Wytyczne stosowania barier drogowych.pdf

(550 KB) Pobierz
Bariery
Załącznik do Zarządzenia Nr 31
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad z dnia 23.04.2010
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
WYTYCZNE
STOSOWANIA DROGOWYCH
BARIER OCHRONNYCH
NA DROGACH KRAJOWYCH
Warszawa, kwiecień 2010
298507188.001.png
Projekt opracowany przez zespół
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
w składzie:
Andrzej Maciejewski
Norbert Wyrwich
Wojciech Gierasimiuk
Ryszard śakowski
Krzysztof Kowalski
Paweł Miecznikowski
Adam Kaszyński
Zbigniew Kobus
Katarzyna KwiecieńSzczepańska
Robert Trojanek vel Trojanowski
Łukasz Lendner
Jacek Gacparski
współpraca naukowa:
dr hab. inŜ. Stanisław Gaca prof. Politechniki Krakowskiej
dr hab. inŜ. Tadeusz Sandecki prof. Politechniki Warszawskiej
prof. dr hab. inŜ. Witold Wołowicki Politechnika Poznańska
dr inŜ. Kazimierz Jamroz
Politechnika Gdańska
2
SPIS TREŚCI
1. Przedmiot, cel i zakres wytycznych........................................................... 4
2 . Ogólne wymagania dla barier ochronnych i ich klasyfikacja...................... 5
2.1. Wprowadzenie............................................................................................. 5
2.2. Warunki dopuszczalności stosowania drogowych barier ochronnych.................... 5
2.3. Klasyfikacja barier w PNEN 1317.................................................................. 5
3. Ogólne zasady stosowania barier ochronnych........................................... 7
4. Zasady stosowania barier ochronnych przy zewnętrznej krawędzi jezdni 8
4.1. Wprowadzenie............................................................................................. 8
4.2. Poziomy zagroŜeń........................................................................................ 8
4.3. Prędkość obliczeniowa.................................................................................. 9
4.4. Określanie granicznych odległości obszarów zagroŜonych i przeszkód od
krawędzi jezdni........................................................................................... 10
4.5. Kolejność postępowania przy ocenie potrzeby zastosowania
i doborze poziomu powstrzymywania bariery ochronnej.................................... 12
4.6. Poziomy powstrzymywania barier ochronnych................................................ 18
4.7. Szerokości pracujące barier ochronnych.......................................................... 18
4.8. Długości barier ochronnych........................................................................... 19
5. Zasady stosowania barier ochronnych na pasach dzielących..................... 20
5.1. Zasady ogólne............................................................................................. 20
5.2. Poziomy powstrzymywania.......................................................................... 21
5.3. Szerokości pracujące.................................................................................... 22
6. Zasady stosowania odcinków przejściowych, odcinków początkowych
i końcowych oraz przerw w barierach ochronnych..
24
6.1. Odcinki przejściowe.................................................................................... 24
6.2. Odcinki początkowe i końcowe....................................................................... 25
6.3. Przerwy w barierach..................................................................................... 26
7. Zasady stosowania barier ochronnych na drogowych obiektach
inŜynierskich............................................................................................. 26
7.1. Zasady ogólne............................................................................................. 26
7.2. Procedura doboru barier ochronnych.............................................................. 27
7.3. Wymagane cechy funkcjonalne barier............................................................. 27
7.4. Długości barier............................................................................................ 28
3
1. Przedmiot, cel i zakres wytycznych
Przedmiotem wytycznych są zasady stosowania drogowych barier ochronnych na
drogach krajowych oraz na odcinkach dróg nie będących drogami krajowymi, a których
budowa lub przebudowa jest realizowana przez GDDKiA.
Wytyczne określają metody sprawdzania konieczności stosowania drogowych barier
ochronnych w zaleŜności od:
1) miejsc zagroŜeń występujących na drodze lub w jej otoczeniu;
2) parametrów ruchu drogowego oraz sposób ustalania:
a) cech funkcjonalnych barier,
b) ich usytuowania na drodze.
Podstawowym celem wytycznych jest ustalenie obiektywnych kryteriów stosowania
barier ochronnych w celu zapewnienia optymalnego poziomu ochrony bezpieczeństwa
uczestników ruchu, a takŜe osób i obiektów zagroŜonych na drodze lub w otoczeniu drogi.
Dodatkowym celem wytycznych jest zapewnienie stosowania na odcinkach dróg krajowych
o zbliŜonych poziomach zagroŜenia i parametrach ruchu drogowego, barier ochronnych,
o zbliŜonych cechach funkcjonalnych.
Zakres wytycznych obejmuje:
1) zabezpieczenie miejsc zagroŜeń przy budowie lub przebudowie dróg krajowych oraz
odcinków dróg, które nie są drogami krajowymi, ale których budowa lub przebudowa jest
realizowana przez GDDKiA,
2) zabezpieczenie nowych miejsc zagroŜeń, które powstały na drogach krajowych po wejściu
w Ŝycie wytycznych,
3) zabezpieczenie miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach krajowych, w tym miejsc
koncentracji wypadków powodowanych przyczynami zaleŜnymi od drogi,
4) instalowanie nowych barier ochronnych w miejsce tych, które z powodu procesów
starzenia utraciły swoje cechy funkcjonalne.
Zakres niniejszych wytycznych nie obejmuje :
1) wymiany barier ochronnych lub naprawy poszczególnych jej elementów, które ze
względu na uszkodzenia spowodowane uderzeniem w nie pojazdów będą zastąpione nowymi
elementami barier (zapis dotyczy barier ochronnych, które zostały ustawione przed wejściem
w Ŝycie niniejszych wytycznych),
2) odcinków dróg krajowych połoŜonych w obszarze zabudowanym o prędkości
obliczeniowej, o której mowa w pkt 4.3, mniejszej lub równej 70 km/h, jeŜeli na tym odcinku
drogi, po tej stronie drogi, której jezdnia jest ograniczona krawęŜnikami, nie występuje
poziom zagroŜenia 1 lub 2.
Wytyczne stanowią narzędzie wspomagające pracę projektantów i powinny być rozumiane
jako wskazanie kierunku i kolejności myślenia, natomiast nie powinny być traktowane jako
obligatoryjny, automatycznie przyjmowany do stosowania wzorzec, który zdejmuje z
projektanta odpowiedzialność za właściwą ocenę poziomu zagroŜenia i za prawidłowe
określenie niezbędnych cech funkcjonalnych drogowych barier ochronnych.
Wytyczne uwzględniają zapisy zawarte w obowiązujących w chwili ich wydania
przepisach techniczno – budowlanych i zostały sporządzone według aktualnego stanu
wiedzy.
4
2. Ogólne wymagania dla barier ochronnych i ich klasyfikacja
2.1. Wprowadzenie
„Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych”, stanowiące załącznik nr 1
do zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 5.10.1994 r. utraciły swoją
waŜność.
Niniejsze wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych
są zgodne z normą PN-EN 1317 pt.: ”Systemy ograniczające drogę”. Norma ta określa
kryteria badań zderzeniowych i metody badań, którym powinny być poddane systemy
ograniczające drogę, w tym drogowe bariery ochronne, aby mogły być stosowane na drogach
publicznych.
Norma PN-EN 1317 nie wskazuje wymiarów, kształtu ani materiału, z jakiego mają być
wykonane bariery ochronne. Opisuje natomiast klasy działania barier ochronnych przez
określenie ich cech funkcjonalnych, takich jak poziom powstrzymywania, odkształcenie
wyraŜone szerokością pracującą oraz poziom intensywności zderzenia.
Klasy działania barier ochronnych określone w normie są zaleŜne od prędkości, masy pojazdu
i kąta najechania pojazdu na barierę, potwierdzonych w badaniach zderzeniowych.
Norma nie wskazuje, jakie bariery ochronne mają być stosowane na jakich drogach,
pozostawiając te kwestie do rozstrzygnięcia administracji drogowej kaŜdego z krajów. Norma
zakłada, Ŝe opisany w niej zakres działania systemów ograniczających drogę powinien
umoŜliwić krajom stosującym normę poznanie i określenie klas działania tych systemów
najwłaściwszych do zastosowania. RóŜne poziomy powstrzymywania barier ochronnych
umoŜliwiają administracjom drogowym dobór klasy działania najbardziej odpowiadającej
potrzebom, przy określaniu których naleŜy wziąć pod uwagę klasę drogi, jej lokalizację,
geometrię, parametry ruchu drogowego, moŜliwość naraŜenia konstrukcji, potencjalnie
zagroŜone obszary i przeszkody zlokalizowane na drodze i w jej otoczeniu.
2.2. Warunki dopuszczalności stosowania drogowych barier ochronnych
Na drogach krajowych dopuszcza się stosowanie barier ochronnych, które spełniają
wymagania normy PN-EN 1317, co musi być udokumentowane odpowiednimi
sprawozdaniami z badań zderzeniowych. Bariery ochronne stosowane na drogach krajowych
powinny być identyczne w kaŜdym aspekcie z tymi, które przeszły pomyślnie badania
zderzeniowe i są oznakowane „CE” albo znakiem budowlanym.
2.3. Klasyfikacja barier w PN-EN 1317
Norma PN-EN 1317 klasyfikuje bariery ochronne według klas działania na podstawie
następujących cech funkcjonalnych barier:
1) poziomu powstrzymywania;
2) odkształcenia wyraŜonego szerokością pracującą;
3) poziomu intensywności zderzenia..
Poziom powstrzymywania jest to zdolność bariery do powstrzymywania uderzającego w nią
pojazdu. Poziomy powstrzymywania określane są na podstawie badań zderzeniowych
i dzielą się na:
- małe: T1, T2, T3 (przeznaczone tylko do tymczasowych barier ochronnych);
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin