METODY SQ3R I PQR4.doc

(31 KB) Pobierz
AD

METODY UCZENIA SIĘ Z TEKSTÓW:

 

SQ3R

ETAPY:

1.       POBIEŻNE PRZEJRZENIE TEKSTU /SURVEY = S/

FAZY:

1/ Przeczytaj tytuł, pomyśl o tym co może zawierać tekst; pomyśl o tym, co wiesz na dany temat

2/ Pojęcia znajdujące się na początku tekstu mogą mieć specyficzne znaczenie; nawet jeżeli znasz je, zastanów się nad ich znaczeniem w powiązaniu z kontekstem

3/ Przejrzyj wprowadzenie lub pierwszy akapit. Pierwsze zdanie akapitu zazwyczaj zawiera tezę lub główną myśl fragmentu treści.

4/ Przeczytaj śródtytuły. Pozwoli to określić tematy każdego działu.

5/ Popatrz na wykresy, fotografie, tabele. Ilustrują one często główną myśl lub streszczają szczegóły.

7/ Zwróć uwagę na odmienny rodzaj druku: tekst pisany kursywą, pogrubiony, itp. Mogą być zaznaczone w ten sposób najważniejsze treści.

8/ Przeczytaj ostatni akapit lub streszczenie rozdziału. Często zawierają one wnioski lub podsumowanie najważniejszych treści.

2.       FORMUŁOWANIE PYTAŃ ODNOŚNIE NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTÓW; IDENTYFIKACJA GŁÓWNYCH PROBLEMÓW /QUESTION = Q/

3.       DOKŁADNE CZYTANIE W CELU ZNALEZIENIA ODPOWIEDZI NA SFORMUŁOWANE PYTANIA; IDENTYFIKACJA NAJWAŻNIEJSZYCH TREŚCI /READ=R/

4.       STRESZCZENIE, OPOWIEDZENIE SOBIE  NAJWAŻNIEJSZYCH TREŚCI /RECITE=R/

5.       PONOWNE PRZEJRZENIE TEKSTU /REVIEW = R/

PQ4R

ETAPY:

1.       ETAP WSTĘPNEJ ORIENTACJI /PREVIEW = P/ - Przejrzeć tekst i zidentyfikować główne elementy treści.

2.       FORMUŁOWANIE PYTAŃ /QUESTION = Q/ - Pytania odnoszące sie do każdej części tekstu.

3.       CZYTANIE /READ = R/ - Czytanie poszczególnych części w celu odpowiedzi na postawione wcześniej pytania.

4.       ZASTANAWIANIE SIĘ /REFLECT = R/ - Refleksja dotycząca treści

5.       POWTARZANIE, ODTWORZENIE NAJWAŻNIEJSZYCH TREŚCI /RECITE = R/ - Streszczenie, opowiedzenie sobie treści.

6.       KOŃCOWE PRZEGLĄDANIE TEKSTU /REVIEW = R/ - Ponowne przejrzenie materiału z każdej części.

 

 

ISTOTA STRATEGII SQ3R I PQ4R

1/ WYMAGAJĄ ONE, ABY CZYTELNIK:

a/ PODSZEDŁ TWÓRCZO DO TEKSTU

b/ FORMUŁOWAŁ PYTANIA DOTYCZĄCE TEKSTU

c/ MYŚLAŁ O IMPLIKACJACH POSZCZEGÓLNYCH TREŚCI

2/ STANOWIĄ ONE TEN RODZAJ PRZETWARZANIA ELABORACYJNEGO I GENERATYWNEGO, KTÓRY OKAZAŁ SIĘ NAJBARDZIEJ EFEKTYWNY W BADANIACH LABORATORYJNYCH.

 

METODA UCZENIA SIĘ WE WSPÓŁPRACY

1/ TEKST PODZIELONY NA CZĘŚCI

2/ TEKST CZYTANY PRZEZ DWIE OSOBY

3/ OSOBA „A” CZYTA JEDNĄ CZĘŚĆ I FORMUŁUJE PYTANIA

4/ OSOBA „B’ CZYTA TĘ CZĘŚĆ I ODPOWIADA NA POSTAWIONE PRZEZ  „A” PYTANIA

4/ PO KAŻDEJ CZĘŚCI – ZMIANA RÓL

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin