Scenariusz zajęć „Zimowa kraina Świętego Mikołaja”
Cele ogólne:1. Przybliżenie dzieciom zwyczajów mikołajkowych i Świąt Bożego Narodzenia panujących w wybranych krajach Unii Europejskiej2. Zapoznanie z wyrazem Mikołaj do globalnego czytania 3. Utrwalenie cyfr do 54. Rozwijanie wyobraźni twórczej 5. Kształtowanie spostrzegawczości6. Tworzenie zbiorów rozłącznych Cele operacyjne:- zna zwyczaje panujące w wybranych krajach UE związane ze św. Mikołajem- umie dokonać analizy słowa Mikołaj - uważnie słucha wypowiedzi N.- przestrzega reguł zabawy- właściwie dobiera kolory- dokładnie koloruje obrazek- potrafi rozróżniać kolory- potrafi utrzymać tempo w czasie zabawy- chętnie bawi się przy muzyce- zna zapisy cyfrowe od 1 do 5- potrafi tworzyć zbiór rozłącznyŚrodki dydaktyczne: sylwety Mikołajów, podpisy pod obrazkami w różnych językach, fragment wiersza „Zimowa kraina”., wór z zabawkami, karteczki z literkami i obrazek św. Mikołaja dla każdego dziecka, płyta z piosenka „ Mikołaj”, szarfy z bibuły do tworzenia zbiorów, kominek ze Świętym MikołajemPrzebieg: 1. „Mróz”- zabawa integracyjna. Uczestnicy stoją w kręgu. Prowadzący wyciąga obie ręce z zaciśniętymi pięściami do przodu i mówi-„Mróz!”. Wyjaśnia, że gest ten należy po nim powtórzyć. Gdy wszyscy uczestnicy kolejno to uczynią, pada propozycja dwukrotnego przyspieszenia tempa, potem czterokrotnego.Nauczycielka wprowadza dzieci w nastrój zimowy recytując fragment wiersz pt. „Zimowa kraina”- (dzieci siedzą na dywanie):W zimowej krainie nic się nie zmieniaWszystko jest białe nawet marzeniaBiałe są misie, futra fok białeWszystko jest zimne z zimna skostniałe.Właśnie w takiej krainie mieszka starszy,siwy pan,który spełnia wasze marzenia. Wraz ze swoimi elfami dla grzecznych dzieci przygotowuje w swojej fabryce prezenty. Prezenty małe i duże. Puchate, okrągłe, słodkie i plastikowe. Czy wiecie, o kim mówię?2. „Święty Mikołaj”- pokaz ilustracji z Mikołajem, umieszczenie napisu pod obrazkiem, przeczytanie go przez N. Następnie przeczytanie go przez dzieci. Przegłoskowanie wyrazu przez dzieci ułożenie, cegiełek pod wyrazem. Nauczycielka odkrywa na tablicy napis, a dzieci głoskują go.Chciałam wam opowiedzieć o Mikołajach i tradycjach Bożonarodzeniowych w krajach z kilku krajów UE. Musicie wiedzieć, że w krajach Unii Europejskiej są różne zwyczaje związane ze św. Mikołajem oraz świętami:Polska - Święty Mikołaj to starszy, siwy pan z długą białą, brodą w biało-czerwonym ubraniu, który rozdaje dzieciom prezenty 6 grudnia. Wcześniej dzieci piszą listy do Mikołaja, co chciałyby otrzymać od niego, a 24 grudnia wszyscy zasiadamy do kolacji Wigilijnej, przed którą łamiemy się opłatkiem. Spożywamy 12 potraw, w trakcie kolacji nie jemy mięsa. Po kolacji wszyscy otrzymują prezenty. Święta w Polsce nie odbyłyby się bez choinki, którą ubiera się w dzień Wigilii. Wielka Brytania- Santa Claus wiesza się skarpety przy kominku a Mikołaj wchodzi kominem i wkłada prezenty do skarpet. W czasie kolacji Wigilijnej ludzie łamią się ciasteczkami i składają sobie życzenia. W czasie kolacji je się indyka z nadzieniem owocowym.Francja- Pere Noel 1 grudnia dzieci otrzymują kalendarze adwentowe w prezencie. Mikołaj daje dzieciom prezenty z 24 na 25 grudnia. Cała rodzina ubiera choinkę, a na stole wigilijnym kładzie się kwiat- Gwiazdę Betlejemską, która staje się prezentem dla całej rodziny. Kolacja Wigilijna odbywa się inaczej niż w Polsce, bo 25 grudnia.3.„Mikołajkowy wór prezentów” – zabawa dydaktyczna. Nauczycielka przygotowała wór z prezentami dzieci sięgają do niego ręką i na podstawie dotyku odgadują, co to za prezent.Nauczycielka wypowiada wierszyk:Mikołaj worek prezentów niesieCieszą się wszystkie dzieci na świecieCo w tym worku dzisiaj ma?Kto odgadnie ty czy ja?Po wyciągnięciu z worka prezentu dzieci kładą go przed sobą, a następnie N. Prosi, aby się zastanowiły jak można je podzielić.. Dzieci zauważają, że czym innym bawią się chłopcy a czym innym dziewczynki. Tworzą z prezentów 2 zbiory rozłączne, które otaczają pętlami z bibuły. Przeliczanie porównywanie, w której pętli jest więcej.4. „5 Mikołajów”- N. umieszcza na tablicy 5 sylwet Mikołajów dzieci maja za zadanie podpisać odpowiednie cyfry pod każdy mikołajem od 1 do 5. 5. „Św. Mikołaj” – dzieci siadają do stoliczków. Pod każdą z cyfr od 1do 5 kryje się inny kolor, na który należy pokolorować element św. Mikołaja. Po pokolorowaniu Mikołaja dzieci przyklejają- wcześniej układając z rozsypani literowej pod obrazkiem wprowadzony do globalnego czytania wyraz Mikołaj6. Wspólna zabawa przy piosence „Mikołaj” w kole na dywanie.
karrverde