Kurs Excela (Osloskop Net).pdf

(374 KB) Pobierz
12088156 UNPDF
KURS OBSŁUGI PROGRAMU
EXCELL
P.S. POLECAMY OPEN OFFICE
http://openoffice.pl/
Lekcja 1 - Tworzenie nowego skoroszytu i zapisywanie
Zadanie 1
Utwórz plik o nazwie Kurs.
Opis wykonania.
Jeśli uruchamiamy Excela nie otwierając jakiegoś skoroszytu (plik Excel), to Excel otwiera
automatycznie pusty skoroszyt, który możemy wypełniać i przekształcać na własne
potrzeby. Jeżeli Excel jest otwarty na innym pliku, to z menu górnego wybieramy Plik,
Nowy lub klikamy na ikonkę na pasku narzędzi (biała kartka z zagiętym rogiem).
Zapisywanie zmian.
Aby zapisać zmiany przez nas wprowadzone wystarczy kliknąć myszka na obrazek
dyskietki na pasku narzędzi. Przy pierwszym zapisaniu pojawi się okno polecenia "Zapisz
jako"
Znajdują się tutaj informacje o lokalizacji, nazwie pliku, jego typie itd. Na samej górze
jest pole listy oznaczające miejsce, w którym plik będzie zapisany. Naciskając na strzałkę
rozwiniemy listę skrótów do twardych dysków, pulpitu itp. Po prawej listy stronie są też
przyciski ułatwiające poruszanie się po folderach np. "o jeden poziom wyżej". Duża ramka
na środku pokazuje inne skoroszyty Excela w danym folderze. Na samym dole są pola z
typem pliku zapisywanego (domyślnie: Skoroszyt Microsoft Excel) i nazwą. Nazwa może
być dowolna. Aby zmienić nazwę wystarczy ustawić kursor na końcu nazwy, wymazać ją i
wpisać nową. Jeżeli lokalizacja i nazwa nam odpowiada klikamy "Zapisz", a jeśli nie to je
zmieniamy lub całkiem opuszczamy okno naciskając "Anuluj". Po pierw- szym zapisaniu,
każde następne naciśnięcie na dyskietkę na pasku narzędzi zapisze zmiany nie ocze-
kując na lokalizację i nazwę. Żeby zmienić te parametry musimy z menu wybrać Plik,
Zapisz jako.
Otwieranie istniejących plików.
Istniejące pliki możemy otwierać na dwa sposoby:
a) przez dwókrotne kliknięcie na ikonę pliku w oknie Windows'a
12088156.001.png
b) przez użycie polecenia z menu Plik, Otwórz lub ikony z paska (otwarty folder) w
otwartym Excel'u
Pierwszy sposób nie wymaga komentarza. Drugi wywoła okno podobne do zapisywania,
tylko zamiast zapisz jest otwórz. Zasada działania jest taka sama.
Podsumowanie
Po tej lekcji powinieneś potrafić:
a) otworzyć pusty skoroszyt
b) zapisać go pod określoną nazwą i określonym miejscu
c) otworzyć istniejący plik
Lekcja 2 - poruszanie się po skoroszycie
Zadanie 2
Korzystając z wcześniej utworzonego pliku KURS ustaw kursor w komórce A10. Przejdź
do arkusza
Arkusz 2 i z powrotem do Arkusz 1.
Zadanie 3.
W Arkuszu 1 zaznacz zakres A1:A10
Opis wykonania.
Jest to najprostsza lekcja, ale jeśli ktoś będzie miał kłopoty to wyjaśniam. Kiedy chcemy
wprowadzić dane do komórki musimy ustawić na niej kursor. Używamy do tego myszki
klikając na pole żądanej komórki. Przejście do innego arkusza w danym skoroszycie
odbywa się tak samo - klikamy na zakładkę z nazwą arkusza (na dole arkusza).
Zaznaczanie zakresu komórek odbywa się przez naciśnięcie przycisku myszki na lewym
górnym rogu zakresu i przy wciśniętym przycisku przeciągnięciu kursora do prawego
dolnego rogu zakresu. W czasie zaznaczania wybrane komórki przybierają czarny kolor.
Kiedy chcemy zaznaczyć zakres A10:B20 ustawiamy kursor na komórce A10 naciskamy
lewy przycisk myszki i przytrzymując go przenosimy kursor do B20, gdzie zwalniamy
przycisk myszki.
Podsumowanie
Po tej lekcji powinieneś potrafić sprawnie poruszać się po skoroszycie i jego arkuszach.
Lekcja 3 - edycja danych
Zadanie 4.
Do komórki A1 wprowadź liczbę 125,99.
Do komórki B1 wprowadź tekst - Lekcja 1.
Do komórki C1 wprowadź tekst - 000125,99.
Do komórki D1 wprowadź aktualną datę.
Do komórki E1 wprowadź aktualny czas.
Zadanie 5.
Do zakresu F1:F10 wprowadź liczby od 1 do 10 ustawiając się tylko w komórce F1.
Opis wykonania.
Wreszcie coś ciekawszego! Jak wcześniej wspomniałem zawartość komórki edytujemy
przez ustawienie się na niej. Wprowadzenie liczby czy tekstu nie jest żadną filozofią - po
prostu klawiatura.
Problem może pojawić się kiedy chcemy wpisać liczbę 000125,99. Dla Excela jest to
liczba i mimo wpisania 000125,99 pokaże się 125,99. Jeśli chcemy, aby zera były
wyświetlane to musimy wprowadzić tą liczbę jako tekst poprzedzając ją apostrofem (')
np.'000125,99. Wtedy Excel potraktuje to jako tekst i wyświetli całość oprócz apostrofu
(000125,99). Skutkiem takiego wpisania będzie brak możliwości operowania tą liczbą w
działaniach matematycznych.
Oprócz liczb i tekstu do arkuszy można wprowadzać także daty i czas. Standardowo czas
wpisujemy przez oddzielanie godzin i minut dwókropkiem (np.12:33). Natomiast daty
wpisujemy stosując myślinik (minus). Przykładem jest 2002-05-13.
Wprowadzanie danych do jednej komórki nie jest problemem. Jest nim jednak
wypełnienie 10000 komórek w których jest dana pierwsza wartość, a następne są jej
wielokrotnością lub są powiększane o stałą liczbę. Można wypełniać każdą po kolei, ale w
jakim czasie. Łatwiej jest użyć polecenia serie danych. Znajduje się ono w menu Edycja,
Wypełnij , Serie danych. Sposób użycia nie jest skomplikowany. Najpierw wpisujemy do
pierwszej komórki wartość początkową. Wybieramy polecenie Serie danych.
Pokazuje się tabelka gdzie musimy wybrać:
a) czy wypełniamy kolumnę, czy wiersz
b) typ wypełniania - czy ma dodawać stałą wartość, czy ma przez tą wartość mnożyć itd
c) jaka jest wartość kroku
d) jaka jest wartość końcowa
W naszym przypadku wpisujemy do F1 cyfrę 1, wybieramy Serie Danych i ustawiamy:
Serie - kolumny
Typ - arytmetyczny
Wartość kroku - 1
Wartość końcowa 10
Podobnie postępujemy gdy wiemy ile jest pozycji, jaka jest wartość początkowa i wartość
kroku.
12088156.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin