Lew Wygotsky - „Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka”
a) istnieje wiele działań, które mogą dać dziecku większą przyjemność niż zabawa
b) istnieją zabawy, w których sam proces działania nie daje przyjemności
- gry sportowe – przyjemność nie z samej gry, zależy od uzyskanego rezultatu
Wg Wygotsky'ego każde przejście z jednego stadium na drugie związane jest ze zmianą pobudek i motywów działania. Takie dojrzewanie nowych potrzeb i motywów należy uznać za najważniejsze.
è Do tej pory w teoriach zabawy sytuacja „na niby” określana była jako wtórna. Są trzy wady takiego podejścia:
- zabawę traktowano jako operowanie symbolami, niemal jak działania w algebrze – niebezpieczeństwo intelektualistycznego podejścia. Zabawa sama w sobie nigdy nie jest działaniem symbolicznym.
- W tym ujęciu zabawa jako proces poznawczy, emocjonalność dziecka zlekceważona
- konieczne jest wskazanie znaczenia sytuacji „na niby”
Ad.2 – jeżeli zabawa jest formą realizacji niespełnionych pragnień, to w samej emocjonalnej naturze zabawy mimowolnie zawarte są elementy „na niby”
Działalność dziecka w zabawie oparta jest na regułach. Wygotsky twierdzi, że każda zabawa ma swoje reguły, jeśli brak reguł – nie ma zabawy. Dlaczego?
Badania Sully'ego: kazał dwóm dziewczynkom – siostrom zabawić się w „siostry”. Zabawa bliska rzeczywistości. Jaka jest różnica? Dziecko bawiąc się w siostrę stara się nią być. W normalnym życiu zachowuje się w określony sposób, nie myśląc, że jest siostrą swojej siostry. Dzieci koncentrowały się na swojej roli, musiały wymyśleć jak siostry się zachowują (ubierają się tak samo, chodzą za rękę itp.) i stosować się do tych reguł.
Jeżeli dziecko uczy się reguł od narodzin niemalże, to na czym polega specyfika reguł w zabawie?
Piaget – dwa źródła reguł postępowania dzieci:
- jednostronny wpływ dorosłych
- wzajemna współpraca dziecka z dorosłym
Reguły w zabawie różnią się od tych typu „nie dotykaj” tym, że dziecko samo je ustala. Są więc samookreślaniem się i samoograniczaniem dziecka.
Sytuacja „na niby” jako nowa forma zachowania, uwalnia dziecko od aktualnej sytuacji. Wg Lewina we wczesnym dzieciństwie zachowanie regulowane jest w znacznym stopniu sytuacją. W zabawie dziecko działa wg sytuacji pomyślanej, a nie widzianej. Lewin twierdzi, że przedmioty mają moc motywowania zachowania dzieci, determinują je. W topologii psychologicznej można by wyznaczyć trajektorię ruchu dziecka na podstawie znajdujących się w pokoju przedmiotów.
Dlaczego tak się dzieje?
Jedność spostrzegania, afektu i działania. Spostrzeganie stanowi bodziec uruchamiający reakcję ruchowo-afektywną w sposób automatyczny. W zabawie przedmioty tracą swój motywacyjny charakter.
Wczesne dzieciństwo – pole sensu i pole wizualne niemożliwe do oddzielenia, ścisłe powiązanie rzeczy ze słowem. W zabawie zachowanie wychodzi od myśli, a nie od rzeczy. Zabawa jest formą przejściową w tym procesie oddzielania, bo daje punkt oparcia, jakąś zastępczą rzecz np. patyk zamiast konia. W ten sposób struktura spotrzegania się zmienia, powstaje spostrzeganie rzeczywiste, czyli nie tylko kształty i kolory, ale również sensy. Ułamek rzecz/sens ulega odwróceniu, dominujący staje się sens.
Dziecko operuje w zabawie znaczeniami oddzielonymi od pierwotnych rzeczy, ale w połączeniu z innymi rzeczami i działaniami. Na tym polega jej przejściowy charakter. Sprawę ułatwia to, że dziecko nie widzi słowa, ale rzecz, słowo jako właściwość rzeczy.
Wiek szkolny – zabawa jako element mowy wewnętrznej, pamięci logicznej i abstrakcyjnego myślenia.
Drugi ułamek – działanie/sens również ulega odwróceniu. Do tej pory dziecko więcej potrafiło zrobić niż zrozumieć. Aby oddzielić sens od działania dziecko znów potrzebuje punktu oparcia – innego działania. Tak dokonuje się droga do wolnej woli, jak w operowaniu sensem rzeczy powstaje abstrakcyjne myślenie.
Jak się rozwija zabawa?
Psychole