Smok wawelski scenariusz.doc

(34 KB) Pobierz

Smok wawelski - scenariusz zajęć prowadzonych w grupie 4 – 5 latków.


Przebieg;

1.      Zaproszenie dzieci do wysłuchania "Legendy o wawelskim smoku, Królu Kraku i szewcu Skubie"(M. Orłoń, J. Tyszkiewicz, Legendy...,s. 18).

2.      Omówienie wysłuchanej legendy. Przykładowe pytania:
- jak smok dokuczał mieszkańcom grodu Kraka?
- W jaki sposób szewczyk Skuba pozbył się smoka?
- co to znaczy że ktoś jest przebiegły/
- o jakich innych smokach słyszeliście?

3.      Zabawa z chustą animacyjną "Kogo porwał smok wawelski?"
Dzieci stoją wokół chusty trzymając ja pod brodą. Pod chustą ukrywa się jedno dziecko - smok wawelski. Kiedy dzieci zamkną oczy, smok "porywa" jedno z nich pod chustę. Dzieci po otworzeniu oczu starają się odgadnąć, kto zniknął i sprawdzają to przez podniesienie chusty. w kolejnej rundzie dzieci zmieniają się miejscami przy chuście.

4.      Omawianie historyjki obrazkowej o smoku wawelskim umieszczonej na tablicy w nieprawidłowej kolejności. Porządkowanie obrazków zgodnie z kolejnością wydarzeń
przedstawionych w legendzie. Zachęcanie dzieci do używania określeń odnoszących się do czasu: najpierw, potem, na końcu.

5.      Ćwiczenie logorytmiczne „Smok”

Idzie smok do przodu                                                        - idą dużymi krokami do przodu

Idzie smok do tyłu                                                        - idą dużymi krokami do tyłu

Rozgląda się wokoło                                                        - rozglądają się, stojąc w miejscu

I ryczy wesoło                                                                      - krzyczą, uśmiechając się

 

  1. Zabawa ruchowa „Lajkonik”

Pokazanie ilustracji lajkonika, omówienie jego wyglądu.

Zaproponowanie zabawy tanecznej „Lajkonik” – dzieci ustawiają się w kole, jedno wchodzi do środka, otrzymuje kij z głową konia i będzie odgrywało rolę lajkonika. Poruszają się cwałem po obwodzie koła śpiewając: „Lajkoniku laj-laj, poprzez cały kraj-kraj. Lajkoniku laj-laj, poprzez cały kraj”. Po zakończeniu piosenki lajkonik wybiera na swoje miejsce inne dziecko, pięknie mu się kłania i zabawa powtarza się na nowo.

7.      Praca plastyczna „Smok wawelski”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin