Retusz.pdf

(613 KB) Pobierz
r58
5.8. Retusz
5.8.1.
Retusz polega na usuniêciu z obrazu elementów ubocznych, zak³ócaj¹cych per-
cepcjê obiektu g³ównego.
5.8.2.
Elementem zak³ócaj¹cym percepcjê badanych [przedstawianych] linii pisma
jest zwykle wzorzyste t³o [jakie zwykle posiadaj¹ czeki], nadruk formularza, barw-
na odbitka stempla albo wreszcie linia innego pisma ni¿ akurat przedstawiane. Szcze-
gólnym przypadkiem tej ostatniej sytuacji jest [doæ czêsto spotykane w zawi³ych
parafach] nachodzenie na siebie [nak³adanie siê] odrêbnie krelonych cz³onów pod-
pisu. Bez wypreparowania ka¿dego z nich trudne jest samo badanie, za ilustracja
wyników badañ jest wrêcz niemo¿liwa.
5.8.3.
Technika retuszerska jest ma³o skomplikowana, bowiem wywodzi siê w pro-
stej linii z klasycznego retuszu fotograficznego. Narzêdzia retuszerskie nale¿¹ do
podprogramów malarskich 1 i stanowi¹ odpowiedniki: pêdzla, o³ówka, gumki oraz
aerografu [rozpylacza]. Programy profesionalne przetwarzania obrazu [PhotoSty-
ler, PhotoShop, CorelDraw] operuj¹ wymienionymi narzêdziami w sposób bardziej
wysublimowany dziêki mo¿liwoci dotarcia a¿ do pojedynczego piksela [rozbu-
dowana funkcja zoom] oraz dziêki mo¿liwoci operowania 24-bitowymi barwami
2
Istotnym rozszerzeniem zestawu narzêdzi retuszerskich jest operacja zalewania,
opisana wy¿ej w ramach przetworzeñ wyg³adzaj¹cych. Przy odpowiednio zdefinio-
wanym obszarze zalewania, mo¿na za jednym klikniêciem zamieniæ wiêksze par-
tie zak³ócaj¹cego wzoru [nadruku, stempla, pisma] na po¿¹dany kolor t³a.
Przy odpowiednio du¿ej dozie cierpliwoci [i niestety jeszcze wiêkszej
iloci czasu] mo¿na w drodze retuszu elektronicznego zrobiæ z obrazem prawie
wszystko. Dlatego fakt stosowania retuszu winien byæ w opinii wyranie zaznaczo-
ny. Najlepiej, gdy w dokumentacji znajdzie siê zarówno obraz pocz¹tkowy jak i
rezultat jego przetworzenia.
GIF 46 a - e na nast. stronach
 Nie jest wiêc wymagany drogi program specjalistyczny typu PhotoShop. Do wstêpnych
æwiczeñ oraz do prostszych zastosowañ wystarcz¹ akcesoria do³¹czane do systemu operacyjnego
Windows 95 [Paint] a nawet Windows 3.1x [Paintbrush].
 Tzn. wybranymi z palety 16,7 miliona kolorów. Programy malarskie operuj¹ z zasady tylko
8-bitowymi barwami; tzn. wybranymi z palety 256 kolorów.
GIF 46 a
1
2
395634179.001.png
46 b
orygi-
na³
<=
retusz
przez
zalewanie
wiadrem
z farb¹
pikseli o
podobnym
zabarwieniu
GIF
395634179.002.png
GIF 46 c
retusz przez
zalanie wiadrem
z farb¹ pikseli
tworz¹cych wzorzyste
t³o
koñcowe
rozmycie
i wyg³¹dzenie
395634179.003.png
GIF 46 d
395634179.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin