Smok wawelski - scenariusz zajęć prowadzonych w grupie 4 – 5 latków.
Przebieg;
1. Zaproszenie dzieci do wysłuchania "Legendy o wawelskim smoku, Królu Kraku i szewcu Skubie"(M. Orłoń, J. Tyszkiewicz, Legendy...,s. 18).
2. Omówienie wysłuchanej legendy. Przykładowe pytania:- jak smok dokuczał mieszkańcom grodu Kraka? - W jaki sposób szewczyk Skuba pozbył się smoka?- co to znaczy że ktoś jest przebiegły/- o jakich innych smokach słyszeliście?
3. Zabawa z chustą animacyjną "Kogo porwał smok wawelski?"Dzieci stoją wokół chusty trzymając ja pod brodą. Pod chustą ukrywa się jedno dziecko - smok wawelski. Kiedy dzieci zamkną oczy, smok "porywa" jedno z nich pod chustę. Dzieci po otworzeniu oczu starają się odgadnąć, kto zniknął i sprawdzają to przez podniesienie chusty. w kolejnej rundzie dzieci zmieniają się miejscami przy chuście.
4. Omawianie historyjki obrazkowej o smoku wawelskim umieszczonej na tablicy w nieprawidłowej kolejności. Porządkowanie obrazków zgodnie z kolejnością wydarzeńprzedstawionych w legendzie. Zachęcanie dzieci do używania określeń odnoszących się do czasu: najpierw, potem, na końcu.
5. Ćwiczenie logorytmiczne „Smok”
Idzie smok do przodu - idą dużymi krokami do przodu
Idzie smok do tyłu - idą dużymi krokami do tyłu
Rozgląda się wokoło - rozglądają się, stojąc w miejscu
I ryczy wesoło - krzyczą, uśmiechając się
Pokazanie ilustracji lajkonika, omówienie jego wyglądu.
Zaproponowanie zabawy tanecznej „Lajkonik” – dzieci ustawiają się w kole, jedno wchodzi do środka, otrzymuje kij z głową konia i będzie odgrywało rolę lajkonika. Poruszają się cwałem po obwodzie koła śpiewając: „Lajkoniku laj-laj, poprzez cały kraj-kraj. Lajkoniku laj-laj, poprzez cały kraj”. Po zakończeniu piosenki lajkonik wybiera na swoje miejsce inne dziecko, pięknie mu się kłania i zabawa powtarza się na nowo.
7. Praca plastyczna „Smok wawelski”
an28