R05_05_SPR.PDF

(434 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 5.
Instalacja i konfiguracja systemu
X Window
Rozdział ten wyjaśni, jak zainstalować, skonfigurować i użytkować system X Window (często nazywanego po
prostu X). Kiedy system X jest skonfigurowany i uruchomiony, możesz ustawić kilka opcji dotyczących sposobu
jego uruchamiania. Opcje są szczegółowo opisane, a wraz z nimi przedstawiono dodatkowo kilka pomocniczych
sztuczek służących do optymalizacji pracy i wydajności środowiska X.
X — co to jest?
X jest standardowym graficznym interfejsem użytkownika dla systemu Linux. Podobnie jak inne graficzne
interfejsy, takie jak Microsoft Windows czy Mac OS, system X pozwala na interakcję z programami za pomocą
myszy, umożliwiając w ten sposób prostą komunikację z komputerem.
Pierwsza wersja systemu X Window została wydana w 1987 roku jako wspólny projekt firmy Digital Equipment
Corporation i Instytutu Technologii w Massachusetts. Później powstało Konsorcjum X, Inc., które jest
odpowiedzialne za rozwój i publikację nowych wersji tego systemu.
Pomimo swego wieku, X jest znakomitym i bardzo nowoczesnym oprogramowaniem systemowym:
wieloplatformowym, zorientowanym sieciowo graficznym interfejsem użytkownika. Można go zainstalować i
uruchomić na różnych rodzajach platform, włączając każdą odmianę systemu Unix. X-klienty są dostępne dla
użytkowników takich systemów jak Windows 3.x, 9x oraz NT. Wyszukane właściwości sieciowe systemu X
pozwalają uruchomić go na jednym komputerze, a wyjście wysłać do drugiego komputera-klienta połączonego z
pierwszym poprzez sieci (LAN, WAN). Wraz z powstaniem sieci Internet, która łączy sporą część komputerów
tej planety, system X osiągnął nowe znaczenie i potęgę.
Większość użytkowników systemu Linux pracuje z XFree86, oprogramowaniem freeware kompatybilnym z
systemem X Window. XFree86 został zaprojektowany przez firmę o tej samej nazwie, która rozpoczęła swoją
działalność w 1992 roku. W 1994 r. powstał projekt XFree86, który przyjął za cel badania i rozwój systemu tego
systemu.
Instalacja systemu X
Poprawne skonfigurowanie i uruchomienie systemu X Window było niegdyś prawdziwym wyzwaniem dla
użytkowników systemu Linux — prawie ceremonią. Obecnie dostępne są sterowniki do wielu urządzeń, a
narzędzia konfiguracyjne asystujące w procesie instalacji zostały bardzo poprawione. Ciągle jednak instalacja i
konfiguracja potrafi być zaskakująca — zwłaszcza przy słabym sprzęcie — ale nie jest już zniechęcającym
procesem, jakim była kiedyś.
Aby uruchomić środowisko X, trzeba przebrnąć przez dwa etapy. Pierwszy z nich wymaga instalacji
odpowiednich programów, które umożliwiają uruchomienie systemu X. Można je podzielić na następujące
kategorie:
podstawowy program XFree86,
serwery X,
menedżery okien,
aplikacje,
fonty.
Etap ten jest bardzo prosty i może stać się częścią podstawowej instalacji systemu Linux, jeśli w jej trakcie
wybierzesz odpowiednie pakiety X.
W drugim etapie konfigurujesz system X, aby prawidłowo działał w systemie. Jest to kwestia wyboru serwera X
kompatybilnego z posiadaną kartą graficzną i dostrojenia go do możliwości oferowanych przez tę kartę. Jeśli
posiadasz powszechnie używaną kartę graficzną wraz z całą dokumentacją, to etap ten nie będzie zbyt trudny.
Jednak bez dokumentacji proces ten może okazać się bardzo trudny, ale nie jest niemożliwy.
Jak pokazano w dodatku C „Narzędzia do zarządzania pakietami Debiana”, system X Window składa się z wielu
pakietów.
Po zainstalowaniu żądanych pakietów możesz przystąpić do konfiguracji środowiska X Window.
Uwaga
Powinieneś zachować szczególną ostrożność podczas konfiguracji systemu X Window. Jeśli bowiem
skonfigurujesz go nieprawidłowo lub nie do końca, możesz trwale uszkodzić komputer. Zwłaszcza jeśli
skonfigurujesz monitor z częstotliwością odświeżania, która przekracza jego możliwości — może on ulec
uszkodzeniu. Starsze monitory o stałej częstotliwości odświeżania są szczególnie podatne na taki rodzaj
zniszczeń. Autor i wydawca postarali się, aby ten rozdział stał się jak najbardziej zrozumiały i przejrzysty, ale
ich wysiłek nie zapewni, że przedstawione procedury będą poprawnie działać na twoim komputerze. Wobec
powyższego autor i wydawca nie mogą wziąć odpowiedzialności za uszkodzenia powodowane złą instalacją i
konfiguracją systemu X Window.
Jeśli posiadasz kartę lub monitor nieznanego producenta (lub niespotykany model) i czujesz, że musisz
zgadywać opcje konfiguracyjne, to zacznij od niskich wartości i zwiększając je, poszukaj wartości
optymalnych. Nie pozwól, aby monitor, który wyświetla zniekształcony obraz, działał dłużej niż przez czas
potrzebny na wyciągnięcie kabla zasilającego z gniazdka!
Konfiguracja X
Kiedy zainstalujesz pakiet xserver-common , automatycznie uruchomi się program xf86config . Jednakże
możesz uruchomić ten program w dowolnym momencie. Aby tego dokonać np. teraz, zaloguj się na konto
użytkownika root i wydaj polecenie:
xf86config
Rysunek 5.1 przedstawia startowe okno dialogowe xf86config . Jak zauważyłeś, jest to program trybu
tekstowego, który nie współpracuje z myszą; zadaje pytania w stylu zwanym dalekopisem za pomocą czarno-
białego trybu wyświetlania znaków.
Uwaga
Podczas pracy z programem xf86config może się okazać, że klawisz Backspace nie działa tak jak powinien.
Jeśli się tak zdarzy, użyj kombinacji klawiszy Ctrl+Backspace .
Rysunek 5.1. Ekran startowy programu xf86config
Pierwszym krokiem jest określenie rodzaju używanej myszki, podłączonej do komputera (spójrz rysunek 5.2).
Wprowadź liczbę odpowiadającą typowi posiadanej myszy i wciśnij Enter . Dla urządzeń wskazujących
zastępujących mysz (np. w laptopach) powinieneś wybrać rodzaj PS/2.
Rysunek 5.2. Określanie typu posiadanej myszki
Jeśli wybrałeś mysz Logitech MouseMan, możesz włączyć obsługę trzeciego przycisku, udzielając twierdzącej
odpowiedzi na pytanie, czy ChordMiddle powinien zostać włączony, co przedstawia rysunek 5.3.
21713933.001.png
Rysunek 5.3. Włączanie opcji ChordMiddle
Jeśli mysz posiada tylko dwa przyciski, możesz włączyć emulację trzeciego, udzielając twierdzącej odpowiedzi
na pytanie o Emulate3Buttons; tak jak to ilustruje rysunek 5.4. Jeśli włączysz tę opcję, możesz jednocześnie
przycisnąć oba przyciski myszy, aby emulować działanie przycisku trzeciego.
Rysunek 5.4. Włączanie emulacji przycisku trzeciego myszy
Następnie, jak pokazano na rysunku 5.5, musisz podać plik urządzenia odpowiadający myszce. Program
instalacyjny powinien przypisać domyślnie do myszy systemowej plik /dev/mouse . Jeśli się zgadzasz, naciśnij
Enter , aby przejść do kolejnego etapu.
Rysunek 5.5. Określanie pliku urządzenia dla myszki
Przedstawiony na rysunku 5.6 obrazek ilustruje włączanie obsługi klawiatury rozszerzonej. Jeśli posiadasz
specjalną klawiaturę, która pozwala na używanie znaków narodowych, możesz odpowiedzieć twierdząco na
kolejne pytanie, aby włączyć program xkb , który upraszcza zmianę mapowania klawiatury. Po dokonaniu
wyboru wciśnij Enter .
Rysunek 5.6 Włączanie obsługi klawiatury rozszerzonej
Jak pokazuje rysunek 5.7 xkb , współpracuje z różnymi systemami kodowania klawiatury lub mapowania
klawiszy. Wpisz liczbę odpowiadającą podłączonej do komputera klawiaturze i naciśnij Enter .
21713933.002.png
Rysunek 5.7. Określanie rodzaju klawiatury
Następnie, jak pokazuje rysunek 5.8, musisz podać dwa parametry charakteryzujące monitor: częstotliwość
odświeżania ( VertRefresh ) i częstotliwość synchronizacji poziomej ( HorizSync ). Wartości te możesz znaleźć:
w dokumentacji dostarczonej z monitorem;
w pliku /usr/doc/xserver-common/Monitors.gz , który to plik może zawierać informacje o monitorze
(użyj polecenia gunzip do rozpakowania pliku i dowolnego edytora do jego przeczytania);
na stronie WWW producenta monitora;
na grupach dyskusyjnych, np. comp.os.linux.setup ;
w dziale technicznym producenta monitora, żądając odpowiednich informacji lub dostarczenia
dokumentacji (jeśli nie otrzymałeś takiej wraz z monitorem).
Aby określić parametry monitora, wciśnij Enter .
Rysunek 5.8. Przygotowanie do określenia parametrów monitora
Najpierw podajemy częstotliwość synchronizacji poziomej monitora, co przedstawia rysunek 5.9. Wpisz liczbę
odpowiadającą posiadanemu monitorowi i wciśnij Enter . Jeśli nie jesteś pewien, jaka to jest wartość, ale wiesz,
że monitor pozwala wyświetlać obraz z rozdzielczością np. 800×600, podaj liczbę 2 . Jeśli chcesz podać wartość
inną niż podaje program, wpisz liczbę 11 . Zostaniesz wtedy poproszony o podanie wartości najniższych i
najwyższych (przedziału) częstotliwości synchronizacji poziomej.
Uwaga
21713933.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin