EasyTrax to naprawdę proste cz.3.pdf

(154 KB) Pobierz
152703890 UNPDF
TEŻ TO POTRAFISZ
W tym numerze kontynuujemy omawianie
bardzo ważnego polecenia SETUP.
EASYTRAX − to
naprawdę proste
Polecenie SETUP − ustawianie
opcji programu
część 3
Pora teraz zająć się poleceniem Options
z podmenu SETUP − wykonaj je: “S”, “O”.
Miej świadomość, że dokonasz teraz ważnej
czynności − decyzje jakie za chwilę pode−
jmiesz będą miały duże znaczenie dla Twej
przyszłej pracy. Na rysunku 6 widzisz tabel−
kę, w której wpisałem swoje preferencje. Wy−
tłumaczę Ci teraz jakie znaczenie mają po−
szczególne opcje i parametry.
Autopanorama − Auto Pan
Jeśli opcja ta jest włączona (On), próba
przesunięcia kursora poza ekran spowoduje
pojawienie się na ekranie nowego fragmentu
obszaru roboczego (płytki).
Gdy opcja ta jest wyłączona (Off), kursor
“jest uwięziony” w granicach ekranu. Nie zna−
czy to, że nie można się wtedy przesunąć do
innego fragmentu obszaru roboczego − moż−
na, ale trzeba do tego użyć rozkazów z pod−
menu ZOOM lub klawiszy “F10”, “F5”, “F6”.
Zazwyczaj opcja Auto Pan jest włączona −
wyjątki mogą być celowe przy bardzo wol−
nych komputerach, gdzie przerysowanie ob−
razu trwa bardzo wolno i jest dużą stratą cza−
su.
Rys. 6
Easytrax, jak zresztą wszystkie porządne
programy projektowe, samoczynnie zapisuje
twój zbiór na dysk twardy (lub dyskietkę). Nie
znaczy to, że modyfikuje zbiór typu .pcb − bie−
żący stan pracy nad Twoim projektem jest za−
pisywany w zbiorze o nazwie easyedit.abk.
Rozszerzenie .abk pokazuje, że jest to zbiór
rezerwowy, jak potocznie mówimy “autobeka−
powy” od angielskiego “auto backup”. Jeśli
podczas pracy z Easytraxem energetycy od−
łączą zasilanie Twojego mieszkania, nie stra−
cisz wszystkich owoców swej pracy. A ile
stracisz? To zależy ile zmian wprowadziłeś
od czasu ostatniego zapisu zbioru easye−
dit.abk. Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio
wyłączono Ci w domu prąd, nie musisz się
specjalnie przejmować tą kopią zapasową.
Ja jednak parę razy przeżywałem takie sytu−
acje i moje programy zapisują zbiory .abk co
minutę! W szybszych komputerach nie stano−
wi to żadnego utrudnienia w pracy.
Ustaw więc w linii Backup odpowiednią
liczbę minut:
“S”, “O”, “B”
teraz wybierz linię Time: “T”
wpisz czas w minutach (ja wpisuję 1)
“enter”
“esc”, “esc”.
Mógłbyś tu też zmienić nazwę zbioru, do
którego będzie zapisywana bieżąca kopia.
Nie radzę Ci jednak tego zmieniać. Pamiętaj,
że nasza kopia nie jest związana z konkret−
nym projektem płytki, tylko z programem pro−
jektowym. W zbiorze tym w sposób automa−
tyczny jest zapisywane wszystko co aktualnie
znajduje się w obszarze roboczym programu,
niezależnie czy zapisujesz projekt płytki na
dysk poleceniem “F”, “S”. Taka zmiana nazwy
zbioru easyedit.abk na inny mogłaby być
uzasadniona tylko w przypadku, gdyby ktoś
pod Windowsami próbował uruchomić Easyt−
raxa dwukrotnie albo jednocześnie pracował
z dwoma jego kopiami, ale czy to ma sens?
Ja nigdy nie próbowałem tego robić.
Przy okazji omawiania zagadnienia bieżą−
cej kopii rezerwowej należy wyjaśnić sprawę
jeszcze jednej kopii rezerwowej i pewnych
zdrowych przyzwyczajeń. Być może zauważy−
łeś, że w katalogu c:\easytrax oprócz
demo.pcb i piotr.pcb pojawiły się demo.bak
Zmianę opcji Auto Pan można przeprowa−
dzić następująco:
z menu głównego “S”, “O”, “A”
potem strzałkami lub myszą podświetlić
“On” albo “Off”,
“enter”,
na koniec “esc”.
Kopie rezerwowe − Backup
Jest to bardzo ważne zagadnienie prak−
tyczne. Zadecydujesz teraz, co ile minut pro−
gram ma tworzyć kopię zapasową twojego
projektu.
W poprzednim odcinku powiedziałem Ci,
że w czasie pracy programu twoja projekto−
wana płytka istnieje tylko jako zbiór liczb
w (ulotnej) pamięci operacyjnej komputera.
Każde przypadkowe wyłączenie zasilania
bezpowrotnie zniszczyłoby więc twój projekt.
Aby się tego ustrzec musiałbyś podczas pra−
cy często zapisywać projekt na dysk twardy,
choćby poznanym poleceniem “F”, “S”.
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/96
41
152703890.005.png
TEŻ TO POTRAFISZ
“F”,”Q”,”Y”,”Y”,”enter”,”Y” − zbiory *.pcb
i *.bak będą identyczne.
Takie zabiegi mogą Ci się wydać dziwne
i przesadzone, ich wartość docenisz dopiero
wtedy, gdy będziesz miał kłopoty z odczyta−
niem oryginalnego zbioru, na przykład z ar−
chiwalnej dyskietki i uratuje Cię zachowana
przezornie kopia rezerwowa.
Wiedz jednak, że program easyedit.exe
nie zechce przeczytać kopii z rozszerzeniem
.bak lub .abk. Aby z nich skorzystać powinie−
neś najpierw ich zawartość skopiować pod
DOSem lub Windowsami do zbioru np.
ratuj.pcb.
Wygląd kursora − Cursor Type
Rys. 7
Kursor widoczny na ekranie może mieć
kształt strzałki (Arrow), małego krzyżyka
(Small Cross) lub dużego krzyża (Large
Cross).
Wybierasz następująco:
“S”,”O”,”C”
potem “A” albo “S” albo “L”
i wychodzisz “esc”.
Ja wybieram opcję Small Cross.
i piotr.bak. To są również zbiory rezer−
wowe. Gdy w czasie pracy programu lub
na koniec pracy zapisujesz zbiór z pa−
mięci operacyjnej komputera na dysk twar−
dy, to istniejący tam wcześniej zbiór o tej sa−
mej nazwie, np. demo.pcb, jest przemiano−
wany na demo.bak, a bieżąca zawartość pa−
mięci operacyjnej jest wpisywana do zbioru
o nazwie demo.pcb. Zbiór demo.bak jest
więc wcześniejszą wersją tego samego pro−
jektu.
Uważaj teraz! Nabieraj zdrowych przy−
zwyczajeń od początku. Dlatego przyzwyczaj
się przy wychodzeniu z programu projekto−
wego easyedit dwa razy zapisywać na dysk
swój projekt. Możesz zapisać go do zbioru
o nieco zmienionej nazwie, np. demo1.pcb.
Możesz też zadbać, aby zbiór demo.bak był
identyczny ze zbiorem demo pcb.
Aby to osiągnąć zamiast “F”, ”Q”, ”Y”, ”Y”,
”enter”,”Y”
wykonaj najpierw “F”,”S”,”enter”,”Y”,
potem w jakimkolwiek pustym fragmencie
ekranu umieść punkt poleceniem “F1” i na−
tychmiast go skasuj używając “F2” − tą na po−
zór bezsensowną czynnością oszukasz pro−
gram, który potraktuje to jako wprowadzenie
zmian. Dopiero teraz wyjdź z programu:
Ciągnięcie ścieżek − Drag
Jest to kolejna ważna opcja − ustalisz te−
raz, jak zachowywać się będą ściężki związa−
ne z elementami bibliotecznymi podczas
przesuwania elementów poleceniem “M”,”C”.
Jeśli wybierzesz None (nic), ścieżki pozo−
staną na miejscu, a przesunięty zostanie tyl−
ko element. Przy opcji All (wszystko), wszys−
tkie ścieżki związane z danym elementem
przesuną się wraz z nim, niektóre “rozciągną
się” jakby były z gumy. Przybliżony efekt wi−
dzisz na rysunku 7 .
Obie opcje mają zalety i wady, a w czasie
pracy występują sytuacje, kiedy trzeba ko−
rzystać z jednej lub drugiej. Dlatego proponu−
ję Ci wybranie trzeciej możliwości z tabelki:
Ask For Drag. Wtedy podczas pracy przy
każdym przesunięciu elementu biblioteczne−
go poleceniem “M”,”C” program zapyta Cię,
czy chcesz ciągnąć ścieżki za elementem,
czy przesuwać sam element. Po umieszcze−
niu elementu na nowym miejscu pojawi się
tabelka zatytułowana DRAG TRACKS (ciąg−
nąć ścieżki) z dwoma możliwościami: No −
nie oraz Yes − tak.
Przyzwyczaj się do takiego rozwiązania,
bowiem ułatwi Ci ono pracę.
Zdecydowanie zachęcam Cię więc do wy−
brania tej trzeciej opcji − włączysz ją w nastę−
pujący sposób:
Rys. 8
42
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/96
152703890.006.png 152703890.007.png 152703890.008.png
TEŻ TO POTRAFISZ
Rys. 9
wprowadzeniu elementów bibliotecznych,
będziesz mógł połączyć prostymi ścieżkami
poszczególne punkty układu. Potem bę−
dziesz przesuwał poszczególne elementy
i ścieżki aż osiągniesz zadowalające roz−
mieszczenie. Na koniec uporządkujesz prze−
bieg ścieżek za pomocą wspomnianych pole−
ceń “M””B”, “M””D”, “M””R”, “M””T”.
Dlaczego uważam, że powinieneś przy−
zwyczaić się do takiego sposobu pracy? Zno−
wu chodzi o nabranie zdrowych nawyków.
W programach projektowych bardziej rozbu−
dowanych niż Easytrax istnieje możliwość
wczytania listy połączeń (netlist) ze schema−
tu ideowego. Na ekranie pokazują się wtedy
prostoliniowe połączenia między punktami
układu − nie są to ścieżki, tylko schemat połą−
czeń. Można wtedy uruchomić autorouter −
czyli program automatycznego projektowa−
nia ścieżek. Zdecydowana większość zna−
nych autorouterów jest jednak “mało inteli−
gentna” i sensowne efekty uzyskuje się tylko
tycznie, czy też nie.
Przyjmij do wiadomości, że opcja ta ma
być włączona − On.
Nawet gdy będziesz projektował płytki
jednostronne, wykorzystasz możliwość auto−
matycznego umieszczania przelotek przy
projektowaniu zwór, które jak się umówiliśmy,
będą traktowane jakby były ścieżkami
umieszczonymi na górnej stronie płytki (Top
Layer).
W tym miejscu musisz też być świadomy,
jakiej wielkości będą te przelotki. Wielkość
przelotek ustawisz z menu głównego polece−
niem “C”,”V” (Current, Via). Proponuję Ci
ustawienie średnicy przelotek równej 70mil
przy płytkach gęsto upakowanych, a 100mil
przy płytkach luźnych.
Chyba wiesz, czym różni się przelotka
(via) od punktu lutowniczego (pad)? Przecież
po wykonaniu płytki niczym się od siebie nie
różnią. Jeśli masz wątpliwości, a nawet gdy
uważasz, że rozumiesz to dokładnie, ko−
niecznie sprawdź w sposób praktyczny co
dzieje się z punktem lutowniczym i przelotką
umieszczonymi na połączeniu dwóch odcin−
ków ścieżek w warstwach Top i Bottom pod−
czas przesuwania ich poleceniami “M””V”,
“M””P” i “M””D” gdy warstwą czynną jest Top,
a potem Bottom Layer. Zrób to teraz!
Jak widzisz przelotka przesuwa się razem
ze ścieżkami (ale wypróbuj polecenie “M””V”
gdy warstwą czynną jest Overlay lub Board
Layer). Natomiast gdy na połączeniu ścieżek
umieszczony jest punkt, wszystkie elementy
przesuwane są oddzielnie.
Chyba rozumiesz, że to dla własnej wygo−
dy należy wykorzystywać omawianą opcję
Via Mode Auto, a nie eksperymentować
z umieszczaniem punktów lutowniczych
w miejscach połączenia ścieżek znajdują−
cych się w różnych warstwach miedzi.
Ma to tym większe znaczenie, że punkt lu−
towniczy ma swój numer lub nazwę, a prze−
lotka nie. W Easytraxie nie ma to większego
znaczenia, ale jest istotne w innych progra−
mach oferujących możliwości sprawdzania
projektu na zgodność z wczytaną listą połą−
“S”,”O”,”D”
następnie myszą lub strzałkami podświetl
Ask For Drag (nie możesz po prostu wpisać
litery “A”, bo opcja All też zaczyna się tą sa−
mą literą),
“enter”,”esc”.
Sposób rysowania ścieżek
− Ortho Mode
Oto następna ważna opcja − ustalisz teraz
jak przebiegać będą ścieżki podczas rysowa−
nia poleceniem “F3” i “F4” lub “P”,”T”.
Gdy opcja jest włączona (On), rysowane
ścieżki będą przebiegać równolegle lub pros−
topadle, ewentualnie pod kątem 45 o do głów−
nych osi arkusza (dotyczy to tylko ścieżek ry−
sowanych, natomiast przy modyfikacji prze−
biegu ścieżek poleceniami “F7” = “M””B”,
“M””D”, “M””R”, “M””T” ograniczenie nie obo−
wiązuje).
Z działaniem tej opcji już się zapoznałeś
w poprzedniej lekcji, jest ona automatycznie
włączana po instalacji. Taki sposób rysowa−
nia ma swoje zalety − dobrze jest, jeśli w go−
towym projekcie wszystkie ścieżki przebiega−
ją w ten właśnie sposób. Życie pokazuje jed−
nak, iż prawie nigdy nie udaje się w pierwszej
próbie zadowalająco rozstawić elementy i po−
prowadzić ścieżki. Zawsze trzeba coś popra−
wić, przesunąć, obrócić. Przy takim przesu−
waniu i obracaniu obecność ścieżek składa−
jących się z wielu odcinków bardzo utrudnia
pracę. Może jeszcze tego nie czujesz, ze−
tkniesz się z tym dopiero przy praktycznych
zadaniach. Dlatego teraz chcę Ci tylko za−
sygnalizować problem i zaproponować od ra−
zu metodę wyglądającą na trudniejszą, ale
w praktyce bardziej użyteczną.
Wyłącz mianowicie opcję Ortho:
“S”,”O”,”O”
podświetl Off
“enter”, “esc”.
Teraz możesz wprowadzać ścieżki prze−
biegające pod dowolnymi kątami −na przy−
kład tak jak pokazuje to rysunek 8 .
Na początku pracy nad projektem, po
Rys. 10
przy projektach układów logicznych na płyt−
kach co najmniej dwustronnych. Takie auto−
routery nie radzą sobie w sposób zadowola−
jący z płytkami jednostronnymi, ponadto przy
układach analogowych często trzeba
uwzględniać dodatkowe warunki, choćby
przy prowadzeniu masy. W każdym razie ko−
rzystanie z netlisty jest dużą pomocą nawet
przy projektowaniu “na piechotę”. I choć Ea−
sytrax nie oferuje takich możliwości, zacz−
niesz robić w nim coś podobnego. Przygotu−
je Cię to do praktycznego korzystania z net−
listy, gdy przesiądziesz się na bardziej za−
awansowane programy.
A teraz pobaw się trochę i sprawdź jak po−
doba Ci się umieszczanie ścieżek gdy opcja
Ortho Mode jest wyłączona.
Automatyczne umieszczanie
przelotek − Via Mode Auto
W tym miejscu zadecydujesz, czy pod−
czas umieszczania ścieżek “miedzi” przy
przechodzeniu z jednej warstwy na drugą,
przelotki (vias) będą umieszczane automa−
Rys. 11
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/96
43
152703890.001.png 152703890.002.png
TEŻ TO POTRAFISZ
Rys. 12
brakuje.
Polecenie “I””S” (Information, Status) mo−
że się okazać pożyteczne gdy pracujesz na
komputerze z małą pamięcią RAM.
Nie będą Ci potrzebne informacje
o umieszczonych na płytce składnikach, ro−
boczych zbiorach, czy pojemności twardego
dysku, a jedynie dane o wykorzystaniu do−
stępnej pamięci RAM.
Są to dwie pierwsze linie w tabelce poka−
zanej na rysunku 12 : liczba w linii Free Me−
mory informuje o ilości dostępnej pamięci
konwencjonalnej (poniżej 640KB), Free Ems
Memory − w pamięci expanded lub extended.
Może to Ci być potrzebne tylko wówczas, gdy
na starym komputerze z małą ilością RAMu
będziesz próbował opracować duży projekt.
Coś takiego zdarzało mi się przed laty przy
pracy z Autotraxem na komputerze AT. Przy
dużych projektach program sygnalizował
brak wolnej pamięci. Trzeba było wyjść z pro−
gramu, przejrzeć zawartość config.sys i auto−
exec.bat, “wyremować” wszystkie niepo−
trzebne drivery i TSR−y i po zresetowaniu za−
puścić program z poziomu DOSa bez korzys−
tania z Nortona czy Windows.
Przy typowych amatorskich projektach nic
takiego nie grozi, możesz spać spokojnie.
Pozostało jeszcze polecenie “I””H” (High−
lighted Pins), omówimy je jednak później ra−
zem z rozkazami podmenu HIGHLIGHT.
W naszym menu głównym mamy jeszcze
podmenu JUMP (skocz do).
W praktyce niewiele się z niego korzysta.
Jedynie polecenie “J””C” (Jump, Component)
jest przydatne do znalezienia w upakowanej
płytce jakiegoś elementu. Częściej szukanie
jakiegoś elementu jest związane z jego prze−
suwaniem. Wtedy należy ustawić kursor
w miejscu, gdzie na pewno nie ma żadnego
elementu bibliotecznego i nacisnąć “M””C”.
Program zapyta o oznaczenie elementu − na−
leży je wpisać i element jest gotowy do prze−
suwania.
W rzadkich przypadkach pomocne będzie
polecenie “J””S” poszukujące określonych
napisów, umieszczonych w dowolnej wars−
twie.
Z kolei w podmenu GRID możemy zmie−
niać elementarny skok kursora − stanowczo
namawiam Cię jednak, żebyś od początku
przyzwyczaił się do pracy ze skokiem 25 mil.
Nic więc w tym podmenu nie zmieniaj.
Podmenu BLOCK omówimy w przyszłoś−
ci, wcześniej musimy powrócić do elementów
bibliotecznych.
czeń. Wtedy umieszczenie w projekcie do−
datkowych punktów jest sygnalizowane jako
błąd.
Temat ten poruszymy jeszcze przy okazji
omawiania elementów bibliotecznych.
Poświęć teraz trochę czasu na solidne
przećwiczenie wszystkich czynności związa−
ne z umieszczeniem i przesuwaniem punk−
tów, przelotek oraz ścieżek umieszczonych
we wszystkich warstwach, także Overlay
i Board Layer. Zapamiętaj jak zachowywały
się składniki rysunku w poszczególnych przy−
padkach − będzie Ci to bardzo potrzebne przy
bieżącej pracy z płytką.
jest bezpieczniejsze, bo zapobiega przypad−
kowemu skasowaniu potrzebnych elemen−
tów. Tak jednak nie jest, bowiem jak pamię−
tasz program ma w menu głównym polecenie
Un−Delete, pozwalające odzyskać dowolną
liczbę skasowanych ostatnio składników pro−
jektu.
Dlatego nie ma większego znaczenia, co
wybierzesz; ja proponuję Ci wyłączenie tej
opcji − zaoszczędzisz trochę czasu.
Inne polecenia pomocnicze −
INFORMATION, JUMP, GRID
Miganie kursora − Flash
Cursor
W menu głównym znajduje się polecenie
Information. Z jego pomocą uzyskasz pewne
istotne wiadomości o projekcie, programie
i środowisku jakie programowi zapewnia
Twój komputer.
Z podmenu INFORMATION w praktyce,
i to nieczęsto, będziesz wykorzystywał tylko
polecenia Components, Highlighted Pins
i Status.
Polecenie Board Dimensions (“I””B”) −
patrz rysunek 9 − ma informować o wymia−
rach płytki, ale jak możesz się łatwo przeko−
nać, do płytki zaliczane są także elementy
umieszczone poza prostokątem obrysu płyt−
ki, co czyni podawaną informację prawie bez−
użyteczną.
Z kolei polecenie “I””L” (Information, Libra−
ry Components) − rysunek 10 − jest równo−
znaczne z poznanym już poleceniem “L””L”
(Library, List).
W prostych projektach nie będziesz sto−
sował oddzielnych warstw masy i zasilania,
więc polecenie “I””P” (Pwr/Gnd Pins) też nie
będzie potrzebne.
Natomiast czasem skorzystasz z polece−
nia “I””C” (Information, Components) − rysu−
nek 11 − dla sprawdzenia jakie elementy
umieściłeś już na płytce, a jakich ewentualnie
Możesz włączyć lub wyłaczyć miganie
(pulsowanie) kursora. W założeniu jest to po−
żyteczne gdy zdecydowałeś się na kursor
w postaci Arrow lub Small Cross. Przy szyb−
szych komputerach tego migania kursora
praktycznie nie widać, więc nie ma znacze−
nia, czy włączysz tę opcję, czy nie.
Zatwierdzanie kasowania−
Question Delete
Czy chcesz, żeby podczas pracy jeśli coś
kasujesz, program pytał Cię za każdym ra−
zem o zatwierdzenie decyzji? Jeśli tak włącz
tę opcję (On). Przy wykonaniu rozkazów
z podmenu DELETE, np. “D””T” pojawi się ta−
belka wymagająca potwierdzenia “Y” lub re−
zygnacji z kasowania “N”. Zauważ jednak, że
nie dotyczy to makrorozkazów kasowania
punktów i ścieżek “F2” i “F8”.
Jeśli tej opcji nie włączysz (Off), podanie
rozkazu kasowania spowoduje natychmias−
towe usunięcie podanego składnika projektu.
Mogłoby się wydawać, że włączenie opcji
Piotr Górecki
C.D. w EdW 4/96
44
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/96
152703890.003.png 152703890.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin