AKADEMIA MEDYCZNA W ŁODZI INSTYTUT TECHNOLOGII I CHEMII LEKÓW ZAKŁAD SYNTEZY I TECHNOLOGll ŚRODKÓW LECZNICZYCH
Krzysztof Walczy/iski
Wprowadzenie do GMP
Skrypt dla studentów Wydziału Farmaceutycznego kierunek: technologiczny i kosmetologiczny
TOM CCXLVII
Wydano na zlecenie Senackiej Komisji ds. Wydawnictw Akademii Medycznej w Łodzi
Uchwała z dnia 15 marca 2000 r.
RECENZENT: prof. dr hab. n. farm. Elżbieta Brzezińska
ISBN 83-86677-69-4
Redakcja techniczna, druk i oprawa
Dział Wydawnictw i Poligrafii Akademii Medycznej w Łodzi, ul. Kopcińskiego 20
Spis treści
Wstęp …5
1. GMP 8
2. Zarządzanie przez jakość 9
3 Personel 25
4 Audity i inspekcje wewnętrzne 29
5 . Walidacja 34
6. Higiena : 42
7. Pakowanie i etykietowanie 55
8. Magazynowanie, dystrybucja, reklamacja
i wycofywanie produktów farmaceutycznych …64
Piśmiennictwo 70
Wstęp
Współczesna gospodarka światowa charakteryzuje się wysoką dynamiką rozwoju i ostrą konkurencją. Ciągle prowadzone są poszukiwania nowych rozwiąZaI1 w zakresie organizacji i zarządzania firm, pozwalające zająć im jak najkorzystniejszą pozycję na rynku.
Od 1989 Polska, weszła w system gospodarki wolnorynkowej. Nowe warunki gry rynkowej postawiły nasz kraj przed koniecznością głębokich przekształceń w zakresie zarządzania i organizacji. Rywalizacja z konkurencją zagraniczną wymaga od polskich firm wyboru najbardziej efektywnych rozwiązaI1 i skutecznym wdrażaniu ich na polskim gruncie.
W ostatniej dekadzie, obok terminowych realizacji zamówień i konkurencyjnych cen, ważnym narzędziem stała się jakość. W latach 50-tych w USA powstała, osiągając sukces, nowa koncepcja zarządzania całkowicie podporządkowana jakości (Total Quality Management - TQM). Koncepcję tę z równym powodzeniem adaptowano w Japonii i we wszystkich. rozwiniętych krajach Europy. Poznanie i zastosowanie tej teorii jest dla Polski ogromną szansą wyjścia z kryzysu i osiągnięcia liczącej się pozycji na rynku międzynarodowym. Nie mając krajowych wzorów i norm dotyczących jakości, polski przemysł musi dostosować się do wymogów zagranicznych. Przez dziesięciolecia polskie instytucje i przepisy powstawały z woli administracji rządowej i stosowane były "mocą prawa". W ten sposób paI1stwo ingerowało w regulacje techniczne we wszystkich obszarach wytwarzania i obrotu (poczynając od bardzo ważnych do błahych). Systemy norm przemysłowych w gospodarce rynkowej są przydatne przy tworzeniu i wypełnianiu umów. Stosowanie norm przez firmę wymusza jej standard, od którego zależy ocena jej wiarygodności, pozycja techniczna oraz popyt na produkt lub usługi. Znane, szczególnie starszemu i średniemu pokoleniu, niedobory rynkowe, które kształtowały stosunki gospodarcze w Polsce przez cały okres po drugiej wojnie światowej tworzyły warunki, w których towar gorszy mógł łatwo wypierać towary-Iepsze bez możliwości żadnego wpływu odbiorcy na ten proces. Nie było w owym czasie żadnych warunków powstania i działania pozarządowych organizacji i systemów traktujących odbiorców i dostawców na jednakowym poziomie, w związku z tym nie istniała potrzeba tworzenia i przestrzegania praw konsumenta.
Gospodarka rynkowa ma dość wyraźnie rozgraniczone dwa obszary określane jako: obszar regulowany i obszar nieregulowany. W obszarze regulowanym znajdują się te produkty i usługi w których PaI1stwo ma prawo ustalać wymagania techniczne, w obszarze nieregulowanym znajdują się takie produkty i usługi w stosunku do których Państwo takiego prawa nie ma. Prawo państwa do ingerencji technicznych w gospodarce rynkowej jest odwrotnie proporcjonalne niż w gospodarce planowanej i sterowanej centralnie, co po drugiej wojnie światowej doprowadziło w Polsce do erozji i dewaluacji sztucznie wprowadzanych przepisów przez administrację paI1stwową.
5
W ramach negocjacji GATT (Układ Ogólny w Sprawie Ceł i Handlu) w latach 1976-1979 przyjęto standards code, który został ratyfikowany przez większość paI1stw. Na szczególną uwagą zasługują dwa stwierdzenia tego kodeksu: Państwo może wprowadzać regulacje techniczne wyłącznie w aspektach: zdrowia ludzi; upraw i hodowli; ochrony środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwa państwa i obywateli; - regulacje techniczne muszą w sposób identyczny traktować partnerów zagranicznych jak i krajowych.
Ustalenie regulacji technicznych w obszarze nieregulowanym należy do organizacji i instytucji pozarządowych czyli organizacji normalizacyjnych krajów rynkowych. Pozarządowy charakter mają również organizacje normalizacyjne jak np. ISO czy ICE nie zrzeszają one paÓstw zrzeszają krajowe stowarzyszenia. Rozdział obszarów regulowanych i nieregulowanych obowiązuje w ramach prawa Unii Europejskiej. (Regulacjami technicznymi są dyrektyv.y Rady Ministerialnej). Dyrektyv.y Rady są nadrzędne względem wszystkich państw członkowskich. Członkowie Unii mają obowiązek wprowadzania dyrektyw do własnego prawa. Dyrektywy techniczne Rady są publikowane, w ogólnie dostępnym dzienniku urzędowym Unii tzw. Gfticial Journal. Przestrzeganie postanowiell dyrektyw technicznych nadzorowane jest kilkoma równoległymi systemami. Pienvszym z nich są krajowe organy kontrolujące zgodność wyrobów z wymogami bezpieczeÓstwa, utworzone lub mianowane zgodnie z prawem krajov.ym - kraje ratyfikują te organy w Komisji'Wspólnot (ratyfikacja służy wprowadzaniu informacji o nich w innych krajach) Organy ratyfikowane muszą być technicznie kompetentne i bezstronne wg serii norm Europejskich EN 45000. Sposób nadzoru spełnionego przez organ ratyfikowany jest stosunkowo jednolity. Decyzja Rady 1990/683 EEC opisuje dziesięć modułów nadzoru, które dobierane są stosownie do zagrożeÓ jakie wiążą się z produktami regulowanymi poszczególnymi dyrektywami technicznymi.
Drugim sposobem nadzoru nad stosowaniem dyrektyw jest znakowanie wyrobów regulowanych znakiem CE, oznaczającym ich zgodność z postanowieniem dyrektyw. Dyrektywy techniczne często sprawiają wrażenie dokumentów ogólnych. Przed 1985 w ramach tzw. "starego podejścia" stosowano praktykę odsyłania do bardziej szczegółowych przepisów nie będących dyrektywami np. do norm. Wycofano się jednak z tej praktyki gdyż nadawała ono normom z zasady fakultatywnym pewien charakter obligatoryjny. Zamiast tego wzmocniono odpowiedzialność producentów za właściwy dobór szczegółowych rozwiązaÓ, wprowadzając w 1985 dyrektywę 1985/210/EEC w sprawie odpowiedzialności producentów za straty wywołane wadami wyrobów zwane "product liability". Dyrektywa ta daje użytkownikom poszkodowanym wskutek wady wyrobów prawo i relatywnie prosty sposób dochodzenia wysokich roszczeÓ w sposób jednakowy w Unii. Producenta od odpowiedzialności nie uwalnia fakt, ze jego wyroby w których wystąpiły wady były zgodne z normami. Przez wiele lat jedną z najbardziej klasycznych form minimalizowania ryzyka wystąpienia wady wyrobów były niezależne badania wyrobów potwierdzone świadectwem badania
6
.
(nazywanym atestem lub certyfikatem) udzielonym przez kompetentne, bezstronne i działające w sposób przejrzysty organizacje. Niezależne badanie wyrobu jest zawsze badaniem skutków, bez sięgania do przyczyn utraty jakości. Te zaś tkwią w procesach wytwarzania i zależą od systemu zarządzania firmami, które te wyroby wytwarzają.
GMP (Good Manufacturing Practice - Dobra Praktyka Wytwarzania) będący zbiorem zasad dobrej produkcji i sprzężony z nim GLP (Good Laboratory Practice - Dobra Praktyka Laboratoryjna) jako zbiór zasad dobrej laboratoryjnej rzetelności zaczęto upowszechniać jako podejście zorientowane na perfekcję procesów wytwarzania zapewniających jakość zamiast na badanie i kontrolę wyrobów. Rolę standardu dla przeciętnych pełni system ISO 9000 stosunkowo znany i powoli uruchamiany w Polsce. GMP i GLP uważane są za ostrzejsze od ISO 9000, ponadstandardowe systemy zewnętrznego badania stanu zapewniania jakości nie tylko w procesach wytwórczych ale również w procesach decyzyjnych, pomocniczych i usługowych firm wytwarzających wyroby farmaceutyczne. Nikt nie ma najmniejszych wątpliwości, że naj słabszym punktem polskiej gospodarki jest jej złe organizacyjne przygotowanie do nowoczesnej produkcji. Zła infrastruktura i źle zorganizowana produkcja musi odbić się na jakości co uniemożliwia naszym produktom być konkurencyjnymi na rynkach światowych. Warunki stawiane produktom farmaceutycznym (obszar regulowany) odbiegają nieco od warunków stawianych produktom z innych gałęzi przemysłowych (obszar nieregulowany), których twórcy stosują do zapewniania jakości swoich wyrobów normy ISO. W ostatnich. latach pojawiła się tendencja zunifikowania tych dwóch zbiór norm, uważałem więc za zasadne przedstawienie rozwiązań organizacyjnych z punktu widzenia ISO i GMP.
Celem skryptu jest zaprezentowanie ogólnych zasad i istotnych elementów teorii zarządzania przez jakość oraz wymagań i proponowanych rozwiązań organizacyjnych dla przedsiębiorstw farmaceutycznych i·pokrewnych. Skrypt zawiera zbiór podstawowych definicji i pojęć zawartych w normach ISO i GMP które szerzej omawiane są w trakcie \vykładów. Materiał przedstawiony w skrypcie, w znacznej części, został zgromadzony na bazie opisanych i wdrażanych norm w polskim przemyśle farmaceutycznym.
GMP jest częścią systemu sterowaniajakościq, który zapewnia, że produkty są zgodnie produkowane i kontrolowane z jakościowymi standardami stosowanymi do ich zamierzonego użycia i takimi jakie są wymagane przez nadzór rynkowy. GMP zajmuje się zarówno produkcją jak i kontrolą jakości.
1.1 Podstawowe wymagania GMP:
- wszystkie procesy produkcyjne sąjasno zdefiniowane, systematycznie przeglądane w aspekcie doświadczeil a produkcja prowadzona jest zgodnie z wymaganym poziomem jakości ;
- punkty krytyczne procesu produkcyjnego i jego ważne zmiany są
każdorazowo walidowane;
- właściwie \\ykwalifikowany i doświadczony personel;
- właściwe dobrane przestrzenie produkcyjne;
- odpowiedni sprzęt i jego konserwacja;
- właściwy materiał opakowaniowy i etykiety;
- właściwy sposób przechowywania surowców i produktów;
- procedury i instrukcje są napisane w sposób jasny i w ogólnie zro-
zumiałymjęzyku dostosowanym do specyfiki procesów, które opisują; - operatorzy są właściwie przeszkoleni do stosowania wszystkich procedur;
- zapisywanie procesu jest prowadzone ręcznie illub przez urządzenia zapisujące podczas produkcji, co zapewnia, że każdy krok wymagany w zdefiniowanej procedurze instrukcji miał miejsce a ilość i jakość produktu była taka jak zakładano, (każda ważna odchyłka była zarejestrowana i zbadane zostały jej przyczyny);
- rejestracja produkcji łącznie z dystrybucją jest zapewnieniem pełnej historii każdej serii produktu finalnego;
- warunki sprzedaży i dystrybucji produktu nie zwiększają ryzyka obniżenia jego jakości (dokładnie określone warunki transportu. magazynowania i sprzedaży produktu);
- odpowiedni system rejestracji danych, który jest zdolny do odtwarzania drogi każdej serii produktu od producenta do sprzedawcy detalicznego;
- uwzględnianie każdej reklamacji odnośnie zastrzeżeń co do jakości produktu - ustalenie przyczyn powodujących defekty jakości a następnie ich usunięcie oraz wprowadzenie metod postępowania, które w przyszłości pozwolą uniknąć tego samego błędu.
8
2. Zarządzanie przezjakość
Obecne zasady zarządzania przez jakość TQM są. zebrane i uściślone w normach między- narodowych serii ISO 9000 ustanowionych w 1987 r. Spróbujmy scharakteryzować treść merytoryczną i praktyczne zastosowanie najbardziej interesujących norm serii ISO 9000[3]
Norma ISO 8402 - zawiera "zbiór terminów i określeń w zakresie zarządzania przez jakość. Szereg terminów używanych w tej normie ma specjalne znaczenie, różniące się od ogólnych definicji podawanych w słownikach. Ter...
kosmetologia_umed