EasyTrax to naprawdę proste cz.2.pdf

(107 KB) Pobierz
152703889 UNPDF
TEż TO POTRAFISZ
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
W poprzednim odcinku
zapoznałeś się z procedurą instalacji
pakietu projektowego EASYTRAX.
Poznałeś też podstawowe rozkazy
programu easyedit.exe, który służy
do zaprojektowania rysunku płytki
drukowanej. Innymi programami
wchodzącymi w skład pakietu
zajmiesz się w przyszłości, a dziś
będziemy wspólnie kontynuować
omawianie kolejnych poleceń i
możliwości programu easyedit.
EASYTRAX − to
naprawdę proste
część 2
W dzisiejszym odcinku nauczysz się
konfigurować program do własnych po−
trzeb i upodobań.
Może Ci się wydaje, że są to sprawy
drobne i nieistotne, ale prawda jest inna −
jeśli podałbym Ci w kolejności alfabetycz−
nej suchy opis poszczególnych poleceń
to z ochotą zająłbyś się od razu projekto−
waniem jakiejś płytki i ...popełniłbyś
mnóstwo błędów oraz nabrałbyś niezdro−
wych przyzwyczajeń. Swoje błędy od−
czułbyś boleśnie dopiero za jakiś czas,
gdy przyszłoby Ci zaprojektować i wyko−
nać konkretną płytkę według powszech−
nie stosowanych technologii. Dlatego
proponują Ci nie spieszyć się do pracy i
najpierw gruntownie zrozumieć i opano−
wać podstawy.
Wykonuj też wszystkie zalecane w lek−
cji ćwiczenia.
W poprzednim odcinku nauczyłeś się
zaczynać i kończyć pracę z programem,
opanowałeś podstawowe polecenia takie
jak MOVE, PLACE, DELETE, REPEAT,
EDIT. Potrafisz korzystać z polecenia
ZOOM, poznałeś też działanie klawiszy
funkcyjnych.
W dzisiejszej drugiej lekcji poznasz
bardzo ważne polecenie SETUP, nau−
czysz się między innymi dostosować wy−
gląd ekranu do własnych upodobań. Po−
dam Ci także szereg praktycznych rad do−
tyczących bibliotek.
Rys. 1. Pierwotny wygląd ekranu.
kłopotu zmienić kolory odpowiadające
poszczególnym warstwom, kolor tła, a
także kolory ramek informacyjnych.
Zmień więc kolory ekranu.
Wejdź do programu:
c:\easytrax\easyedit.exe
“enter”
“enter”.
Z menu głównego wybierz polecenie
SETUP naciskając klawisz “S” lub używa−
jąc myszy.
Pojawiło się nowe menu. Polecenia
Keys n a razie nie dotykaj. W przyszłości w
razie potrzeby wykorzystując je napi−
szesz własne makrorozkazy, ale na razie
naprawdę nie jest Ci to potrzebne.
W tej chwili interesować Cię będą czte−
ry polecenia: Layer Colors , Menu Colors ,
Toggle Layers i Redraw.
Pierwsze z nich pozwala zmieniać kolory
warstw i tła ekranu, drugie − kolory ramek in−
formacyjnych, trzecie pozwala decydować,
które warstwy mają być wyświetlane na ekra−
nie, a które nie. Czwarte określa sposób, w ja−
ki obiekty będą wyświetlane na ekranie.
jedna pod drugą wypisano wszystkie do−
stępne warstwy oraz tło (Background) −
patrz rysunek 1.
Górna warstwa (Top Layer, czyli popu−
larnie strona elementów) jest w tej tabel−
ce podświetlona. Naciskaj teraz “enter” i
wybierz dla tej warstwy kolor, jaki Ci się
podoba.
Następnie myszą lub strzałkami “gó−
ra”, “dół” podświetl oznaczenia kolejnych
warstw w tabeli i naciskając “enter” ustaw
kolory jakie Ci odpowiadają.
Nie możesz ustawić koloru warstwy,
która aktualnie jest wyłączona (gdy obok
znajduje się oznaczenie Off), na przykład
1MidLayer czy BoardLayer. Nie przejmuj
się tym − wykonasz to w razie potrzeby
później po wykonaniu polecenia Toggle
Layers.
Zauważ, że zmieniając kolor tła (Back−
ground) natychmiast uzyskujesz efekt,
natomiast kolory warstw zmienią się do−
piero, gdy po ich ustawieniu wyjdziesz do
głównego menu poleceniem “esc”.
Czy jednak ustawienie innych niż stan−
dardowe kolorów jest rzeczywiście po−
trzebne? To zależy od użytkownika. Ja,
autor, nie znoszę innego koloru tła niż
czarne. Przez kilka lat przyzwyczaiłem się
do “swoich” kolorów:
Polecenie SETUP −
modyfikacja wyglądu ekranu
Po zainstalowaniu pakietu Easytrax
kolory ekranu odpowiadające poszcze−
gólnym warstwom są takie jak pokazano
na rys. 1. Nie jest to jednak przyporządko−
wanie stałe. Pamiętajmy, że w pamięci
komputera lub na dysku nasz projekt płyt−
ki to nic innego jak pewien zbiór liczb, któ−
re na pewno nie mają nic wspólnego z ko−
lorami. Liczby te określają współrzędne
poszczególnych składników projektu
(ścieżek, punktów, elementów, itd) oraz
ich cechy (warstwa, numer elementu, ko−
mentarz, itd). Dopiero program easyedit
interpretuje te liczby i powoduje naryso−
wanie obrazu odpowiadającego płytce. W
przedstawianym programie możesz bez
Kolory warstw
Wybierz teraz polecenie Layer Colors ,
naciskając “L”.
Pokazała się większa tabelka, w której
38
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/96
a
152703889.002.png 152703889.003.png
TEż TO POTRAFISZ
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Rys. 2. Wygląd ekranu po zmianie kolorów.
zasilania. Podobnie nie są potrzebne
warstwy pośrednie 1 Mid Layer − 4 Mid
Layer. Niektórzy twierdzą, że dobrze jest
na nich umieszczać ewentualne robocze
komentarze i przypomnienia występujące
podczas pracy z płytką. Bezpieczniej jest
jednak umieszczać takie komentarze w
podstawowych warstwach: Bottom Layer
i Overlay, które na pewno zawsze są włą−
czone i nie ujdą uwagi np. bezpośrednie−
mu wykonawcy płytek.
Warto też włączyć warstwę Board
Layer. Obiekty umieszczone na Board
Layer zostaną umieszczone na wszyst−
kich czynnych warstwach ścieżek i opisu.
Warstwa ta ma właściwości podobne nie−
co do warstwy Multi−Layer, z tym, że na
Multi−Layer umieszczamy punkty i prze−
lotki, a na Board Layer: ścieżki, napisy
okręgi i łuki. Później wyjaśni się to w prak−
tyce, gdy będziemy projektować płytkę i
rysować jej poszczególne warstwy.
Pozostaje jeszcze problem zwór. Pod−
czas projektowania płytek jednowarstwo−
wych najczęściej nie udaje się uniknąć
zwór. Początkującemu konstruktorowi
może się wydawać, że wystarczy zazna−
czyć zwory tylko na warstwie Overlay.
Zwory należy jednak koniecznie zazna−
czać także na jednej z warstw “miedzi”, co
potem okaże się bardzo potrzebne przy
wykorzystywaniu listy połączeń (tzw. net−
lista). Nawet w prostym Easytraxie będzie
to użyteczne, a przy wykorzystywaniu
bardziej skomplikowanych programów
jest wręcz nieodzowne. Poza tym dob−
rych nawyków należy nabierać od począt−
ku.
Umawiamy się więc, że zwory zaznaczy−
my na warstwie Top Layer. Przy projektowa−
niu płytek dwustronnych problem zwór nie po−
winien zaistnieć − wszystkie połączenia po−
winny być wykonane w dwóch dostępnych
warstwach. Z konieczności do zaznaczenia
zwór wykonanych przewodem można wtedy
użyć 1Mid Layer .
Tak więc podczas normalnej pracy
czynne będą warstwy Top, Bottom,
Top Layer − 13 fioletowy
Bottom Layer − 15 biały
Overlay − 10 jasny zielony
Board Layer − 6 brązowy
Multi−Layer − 12 czerwony
Highlight − 14 żółty
Background − 8 czarny.
Możesz to zobaczyć na rysunku 2.
A teraz pobaw się przez jakiś czas i
zdecyduj jakie kolory odpowiadają Ci naj−
bardziej.
Zdecydowanie nie radzą Ci jednak
ustawiania tego samego koloru dla dwóch
warstw, w szczególności Bottom Layer i
Multi−Layer. Może na pierwszy rzut oka
wyda się to celowe i naturalne, na przy−
kład gdy planujesz projektować płytki jed−
nowarstwowe (popularnie zwane jedno−
stronnymi). Takie przyzwyczajenie może
jednak w przyszłości stać się utrudnie−
niem przy korzystaniu z bardziej rozbudo−
wanych programów, choćby z Autotraxa,
który pozwala definiować punkty nie tylko
w tej dziwnej warstwie Multi−Layer, ale też
w pojedynczych warstwach.
kolory. Moje preferencje są następujące:
Background − 15 biały
Text − 12 czerwony
Lines − 10 jasny zielony
Shadow − 8 czarny.
Tym razem wszystkie zmiany kolorów
są natychmiast widoczne na ekranie.
Po ustawieniu odpowiednich kolorów
wyjdź do głównego menu naciskając
“esc”.
Wyłączanie wyświetlania
warstw
Teraz naucz się włączać i wyłączać po−
szczególne warstwy poleceniem Toggle
Layers :
Z menu głównego “S” i ”T”.
Pojawiła się tabelka − rysunek 4 − za−
wierająca nazwy wszystkich dostępnych
warstw − obok każdej znajduje się napis
On (włączona) albo Off (wyłączona).
Zmian dokonuje się jak poprzednio:
strzałkami i klawiszem “enter”.
Początkujący
użytkownicy zafas−
cynowani sporą licz−
bą dostępnych
warstw włączają
wszystkie. Nie jest
to dobry pomysł,
jeśli projektowane
będą jedno czy dwu−
warstwowe płytki. W
takim wypadku na
pewno nie są po−
trzebne warstwy Po−
wer Plane i Ground
Plane − stosuje się je
w płytkach wielo−
warstwowych za−
miast ścieżek masy i
Kolory ramek
informacyjnych
Jeśli już zdecydowałeś się na kolory
warstw i tła, ustaw kolory ramek menu i
paska stanu:
z menu głównego wybierz polecenie
SETUP naciskając “S”,
potem wybierz Menu Colors naciska−
jąc “M”.
Znów otrzymałeś tabelkę z kolorami −
pokazana jest ona na rysunku 3. Podob−
nie jak poprzednio możesz zmienić kolor
tła ramek (Background), tekstu (Text), linii
ramki (Lines) i cienia “pod ramką” (Sha−
dow). Analogicznie jak poprzednio ustaw
Rys. 3. Ustawianie kolorów ramek.
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/96
39
152703889.004.png
TEż TO POTRAFISZ
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Rys. 4. Włączanie i wyłączanie wyświetlania warstw.
wać się numer
elementu − po−
zostaw więc
opcję Show w
linii Designa−
tor. Oczywiś−
cie napis taki
powinien zna−
jdować się w
warstwie
Overlay, która
służy do przy−
gotowania si−
todrukowego
opisu płytki.
Proponuję Ci
natomiast wyłą−
czenie wyświet−
lania komenta−
rzy. Co prawda
w płytce DEMO.PCB komentarze są pokaza−
ne, ale zazwyczaj opis płytki zawiera tylko nu−
mery elementów. Życie pokazuje, iż często po
wykonaniu płytki trzeba zmienić wartości ele−
mentów, szczególnie rezystorów − w takim
wypadku opis na płytce tylko by przeszkadzał.
Ponadto w gęściej upakowanych płytkach po
prostu nie ma miejsca na taki komentarz − led−
wo mieszczą się oznaczenia elementów.
W linii Comment zmień więc opcję na
Hide (przyciskiem “enter”). Nie znaczy to,
że rezygnujesz z wykorzystywania pola
komentarza związanego z umieszczony−
mi na płytce elementami bibliotecznymi.
Zawartość pola komentarza nie będzie
tylko umieszczona na płytce, komentarz
okaże się natomiast bardzo pomocny
przy wykonywaniu spisu elementów
umieszczonych na płytce. Wykorzystamy
przy tym program bom.exe znajdujący się
w katalogu
c:\easytrax. Ale o tym porozmawiamy
później przy okazji projektowania płytki i
wykonywania jej dokumentacji.
Napisy − Strings − (“S”, “S”) polecenie to
pozwala ustalić wielkość napisów
umieszczanych na płytce − chodzi o wyso−
kość znaków w milsach (1/1000 cala). W
praktyce na gęsto upakowanej płytce nie
powinna być ona większa niż 60mil. Gdy
płytka jest duża, a elementy rozmieszczo−
ne rzadko napisy mogą być większe − 84
lub 100mil.
Proponuję Ci pozostawić pierwotne
wielkości − 60mil. W przyszłości, gdy już
nabierzesz wprawy będziesz i w tym za−
kresie wprowadzał zmiany. W Easytraxie
wszelkie późniejsze zmiany są dość kło−
potliwe, bowiem należy je wykonywać po−
jedynczo dla każdego obiektu. Inne pro−
gramy, jak choćby już Autotrax umożliwia−
ją wprowadzenie takich zmian dla wszys−
tkich obiektów za pomocą jednego pole−
cenia.
Zauważ jeszcze, iż z tej ramki interesuje
Cię w zasadzie tylko wielkość napisów ozna−
czeń elementów: Component Designator Si−
ze. Jeśli bowiem wyłączyłeś wyświetlanie ko−
mentarzy to nie ma żadnego znaczenia co
wpiszesz w linii określającej wielkość napisu
komentarza. Natomiast wysokość swobod−
nie umieszczanych napisów nauczyłeś się już
wcześniej ustalać za pomocą rozkazów “C”,
“S” lub “Ctrl” + “S”, które są równoznaczne z
omawianym teraz “S”, “S”, “F”.
Wypróbuj teraz omówione możliwości.
Poleceniem “P” “C” umieść na płytce kilka
elementów bibliotecznych przy wybra−
nych różnych wielkościach ich oznaczeń.
Piotr Górecki
Board, Multi−Layer i Overlay. Wyłączenie
pozostałych usprawni bieżącą pracę za−
pewniając szybsze przełączanie między
czynnymi warstwami (jak pamiętamy, za
pomocą klawiszy “+”, “−”).
Ponadto niektóre warstwy będziemy
także wyłączać na czas ostatecznego
rozmieszczania ścieżek i porządkowania
warstwy opisu.
Sposób rysowania obiektów
Pozostało do omówienia ostatnie w
wymienionych na wstępie poleceń − Re−
draw . Z menu głównego wykonasz je na−
ciskając “S”, potem “R”.
Znów pojawiła się tabelka z nazwami
warstw. Tym razem naciśnięcie “enter” wybie−
ra opcję Final albo Draft. W opcji draft rysowa−
ne są tylko obrysy wszystkich elementów ry−
sunku, w opcji Final obrys jest wypełniony. Dla
ciekawości sprawdź jak wygląda ekran gdy
zmienisz wszystkie opcje na Draft − w artyku−
le pokazuje to rysunek 5. Myślę, że podobnie
jak mi, taki obraz zupełnie Ci nie odpowiada i
nie będziesz go wykorzystywał, no chyba że
masz jakiś przedpotopowy komputer z 16−bi−
towym procesorem i przy opcji Draft program
będzie pracował o wiele szybciej.
A teraz według swego upodobania skonfi−
guruj ostatecznie wygląd ekranu i czynne
warstwy, przechodzimy bowiem do kolejnego
ważnego zagadnienia.
c.d. w EdW 3/96
Polecenie SETUP −
ustalanie wielkości i
rodzaju napisów
W podmenu SETUP mamy do tego
dwa polecenia: Component Text i Strings.
Tekst związany z elementami biblio−
tecznymi − Component Text : (“S”, “C”) po−
zwala zadecydować, jakie napisy będą
umieszczone na płytce przy umieszcza−
niu na niej elementów bibliotecznych po−
leceniem “P”, “C”.
Na pewno na płytce powinien znajdo−
Rys. 5. Wygląd ekranu w trybie draft.
40
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/96
152703889.005.png 152703889.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin