razmus.pdf

(200 KB) Pobierz
Razmus opis
INSTRUKCJA
Podstawowe funkcje sterownika
MontaŇ i podłĢczenie sterownika zostało maksymalnie uproszczone. Programowanie wszystkich podstawowych funkcji nastħpuje automatycznie
podczas procesu AUTOADAPTACJI (sterownik samodzielnie rozpoznaje poszczególne sygnały a montaŇysta jedynie to potwierdza poprzez
„klikniħcie” myszkĢ). Panel przełĢcznika zawiera wskaŅnik poziomu gazu (4xLED), wskaŅnik rodzaju pracy (LED dwukolorowa) i przycisk wyboru
rodzaju pracy „P” lub innych parametrów (opis poniŇej). Wszystkie zaprogramowane parametry moŇna zawsze i w kaŇdym momencie zmienię. Data
montaŇu, numer rejestracyjny samochodu i wszystkie parametry pracy zapisywane sĢ w pamiħci EEPROM (nieulotnej) sterownika. Istnieje równieŇ
moŇliwoĻę zapisania nastaw dla konkretnego modelu samochodu na twardym dysku komputera PC. Sterownik komunikuje siħ z komputerem PC za
pomocĢ interfejsu. Wtyk interfejsu jest kompatybilny z wtykiem A.E.B. lub BINGO S.
Podstawowe funkcje oprogramowania PC
Oprogramowanie udostħpniane jest nieodpłatnie na naszej stronie internetowej www.agcentrum.com.pl
Program zawiera nastħpujĢce zakładki :
MONITOR – wizualizacja wszystkich parametrów i zaprogramowanych funkcji sterownika;
SONDA LAMBDA – parametry zwiĢzane z sondĢ:
typ, czas nagrzewania, rodzaj emulacji, czas emulacji - wolne obroty, czas emulacji - wysokie obroty;
AKTUATOR – parametry zwiĢzane z silnikiem krokowym:
pozycja wyjĻciowa aktuatora PWA, minimalne i maksymalne otwarcie silnika krokowego dla wolnych obrotów, minimalne i maksymalne
otwarcie silnika krokowego dla wysokich obrotów, funkcje dotyczĢce wzbogacenia wraz z dodatkowymi parametrami i funkcja dotyczĢca
odciħcia CUT-OFF wraz z dodatkowymi parametrami;
PRZEŁ ġ CZNIK,TPS – parametry zwiĢzane z przełĢcznikiem:
typ zapłonu : iloĻę cylindrów-iloĻę cewek, wybór przełĢczenia przy wzroĻcie lub spadku obrotów, próg przełĢczenia obr/min, funkcja
minimalnej temperatury potrzebnej do przełĢczenia na GAZ, ograniczenie obrotów maksymalnych podczas pracy na gazie wraz z
parametrami pomocniczymi;
INNE – zakładka zawiera inne dodatkowe funkcje sterownika:
data montaŇu instalacji, numer rejestracyjny samochodu, rodzaj czujnika poziomu gazu, uaktywnienie funkcji BLOKADA ZAPŁONU,
uaktywnienie funkcji IMITACJA AUTOALARMU, uaktywnienie funkcji AUTOMATYCZNEGO WŁġCZANIA ĺWIATEŁ DZIENNYCH,
uaktywnienie funkcji EMULATOR WTRYSKÓW wraz z ustawieniem czasu nakładania siħ paliw.
Ponadto w programie dostħpne sĢ podstawowe funkcje takie jak : zapis ustawieı na twardym dysku, odczyt ustawieı z twardego dysku, wybór
portu szeregowego COM komputera PC i funkcje zwiĢzane z odczytem i zapisem danych w pamiħci sterownika.
Dane techniczne sterownika
Typ sondy Lambda :
0...1V
0...5V
5...0V
0,8...1,6V
Funkcja opóŅnienia odczytu sondy LAMBDA (parametr ustawiany z oprogramowania PC). Sterownik w tym czasie nie reguluje składu
mieszanki. Trwa to tak długo, aŇ upłynie zadany czas rozgrzewania siħ sondy.
Emulacja sondy Lambda :
MASA (zwarcie wejĻcia sondy LAMBDA komputera samochodowego na masħ);
PRZEBIEG (symulacja sondy LAMBDA za pomocĢ przebiegu prostokĢtnego w pełni programowalnego);
ODŁġCZONA (wejĻcie sondy LAMBDA komputera samochodowego nie podłĢczone);
W przypadku wybrania rodzaju emulacji „ przebieg”, jeŇeli zachodzi potrzeba, moŇna dowolnie skonfigurowaę inny przebieg dla wolnych obrotów
i inny dla wyŇszych obrotów.
Typ TPS (Throttle Position Sensor) :
brak TPS,
0..5V sygnał liniowy,
5..0V sygnał liniowy,
0-12V typu włĢcznik (wolne obroty – masa, powyŇej wolnych obrotów - +12V),
12-0V typu włĢcznik (wolne obroty – +12V, powyŇej wolnych obrotów – masa),
MONOBOSCH sygnał liniowy.
Typy czujników poziomu gazu :
0-90 om,
PW2 prod.KME (dostħpne tylko od wersji 1.20),
rezerwa.
Istnieje moŇliwoĻę podłĢczenia dowolnego czujnika rezystancyjnego wpisujĢc samodzielnie progi włĢczania kolejnych diod LED
sygnalizujĢcych poziom LPG w zbiorniku.
Przeł Ģ cznik BENZYNA / GAZ :
Dowolny układ zapłonowy max. 8-cylindrów, WejĻcie impulsów zapłonowych posiada regulacjħ czułoĻci, PrzełĢczenie BENZYNA / GAZ przy
zmianie obrotów opadajĢco lub narastajĢco w zakresie od 500 obr/min do 4000 obr/min,
Automatyczne przełĢczenie z GAZU na BENZYNĦ po przekroczeniu maksymalnych obrotów (funkcjħ moŇna wyłĢczyę). Ustawiany jest w
tej funkcji czas wypalania GAZU przy przejĻciu GAZ / BENZYNA,
OkreĻlenie minimalnej wymaganej temp. silnika do przełĢczenia na zasilanie gazowe (10..80 °C),
Funkcja awaryjnego uruchomienia samochodu bezpoĻrednio „na gazie”.
290944595.126.png 290944595.137.png 290944595.148.png 290944595.159.png 290944595.001.png 290944595.012.png 290944595.023.png 290944595.034.png 290944595.045.png 290944595.056.png 290944595.067.png 290944595.078.png 290944595.084.png 290944595.085.png 290944595.086.png 290944595.087.png 290944595.088.png 290944595.089.png 290944595.090.png 290944595.091.png 290944595.092.png 290944595.093.png 290944595.094.png 290944595.095.png 290944595.096.png 290944595.097.png 290944595.098.png 290944595.099.png 290944595.100.png 290944595.101.png 290944595.102.png 290944595.103.png 290944595.104.png 290944595.105.png 290944595.106.png 290944595.107.png 290944595.108.png 290944595.109.png 290944595.110.png 290944595.111.png 290944595.112.png 290944595.113.png 290944595.114.png 290944595.115.png 290944595.116.png 290944595.117.png 290944595.118.png 290944595.119.png 290944595.120.png 290944595.121.png 290944595.122.png 290944595.123.png 290944595.124.png 290944595.125.png 290944595.127.png 290944595.128.png 290944595.129.png 290944595.130.png 290944595.131.png 290944595.132.png 290944595.133.png 290944595.134.png 290944595.135.png 290944595.136.png 290944595.138.png 290944595.139.png 290944595.140.png 290944595.141.png 290944595.142.png 290944595.143.png 290944595.144.png 290944595.145.png 290944595.146.png 290944595.147.png 290944595.149.png 290944595.150.png 290944595.151.png 290944595.152.png 290944595.153.png 290944595.154.png 290944595.155.png 290944595.156.png 290944595.157.png 290944595.158.png 290944595.160.png 290944595.161.png 290944595.162.png 290944595.163.png 290944595.164.png 290944595.165.png 290944595.166.png 290944595.167.png 290944595.168.png 290944595.169.png 290944595.002.png 290944595.003.png 290944595.004.png 290944595.005.png 290944595.006.png 290944595.007.png 290944595.008.png 290944595.009.png 290944595.010.png 290944595.011.png 290944595.013.png 290944595.014.png 290944595.015.png 290944595.016.png 290944595.017.png 290944595.018.png 290944595.019.png 290944595.020.png 290944595.021.png 290944595.022.png 290944595.024.png 290944595.025.png 290944595.026.png 290944595.027.png 290944595.028.png 290944595.029.png 290944595.030.png 290944595.031.png 290944595.032.png 290944595.033.png 290944595.035.png 290944595.036.png 290944595.037.png 290944595.038.png 290944595.039.png 290944595.040.png 290944595.041.png 290944595.042.png 290944595.043.png 290944595.044.png 290944595.046.png 290944595.047.png 290944595.048.png 290944595.049.png 290944595.050.png 290944595.051.png 290944595.052.png 290944595.053.png 290944595.054.png 290944595.055.png 290944595.057.png 290944595.058.png 290944595.059.png 290944595.060.png 290944595.061.png 290944595.062.png 290944595.063.png 290944595.064.png 290944595.065.png 290944595.066.png 290944595.068.png 290944595.069.png 290944595.070.png 290944595.071.png 290944595.072.png 290944595.073.png 290944595.074.png 290944595.075.png 290944595.076.png 290944595.077.png 290944595.079.png 290944595.080.png 290944595.081.png
Funkcje dodatkowe :
Funkcja CUT-OFF – ustawialny jest próg obrotów silnika i iloĻę kroków przymkniħcia silnika krokowego.
Funkcja wzbogacenia mieszanki – ustawialny jest próg TPS, czas wzbogacenia mieszanki i iloĻę kroków otwarcia silnika krokowego.
Funkcja wzbogacenia mieszanki przy wychodzeniu z biegu jałowego – ustawialny jest próg TPS, czas wzbogacenia i iloĻę kroków otwarcia
silnika krokowego. Funkcja ta uaktywnia siħ, gdy samochód pracuje na wolnych obrotach i kierowca naciska pedał gazu np. rusza z
miejsca.
Funkcja nakładania siħ paliw – ustawialny czas nakładania siħ obu paliw w emulatorze wtrysków podczas przejĻcia BENZYNA / GAZ.
Funkcja imitacji autoalarmu – po wyłĢczeniu stacyjki miga dioda LED na panelu przełĢcznika (funkcjħ moŇna uaktywnię lub nie).
Funkcja blokady zapłonu – uaktywnienie tej funkcji powoduje niemoŇliwoĻę uruchomienia auta zarówno na GAZIE jak i na BENZYNIE. Do
uruchomienia wymagana jest odpowiednia iloĻę naciĻniħę (programowalna) na panelu przełĢcznika w okreĻlonym czasie (funkcja ta
dostħpna jest jedynie w wersji z emulatorem wtrysków) uaktywnienie tej funkcji spowoduje brak mo Ň liwo Ļ ci uruchomienia
samochodu w trybie awaryjnym-bezpo Ļ rednio na gazie.
Funkcja Ļwiatła dzienne – uaktywnienie tej funkcji powoduje automatyczne włĢczanie Ļwiateł mijania po 10 sekundach od momentu
uruchomienia silnika samochodu (funkcja ta nie stanowi standardowego wyposaŇenia sterownika ORION, naleŇy domówię tħ opcjħ).
Funkcja liczenia czasu pracy samochodu na gazie.
Procedura ADAPTACJI sterownika
Rozpocz ħ cie procedury ADAPTACJI (NAUKI) sterownika powinno zosta ę poprzedzone regulacj Ģ reduktora na wolnych obrotach.
Warunkiem adaptacji sterownika jest prawidłowo działaj Ģ ca instalacja LPG. W przeciwnym wypadku procedur ħ ADAPTACJI trzeba b ħ dzie
powtórzy ę . Silnik samochodu powinien by ę rozgrzany przed uruchomieniem trybu ADAPTACJI.
Rozpoczħcie samoadaptacji sterownika do danego modelu samochodu i silnika nastħpuje po naciĻniħciu przycisku ADAPTACJA na
zakładce MONITOR w oprogramowaniu.
Kolejno wyĻwietlane sĢ komunikaty informujĢce o tym, co w danej chwili naleŇy robię.
Oprogramowanie kolejno, automatycznie wykrywa potrzebne dane i wprowadzi odpowiednie parametry do pamiħci sterownika. W przypadku
potrzeby korekty jednego lub wiħcej parametrów moŇna to uczynię „klikajĢc” na poszczególne zakładki dotyczĢce danego parametru i dokonaę
odpowiednich zmian.
W oprogramowaniu w menu znajduje siħ funkcja „ przywrócenia nastaw fabrycznych ”, po której wywołaniu do pamiħci sterownika ładowane sĢ
wartoĻci standardowe-fabryczne.
Omówienie kilku funkcji:
Wzbogacenie przy wychodzeniu z minimum – funkcja ta powoduje wzbogacenie mieszanki gaz/powietrze w dodatkowĢ iloĻę gazu. Na
wielkoĻę wzbogacenia majĢ wpływ dwa parametry: iloĻę kroków i czas działania wzbogacenia. Parametr „ ilo Ļę kroków ” odpowiada za
otwarcie silnika krokowego o zadanĢ iloĻę kroków liczĢc od aktualnej w danym momencie pozycji silnika krokowego. Parametr „ czas
mierzony jest w milisekundach (1000ms = 1sek.) i odpowiada on za czas wzbogacenia, czyli czas, przez który silnik krokowy bħdzie
otwarty o zadanĢ iloĻę kroków. Parametr „ próg TPS ” okreĻla wartoĻę napiħcia na czujniku TPS, po którego przekroczeniu uaktywnia siħ
funkcja wzbogacenia przy wychodzeniu z minimum.
Wzbogacenie działa identycznie jak funkcja opisana powyŇej lecz dotyczy pracy silnika na wyŇszych obrotach.
Automatyczne wł Ģ czanie Ļ wiateł dziennych – gdy funkcja ta zostanie uaktywniona to po 10sek od pojawienia siħ impulsów zapłonowych
załĢczany jest przekaŅnik Ļwiateł (opcja ta dotyczy wersji z wbudowanym przekaŅnikiem Ļwiateł)
Uruchomienie awaryjne samochodu bezpo Ļ rednio na gazie – trzymajĢc wciĻniħty przycisk na panelu przełĢcznika włĢczamy stacyjkħ i
uruchamiamy samochód.
Blokada zapłonu – po włĢczeniu stacyjki mamy 5sek. na wciĻniħcie przycisku „P” na panelu przełĢcznika. IloĻę wciĻniħę musi odpowiadaę
iloĻci zaprogramowanej UWAGA- wł Ģ czenie blokady zapłonu uniemo Ň liwia uruchomienie samochodu w trybie awaryjnym tj.
bezpo Ļ rednio na gazie.
Kontrolki na panelu:
- zielona GAZ
- czerwona BENZYNA
Czerwona Ļwieci i zielona miga – tryb AUTOMAT
Przycisk P -wybór rodzaju paliwa GAZ/BENZYNA
Rysunek panelika jest poglĢdowy i odbiega od rzeczywistoĻci
Dost ħ pne wersje sterownika :
RAZMUS Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem z wtyczkami EUROPA.
RAZMUS - A Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem „do ci ħ cia”.
RAZMUS - B Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 2-kanały i okablowaniem „do ci ħ cia”.
RAZMUS - C Sterownik bez emulatora wtrysków.
RAZMUS - F Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem zako ı czonym wtykiem FIAT.W
przypadku zamawiania opcji z przeka Ņ nikiem Ļ wiateł to do oznaczenia dodajemy literk ħ S (np. RAZMUS – AS).
290944595.082.png
 
UWAGI DOTYCZ ġ CE MONTA ņ U
Wszystkie połĢczenia naleŇy wykonaę dokładnie, lutujĢc koıcówki i izolujĢc je. Czujnik temperatury podłĢczamy w nastħpujĢcy sposób:
jednĢ koıcówkħ czujnika lutujemy do przewodu pomaraıczowego (patrz schemat), drugĢ koıcówkħ lutujemy do krótkiego odcinka przewodu,
koıcówkħ oczkowĢ zagniatamy na drugim koıcu odcinka i przykrħcamy do masy.
Przewód Ň ółty +12V po stacyjce- nie podł Ģ cza ę do zasilania cewki zapłonowej w przypadkach widocznych zakłóce ı pracy urz Ģ dzenia !
290944595.083.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin