NAJCZĘSTSZE WADY WYMOWY U DZIECI SZEŚCIOLETNICH
1. SEPLENIENIE ( SYGMATYZM)
W obrębie sygmatyzmu (seplenienia) występują:
A) substytucje głosek, czyli zastępowanie jednych głosek dentalizowanych innymi, realizowanymi prawidłowo.
· spółgłoski: sz, ż, cz, dż - zastępowane są szeregami: s, z, c, dz ; (przykład: myszy - mysy, szafa - safa, żaba - zaba, czekolada - cekolada)
· oba szeregi: s, z, c, dz, i sz, ż, cz, dż - zastępowane są przez szereg : ś, ź, ć, dź ; (przykład: szafa - śafa, żaba - źaba, czekolada - ćekolada, dżungla - dźungla)
· spółgłoski: c, , ć, , cz, - mogą też być zastępowane przez spółgłoski : s, ś, sz ; (przykład: cebula - sebula, ćma - śma, , czapka - szapka,)
B). elizje, czyli opuszczenie dźwięku- głoski dentalizowane w ogóle nie są realizowane przez dziecko, nie istnieją w jego systemie fonetycznym (przykład: szafa - afa, koza - koa, świnka - finka).
C) deformacje głosek, czyli seplenienie właściwe. Polega na nieprawidłowej (zdeformowanej) wymowie głosek dentalizowanych. Deformacje są wynikiem zmiany miejsca artykulacji głosek, co powoduje zniekształcenie ich brzmienia. Najczęstsze postacie takich deformacji to:
· seplenienie międzyzębowePrzy artykulacji głosek dentalizowanych (niektórych lub wszystkich) język wsuwa się między zęby w linii środkowej lub bocznej. W taki sam sposób mogą być wypowiadane głoski : t, d, n.
· seplenienie przyzęboweCharakteryzuje się płaskim ułożeniem przodu języka, który zbyt mocno przylega do wewnętrznej strony siekaczy. Nie tworzy się wzdłuż języka rowek i dlatego powietrze przechodzi szerokim strumieniem. W efekcie brzmienie głosek jest przytępione, szmer powstający na krawędziach dolnych siekaczy jest osłabiony lub w ogóle się nie pojawia.
· seplenienie boczneArtykulacja polega na niesymetrycznym ułożeniu całego języka, szczelina nie tworzy się w linii środkowej lecz z boku przy kłach, zębach przedtrzonowych lub trzonowych.
· seplenienie świszcząceCechuje się bardzo ostrym brzmieniem głosek dentalizowanych, które powodują silny prąd powietrza powstały w wyniku utworzenia się głębokiego rowka wzdłuż linii środkowej języka.
· seplenienie podniebienneW wyniku zbliżenia czubka języka do podniebienia twardego powstaje trący, nieprzyjemny szmer. Wymowa głosek : sz, ż(rz), cz, dż zbliżona jest do wymowy miękkich: ś, ź, ć, dź .
2. ROTACYZM
W obrębie rotacyzmu występuje:
A) zastępowanie (substytucja ) głoski r innymi głoskami wymawianymi prawidłowo np.: j, ł, d, w, l; (przykład: rower - jowej, rower - łoweł, rower - dowed, rower - wowew, rower - lowel).
B) opuszczenie (elizja) głoski r. Głoska r w systemie fonetycznym dziecka nie istnieje. (przykład: ryba - yba).
C) deformacja głoski r, czyli tworzeniu dźwięku nie występującego w systemie fonetycznym naszego języka. Na skutek zmiany miejsca artykulacji głoska r powstaje w innym miejscu i brzmienie jej jest zdeformowane. Najczęstsze deformacje tego rodzaju to:
· reranie języczkoweZamiast czubka języka, drgania wykonywane są przez języczek znajdujący się na końcu podniebienia miękkiego.
· reranie międzyzębowePolega na drganiu czubka języka wsuniętego między zęby.
· reranie policzkowe lub bocznePrąd powietrza skierowany jest w bok, wprawiając w drgania policzki. Przy takiej realizacji głoski r drga czubek języka lub krawędzie języka oraz jeden lub dwa policzki.
· reranie podniebiennePolega na zbliżeniu tylnej części języka do podniebienia miękkiego. Podczas artykulacji wibruje całe podniebienie miękkie.
· reranie gardłowePowstaje między nasadą języka a tylną ścianą gardła (możliwe testowanie ręką). Wymowa głoski r gardłowa z wibracją języka i podniebienia miękkiego - zbliżona jest do wymowy francuskiej dźwięku r.
· reranie boczneWadliwa, boczna realizacja głoski r. Strumień powietrza przeciskając się między krawędzią boczną języka a górnymi dziąsłami, powoduje powstanie nieprzyjemnego brzmienia.
· reranie krtaniowePolega na wadliwej, krtaniowej realizacji głoski r.
ETAPY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
1. Terapię logopedyczną rozpoczyna się od ćwiczeń narządów mowy, które mają usprawnić głównie pracę języka i warg, by umożliwić prawidłową wymowę głoski.
2. Równocześnie z takimi ćwiczeniami należy usprawniać słuch fonematyczny ( fonemowy), który pozwala różnicować głoski. Jest to szczególnie ważne w przypadku substytucji głosek.
3. Potem następuje etap wywołania głoski.
4. Kolejny etap to żmudny proces utrwalania dźwięku: najpierw w izolacji, potem w sylabach i wyrazach.
5. Terapia jest zakończona jeżeli dziecko realizuje poprawnie głoskę w mowie spontanicznej ( w czasie codziennych czynności).
EFEKTY TERAPII UZALEŻNIONE SĄ MIĘDZY INNYMI OD :
· Częstotliwości i systematyczności ćwiczeń .
· Zaangażowania, cierpliwości rodziców i współpracy z logopedą .
· Motywacji dziecka do spełnienia zaleceń ( dostosowanie formy ćwiczeń do potrzeb dziecka , dbanie o atrakcyjność ćwiczeń, wprowadzenie elementów zabawy).
· Stworzenia właściwych warunków do ćwiczeń ( wyciszone miejsce, poświęcenie wyłącznej uwagi dziecku przez 15-20 minut dziennie).
· Zauważenia i docenienia najmniejszych sukcesów dziecka.
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
SZEREG SYCZĄCY „S , Z , C , DZ”
ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMOWEGO
ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY
1. Wargi
· ćwiczenia na samogłoskach ,
· rozciąganie i zwężanie warg - na przemian ,
· to samo z wymową u-e ,
· krzywienie ust w lewo , prawo
2. Język
· wysuwanie języka na brodę i cofanie do buzi płaskiego ,
· oblizywanie dolnej wargi , oblizywanie dolnych zębów ,
· wahadełko ( język w kącikach ust ) ,
· język unosimy i opuszczamy za dolne zęby
PRZYGOTOWANIE DO WYWOŁANIA GŁOSKI
· rozciągamy wargi i wypowiadamy eeee
· język leży za dolnymi zębami , zęby zbliżamy do siebie , utrzymując podany układ ust
· przed lustrem wypowiadamy sssssss-eeeeee
1. Wymawianie głoski s i tej z którą dziecko ją utożsamia .
2. Wymawianie głoski w sylabach : sa - sza +
wskazywanie klaśnięciem , stuknięciem w stół , itp. sylaby
sa(później ćwiczenie asa - asza , as - asz ) .
3. Klaśnij w ręce , gdy usłyszysz s na początku wyrazu .
sala sad szyba sałata szum sobota szmata ser sosna szopa sen kosz los pies mysz lis grosz wąs pas kapelusz tygrys wirus basen pasek depesza ptaszek kosa oset pasza
ĆWICZENIA NA SYLABACH
1. Powtarzanie sylab
sa sa sa so so so se se se su su su sy sy sy
asa oso usu ese ysy as os us es ys
2 .Zabawy w wymyślanie słów zaczynających się na
wyćwiczone sylaby :
· sa (samolot)
· so (sos)
· se (serek)
· su (sum)
ĆWICZENIA NA WYRAZACH
· sad , sala , salon , sanki , sałata , samolot , samochód , sok ,
sobota , sól , sufit , sowa , sopel , supeł , sukienka , sen , syn
· masa , kasa , pasek , basen , fasola , nosek , piosenka , włosy , wesele , pisanka , wąsy , mięso , osada , kosa
· as , las , kwas , hałas , nos , los , włos , pies , autobus , lis , napis , kaktus , kleks , konkurs , sos , spis , sosna , sposób
SZEREG CISZĄCY „Ś , Ź , Ć , DŹ”
1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY .
· wysuwanie i cofanie języka za zęby - płaszczyzna pozioma ,
· liczenie zębów dolnych językiem ,
· opieranie czubka języka o dolne zęby i wypychanie go ,
· ściskanie warg w dzióbek ,
· rozszerzanie warg w uśmiechu ,
· wciąganie i wypychanie policzków do środka i na zewnątrz
jamy ustnej ,
· ruchy wargi dolnej w prawo i w lewo
2. PRZYGOTOWANIE DO WYWOŁANIA GŁOSKI
· przedłużanie głoski „i” lub „x’” powoli zbliżając siekacze ,
· wymawianie przedłużonego „s” i cofanie języka od zębów w głąb jamy ustnej
3.SŁUCH FONEMATYCZNY .
· klaśnij w ręce , gdy usłyszysz „ś”
samolot , śnieg , skarpety , sierp , samochód , siekiera , siatka , sieć , sadzawka , serce , sen , sień , siano , sopel , śmiech , sosna , sarna , siać , siennik , siedem , samowar
4.ĆWICZENIA NA SYLABACH.
· i , i , ichi , ichi
· sia , sio , sie , siu
· asia , asio , asie , asiu
· esia , esio ,esie , esiu
· osia , osio , osie , osiu
· aś , oś , uś , eś , yś , iś
5.ĆWICZENIA NA WYRAZACH .
· siano , siatka , siodło , sierp , siedem , siniak , sito ,
· nasiona , gosposia , mamusia , jesień , sąsiad
· oś , coś , ktoś , struś , tatuś , łoś , wieś , miś , ptyś , ryś
· ślad , ślub , ślina , śliwka , śmiech , ślimak , śmietnik , świat, śnieg , śniadanie , śpiew , światło , świerk , środa
· maślak , myśl , taśma , pieśń , wiśnia , naleśnik , baśń , uśmiech , myśliwy , huśtawka , jaśmin , maślanka
SZEREG SZUMIĄCY
· samogłoski
· demonstracja układów ( u-i , o-e )
· cmokanie
· gwizdanie
· buziaczki
· nadmuchiwanie policzków ( balonik )
· wysuwanie języka do przodu i chowanie go
· j. szeroki i wąski
...
marienka76