toretczne podstawy wych. ćw.pdf

(57 KB) Pobierz
412274103 UNPDF
24.09.2010
Ćwiczenia
Teoretyczne Podstawy Wychowania
Koncepcja Behawiorystyczna
Główne założenia:
S->R
(bodziec- reakcja), człowiek jest postrzegany jako sterowany z zewnątrz, środowisko jest aktywne
gdyż dostarcza bodźców, człowiek jest reaktywny ponieważ odpowiada na te bodźce( z zewnątrz).
Środowisko idealne daje idealne bodźce a człowiek odpowiada na nie idealnie. Instrumentalne
zachowanie człowieka – służy zdobyciu nagród( wzmocnienia pozytywne) oraz unikaniu kar
( wzmocnienia negatywne ). Wzmocnienia pozytywne konsekwencje zachowania człowieka są
przez niego odbierane w kategoriach nagrody, Wzmocnienia negatywne konsekwencje w
zachowaniu człowieka, które są przez niego odczuwane w kategoriach kar ( awersyjne ).
Wzmocnienia pierwotne – dotyczą potrzeb biologicznych człowieka. Jednowymiarowy portret
człowieka (zachowanie bo tylko to możemy zaobserwować). Człowiek jest produktywny.
Nagroda jest skuteczniejsza niż kara!!!
Skutki karania:
• generalizowanie hamowania (brak motywacji)
• zaburzenia emocjonalne
• zachowania agresywne
• popadanie w nałogi
• unikanie źródeł karania
Procedury stosowania nagród (4):
• procedura stałych odstępstw czasowych
• procedura stałych proporcji
• procedura zmiennych odstępstw czasowych
• procedura zmiennych proporcji
I praca domowa:
Przygotować własne przykłady procedur stosowania nagród.
II praca domowa:
Wyciągnąć konsekwencje wobec dziecka za złe zachowanie.
III praca domowa:
Przeczytać o koncepcjach: behawiorystycznej, psychodynamicznej, poznawczej,
humanistycznej.
Inżynieria behawioralna- zespół metod, które służą zmianom zachowania człowieka.
Technika awersyjna( nieprzyjemna)- stosuje się jednocześnie dwa typy wzmocnień: negatywny i
pozytywny.
Wychowanie jest dyrektywne (nakazowo- zakazowe). Wychowanie ma charakter dyrektywny,
polega na bezpośrednim oddziaływaniu na wychowanka, który pozbawiony jest podmiotowości.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin