Grudzień
Grupa 5-6 latków
Rok szkolny 2011/2012
Temat kompleksowy: KTO NAM SZYJE UBRANIA?
1. Igły, kolce, szpilki
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
- potrafi wymienić: narzędzia i przybory potrzebne krawcowej
- rozumie znaczenie użyteczności pracy krawcowej
- określa poprzez łączenie w pary, których elementów zbioru jest więcej
- zna i śpiewa piosenkę „Gdzie te igły”
- rozwija wyobraźnię i pomysłowość
Zabawy spontaniczne, tematyczne, konstrukcyjno- plastyczne
Zajęcia kształcące
Pobyt na powietrzu, zabawy ruchowe
Czynności z zakresu samoobsługi
Kolorowe ubrania ozdabianie różnymi wzorami szablonów ubrań.
Modne ubrania -oglądanie czasopism z ubraniami;
Krawcowa -słuchanie wiersza M. Platy;
U krawcowej –ćwiczenia ortofoniczne;
Gdzie te igły - słuchanie piosenki;
Wykonywanie zadania w karcie
Szycie na maszynie - zabawa z elementem podskoku
Prawidłowe wykonywanie czynności samoobsługowych w toalecie
2. Tańcowała igła z nitką
- zna obraz graficzny litery i I
- wysłuchuje głoskę i na początku wyrazu
- maluje linie zaokrąglone i pętle
- dokonuje analizy sylabowej wyrazów
- w czasie zabaw ruchowych sprawnie porusza się w grupie
Malowanie farbami „Tańcząca nitka”
„Znamy już te litery” zabawa dydaktyczna
Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”
Szyjemy sukienkę dla lalki Izy – opowiadanie obrazka sytuacyjnego
Zapoznanie z obrazem graficznym głoski i- litery i, I
Wykonaniem zadania w kartach
Globalne czytanie wyrazów: indyk, irys, irysy
‘Gdzie słychać i?” ćwiczenia słuchowe
Zabawa z elementem równowagi „Wyszywanie”
Przypomnienie potrzeby systematycznego mycia zębów.
Utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu,
3. Nawlekamy korale
- rozumienie konieczności ostrożnego posługiwania się igłą
- rysuje dowolne, takie same formy i kształty lewą i prawą ręką
- określa cechy korali, porównuje ich długość
- zapamiętuje i odtwarza rytmy barw
„Korale” lepienie z plasteliny
„Kolorowe korale” działanie dzieci.
„Znaki” ćwiczenia graficzne
„Korale” zabawa dydaktyczna Wykonaniem zadania w kartach.
Globalne czytanie wyrazów: korale, to korale
Zabawa z elementem biegu „Sznur korali”
Staranie się planowania czynności porządkowych
4. Zero, czyli nic
- zna obraz graficzny cyfry o
- liczy w zakresie 1-5
- określa liczbę elementów liczebnikiem
„Wzory z nitek” tworzenie kompozycji z kolorowych nitek „Kolorowe zero” kolorowanie
„Król Karol kupił królowej Karolinie…”ćwiczenie wymowy
„Zero czyli nic” zabawa dydaktyczna Wykonaniem zadania w kartach
Globalne czytanie wyrazu zero;
Wprowadzenie liczby i cyfry 0
Zabawa z elementem czworakowania „Tunel”
Utrzymywanie porządku w szafkach.
Mycie rąk za każdym razem po skorzystaniu z toalety
5. Bawimy się guzikami
- odczytuje symbole oznaczające cechy przedmiotów
- układa zdania do obrazków
- określa różnice w wyglądzie guzików
- porządkuje guziki według wybranego kryterium
- szanuje pracę kolegów
„Guzikowe układanki” – układanie z guzików cyfr i liter
„Guziki” porządkowanie guzików
„Pokaż mi guzik…” zabawa dydaktyczna
Zabawa dydaktyczna „Dobieramy obrazki”
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pudełko z guzikami”
Informowanie o napotkanych trudnościach, proszenie o pomoc,
Temat kompleksowy: KOTY DOMOWE I DZIKE
1. Koty i kotki
- nazywa zwierzęta na obrazkach;
- dokonuje podziału zwierząt na domowe i niedomowe – dzikie
- zna zwyczaje dzikiego kota żyjącego w Polsce – rysia
- wyodrębnia w zbiorze kotów zwierzęta domowe i dzikie
- zna obraz graficzny litery k
- wysłuchuje głoskę k na początku wyrazu
Kotek – obrysowanie szablonu kotka i kolorowanie
Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta domowe i niedomowe;
„Koty domowe i dzikie” zabawa dydaktyczna;
Globalne czytanie podpisów: pers, syjam, kot domowy;
Globalne czytanie wyrazów: tygrys, puma, lwy, kokarda, korona
Wykonywanie zadania w książce;
„Kotki” opowiadanie obrazka sytuacyjnego;
Zapoznanie z obrazem graficznym głoski k- litery k, K;
Gdzie słychać głoskę k?” ćwiczenia słuchowe
Wykonywanie zadania w kartach
„Koty i drzewa” zabawa z elementem czworakowania
Zachowywanie porządku w miejscu pracy w czasie wykonywanych zadań.
2. Na wiejskim podwórku
- rozumie określenia: na górze, na dole obrazka, z prawej strony, z lewej strony obrazka
- porządkuje zbiory według liczby elementów
...
fikandor