2005 - Edukacja Mlodego Konsumenta (materialy dla trenerow).pdf

(195 KB) Pobierz
SKP - Position of consumers on regulated markets
Niniejszy materiał zawiera przykładowe scenariusze prowadzenia zajęć,
wybrane fragmenty aktów prawnych oraz przykładowe testy o różnym stopniu
trudności,pomocnewsprawdzeniuwiedzyuczniów.
Zajęcia można także prowadzić w oparciu o materiał edukacyjny, jakim jest
Broszura dla uczniów. Broszura zawiera ten sam zakres programowy,
przedstawiony w formie opisowej. Wykorzystując Broszurę do prowadzenia
lekcji,należyzawartewniejprzykładyzastosowaćwaranżowanychscenkach.
Warszawa,2005r.
EdukacjaMłodegoKonsumenta
Materiałydydaktycznedlatrenerów
PROJEKT:OGÓLNOPOLSKAEDUKACJAMŁODEGOKONSUMENTA
FINANSOWANYZEŚRODKÓWURZĘDUOCHRONYKONKURENCJIIKONSUMENTÓW
139884981.003.png
WPROWADZENIE
Treściprogramowe:
wprowadzenieuczniówdotematykikonsumenckiej,wyjaśnieniepodstawowychpojęć
Metody:
wykładinteraktywny
zaaranżowanie scenki z udziałem uczniów ilustrującej dokonywanie zakupów w sklepie
(wariantrozszerzony)
Czas:
10minut
Rozpocznij zajęcia objaśnieniem pojęcia „konsument” (3 minuty). W tym celu skieruj do
uczniówponiższepytania:
a) Ktotojestkonsument?
b) KtozWasjestkonsumentem?
c) Czykonsumentoznaczatosamo,coklient?
d) Kiedyjesteściekonsumentami?(wjakichsytuacjach?)
Uwaga!
Podczas rozmów z uczniami w tej, i pozostałych częściach zajęć, staraj się trzymać
zaplanowanychramczasowych,abymóczrealizowaćcałyzakrestematycznyszkolenia.
Aby pokazać uczniom, że konsumentami nie jesteśmy jedynie w momencie dokonywania
zakupówwsklepie,naprowadźichpytaniamitypu:
Aczykiedyrozmawiacieprzeztelefonkomórkowy,tojesteściekonsumentami,czynie?
Przykładowemożliwości:
dokonywaniezakupówwsklepie/nabazarze/wInternecie
wizytaufryzjera/kosmetyczki/wsolarium/nasiłowni/nabasenieitp.
zakładaniekontawbanku
dzwonienieztelefonu(stacjonarnegoikomórkowego)
surfowaniewInternecie
oglądanietelewizji(równieżkablowej)
korzystaniezusługenergetycznych/gazociągowych/kanalizacyjnych
budowairemontdomu
tankowaniebenzyny
PodajuczniomdefinicjękonsumentazawartąwKodeksieCywilnym:
„Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej
bezpośredniozjejdziałalnościągospodarcząlubzawodową”(Art.22 1 KodeksuCywilnego)
Wytłumacz uczniom, że inne przepisy stosuje się do umów konsumenckich niż do umów
zawieranychmiędzyprofesjonalistami,nawetjeślikupionybyłtakisamtowar.
Przykład: tata kupuje farby żeby namalować portret syna, tata kupuje farby żeby namalować
obraz,którysprzeda.
1
139884981.004.png 139884981.005.png
Zwróć uczniom uwagę, że zakup towaru lub usługi wiąże się zawsze z zawarciem umowy
(pisemnej lub ustnej). Wyjaśnij, że stronami umowy konsumenckiej są: konsument i
przedsiębiorca(sprzedawcalubusługodawca).
Następnie wyjaśnij, że osoby, które ukończyły 13 lat mają tzw. „ograniczoną zdolność do
czynnościprawnych”,tzn.mogązawieraćumowy,aleniewszystkie(3minuty).
Omów możliwości młodych konsumentów w zakresie zawierania umów, opierając się na
odpowiednichprzepisachKodeksuCywilnego.
FragmentUstawyzdnia23kwietnia1964r.KodeksCywilny.(Dz.U.zdnia18maja
1964r.)–ograniczonazdolnośćdoczynnościprawnych
Art.15.Ograniczonązdolnośćdoczynnościprawnychmająmałoletni,którzyukończylilattrzynaście,
orazosobyubezwłasnowolnioneczęściowo.
Art. 16. § 1. Osoba pełnoletnia może być ubezwłasnowolniona częściowo z powodu choroby
psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności
pijaństwa lub narkomanii, jeżeli stan tej osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego, lecz
potrzebnajestpomocdoprowadzeniajejspraw.
§2.Dlaosobyubezwłasnowolnionejczęściowoustanawiasiękuratelę.
Art.17.Zzastrzeżeniemwyjątkówwustawieprzewidzianych,doważnościczynnościprawnej,przez
którąosobaograniczonawzdolnościdoczynnościprawnychzaciągazobowiązanielubrozporządza
swoimprawem,potrzebnajestzgodajejprzedstawicielaustawowego.
Art. 18. § 1. Ważność umowy, która została zawarta przez osobę ograniczoną w zdolności do
czynności prawnych bez wymaganej zgody przedstawiciela ustawowego, zależy od potwierdzenia
umowyprzeztegoprzedstawiciela.
§ 2. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może sama potwierdzić umowę po
uzyskaniupełnejzdolnościdoczynnościprawnych.
§3.Strona,którazawarłaumowęzosobąograniczonąwzdolnościdoczynnościprawnych,niemoże
powoływać się na brak zgody jej przedstawiciela ustawowego. Może jednak wyznaczyć temu
przedstawicielowi odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym
upływiewyznaczonegoterminu.
Art. 19. Jeżeli osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych dokonała sama jednostronnej
czynności prawnej, do której ustawa wymaga zgody przedstawiciela ustawowego, czynność jest
nieważna.
Art. 20. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela
ustawowego zawierać umowy należące do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących
sprawachżyciacodziennego.
Art. 21. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela
ustawowegorozporządzaćswoimzarobkiem,chybażesądopiekuńczyzważnychpowodówinaczej
postanowi.
Art.22.Jeżeliprzedstawicielustawowyosobyograniczonejwzdolnościdoczynnościprawnychoddał
jej określone przedmioty majątkowe do swobodnego użytku, osoba ta uzyskuje pełną zdolność w
zakresie czynności prawnych, które tych przedmiotów dotyczą. Wyjątek stanowią czynności prawne,
doktórychdokonanianiewystarczawedługustawyzgodaprzedstawicielaustawowego.
2
139884981.006.png
 
Następnie zapytaj uczniów, jakich czynności powinni dokonać przed zakupem towaru. Jeżeli
uczniowieniewymieniąwszystkichistotnychczynności,uzupełnijje(4minuty).
Cokonsumentpowinienzrobićprzedzakupem:
1) dokładnie przemyśleć, co chce kupić – na jakich cechach kupowanego towaru najbardziej
muzależy
Przykład:
Zamierzamy kupić aparat cyfrowy. W pobliskim sklepie widzieliśmy dwa aparaty o zbliżonej
cenie.Jedenznichrobizdjęciawwiększejrozdzielczości,aledysponujeniewielkimimożliwościami
przybliżaniafotografowanegoobiektu(małyzoom),natomiastdrugiumożliwiafotografowanie
oddalonychobiektówleczrobizdjęciaoniższejjakości.Musimyzatemzdecydować,cojestdla
nas najistotniejsze, a z czego jesteśmy gotowi zrezygnować, tak aby nie być rozczarowanym
zakupem.
2) zdobyć wiedzę na temat rynku związanego z interesującym nas towarem – porównać
produkty oferowane w różnych sklepach (ich ceny oraz funkcje), wypytać sprzedawców o
szczegóły działania, zasięgnąć opinii znajomych lub ekspertów (np. czytając recenzje w
fachowejprasie)
Przykład:
Bardzowieluproducentówisprzedawcówaparatówfotograficznychkusiklientówwartościątzw.
zoomu cyfrowego. Warto jednak wiedzieć, że funkcja ta pozwala na pozorne przybliżenie
fotografowanegoobiektu,alekosztemznacznejutratyjakościzdjęcia,zaśparametrem,naktóry
taknaprawdępowinniśmyzwracaćuwagęprzyzakupietegotypusprzętujestwartośćtzw.zoomu
optycznego.Takichinformacjinieznajdziemynaulotkachpromocyjnychifolderachreklamowych
producentów.
Wariantrozszerzony:
W zależności od ilości wolnego czasu możesz zaaranżować scenkę z udziałem wybranego
ucznia/uczniów,wktórejbędzieszpełniłrolęsprzedawcy,auczeń/uczniowiewcieląsięwrolę
konsumentówdokonującychzakupuwsklepie.
Objaśnij uczniom, że scenka będzie pomocna w analizowaniu typowych pułapek tworzonych
przezsprzedawcęoraznajczęstszychbłędówkonsumenckich.
W trakcie odgrywania scenki postaraj się, jako sprzedawca, wprowadzać konsumentów w
błąd,pomijaćpewneistotneinformacjeitp.
Zapamiętajjednocześniereakcjeuczniów,takbymócsiędonichodnieśćwpóźniejszejczęści
zajęć.
W trakcie realizacji trzeciego segmentu szkolenia, poświęconego sprzedaży konsumenckiej
zaproponuj uczniom ponowne zaaranżowanie scenki robienia zakupów w sklepie. Ponownie
wprowadzajwbłądkonsumentów,stosująctesamemetody,cowpierwszejscence.Uczniowie,
po wcześniejszym zapoznaniu się ze swoimi prawami i obowiązkami sprzedawcy powinni
umiećdostrzegaćTwojenieprawidłowezachowanie.
Po skończonej scence przedyskutuj z uczniami postępowanie sprzedawcy i reakcje
konsumentów,porównajciesytuacjewobuscenkach.
3
2)USŁUGIFINANSOWE
Treściprogramowe:
omówienieproceduryzakładaniakontabankowegoprzezosobęniepełnoletnią,
omówieniewarunkówumowyzbankiem
omówienieniezbędnychinformacji,jakiepowinnyzostaćudzielonekonsumentowiprzez
bank
Metody:
wykład interaktywny – przedstawienie fikcyjnej historii młodego konsumenta, który chce
ulokowaćwbankuswojeoszczędności
Czas:
10minut
PrzedstawuczniomZosięiJanka–nastolatkówpodejmującychdecyzjezakupowe(2minuty).
Omawiając poszczególne tematy w tej i następnych częściach szkolenia wykorzystaj ich
perypetie omówione w Broszurze do pokazania przykładowych problemów, jakie mogą
napotkaćmłodzikonsumenciorazsposobówradzeniasobieznimi.
Na początku przeprowadź krótką rozmowę z uczniami na temat oszczędności pieniężnych
(2minuty).
Zapytaj:
Czymająwłasnepieniądze?Jeślitak,tozjakiegoźródłapochodzą?
Gdzietrzymająpieniądze?
Czyktośzuczniówmakontowbanku?
Następnie wyjaśnij uczniom, jakie warunki muszą być spełnione do założenia konta w banku
(6minut).
Zapytaj uczniów, jakie ich zdaniem informacje powinny być zawarte w umowie rachunku
bankowego. W razie potrzeby uzupełnij ich wypowiedzi, wykorzystując odpowiednie
przepisyPrawaBankowego:
FragmentUstawyzdnia29sierpnia1997r.–PrawoBankowe(Dz.U.Nr140,poz.939)
Art.54
1.Otwarcierachunkubankowegonastępujeprzezzawarciezbankiemumowynapiśmie.
2.Umowarachunkubankowegopowinnaokreślaćwszczególności:
1)stronyumowy,
2)rodzajotwieranegorachunku,
3)walutę,wjakiejrachunekjestprowadzony,
4)czas,najakirachunekzostałotwarty,
5)wysokośćoprocentowaniaiwarunkijegozmiany,
6)sposóbdysponowaniaśrodkamizgromadzonyminarachunku,
7)terminywypłatylubkapitalizacjiodsetek,
8)terminyrealizacjizleceńposiadaczarachunku,
9)zakresodpowiedzialnościbankuzaterminoweiprawidłoweprzeprowadzenierozliczeń
pieniężnychorazwysokośćodszkodowaniazaprzekroczenieterminurealizacjidyspozycji
posiadaczarachunku,
4
139884981.001.png 139884981.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin