Politechnika Rzeszowska.
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa.
Rok AK. 2002/03
Rzeszów dn. 07.11.2002
Projekt z PKM nr 1.
Temat:
Zaprojektować sprzęgło cierne przeciążeniowe tarczowe wbudowane w koło pasowe z pasem płaskim, dla następujących danych : moc przenoszona N = 3 [kw], przełożenie przekładni i = 2,4, współczynnik przeciążenia 1,25, obroty silnika n = 1420.
Jacek Radomski
III MDT gr. 43
DANE
OBLICZNIE I SZKICE
WYNIKI
N = 3 [kW]
i = 2,4
k = 1,25
n = 1420
Pas skórzany.
Rm = 25 [MPa]
E = 245 [MPa]
= 1000
Eg = 49 [MPa]
b = 20 – 600 [mm]
h = 3 – 7 [MPa]
[mm]
kr = 3,9 [MPa]
h = 5 [mm]
b = 100[mm]
μ=0,36
τ = 6 – 7 [MPa].
m = 5
z = 2
T = 5000[h]
Okładziny azbestowe.
ko = 0.05 – 8 [MPa]
c = 2
j = 6
fw = 2 [mm]
F = 165[N]
Ds = 10 [mm]
dd = 2 [mm]
f1 = 0,68 [mm]
Dane:
Moc prznoszona przez przekładnię.
Przełożenie przekładi.
Współczynnik przeciążenia przekładni.
Obroty koła napędzającego:
N = 1420
1. Obliczam średnice kół pasowych.
Zakładam materiał pasa.
Średnica pierwszego koła pasowego D1.
Gdzie:
n = 23,6
Mamy dane wytrzymałość koła pasowego nr1:
Mam:
[m]
Przyjmuję D1 = 140 [mm]
Średnica drugiego koła pasowego D2.
2. Wymiary pasa.
Grubość pasa h.
Przyjmuję h = 5 [mm]
Szerokość pasa przyjmuję b = 100[mm]
Prędkość pasa v.
Odległość osi kół pasowych a.
Długość pasa L.
d1,d2 – średnice skuteczne
Zatem:
Kąty opasania .
...
mechanikk