Studia podyplomowe dla pośredników pracy, Dr Jacek Zakrzewski, CKP SWPS
Dr Jacek Zakrzewski
Kierownik Studiów Podyplomowych „Pośrednictwo pracy”
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Pośrednictwo pracy - studia podyplomowe dla pośredników pracy
Ogólna charakterystyka projektu
Witamy Państwa na studiach podyplomowych dla pośredników pracy, umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych (przy spełnieniu innych wymagań ustawowych) dla uzyskania licencji pośrednika pracy II stopnia. Do zadań pośrednika pracy należy pozyskiwanie ofert pracy, kwalifikowanie kandydatów do pracy, zbieranie informacji o rynku pracy, negocjowanie warunków zatrudnienia z pracodawcami. Sukces w pracy pośrednika zależy zarówno od jego umiejętności analitycznych, jak i szeroko rozumianych umiejętności psychospołecznych: dobrego komunikowania się, rozumienia różnorodnych interesów, wywierania wpływu, wiedzy o prawidłowościach rządzących rozwojem zawodowym człowieka. Proponowane studia mają na celu przekazanie wiedzy o procesach psychologicznych rządzących rynkiem pracy, budowanie relacji ze światem pracodawców oraz rozumienie jego oczekiwań wobec pracowników oraz metod stosowanych podczas rekrutacji personelu. Studia będą trwały 2 semestry i obejmą łącznie 240 godzin lekcyjnych, podzielonych na cztery bloki: wykłady, treningi umiejętności, zajęcia seminaryjno-warsztatowe, przygotowanie i obronę pracy dyplomowej
Cele studiów podyplomowych z pośrednictwa pracy
Kwestia bezrobocia według istniejących prognoz długo jeszcze będzie palącym problemem społecznym. Jego powolne rozwiązywanie wymaga między innymi efektywnej pracy instytucji rynku pracy. Istotną rolę w tym procesie odgrywają i odgrywać będą pośrednicy pracy. Od ich kompetencji i umiejętności współpracy z pracodawcami i osobami poszukującymi zatrudnienia zależeć będzie zmniejszanie skali bezrobocia. Dobrze wyszkoleni pośrednicy dzięki odpowiednio zastosowanym narzędziom psychologicznym mogą pozytywnie wpłynąć na aktywizację zawodową zagrożonych grup społecznych. W chwili obecnej pośrednicy pracy, aby uzyskać licencję pośrednika pracy II kategorii, muszą uzupełnić swoje kwalifikacje między innymi na drodze specjalistycznych studiów podyplomowych. Proponowane studia są unikatowe i ukierunkowane na nabywanie przez pośredników przede wszystkim umiejętności praktycznych. Program tych studiów w 3/4 obejmuje zajęcia dydaktyczne w formie treningów, warsztatów i seminariów w grupach do 25 osób, co z pewnością zwiększy efektywność nauczania i da uczestnikom możliwość zweryfikowania nabytej wcześniej wiedzy teoretycznej.
Pośrednicy pracy realizują swoje zadania w bezpośrednim kontakcie z osobami poszukującymi pracy i potencjalnymi pracodawcami. Wiele osób z tej grupy zawodowej posiada niewielką wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów zachowań, teorii rozwoju zawodowego, nowoczesnych metod selekcji kadr czy umiejętności efektywnego komunikowania się, prowadzenia negocjacji i mediacji. Deficyt tych kompetencji może stanowić jedną z barier skutecznego funkcjonowania oraz efektywnej pomocy osobom poszukującym zatrudnienia. Nacisk na aspekt psychologiczny w oferowanych przez nas zajęciach powinien przyczynić się do przezwyciężenia powyższych barier. Inne bariery, jakie dotykają pośredników, to przede wszystkim ich możliwości finansowe, które często nie pozwalają na stałe dokształcanie się i podwyższenie swoich kompetencji zawodowych. Nasze studia dzięki temu, że umożliwią uczestnikom bezpłatny dojazd i zakwaterowanie na miejsce zajęć pozwolą w dużej mierze pokonać te przeszkody.
Grupa docelowa – pośrednicy pracy
Studia podyplomowe dla pośredników pracy wydają się być najwłaściwszą metodą osiągnięcia celu poprawy efektywności pracy oraz stworzenia możliwości awansu zawodowego. Dobrze zintegrowany program dydaktyczny, jasny horyzont czasowy wsparcia oraz dokładnie określone wymagania i konieczność zrealizowania pracy dyplomowej sprzyjają osiągnięciu zamierzonego celu: nabycia zespołu umiejętności teoretycznych i praktycznych niezbędnych w efektywnej i twórczej pracy na stanowisku pośrednika pracy. Tego rodzaju dokształcanie, dzięki swojej kompleksowości działań i możliwości podwyższenia kwalifikacji zawodowych daje szanse na awans zawodowy i podwyższenie jakości życia i pracy pośredników i ich otoczenia.
Studia przeznaczone są dla grupy 100 osób z terenu całego kraju - osób zatrudnionych w instytucjach rynku pracy, przede wszystkim zajmujących stanowisko pośrednika pracy. Właściwa praca pośredników pracy musi uwzględniać aktualną politykę społeczną. Od ich kompetencji zależy sukces polityki równych szans, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Również poprawa stanu zatrudnienia na obszarach zagrożonych marginalizacją. Pośrednicy pracy to kluczowy element polityki przeciwdziałania bezrobociu i wyrównywania szans na rynku pracy osób narażonych na wykluczenie społeczne.
Zakładane cele
Zależy nam na stworzeniu szansy edukacyjnej pośrednikom pracy. Zakładamy, że dzięki studiom pośrednicy będą mogli poprawić umiejętności komunikowania się, negocjowania, wywierania wpływu, czego efektem będzie również lepsza i bardziej wydajna współpraca w trójkącie: pracodawca, pośrednik, pracobiorca. Dobrze wyszkolony pośrednik pracy będzie skutecznie realizował szczególnie istotne na jego terenie elementy polityki społecznej Państwa, zwłaszcza związane z zagadnieniem wyrównywania szans, przeciwdziałania wykluczeniom, równego statusu mężczyzn i kobiet. Niezwykle ważne jest umiejętne współdziałanie z działającymi lokalnie firmami i organizacjami w procesie stymulacji wzrostu zatrudnienia. Inne oczekiwane rezultaty to: podwyższenie umiejętności interpersonalnych pośredników i podwyższenie ich samooceny, dzięki czemu możliwe będzie lepsze ich współdziałanie z otoczeniem w procesie aktywizacji zawodowej w swoich regionach. Zdobyte umiejętności zostaną potwierdzone stosownym zaświadczeniem.
Życzę Państwu powodzenia w studiowaniu,
Ramowy program studiów
Bloki tematyczne
1. Człowiek na Rynku Pracy (wykłady i warsztaty)
2. Pracodawca i Rynek Pracy (wykłady i warsztaty)
3. Psychologia Społeczna (wykłady)
4. Aspekty prawne pośrednictwa pracy (wykłady)
5. Przedsiębiorczość (wykłady i warsztaty)
6. Treningi kompetencji:
a. Komunikowanie
b. Negocjowanie
c. Asertywność
7. Kierowanie (wykłady i warsztaty)
8. PR w działalności instytucji rynku pracy (warsztaty)
9. Coaching i mentoring (warsztaty)
10. Seminarium dyplomowe (rozpoczyna się pod koniec w połowie II semestru: przygotowanie pisemnej pracy dyplomowej, której obrona odbędzie się w październiku 2000)
Dr Anna Paszkowska-Rogacz
Człowiek na Rynku Pracy (CNRP)
CZEŚĆ I Wykłady
Przedmiot I
Psychologiczne uwarunkowania wyborów zawodowych (PsUw) - 8 godzin
Założenia i cele przedmiotu
W wyniku realizacji założeń przedmiotu słuchacze będą umieli:
· przedstawić historię i kontekst społeczny doradztwa,
· rozróżnić i opisać podstawowe grupy teorii wyboru zawodowego;
· określić status i pochodzenie teorii oraz ich wartość predyktywną;
· identyfikować związki teorii z praktyką zawodową.
Treść programu
1. Historia doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy;
1.2. Komponenty dopasowania do zawodu wźródłach arabskich
1.3. Hiszpańskie korzenie doradztwa
1.4. Zawodoznawstwo – źródła pisane
2. Wczesna teoria wyboru zawodowego Franka Parsonsa
3. Teoria osobowości zawodowej Johna Hollanda:
3.1. Główne twierdzenia teorii
3.2. Typy osobowości
3.3. Typy środowisk zawodowych
3.4. Metody diagnostyczne
4. Koncepcja Carla Junga:
4.1. Typ umysłu jako kombinacja preferencji poznawczych
4.2. Różnice w typach umysłu a implikacje zawodowe.
5. Teoria społecznego uczenia się Johna Krumboltza:
5.1. Czteroczynnikowa Koncepcja Społecznego Uczenia się
5.2. Czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na preferencje zawodowe
5.3. Czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na podejmowanie decyzji odnośnie kierunku kariery
5.4. Czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na inicjowanie nauki i pracy
6. Teoria przystosowania zawodowego - Rene V. Dawis, Lloyd. H. Lofquist, Dawid. J. Weiss:
6.1. Główne założenia teorii
6.2. Schemat założeń teorii przystosowania zawodowego
6.3. Lista uzdolnień zawodowych
6.4. Indywidualna hierarchia potrzeb zawodowych oraz źródła wzmocnień
6.5. Kategorie wymagań środowiska pracy
6.6. Zmienne stylu osobowości
Literatura
Bańka, A. (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Poznań: PRINT-B.
Guichard, J., Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków: IMPULS.
Lelińska, K. (2006). Zawodowznawstwo w planowaniu kariery. Warszwa: OHP, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Nosal, Cz., Piskorz, Z., Świątnicki, K. (1998). Kwestionariusz do badania preferencji zawodowych J.L. Hollanda jako metoda diagnozy osobowości i zainteresowań zawodowych w procesie doboru kadr. W: T. Witkowski (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wybory zawodu. Przegląd koncepcji toeretycznych. Warszawa: KOWEZiU.
Paszkowska-Rogacz, A. (2004). Psychologia kariery – rys historyczny, Folia Psychologica, 8, 157-170.
Podoska – Filipowicz E. (1996) Podstawy zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.
Porębska, J. (1996). Myśliciel kontra odczuciowiec. Personel,4, 5.
Przedmiot II
Psychologiczne teorie rozwoju zawodowego (PsRoz) - 8 godzin
· rozróżnić i opisać podstawowe grupy teorii rozwoju zawodowego;
1. Teoria rozwoju kariery - Eli Ginzberg, Sol W. Ginzburg, Sidney Axelrad, John L. Herma:
1.1.Definicja rozwoju zawodowego
1.2.Cztery czynniki determinujące rowój zawodowy
1.3.Stadia oraz okresy rozwoju zawodowego
1.4.Rewizje teorii
2. Teoria rozwoju zawodowego Donalda Supera:
2.1. Główne nurty w teorii
2.2. Fazy rozwoju zawodowego i zadania rozwojowe
2.3. Etapy życia i zadania rozwojowe – maksi cykle
2.4. Cykliczność zadań rozwojowych w perspektywie życia – mini cykle
2.5. Wzory karier
2.6. Tęczowy model kariery
2.7. Brama kariery
2.8. Psychologiczne korelaty dojrzałości do kariery zawodowej
2.9. Hierarchiczny model ważności roli społecznej
2.10. Dwanaście twierdzeń
2.11. Model postępowania w poradnictwie zawodowym (pracy)
3. Rola rodziny w rozwoju kariery – teoria Anny Roe:
3.1. Geneza teorii
3.2. Zależność między czynnikami genetycznymi a środowiskowymi
3.3. Kategorie zawodowe a postawy rodzicielskie
3.4. Sześć poziomów zawodowych – trójwymiarowy model klasyfikacji zawodów
3.5. Klasyfikacja grup zawodów według dwóch wymiarów
3.6. Formuła wyboru zawodowego
3.7. Zmiany wag poszczególnych czynników dla różnych grup wiekowych
3.8. Przykłady zawodów w poszczególnych grupach i poziomach
Jantura J. (1994). Rozwój zawodowy człowieka. W: Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego. Warszawa: Wyd. Urzędu Pracy.
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji toeretycznych. Warszawa: KOWEZiU.
Paszkowska-Rogacz A., Skłodowski H. (1999). Teorie rozwoju zawodowego. W: H. Skłodowski (red.) Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania, Łódź, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Przedmiot III
Reprezentatywne modele doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy (RepMod) - 4 godziny
W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacze uzyskają wiedzę i rozwiną krytyczne spojrzenie na temat różnych aspektów praktyki doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy takich jak:
· reprezentatywne światowe modele doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy
· zagadnienia etyczne związanych z doradztwem zawodowym i pośrednictwem pracy
· podstawowe umiejętności pomagania innym (akceptacja, autentyzm, empatia, wzbudzanie zaufania w kontakcie z ludźmi)
· rola uprzedzeń i stereotypów
1. Podstawy doradztwa:
1.1. Przegląd pojęć
1.2. Model doradztwa – kostka Leo Goldmana
1.3. Etapy doradztwa
1.4. Doradztwo a psychoterapia
1.5. Typy poradnictwa według Alicji Kargulowej
1.6. Doradztwo zawodowe D. Brown, L. Brooks
1.7. Doradztwo indywidualne i grupowe
2. Doradztwo zawodowe w erze postmodernistycznej - perspektywa Marka L. Savickasa:
2.1. Koniec ery ekspertów
2.2. Początek ery „umożliwiania”, koniec „dopasowywania”
2.3. Perspektywa life-span - praca jedną z wielu ról w życiu
2.4.Doradztwo zawodowe a doradztwo osobiste
2.5.Doradztwo zawodowe jako społeczna konstrukcja znaczeń
2.6. Doradztwo jako interpretacja historii życia
3. Doradztwo zawodowe w krajach Unii Europejskiej:
3.1. Regulacje prawne
3.2. Cele i wytyczne działań
3.3. Struktura organizacyjna doradztwa zawodowego UE
3.4. Formy działania doradców zawodowych UE
3.5. Profile zawodowe doradców UE
3.5. Modele pracy doradców zawodowych UE
3.7. Przykłady zmian w doradztwie zawodowym w krajach UE
Gladding S.T. (1994). Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Warszawa: Wyd. Urzędu Pracy.
Kargulowa, A. (2004). O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa: PWN.
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.
Paszkowska-Rogacz, A. (2001). Doradztwo zawodowe w systemach szkolnych krajów Unii Europejskiej, Warszawa: KOWEZ.
Paszkowska-Rogacz A. (2002). Poradnictwo zawodowe w epoce postmodernizmu, Folia Psychologica, 6, 29-36.
Wojtasik, B. (1994). Doradca zawodu. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Przedmiot IV
Psychologia Bezrobocia (PsBez) - 4 godziny
W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacze uzyskają wiedzę na temat psychologicznych aspektów bezrobocia.
Treść programu:
1. Znaczenie pracy w życiu człowieka
2. Psychologiczny portret bezrobotnego
3. Bezrobocie jako sytuacja kosztorodna (perspektywa socjologiczna i psychologiczna)
4. Różnice płci w odpowiedzi na bezrobocie
5. Pomoc bezrobotnym:
5.1 Sytuacje trudne z perspektywy osoby pomagającej: agresja, bezradność i wycofanie, nałogi, zaniżona samoocena, inne reakcje obronne.
5.2 Czynniki „wypalenia zawodowego” u osób świadczących pomoc
Buchta, J., Niemczykowska I. (1994). Praca i bezrobocie /W.:/Pietras M.(red.) Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Klonowicz, T. (2002). Ucieczka do przeszłości: bezrobocie i satysfakcja z życia. Psychologia Jakości Życia, Warszawa: Academica, str. 53 – 78.
Manek, A.M. (1992). Psychologiczna problematyka bezrobocia. Przegląd Psychologiczny, 1.
Retowski, S. (1995). Zróżnicowanie psychologicznych reakcji na bezrobocie: bierni, przystosowani...
ewcia_a