SPRZĘGŁO.doc

(295 KB) Pobierz
DANE

Politechnika Rzeszowska.

Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa.

Rok AK. 2002/03

Rzeszów dn. 07.11.2002

 

 

 

 

 

 

Projekt z PKM nr 1.

 

 

 

 

Temat:

 

 

Zaprojektować sprzęgło cierne przeciążeniowe tarczowe wbudowane w koło pasowe z pasem płaskim, dla następujących danych : moc przenoszona N = 3 [kw], przełożenie przekładni i = 2,4, współczynnik przeciążenia 1,25, obroty silnika n = 1420.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

              Jacek Radomski

              III MDT gr. 43

DANE

OBLICZNIE I SZKICE

WYNIKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N = 3 [kW]

i = 2,4

k = 1,25

n = 1420

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pas skórzany.

Rm = 25 [MPa]

E = 245 [MPa]

= 1000

Eg = 49 [MPa]

b = 20 – 600 [mm]

h = 3 – 7 [MPa]

[mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kr = 3,9 [MPa]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

h = 5 [mm]

 

b = 100[mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

μ=0,36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

τ = 6 – 7 [MPa].

 

m = 5

 

 

 

 

z = 2

T  = 5000[h]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okładziny azbestowe.

ko = 0.05 – 8 [MPa]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c = 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

j = 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fw = 2 [mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F = 165[N]

Ds = 10 [mm]

dd = 2 [mm]

f1 = 0,68 [mm]

Dane:

Moc prznoszona przez przekładnię.

N = 3 [kW]

Przełożenie przekładi.

i = 2,4

Współczynnik przeciążenia przekładni.

k = 1,25

Obroty koła napędzającego:

N = 1420

 

1. Obliczam średnice kół pasowych.

 

   Zakładam materiał pasa.

Pas skórzany.

Rm = 25 [MPa]

E = 245 [MPa]

= 1000

Eg = 49 [MPa]

b = 20 – 600 [mm]

h = 3 – 7 [MPa]

[mm]

 

   Średnica pierwszego koła pasowego D1.

Gdzie:

n = 23,6

Mamy dane wytrzymałość koła pasowego nr1:

kr = 3,9 [MPa]

Mam:

[m]

Przyjmuję D1 = 140 [mm]

  

   Średnica drugiego koła pasowego D2.

[mm]

 

2. Wymiary pasa.

 

   Grubość pasa h.

[mm]

Przyjmuję h = 5 [mm]

  

   Szerokość pasa przyjmuję b = 100[mm]

  

   Prędkość pasa v.

  

   Odległość osi kół pasowych a.

[mm]

 

   Długość pasa L.

Gdzie:

d1,d2 – średnice skuteczne

[mm]

[mm]

Zatem:

[mm]

 

   Kąty opasania .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin