FRESK SUCHY (fresco secco, technika wapienna)
Charakterystyka:
· wykonany na suchej zaprawie
· nie trzeba nakładać dniówkami
· stosowany wyłącznie we wnętrzach ze względu na słabą trwałość
· przewodzi wilgoć
· technika łatwiejsza i lżejsza niż fresk mokry (łatwe wykonanie poprawek i nie wymaga pośpiechu)
· barwy nie są równie dobre jak w fresku mokrym
· farba może się łuszczyć
· często jest to technika wykończeniowa (zamalowanie fresku mokrego)
Podobrazia:
· mury ceglane i kamienne
· drewniane ściany i stropy (maluje się bez zaprawy, wyłącznie na pobiale)
Zaprawy:
· 2 warstwy zaprawy
· wapienne, piaskowo-wapienne rzadko wapienno-gipsowe lub cementowe
· kładzione na suchym murze
· przed malowaniem zaprawa musi wyschnąć
· zaprawy stare (sporządzone wcześnie) powinny zostać wyczyszczone z kurzu i innych zanieczyszczeń oraz być sprawdzone pod względem wytrzymałości:
- pokrycie kazeiną pozwala wykryć słabo związane miejsca
- opukiwanie drewnianym młotkiem pozwala wykryć puste przestrzenie
· powierzchnie zaprawy wygładza się szpachlowaniem i szlifowaniem
Spoiwo:
· wodorotlenek wapnia w postaci mleka wapiennego
Barwniki:
· podobne jak w temperze i fresku mokrym
· odporne na alkaiczne działanie wapna
Farby:
· ucieranie barwników z wodą lub wodą wapienną, łączenie ich z mlekiem wapiennym (można dodać mleko krowie)
· ze spoiwami organicznymi (jajko, kazeina, glutynowe) można było zastosować wszystkie pigmenty
· powolne wysychanie farb zapewnia całkowitą karbonizację
Technika malowania:
· na suchej zaprawie wykonuje się węglem drzewnym szkic z projektu lub z kartonu za pomocą przepróchy
· wzmocnienie konturu czarną lub ciemną farbą
· malowanie dniówkami ze względu na konieczność zwilżania zaprawy
· stosuje się powlekanie zaprawy pobiałą ze starego wapna gaszonego (2 cienkie warstwy)
· malować można laserunkowo i kryjąco
· maluje się cienkimi/rzadkimi farbami
· farby jaśnieją podczas wysychania
historyofart11