odruchy .doc

(46 KB) Pobierz
ODRUCHY

ODRUCHY

 

Odruchy pierwotne to automatyczne, stereotypowe reakcje zaczynające się w rdzeniu kręgowym i odbywające się bez udziału kory mózgowej. Powinny wygasnąć albo przejść pod kontrolę ośrodków wyższych mózgu. Umożliwia to rozwój bardziej złożonych form nerwowych, struktur mózgowych, a z czasem kontrolowanie świadomych reakcji. Jeżeli odruchy te zostaną aktywne powyżej 6 m-ca życia określane są jako przetrwałe i są dowodem na zakłócenia w kształtowaniu się układu nerwowego i świadczą o jego niedojrzałości. Wygaszanie odruchu wiąże się z nabywaniem nowych umiejętności. Dzieci często nie są „uporządkowane „ przez odruchy przetrwałe

Ośrodek ruchu narządów artykulacyjnych leży bardzo blisko ośrodka ruchów precyzyjnych palców.

 

 

Odruchy wczesnego dzieciństwa, które przetrwały -  mają niekorzystny wpływ na czytanie i pisanie:

 

ODRUCH PALMARA

Powstaje ok. 11 tyg życia płodowego i powinien wygasnąć w 2 – m-cu po urodzeniu

Pozycja do badania:

Dziecko stoi,  ramiona ugięte , dłonie odwrócone do góry. Po bruzdach na dłoni przesuwamy palcem robiąc krzyż. Najpierw od góry, potem od dołu.

 

0 pkt – brak reakcji

1 pkt – lekki odruch palców lub kciuka do wewnątrz

2 pkt - wyraźny odruch palców lub kciuka do wewnątrz (badany czuje łaskotanie , albo ból)

3 pkt – ruch kciuka lub palców do wewnątrz tak, jakby dz. chciało chwycić palce, później pociera dłonie

4pt. kciuk i palce mocno ściśnięte podczas stymulacji

 

ATOS -asymetryczno-toniczny odruch szyi

Powinien wygasnąć po 6 m-cu życia. Jeśli odruch nie został wycofany, to dz. Nie ma umiejętności przekraczania linii środka – kłopoty z czytaniem i pisaniem

Badanie testem Schildera

Badany stoi, ręce proste, wyciągnięte przed siebie na poziomie barków

U dzieci, które maja trudności już w tym momencie wystąpią lekkie drgania

„będę obracała twoją głowę, trzymaj ręce tak jak teraz”. Przekręcamy głowę, aż podbródek będzie na poziomie ramienia, sekunda przerwy i to samo w prawo (powtórzyć 4X)

należy obserwować każdy ruch ręki lub dłoni po stronie w którą zwrócona jest głowa (czy ią całe ręce, czy tylko dłonie)

 

0 pkt – brak reakcji

1 pkt –lekki ruch ramion w stronę , w która skierowana jest twarz

2 pkt – ruch ramion pod kątem 45 st.

3 pkt – ruch ramion pod kątem 60 st. Lub zgięcie do przeciwnego boku

4 pkt – rotacja ramion pod katem 90 st. Lub utrata równowagi w wyniku rotacji głowy

 

BŁĘDNIKOWY ODRUCH W WYPROŚCIE

Badany stoi, ramiona wyciągnięte wzdłuż tułowia, oczy zamknięte.

Powoli odginamy głowę badanego do tyłu, po chwili (ok. 10 sek. ) badany pochyla głowę do przodu, do dołu i patrzy na palce no (ok. 10 sek). Powtarzamy to 6x

Zwracamy uwagę na występujące utraty równowagi lub przemieszczanie równowagi w wyniku ustawienia głowy lub ruchu głowy z góry do poziomu kręgosłupa. Zwróci uwagę na zmiany kompensacyjne napięcia mięśniowego za kolanami  w wyniku ruchu głowy, albo napinanie palców u nóg. Zapytaj o odczucia po wykonaniu badania. Czy badany skarży się na zawroty głowy, albo nudności. Jeśli ta , to oznacza to niewłaściwe funkcjonowanie układu przedsionkowego lub obecność odruchu tonicznego błędnikowego.

 

0 pkt -  brak reakcji

1 pkt – lekka zmiana równowagi w wyniku ustawienia głowy lub jakiś ruch

2 pkt – zaburzenie równowagi w czasie sprawdzianu i lub zmiana napięcia mięśniowego pod kolanami

3 pkt – blisko utraty równowagi (podpieranie), zmiana napięcia mięśniowego lub dezorientacja z powodu sprawdzianu

4 pkt – utrata równowagi i lub znaczna zmiana napięci mięsni w trakcie prób, zawrót głowy, nudności, u dorosłych poczucie paniki

 

STOS

Symetryczny toniczny odruch szyi pojawia się ok. 6-8 m-ca zycia i wygasa ok. 9-11 m-ca życia

Pozycja wyjściowa na klęczkach

Badany ma utrzymać pozycję na klęczkach, głowa do tyłu tak, by spojrzeć przez uda. Dz. Powinno wytrzymać w tej pozycji ok. 5 sek. Następnie powoli unieść głowę i spojrzeć na sufit (6x)

Co obserwujemy?

Czy dziecko opuszczając głowę nie leci do przodu

Czy stopy się unoszą

 

0 pkt – brak reakcji

1 pkt – drżenie jednej lub obu rąk i lekki ruch bioder

2 pkt - ruch łokcia po którejkolwiek ze stron, ruch bioder lub wygięcie pleców

3 pkt – wygięcie ramion przy opuszczeniu głowy lub ruch dolnej części pleców przy uniesieniu głowy

4pt. – ugięcie ramion w kierunku podłogi lub ruch dolnej części pleców w kierunku kostek (tak jak w pozycji kota)

 

MORO

Badający stoi za badanym,  który ma zamknięte oczy, głowa w kierunku sufitu, prosi, by badany poleciał do tylu. Zwróć uwagę na odwiedzenie ramion do tyłu, krzyk, głęboki wdech, zblednięcie, czy po przeprowadzeniu badań osoba się wycofuje.

0 pkt - brak reakcji

1 pkt – zaczerwienienie skóry, szybki, ale kontrolowany ruch ramion na zewnątrz

2 pkt  – niemożność opadnięcia do tylu, ruch rak na zewnątrz, niechęć do badania

3 pkt – wyrzucenie ramion, zaczerwienienie, znieruchomienie, wstrzymanie oddechu, bladość

4 pkt jw. + krzyk, widoczna niechęć, niepokój

 

 

3 i 4punkt z badania świadczą o nie wycofanym odruchu w znacznym stopniu i mają ogromny wpływ na funkcjonowanie dziecka. Takie dzieci powinny iść w kierunku terapii z zakresu integracji sensorycznej. Dużo ćwiczeń bujania (przód /tył), krążenia tak, aby stymulować błędnik. Przy nadwrażliwości na dotyk trzeba prowadzić odczulanie.

 

ODRUCH GALANTA

 

Pojawienie się: 20 tydzień życia płodowego

Wygaszanie: 3 -9 miesiąc po urodzeniu

 

Pozycja wyjściowa:

Klęk podparty

 

Przebieg badania:

Używając małego pędzelka, przebiegnij nim po plecach dziecka poniżej barków do okolicy lędźwiowej w odległości 1,25 centymetra od kręgosłupa, najpierw na jednym boku, potem na drugim. Powtórz tę czynność trzykrotnie (dalsze powtórzenia mogą nie wywoływać reakcji mimo obecności odruchu)

 

Zwróć uwagę na ruch bioder w  reakcji na stymulację.

 

Punktacja:

0 pkt   brak reakcji

1 pkt   pulsujący ruch lub ruchy uda na zewnątrz pod kątem 15 stopni

2 pkt   pulsujący ruch lub ruchy biodra na zewnątrz pod kątem 30 stopni

3 pkt   pulsujący ruch lub ruchy biodra na zewnątrz pod kątem 45 stopni

4 pkt   ruch na zewnątrz ponad 45 stopni wpływający na równowagę dziecka

 

Może także wystąpić nadwrażliwość lub uczucie łaskotania

 

 

OZNAKI USZKODZENIA PRZEDSIONKA:

q       problemy z równowagą

q       słabe napięcie mięśniowe

q       niechęć do przebywania na wysokościach (huśtawka, karuzela)

q       opóźnienie osiągnięcia dojrzałości motorycznej

q       problemy z orientacja w przestrzeni

q       kiwanie, kręcenie na krześle

 

NIEPEWNOŚĆ GRAWITACYJNA

q       unika zabaw na drabinkach

q       nie lubi karuzeli

q       nie potrafi dobrze ocenić odległości

 

SYMPTOMY OBRONNOŚCI DOTYKOWEJ

q       nie lubi plasteliny

q       nosi bluzki z długim rękawem

q       nie lubi brudnych rąk np. od farby

q       gdy się wybrudzi podczas jedzenia 3x się myje

q       nie lubi chodzić po fakturach

 

 

 

 

 

 

 

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin