PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC STYCZEŃ DLA DZIECI 3-4 LETNICH.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I. DOKARMIAMY ZWIERZĘTA ZIMĄ.
1. Jak żyją zwierzęta zimą.
2. Ptaki Zimą.
3. Wróble i Wróbelki
4. Sikorki i gile.
5. Ptasie przygody z bałwankiem.
II. KARNAWAŁ
1. Karnawałowe maski.
2. Bal karnawałowy
3. Bal lalek i misiów
4. Ulubione zabawy
5. Ulubione zabawy
III. KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA.
1. Moja Babcia
2. Mój dziadek
3. Robimy prezenty
4. Niech żyje Babcia i dziadek
5. Rodzinne opowieści.
IV. ZIMOWE ZABAWY .
1. Śnieżek pada, śnieżek prószy
2. Zabawy na sankach
3. Lepimy bałwana
4. Rzucamy śnieżkami
5. Zimowe zabawy.
TEMAT KOMPLEKSOWY: DOKARMIAMY ZWIERZĘTA ZIMĄ.
Cele ogólne: Rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt w okresie zimy.
Cele pośrednie:
- obserwacja przyrody; zachowanie ptaków przylatujących na plac przedszkolny, rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków,
- poprawne nazywanie zwierząt żyjących w ich naturalnym, środowisku,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- kształtowanie pojęć matematycznych podczas przeliczania w zakresie czterech,
- rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się,
- słuchanie utworów z literatury dla dzieci,
- wyrabianie sprawności fizycznej w zabawach ruchowych,
- poprawianie artykulacji i lepszego wybrzmiewania głosek .
Cele szczegółowe:
- dziecko potrafi obserwować ptaki, rozumie potrzebę dokarmiania ptaków,
dokarmia je zimą,
- słuchania wiersza J Suchorzewskiej pt. „ Domek dla ptaków”, H. Ochockiej pt. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”,
- dziecko dostrzega zmiany dynamiki podczas zabawy przy piosence, potrafi poruszać się przy muzyce,
- dziecko rysuje; dorysowuje wróbelki na rysunku karmnika, koloruje,
- dziecko potrafi wykonać karmnik dla plastelinowego ptaszka,
-dziecko przelicza w zakresie czterech na podstawie zabawy dydaktycznej ,
- dziecko potrafi rozpoznać głośną i cichą muzykę,
- dziecko podejmuje próbę wycinania,
TEMAT KOMPLEKSOWY: KARNAWAŁ W PRZEDSZKOLU.
Cel główny:
- Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych dających
możliwości obserwowania siebie na tle innych, budowanie obrazu
własnego „ja”.
- rozwijanie umiejętności zabawy z innymi dziećmi podczas
przedszkolnego balu karnawałowego,
- kreatywne rysowanie; uzupełnianie brakujących elementów,
kolorowanie ich według własnego pomysłu,
rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się przy piosence
„Biały walczyk”, Bal w przedszkolu”,
- inscenizacja wiersza D. Gellner „Trzy śnieżynki”,
- rozwijanie umiejętności określania kierunków,
- stymulowanie rozwoju mowy,
- tworzenie pozytywnego nastroju, wyzwalanie ekspresji ruchowej i
plastycznej,
- rozwijanie pamięci.
- dziecko potrafi bawić się wspólnie z innymi dziećmi,
- dziecko potrafi liczyć do czterech,
- Dziecko pokazuje za nauczycielem prawą i lewą stronę,
- dziecko potrafi recytować wiersz,
- dziecko potrafi poruszać się przy muzyce,
-dziecko wypowiada się na określony temat, zna znaczenie słów
długi, krótki,
- dziecko nabywa umiejętność wypowiadania swoich myśli na
podstawie
ilustracji i wysłuchanego opowiadania,
-
TEMAT KOMPLEKSOWY: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA.
Cel ogólny: - wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
- uczestniczenie w obchodach świąt o charakterze rodzinnym.
- przezwyciężanie obaw przed występem podczas spotkania z babciami i dziadkami dzieci z grupy,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie wyobraźni podczas wykonania laurki,
- opisywanie wyglądu zewnętrznego,
- rozwijanie umiejętności plastycznych,
- rozwijanie umiejętności słuchania wierszy i opowiadań literatury dziecięcej w ciszy i skupieniu,
- rozwijanie szacunku dla starszych ludzi,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rytmizowanie prostych tekstów połączone z wyklaskiwaniem,
- stymulowanie rozwoju mowy dziecka,
- stwarzanie możliwości rozwoju mowy dziecka,
- nabywanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć,
- udział w uroczystościach organizowanych w przedszkolu,
- dziecko uczy się wiersza D. Gellner pt. „Dla Babci”,
- dziecko wie, kim dla rodziców są babcia i dziadek,
- Dziecko posługuje się przymiotnikami: duży, mały, gruby, chudy,
- dziecko skupia uwagę podczas czytania wierszy „ Wszystko dla babci”,
„Dla babci i dziadka”, „ Zimne ręce”, opowiadania W. Bierestowa
pt. „Dróżka w lesie”, „ Babcia i dziadek” I. Salach
- dziecko wykonuje laurkę dla Dziadków przy pomocy nauczyciela,
- dziecko samodzielnie lub z pomocą wycina serduszka dla Dziadków,
- dziecko śpiewa piosenkę,
- dziecko porównuje i określa wielkość przedmiotów,
- dziecko reaguje ruchem odpowiednio do słyszanego akompaniamentu,
- dziecko mówi wyraźnie, potrafi wypowiedzieć się na określony temat,
- dziecko potrafi zaprezentować babciom i dziadkom własne umiejętności,
TEMAT KOMPLEKSOWY: ZIMOWE ZABAWY.
Cele ogólne:
- uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zabawach, zajęciach, rozmowach nauczycielką,
- wzbogacanie zasobu słownictwa – opowiadanie o swoich ulubionych zabawkach, zabawach,
- szanowanie zabawek sprzętów znajdujących się w Sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- poznanie sposobu wykonania baniek mydlanych,
- różnicowanie dźwięków,
- tworzenie miłej atmosfery podczas pobytu na placu przedszkolnym i zadowolenia ze wspólnych zabaw na śniegu.
- dziecko wypowiada się na temat swojej ulubionej zabawki na podstawie wiersza M. Czerkawskiej pt. „ Nie obejdzie się bez misia”,
- dziecko przelicza do czterech podczas zabawy dydaktycznej „Podwieczorek lalek”,
- dziecko maluje farbami na temat „Moja ulubiona zabawka”,
- dziecko rozwija percepcję słuchową podczas zabaw i ćwiczeń przy muzyce,
- dziecko potrafi wykonać bańki mydlane na podstawie opowiadania H. Zdzitowieckiej „ Bajka o mydlanej bańce”,
- dziecko uczestniczy w zabawach na śniegu; wykonuje śnieżne kule, toczy je, podejmuje próbę rzucania do celu,
- wspólnie z rówieśnikami i nauczycielem lepi bałwana,
- dziecko czerpie przyjemność z zabaw na śniegu; bycia wożonym przez dorosłych lub starsze dzieci na sankach.
bezata