1. Metodologiczna odrębność (osobliwość) nauk społecznych.
Metodologia w tym metodologia nauk społecznych nie jest
rodzajem ‘’książki autorskiej’’ czyli nie jest zbiorem przepisów
jak prowadzić badania, jest to ogólna refleksja nad warunkami, możliwościami oraz efektami prowadzenia badań naukowych.
Chodź metodologia dotyczy przede wszystkim nauki pojmowanej empirycznie to należy pamiętać,iż metodologia nauk społecznych
musi uwzględniać pewne ich odmienności w porównaniu z naukami ścisłymi (chemią, fizyką, biologią ). Te odmienności nauk społecznych nazywamy osobliwościami . Składają się na nie następujące cechy
charakterystyczne nauk społecznych:- większa płynność badanej rzeczywistości
- mniejszy stopień porównywalności rzeczywistości
- konieczność zastosowania rozumienia do opisu a przede wszystkim
interpretacji badanej rzeczywistości. Badane zjawiska i fakty społeczne
mają podwójne oblicze, z jednej strony są to zjawiska i fakty obserwowalne
( np. taki a nie inny wygląd ). Zjawiska, fakty społeczne mają charakter
ukryty, nieobserwowalny (tkwiące w człowieku: postawy, emocje,
wartości, nastawieni... itp. ). Stosunkowo łatwo badać fakty obserwowalne,
tyle, że w naukach społecznych mają one mniejszą wartość, znacznie
zaś trudniej badać to co ukryte. Zazwyczaj wnioskuje się o zjawiskach ukrytych poprzez poznawanie, analizę interpretacje zjawisk obserwowalnych. Żeby jednak to wnioskowanie nastąpiło niezbędne
jest to rozumienie zjawisk obserwowalnych.
2. Nazwy: jednostkowe, uniwersalne, historyczne.
Poszczególne terminy będące często nazwami przedmiotów są też nazwami cech przedmiotów mają różny stopień ogólności * najmniej ogólne są terminy (nazwy) jednostkowe , które dotyczą konkretnych osób, konkretnych sytuacji, ale też konkretnych zbiorowości. Oprócz tego występują terminy (nazwy) ogólne np. Studenci , robotnicy, młodzież, politycy.* całkowicie uniwersalny charakter mają terminy (nazwy) uniwersalne, takie, jak np. Ludność. W przypadku owych terminów nie możemy podać żadnych parametrów występowania przedmiotów kryjących się pod daną nazwą. Ich liczba jest też praktycznie nieograniczona. * terminy (nazwy) historyczne : Słowo „ historyczne”! nie oznacza w tym przypadku bezwzględnego związku z przeszłością, a wskazuje jedynie na stosunkowo wyraźną masowo przestrzenną lokalizacje przedmiotów kryjących się za danymi nazwami (np. studenci polscy pierwszych lat XXI w. , pisarze angielscy doby odrodzenia, robotnicy warszawscy okresu międzywojennego)
3. Definiowanie pojęć i typy definicji Każda nauka posługuje się sobie właściwym językiem zawierającym
określone: terminy, (słowa, zwroty) oraz pojęcia czyli treści,
znaczenia także terminów. Język naukowy zawiera terminy i
związane z nim pojęcia, które zostały w sposób „sztuczny”
skonstruowane dla określenia pewnych przedmiotów, ich cech
czy relacji między nimi. Jednakże język nauki powstaje i rozwija
się też w wyniku zapożyczeń i adaptacji słów z języka naturalnego,
czyli tego, którym na co dzień posługują się przedstawiciele danego
narodu. Im nauki mają bardziej ścisły charakter tym więcej w nich
pojęć i terminów skonstruowanych w sposób „sztuczny”.Zarówno pierwszy jak i drugi sposób tworzenia pojęć i terminów ma
swoje zalety i wady. Wada pierwszego sposobu-sztucznego jest
tworzenie żargonu , który jest w dużym stopniu a często całkowicie
niezrozumiały dla osób spoza danej dziedziny nauki. Jego zaś zaletą
jest precyzyjność, ścisłość znaczeń poszczególnych terminów. Wadą tworzenia terminów i pojęć, poprzez ich wykorzystywanie i
adaptacje z języka naturalnego jest niejednoznaczność a czasem
wręcz całkowita mglistość. Zaletą jest zaś to, że niosą one ze sobą
pewne skojarzenia które mogą być zrozumiałe przez osoby spoza
środowiska naukowego nawet jeżeli te zrozumienie jest tylko
częściowe. Wszystkie terminy i pojęcia naukowe tak jak i słowa
występujące w języku naturalnym wymagają dla ich rozumienia
swoistej „umowy społecznej”. W odniesieniu do języka naturalnego
owa umowa społeczna dokonuje się tylko w sposób bardziej
sformalizowany, gdy zaś w odniesieniu do języka naturalnego w
sposób spontaniczny poprzez samą praktykę używania języka.
Sformalizowane przejawy umowy społecznej dotyczące jej
rozumienia poszczególnych terminów to konferencje i kongresy
naukowe, a przede wszystkim publikacja tekstów zawierających
definicje poszczególnych terminów i odpowiadającym im pojęć.Definicja: wypowiedź określająca znaczenie jakiegoś terminu.
Każda definicja składa się z definiendum oraz definiensa.
Definiendum: termin który jest definiowany, zaś Definiens:
słowa, które określają jego znacznie. Definicje są po to aby
wprowadzić czy ułatwić porozumienie. Są dwa zasadnicze
typy definicji:a) tzw. Definicje sprawozdawcze które określają znaczenie
jakiegoś terminu w określonej dziedzinie wiedzy w określonym
kierunku tej dziedziny, w określonej sztuce naukowej, czy u
określonego autora.b) tzw. Definicje projektujące nadają terminowi nowe znaczenie.
Pomiędzy tymi dwoma skrajnymi typami występuje typ pośredni
skądinąd najczęściej się przejawiający są to tzw.
Definicje regulujące , które uwzględniają częściowo to co już
jest obecne w odniesieniu do rozumienia danego terminu, a
częściowo proponują nadanie mu nowych nieco innych znaczeń.Definicje mogą mieć różne wady .Jedną z nich jest pozorność –
polegająca na definiowaniu typu „idem per idem” „czyli to samo
przez to samo”. Kiedy istnieje niebezpieczeństwo zbyt skrótowego
definiowania lepiej posługiwać się tzw. Definicjami
syndromatycznymi: przedstawiającymi zespół [syndrom], zestaw cech.
4. Zmienne jakościowe i ilościowe oraz skale ilościowe.
Cała rzeczywistość i wszystkie przedmioty do niej należące
posiadają jakieś cechy [nazywane często w metodologii
„zmiennymi” ] (słowo cecha ; zmienna są synonimami )
Wszystkie cechy możemy podzielić na:- jakościowe - ilościowe
Cechy jakościowe- to takie, którym nie można nadać parametrów
liczbowych, albo nadając im takie parametry doprowadza się do
zatracenia umowy danej cechy. Przykładowe cechy zmiennej
jakościowej to: gust, przyjacielskość, religijność. Znaczna sfera
ludzkiej rzeczywistości musi powstawać dla badań wyłącznie dla
badań jakościowych. Jednakże tam gdzie jest to możliwe należy
stosować badania Ilościowe a wiec uwzględniające
cechy [zmienne] ilościowe – dotyczy to np. stanu zamożności ,
stanu przestępczości , stanu wykształcenia. Cechy ilościowe
umożliwiają porównywanie, zestawienie różnych przedmiotów
w postaci różnych skal:* skale nominalne - (najbardziej zbliżone do cech jakościowych)
umożliwiają one stwierdzenie które przedmioty pod danym
względem są jednakowe, a które różne. Nie pozwalają jednak stwierdzić, które przedmioty mają daną cechę w wyższym stopniu
[skale nominalne to np./ podział na kobiety i mężczyzn]
* skale porządkujące – pozwalają one określić, że pewne
przedmioty posiadają pewną cechę w stopniu wyższym od innych
osób [ np. pigmentacja skóry, wzrost]
* skale interwałowe – pozwalają one stwierdzić o ile dany przedmiot
posiada daną cechę w stopniu wyższym niż inny przedmiot
[ o ile stopni jest zimniej czy cieplej ] * skale ilorazowe – pozwalają stwierdzić ile razy przedmiot ma daną
cechę w stopniu wyższym niż inny przedmiot [ np. dochód]
5. Klasyfikacje i Typologie.
Różnego rodzaju przedmioty i ich cechy wymagają nieraz
uporządkowania czyli przydzielenia do odpowiednich kategorii.
Są dwa rodzaje uporządkowań:
1) Klasyfikacje2) TypologieKLASYFIKACJE: Są bardziej ścisłe i precyzyjne. Muszą one
bowiem aby były klasyfikacjami być jednocześnie wyczerpujące
(uwzględniać wszystkie przedmioty danego zbioru ) i rozłączne
( żaden przedmiot nie może należeć do więcej niż jednej klasy).
Gdy są jakieś trudności uniemożliwiające tworzenie klasyfikacji
(zbiór jest zbyt obszerny albo kryteria podziału na klasy nie są
wyraźne) bezpieczniej jest konstruować TYPOLOGIETYPOLOGIE: Są prostsze, łatwiejsze do skonstruowania, nie
muszą też uwzględniać całości zbioru lecz tylko jego większość.
6. Co to są wskaźniki w badaniach społecznych i jakie są ich
rodzaje?
7. Stopnie ogólności twierdzeń
Terminy będące często nazwami przedmiotów czy też nazwami
cech przedmiotów mają różny stopień ogólności. Najmniej ogólne
są terminy (nazwy) jednostkowe, które dotyczą konkretnych osób, konkretnych sytuacji, ale też konkretnych zbiorowości. Całkowicie ogólny charakter mają terminy uniwersalne takie jak np. ludzkość8. Twierdzenia probaleistyczne Twierdzenia są to zdania orzekające coś o przedmiotach, których dotyczą. Twierdzenia oparte na prawdopodobieństwie obiektywnym
czy kich a nie innych relacji1) relacje przestrzenne - [strukturalne] które najlepiej ilustrują mapy2) relacje masowe – które najlepiej ilustrować za pomocą wykresu3) relacje masowo – przestrzenne: najlepiej ilustrować poprzez
połączenie [np. diagram]
9. Twierdzenia zawierające tezy przyczynowe, a twierdzenia
zawierające tezy o współistnieniu bądź następstwie zdarzeń.Jednym z najistotniejszych problemów tak w nauce jak i w nauce
potocznej jest konieczność rozróżnienia twierdzeń zawierających
tezy przyczynowe [ mówiące o zależnościach przyczynach między
zjawiskiem „a” i „b” oraz twierdzeń zawierających tezy o
współistnieniu zjawisk lub o ich następstwie. Sam fakt następowania
w mierze zjawiska „b” po zajściu „a” nie świadczy jeszcze o tym, iż
zjawisko „a” przyczyniło się do powstania zjawiska „b” [ tym samym,
że zjawisko „b” jest skutkiem zajścia zjawiska „a”]
Aby uznać istnienie faktycznych zależności przyczynowych a tym
samym odrzucić istnienie zależności pozornych niezbędne są
badania eksperymentalne. Jak wiadomo w nauce jest niezmiernie
trudno przeprowadzić takie badania. W naukach społecznych
zamiast wypowiadać się w sposób kategoryczny o istnieniu jakiejś
zależności przyczynowej lepiej przyjmować ją w sposób
hipotetyczny, czyli mówić, że istnieje określona zależność
przyczynowa na określonym etapie wiedzy w oparciu o określone
dane.
10. Rodzaje związków przyczynowych
W naukach społecznych istnieje też wiele zależności
przyczynowych, które przejawiają się w jednym momencie
czasu natomiast nie przejawiają się w innym okresie.
Wynika to z tego, że ludzie nie są martwymi przedmiotami,
nie są biernymi automatami, maja wolną wolę (przynajmniej
w pewnym zakresie) i mogą podejmować decyzje nie zawsze
zdeterminowane zewnętrznymi wynikami.* Zależności przyczynowe mogą mieć :
- postać bezwarunkową: gdy, zjawisko „a” jest
wystarczające i niezbędne do zajścia zjawiska „b”
- postać warunkową: gdy, zjawisko „a” wywołało skutek „b”
muszą być spełnione jeszcze inne warunki.
11. Twierdzenia [zdania] eliptyczne w naukach społecznych
Z pewnego punktu widzenia twierdzenia można podzielić na
rozstrzygnione a więc takie które są możliwe do potwierdzenia
(lub odrzucenia) przez obserwatora pewnych procesów stanów
rzeczy, czy zdarzeń, oraz twierdzenia nierozstrzygalne czyli takie,
które tego warunku nie spełniają.
Do twierdzeń nierozstrzygalnych zalicza się twierdzenia (zdania)
eliptyczne: są one obecne tak w języku potocznym jak i niestety
w nauce. Są to twierdzenia o których nie wiadomo czy są
twierdzeniami szczegółowymi czy ogólnymi, a jeżeli są tzw.
ogólnymi to nie wiadomo jaki jest zakres ich ogólności. Zdania
eliptyczne należy przeformułować tak aby było wyraźnie wiadomo,
czy to twierdzenia uniwersalne, generalizacja historyczna czy zdanie
szczegółowe.
12. Twierdzenia [zdania] TANTOLOGICZNE
Innym wyrazem twierdzeń niesprawdzalnych są tzw. twierdzenia
tantologiczne czyli takie których prawdziwość (oczywistość)
jest zagwarantowana przez znaczenie występujące w twierdzeniu
terminów (np. Ludzie dobrzy pomagają swoim bliźnim , lub
/ elementy dysfunkcjonalne przyczyniają się do rozpadu
społeczeństwa). Twierdzenia tantologiczne właśnie z racji swej
oczywistości nie są twierdzeniami naukowymi. Warunkiem
elimi...
justyna.k62