Dekalog dobrego czytelnika.doc

(31 KB) Pobierz
Dekalog dobrego czytelnika

Dekalog dobrego czytelnika


Czytam, ponieważ:

1.     Stawiam sobie pytania, na które nie znam jeszcze odpowiedzi.

2.     Mam swoje zainteresowania, które pragnę pogłębiać i rozwijać.

3.     Chcę, a także muszę, nauczyć się czegoś, prowadzę samokształcenie.

4.     Potrzebna mi wiarygodna informacja użytkowa, praktyczna, bo chcę coś sprawdzić lub przypomnieć sobie.

5.     Dany autor jest moim ulubieńcem, z niecierpliwością czekam na jego kolejne teksty.

6.     Ktoś mnie zachęcił do przeczytania czegoś, polecił, zainteresował,
bo spodobała mi się sama książka, czasopismo.

7.     Chcę mieć komentarze do tego, co się wokół mnie dzieje.

8.     Chcę przyjemnie i sensownie wypełnić swój czas wolny.

9.     Obejrzałem filmową, teatralną, telewizyjną adaptację dzieła. Muszę więc dotrzeć do tekstu literackiego!

10. Jest to dla mnie lektura obowiązkowa, wymagają tego rodzice, szkoła, badanie naukowe, które prowadzę, wymaga tego metodologia i procedura.

/Pielachowski J.: Czym jest edukacja czytelnicza? "Edukacja medialna" 1999 nr 4 s. 37-40/

 

Wzorzec kultury czytelniczej


Uczeń - kulturalny czytelnik odznacza się następującymi cechami:

·         Jest aktywnym czytelnikiem, systematycznie korzysta z biblioteki szkolnej: wypożycza książki do domu, korzysta z księgozbioru podręcznego oraz czasopism znajdujących się w bibliotece.

·         Odczuwa potrzebę obcowania z książką i ma określone zainteresowania czytelnicze.

·         Posiada wysokie kompetencje czytelnicze, przede wszystkim: umie zachować się w bibliotece i korzystać z niej, stosuje się do regulaminu bibliotecznego, umie się posługiwać warsztatem informacyjnym.

KULTURALNY CZYTELNIK:

CHCE CZYTAĆ
LUBI CZYTAĆ
WIE, CO CZYTAĆ
UMIE CZYTAĆ Z POŻYTKIEM

 

http://www.pg3.kluczbork.pl/pg3biblio/index.htm

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin