chemicznoekologiczny2.pdf

(327 KB) Pobierz
KOMENDA GŁÓWNA
KOMENDA GŁÓWNA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
Biuro Szkolenia
PROGRAM
SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE
RATOWNICTWA CHEMICZNEGO I EKOLOGICZNEGO
DLA PODOFICERÓW
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
Warszawa 2005 r.
Koordynacja prac:
- st. bryg. dr inż. Adam Majka
Nadzór nad opracowaniem:
- st. kpt. mgr inż. Jacek Borowski
Opracował zespół pod kierunkiem mł. bryg. mgr inż. Piotra Guzewskiego
w składzie:
- nadbryg. w st. spocz. Maciej Schroeder
- mł. bryg. inż. Jerzy Ranecki
- st. kpt. mgr inż. Grzegorz Stankiewicz
Opracowanie metodyczne:
- st. bryg. w st. spocz. Piotr Bielicki
- bryg. mgr inż. Elżbieta Pustelnik
Opracowanie redakcyjne:
- bryg. mgr inż. Jarosław Ostrowski
- 2 -
ZATWIERDZAM
Warszawa, dnia stycznia 2005r.
gen. brygadier Teofil JANKOWSKI
Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej
I. ORGANIZACJA SZKOLENIA
1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie słuchacza do skutecznego i bezpiecznego
prowadzenia działań ratowniczych podczas awarii i katastrof związanych
z obecnością substancji stwarzających niebezpieczeństwo pożaru, wybuchu, zatruć
ludzi i zwierząt oraz skażenia środowiska naturalnego.
2. Wiedza, umiejętności i postawy
W wyniku realizacji szkolenia słuchacz powinien:
a) znać:
- parametry fizykochemiczne, toksyczne, pożarowe i wybuchowe wybranych
niebezpiecznych związków chemicznych,
- podział niebezpiecznych związków chemicznych,
- oddziaływanie niebezpiecznych związków chemicznych na organizmy żywe
i środowisko,
- oznakowanie niebezpiecznych materiałów chemicznych w transporcie,
magazynowaniu i obrocie,
- rodzaje i przyczyny występujących zagrożeń chemiczno-ekologicznych,
- przeznaczenie, budowę i obsługę sprzętu ratowniczego stanowiącego
wyposażenie pododdziału ratownictwa chemicznego i ekologicznego,
- zasady praktycznej obsługi sprzętu chemicznego i ekologicznego,
- podstawowe warunki eksploatacyjno-użytkowe sprzętu chemicznego
i ekologicznego,
- zasady konserwacji i przechowywania sprzętu chemicznego i ekologicznego,
- zasadybezpieczeństwa i higieny pracy,
- organizację pracy pododdziałów ratownictwa chemicznego i ekologicznego –
zadania poszczególnych funkcyjnych w pododdziale,
- zagrożenia występujące w toku działań ratowniczych,
- zasady rozpoznawania zagrożeń,
- zasady korzystania z różnych źródeł informacji o niebezpiecznych związkach
chemicznych,
- zasady organizacji akcji ratowniczej,
- zasady zabezpieczania logistycznego na terenie akcji,
- zasadywspółpracy z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi,
- 3 -
105519244.001.png
- zasady usuwania skutków zdarzeń,
- zasady przeprowadzania dekontaminacji,
- materiały źródłowe dotyczące zagadnień związanych z ratownictwem chemiczno-
ekologicznym: literatura, programy komputerowe wspomagające dowodzenie na
terenie akcji ratownictwa chemicznego i ekologicznego, itp.
b) umieć:
- zidentyfikować niebezpieczny materiał chemiczny,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- dokonać oceny występujących zagrożeń,
- zabezpieczyć miejsce zdarzenia,
- składać meldunki o rozwoju zdarzeń i z przebiegu działań,
- zastosować podstawowe techniki przeprowadzania działań ratowniczych:
a) uszczelniających
b) przepompowywania
c) neutralizacji
d) przechowywania
- powiadamiać i ewakuować osoby i zwierzęta z obszarów zagrożonych,
- obsługiwać sprzęt będący na wyposażeniu pododdziału ratownictwa
chemicznego,
- zorganizować punkt dekontaminacji na miejscu akcji ratowniczej,
- stosować zasady bhp podczas prowadzonych działań ratowniczych.
c) mieć ukształtowane postawy:
- odpowiedzialności za życie ludzi,
- odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego,
- współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i kolegów,
- odpowiedzialności za stan techniczny sprzętu i urządzeń.
3. Warunki przyjęcia kandydatów na szkolenie
1) Kandydat na szkolenie kierowany jest przez właściwego kierownika jednostki
organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, po złożeniu osobiście i dobrowolnie
pisemnego oświadczenia wyrażającego zgodę na udział w szkoleniu. Ponadto
kandydat powinien posiadać:
a) wykształcenie co najmniej średnie,
b) kwalifikacje przewidziane dla stanowisk podoficerskich związanych
z prowadzeniem działań ratowniczych,
c) dokument potwierdzający stan zdrowia umożliwiający udział w szkoleniu
z zakresu ratownictwa chemicznego i ekologicznego,
d) aktualne okresowe badania lekarskie.
2) Dopuszcza się udział w szkoleniu osób zatrudnionych w innych jednostkach
ochrony przeciwpożarowej oraz podmiotach ratowniczych włączonych do
Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego realizujących zadania w ramach
ratownictwa chemicznego i ekologicznego oraz ratowników innych jednostek
ratowniczych specjalizujących się w ratownictwie chemicznym i ekologicznym.
- 4 -
Warunkiem przyjęcia na szkolenie jest skierowanie przez właściwego kierownika
tych jednostek oraz posiadanie:
- wykształcenia co najmniej średniego,
- kwalifikacji wymaganych od strażaków Państwowej Straży Pożarnej,
- aktualnych badań lekarskich umożliwiających udział w zajęciach
przewidzianych programem szkolenia.
II. REALIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
1. Organizacja szkolenia
a) Szkolenie należy organizować i realizować w szkołach Państwowej Straży
Pożarnej w systemie skoszarowanym. Dopuszcza się realizację szkolenia
w ośrodkach szkolenia w komendach wojewódzkich PSP pod warunkiem
zabezpieczenia odpowiedniej bazy dydaktycznej, sprzętu oraz kadry
i uzyskania akceptacji Dyrektora Biura Szkolenia KG PSP.
b) Grupa zajęciowa uczestnicząca w szkoleniu może liczyć od 15 do 30 osób.
c) Podstawą organizacji procesu dydaktycznego jest plan nauczania.
Podstawową formą nauczania jest jednostka lekcyjna (lekcja) trwająca 45
minut. Dopuszcza się łączenie tematycznych jednostek lekcyjnych.
Lekcje powinny odbywać się w salach przystosowanych do prowadzenia zajęć
teoretycznych (odpowiadających warunkom higieny szkolnej, odpowiednio
wyposażonych w techniczne środki dydaktyczne) oraz w miejscach
pozwalających na sprawną organizację zajęć praktycznych.
d) Zajęcia dydaktyczne należy organizować od poniedziałku do piątku w ilości
nie przekraczającej 8 godzin lekcyjnych dziennie.
Realizacja zajęć o charakterze teoretycznym powinna być zintegrowana
z zajęciami praktycznymi.
e) Po zrealizowaniu programowych zajęć dydaktycznych należy przeprowadzić:
- egzamin w zakresie wiedzy – egzamin teoretyczny (I etap)
- egzamin w zakresie umiejętności – egzamin praktyczny (II etap).
Możliwość przystąpienia do drugiego etapu egzaminu uwarunkowana jest
otrzymaniem pozytywnej oceny z egzaminu w zakresie wiedzy (I etap).
Ocena końcowa ze szkolenia stanowi średnią ocen pozytywnych uzyskanych
z obydwu etapów egzaminu.
f) Do egzaminu zostają dopuszczeni słuchacze, którzy uczestniczyli minimum
w 80 % jednostek lekcyjnych objętych programem szkolenia.
g) Absolwent kończący szkolenie z oceną pozytywną otrzymuje zaświadczenie,
o ukończeniu szkolenia specjalistycznego w zakresie ratownictwa
chemicznego i ekologicznego, zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1
do niniejszego programu.
h) Zaświadczenie uprawnia absolwenta szkolenia do udziału w działaniach
w zakresie ratownictwa chemicznego i ekologicznego w różnych formacjach
ratowniczych odpowiadających tej specjalizacji.
- 5 -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin