jelcz 005M) do końca lat dziewięćdziesiątych. Drugim pojazdem opracowanym niejako równolegle z Jelczem 005 był ciężki samochód gaśniczy. Założenia do tego pojazdu powstały w 1971 roku przy współpracy Komendy Głównej Straży Pożarnej z konstruktorami JZS. Samochód ten skonstruowany był na podwoziu Jelcz 315M i oznaczony jako Jelcz 004 - GCBA-6/32. Zgodnie z założeniami samochód ten miał zbiornik wody o pojemności 6000 dm3, zbiornik środka pianotwórczego - 600 dm3, autopompę o wydajności 3200 dm3/min przy ciśnieniu 80 Mpa i dwa umieszczone na dachu działka wodno pianowe o wydajności 1600 dm3/min. Wykonano trzy prototypy które poddane zostały próbom. Ostatecznie zrezygnowano z importu z Czechosłowacji autopompy, mieszacza pianowego, zaworu klapowego oraz działek wodno-pianowych. Zastosowano opracowaną pod potrzeby tego pojazdu autopompę A 32/8 produkowaną w ŚFUP Świdnica. Zawór klapowy zastąpiono przepustnicę zaoporową z Bielskiej "BEFAMY". W miejsce dwóch działek wodno-pianowych o wydajności 1600 dm3/min. zastosowano jedno firmy Rosenbauer o wydajności 2400 dm3/min. Mieszacz pianowy również pochodził z firmy Rosenbauer. Serię próbną tych pojazdów wykonano w 1974 roku. Na podstawie obserwacji użytkowanych w kraju pojazdów inżynierowie z JZS i OBR-OP w Józefowie stopniowo starano się usuwać niektóre usterki (m.in. w ŚFUP poprawiono uszczelnienia autopompy, w JZS wzmocniono konstrukcję zbiornika środka pianotwórczego. W 1979 roku Jelcz 004 zastąpiony został zmodernizowaną wersją - Jelcz 004M. Modyfikacji poddany został m.in. eżektorowy układ zasysania autopompy, układ sterowania przepustnicy zaporowej (wprowadzenie dublującego - ręcznego - sterowania jej). Ponadto w układzie wodno-pianowym zastosowano bardziej niezawodne zawory kulowe a także przesunięto działko wodno-pianowe do przodu (zmniejszyło to jego "martwy kąt"). Jednak pomimo dokonywania wielu zmian konstrukcyjnych Jelcze 004 i 004M (określane również jako "jelonki") do końca produkcji posiadały swoje wady: zacinające się brezentowe rolety schowków i pulpitu autopompy, przecieki środka pianotwórczego do zbiornika wody, wycieki na połączeniach rurowych armatury wodno-pianowej oraz podstawową wadę powstała już na etapie założeń - kabinę. W Jelczu 004 i 004M zastosowano kabinę seryjnie produkowanych samochodów ciężarowych. Kabina posiadała tylko dwoje drzwi, była ciasna i musiała pomieścić czteroosobową załogę (razem z kierowcą). Większą część kabiny zajmowała osłona (tunel) silnika a strażacy siedzący z tyłu mieli do dyspozycji jedynie dwie małe ciasne ławeczki. Pomimo tych wad "jelonki" były produkowane do 1991 roku, a produkcję ich zaniechano z chwilą zakończenia produkcji podwozi Jelcz 325. Pomimo, że sporo czasu minęło od momentu zakończenia produkcji powszechnie są one jeszcze stosowane przez niektóre jednostki PSP i OSP w wersji oryginalnej i przerabianej, eliminując jednocześnie niektóre z ich wad.

 

DANE TECHNICZNE

 

JELCZ 004

JELCZ 004M

DANE OGÓLNE

 

 

Dopuszczalna masa całkowita

15690 kg

 

 

Obciążenie osi przedniej / tylnej

5440 / 10250 kg

 

 

Długość

7600 mm

 

 

Szerokość

2500 mm

 

 

Wysokość

3500 mm

 

 

Rozstaw osi

4100 mm

 

 

Rozstaw kół przednich / tylnych

2060 / 1800 mm

 

 

Prześwit poprzeczny / podłużny

320 / 4550 mm

 

 

Wznios ramy

1030 mm

 

 

Zwis przedni / tylny

1300 / 2200 mm

 

 

Kąt natarcia / zejścia

26 / 22°

 

 

Średnica zawracania w lewo

18500 mm

 

 

Średnica zawracania w prawo

21800 mm

 

 

Prędkość maksymalna

90 km/h

 

 

Zużycie paliwa

30 dm3/100 km

 

 

Zużycie paliwa przy pracy autopompy

20 dm3/h

 

 

Pojemność zbiornika paliwa

250 dm3

 

 

Zasięg samochodu

650 km + 4 godziny pracy autopompy

 

 

PODWOZIE

 

 

Typ

315MS (od 1982 roku 325D/S)

 

 

Układ jezdny

4x2

 

 

Smarowanie podwozia

indywidualne

 

 

Zaczepy holownicze prednie / tylne

zaczep typu "ucho-sworzeń" / hak pociągowy

 

 

Rama

Spawana z podłużnic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym

 

 

SILNIK

 

 

Typ

SW680/105

 

 

Rodzaj

czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany

 

 

Mocowanie silnika

elastyczne w czterech punktach

 

 

Ciężar silnika

1025 kg wraz z osprzętem

 

 

Liczba cylindrów / układ

6 / rzędowy, pionowy

 

 

Średnica cylindra / skok tłoka

127 / 146 mm

 

 

Pojemność skokowa

11,1 dm3

 

 

Stopień sprężania

15,8

 

 

Maksymalny moment obrotowy

930 Nm przy 1400 obr/min

 

 

Moc maksymalna

178,6 kW przy 2200 obr/min

 

 

Rodzaj wtrysku

bezpośredni

 

 

Rodzaj komory spalania

troidalna w denku tłoka

 

 

Kolejność zapłonu

1-5-3-6-2-4

 

 

Rozrząd

górnozaworowy

 

 

Luz zaworów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin