Kimura - Mózg, a płeć [SN].pdf

(722 KB) Pobierz
Mózg a płeć
Mózg a p∏eç
Doreen Kimura
OBIETY I M ¢˚ CZY è NI ró˝nià si´ nie tylko cechami fi-
zycznymi i funkcjami rozrodczymi, ale tak˝e spo-
sobem rozwiàzywania problemów intelektualnych.
W ciàgu ostatnich kilkudziesi´ciu lat modne by∏o
twierdzenie, ˝e ró˝nice te sà minimalne i wynika-
jà z niejednakowych doÊwiadczeƒ nabytych podczas rozwo-
ju i po osiàgni´ciu dojrza∏oÊci. Wyniki nowszych badaƒ su-
gerujà jednak, ˝e hormony p∏ciowe wp∏ywajà na organizacj´
mózgu tak wczeÊnie, ˝e Êrodowisko oddzia∏uje na odmiennie
ju˝ ukszta∏towane mózgi ch∏opców i dziewczynek. A to unie-
mo˝liwia ocen´ wp∏ywu doÊwiadczenia, niezale˝nie od pre-
dyspozycji fizjologicznych. Badania behawioralne, neurologicz-
ne i endokrynologiczne dostarczajà jednak coraz wi´cej
danych na temat procesów le˝àcych u podstaw ró˝nic w or-
ganizacji mózgu zwiàzanych z p∏cià.
Wiadomo na przyk∏ad, na podstawie obserwacji zwierzàt (a
tak˝e ludzi), ˝e samce sà agresywniejsze od samic, m∏ode sam-
ce majà wi´kszà ni˝ samice sk∏onnoÊç do wdawania si´ w za-
bawy przypominajàce chaotyczne bijatyki oraz ˝e samice ∏a-
twiej wychowywaç. Wiemy tak˝e, ˝e generalnie samce lepiej
rozwiàzujà wiele zadaƒ przestrzennych i nawigacyjnych. Skàd
biorà si´ te i inne ró˝nice p∏ciowe? Niema∏o informacji i wie-
le teorii na temat tego zró˝nicowania pochodzi z badaƒ na
zwierz´tach. Okaza∏o si´, ˝e prawdopodobnie najwa˝niej-
szym czynnikiem decydujàcym o powstawaniu ró˝nic mi´-
dzy samicami a samcami oraz indywidualnych w obr´bie tej
samej p∏ci jest poziom ekspozycji na hormony p∏ciowe we
wczesnym okresie ˝ycia.
U wi´kszoÊci ssaków (tak˝e u ludzi), rozwijajàcy si´ orga-
nizm potencjalnie mo˝e staç si´ samcem lub samicà. Wsku-
tek obecnoÊci chromosomu Y rozwijajà si´ m´skie gruczo∏y
rozrodcze, czyli jàdra, co jest pierwszym, decydujàcym kro-
kiem w kierunku powstania samca. W razie braku chromoso-
mu Y rozwijajà si´ jajniki.
Jàdra wytwarzajà m´skie hormony p∏ciowe, czyli andro-
geny (najwa˝niejszy jest testosteron), które sà odpowiedzial-
ne nie tylko za przekszta∏cenie genitaliów w m´skie narzàdy
rozrodcze, ale równie˝ za rozwój w∏aÊciwych samczych zacho-
waƒ we wczesnym okresie ˝ycia. Wyniki prac Roberta W.
Goya z University of Wisconsin potwierdzajà, ˝e kiedy wp∏yw
hormonów maskulinizujàcych jest niedostateczny, organizm
realizuje ˝eƒski program rozwoju. ˚eƒska budowa cia∏a i
prawdopodobnie wi´kszoÊç w∏aÊciwych dla tej p∏ci zacho-
waƒ jest zatem skutkiem braku androgenów.
JeÊli gryzoƒ z normalnie wykszta∏conymi m´skimi narzàda-
mi rozrodczymi jest pozbawiony androgenów zaraz po uro-
dzeniu (w wyniku kastracji albo podawania substancji bloku-
jàcych androgeny), m´skie zachowania seksualne, takie jak
wspinanie si´ na samic´, zostajà zredukowane. Zamiast tego u
doros∏ego osobnika wystàpià cz´Êciej ˝eƒskie zachowania sek-
sualne, takie jak wyginanie grzbietu w ∏uk jako oznaka gotowo-
Ró˝nice w funkcjach
poznawczych
i wzorcach zachowaƒ
kobiet i m´˝czyzn
sà odzwierciedleniem
wp∏ywu hormonów
na rozwój mózgu
ODMIENNOÂå ZABAW dziewczynek i ch∏opców –
ch∏opcy wolà bawiç si´ w wojn´ ni˝ w dom
– mo˝e byç skutkiem ró˝nic hormonalnych.
32 ÂWIAT NAUKI
Zaktualizowane z Presents (Man) – wydania specjalnego Scientific American z 1999 roku
K
241155513.026.png
Êci do odbycia kopulacji. Podobnie jeÊli samicy zaraz po urodze-
niu podaje si´ androgeny, gdy doroÊnie b´dzie przejawiaç wi´-
cej m´skich zachowaƒ seksualnych ni˝ ˝eƒskich. Skutki wcze-
snego oddzia∏ywania hormonów p∏ciowych utrzymujà si´ przez
ca∏e ˝ycie i przypisuje si´ im nadrz´dnà rol´, poniewa˝ w tzw.
okresie krytycznym – prenatalnej lub wczesnej postnatalnej fa-
zie rozwoju – powodujà nieodwracalne zmiany w funkcjonowa-
niu mózgu. Podawanie tych samych hormonów w póêniejszym
okresie ˝ycia nie wywo∏uje ju˝ takich efektów.
Nie wszystkie cechy behawioralne charakterystyczne dla
p∏ci m´skiej powstajà w tym samym czasie. Kszta∏towanie
pod wp∏ywem androgenów typowo samczych zachowaƒ, jak
wspinanie si´ na samic´ i uczestnictwo w bójkach, przebiega
u rezusów w ró˝nych etapach rozwoju prenatalnego.
Obszarem, który sprawuje kontrol´ nad ˝eƒskimi i m´skimi
wzorcami zachowaƒ seksualnych, jest podwzgórze. Ta niewiel-
ka struktura po∏o˝ona u podstawy mózgu ∏àczy si´ z przysad-
kà, nadrz´dnym gruczo∏em dokrewnym. Wykazano, ˝e u sam-
ców szczurów pole przedwzrokowe podwzgórza jest du˝o
wi´ksze ni˝ u samic, na co majà wp∏yw hormony p∏ciowe. Po-
dobne odr´bnoÊci zwiàzane z p∏cià stwierdzono tak˝e u ludzi:
okaza∏o si´, ˝e jàdro Êródmià˝szowe przedniej cz´Êci podwzgó-
rza jest na ogó∏ silniej rozwini´te w mózgach m´skich ni˝ ko-
biecych. Równie˝ u podstawy orientacji seksualnej i identyfika-
cji p∏ciowej le˝à ró˝nice w budowie podwzgórza. Jiang Ning
Zhou i inni pracownicy z Holenderskiego Instytutu Badaƒ
Mózgu oraz z Uniwersytetu Vrije w Amsterdamie stwierdzili,
˝e u m´˝czyzn transseksualnych inna cz´Êç tego rejonu mó-
zgu jest mniejsza ni˝ u m´˝czyzn z grupy kontrolnej. Odkry-
cia te potwierdzajà przypuszczenia, ˝e orientacja seksualna i
identyfikacja p∏ciowa majà silne pod∏o˝e biologiczne.
Hormony a inteligencja
WYDAJE SI ¢ , ˝e zasadnicze ró˝nice w funkcjach intelektual-
nych kobiet i m´˝czyzn sprowadzajà si´ raczej do odmien-
nych wzorców zdolnoÊci poznawczych (czyli ró˝nych zesta-
wów przejawianych zdolnoÊci) ni˝ do ogólnego poziomu
inteligencji, mierzonej w testach IQ, choç niektórzy badacze,
na przyk∏ad Richard Lynn z University of Ulster w Irlandii
Pó∏nocnej, twierdzà, ˝e u m´˝czyzn wskaênik ten jest nieco
wy˝szy. Ludzie ró˝nià si´ zdolnoÊciami: niektórzy wyjàtko-
wo dobrze operujà s∏owami, inni doskonale sobie radzà z ta-
kimi zadaniami, jak identyfikacja obiektu niezale˝nie od jego
usytuowania w przestrzeni. Dwie osoby o tym samym pozio-
mie ogólnej inteligencji mogà wi´c si´ ró˝niç pod wzgl´dem
odmiennych wzorców zdolnoÊci poznawczych.
Ró˝nice w umiej´tnoÊci rozwiàzywania problemów mi´-
dzy przedstawicielami obu p∏ci by∏y przedmiotem intensyw-
nych badaƒ w warunkach laboratoryjnych. Stwierdzono, ˝e
m´˝czyêni zazwyczaj lepiej ni˝ kobiety wykonujà pewne za-
dania przestrzenne. Wykazujà przewag´ szczególnie w te-
stach wymagajàcych wyobra˝enia sobie rotacji obiektu lub
manipulowania nim w inny sposób. Przewy˝szajà równie˝
kobiety w testach myÊlenia matematycznego i w wytyczaniu
szlaku zgodnego z obranà trasà. Ponadto m´˝czyêni sà do-
k∏adniejsi w takich testach, jak trafienie do celu i przewidy-
wanie toru lotu przedmiotu.
Natomiast kobiety zwykle lepiej wypadajà w sprawdzia-
nach polegajàcych na odtwarzaniu s∏ów lub znajdowaniu wy-
razów, które zaczynajà si´ na okreÊlonà liter´ bàdê charakte-
ryzujà si´ innà wspólnà cechà. Sprawniej tak˝e ni˝ m´˝czyêni
radzà sobie z szybkim identyfikowaniem pasujàcych do siebie
WYDANIE SPECJALNE
ÂWIAT NAUKI 33
241155513.027.png 241155513.028.png
Zadania, w których
przewag´ majà
m´˝czyêni
Zadania, w których
przewag´ majà
kobiety
li mniej b∏´dów, to kobiety zapami´ta∏y
póêniej wi´cej punktów orientacyjnych.
Te i inne wyniki wskazujà, ˝e w ˝yciu
codziennym kobiety majà wi´kszà ten-
dencj´ do stosowania strategii „punk-
tów orientacyjnych” ni˝ m´˝czyêni.
Inne badania tak˝e wskazujà, ˝e kobie-
ty ∏atwiej zapami´tujà punkty orientacyj-
ne. Testowano zdolnoÊç poszczególnych
osób do odtwarzania obiektów i ich loka-
lizacji w ograniczonej przestrzeni, takiej
jak pokój czy blat sto∏u. Kobiety pami´-
ta∏y lepiej, czy dany obiekt zosta∏ prze-
mieszczony, czy nie. Inni badacze stwier-
dzili, ˝e kobiety sà górà w rozwiàzywaniu
zadaƒ pami´ciowych, w których chodzi-
∏o o zapami´tanie po∏o˝enia rysunków na
kartkach odwracanych parami.
Nale˝y jednak pami´taç, ˝e niektóre
ró˝nice mi´dzy osobnikami odmiennej
p∏ci w zdolnoÊciach poznawczych sà sub-
telne, inne bardzo du˝e, ˝e wyniki osià-
gane przez kobiety i m´˝czyzn w wielu
testach wykazujàcych te ró˝nice w
ogromnym stopniu si´ pokrywajà. Ko-
biety lepiej wypadajà w przypadku ba-
dania pami´ci werbalnej (odtwarzanie
s∏ów z przeczytanej listy czy tekstu) lub w
teÊcie fluencji s∏ownej (wymieniania
wyrazów zaczynajàcych si´ na t´ samà
liter´). Ale tylko w zdolnoÊciach pami´-
ciowych stwierdziliÊmy powa˝ne ró˝nice,
natomiast niewielkie w przypadku testu
fluencji. Ogólnie rzecz bioràc, ró˝nice
mi´dzy kobietami a m´˝czyznami wyda-
jà si´ mniejsze ni˝ w obr´bie ka˝dej p∏ci,
niemniej jednak niektóre sà znaczne –
m´˝czyêni majà choçby wy˝szy poziom
zdolnoÊci wizualno-przestrzennych, zwià-
zanych z trafianiem do celu.
Chocia˝ dawniej sàdzono, ˝e ró˝nice
dotyczàce rozwiàzywania problemów
nie pojawiajà si´ przed okresem pokwi-
tania, wiele dowodów Êwiadczy o znacz-
nie wczeÊniejszym powstawaniu niektó-
rych ró˝nic w zdolnoÊciach poznaw-
czych i zr´cznoÊciowych. Stwierdzono
na przyk∏ad, ˝e trzy- i czteroletni ch∏op-
cy sà lepsi w trafianiu do tarczy oraz
wyobra˝aniu sobie obrazków ustawio-
nych pod ró˝nymi kàtami na p∏asz-
czyênie ni˝ dziewczynki w tym samym
wieku. Dziewczynki natomiast górujà
w odtwarzaniu listy s∏ów.
Stwierdzono tak˝e, ˝e samce i sami-
ce szczurów w sposób odmienny roz-
wiàzujà ró˝ne zadania. Christina L. Wil-
liams z Duke University wykaza∏a, ˝e
samice przejawiajà wi´kszà tendencj´
do wykorzystywania punktów orienta-
M´˝czyêni zwykle lepiej ni˝ kobiety
wykonujà pewne testy przestrzenne. Sà
sprawniejsi w zadaniach wymagajàcych
obracania w wyobraêni przedmiotów
bàdê manipulowania nimi, jak w
przyk∏adzie poni˝ej:
Kobiety na ogó∏ lepiej wypadajà
w testach szybkoÊci spostrzegania,
gdy trzeba szybko rozpoznaç
identyczne obiekty – na przyk∏ad
znaleêç rysunek domku identycznego
z wzorcem po lewej stronie:
lub przewidzenia, gdzie – po
roz∏o˝eniu przedziurkowanej kartki
papieru – znajdà si´ otwory:
Kobiety tak˝e lepiej pami´tajà,
czy jakiÊ przedmiot zmieni∏ po∏o˝enie
w pokazywanym wczeÊniej zbiorze:
M´˝czyêni majà wi´ksze
zdolnoÊci motoryczne, sà lepsi
w celowaniu oraz przewidywaniu
toru rzucanych przedmiotów:
Po przeczytaniu jakiegoÊ tekstu
lub listy nie powiàzanych ze sobà
s∏ów kobiety odtwarzajà je lepiej
od m´˝czyzn:
Pies, cieƒ, hamburger, chmura,
kwiat, rz´sa, o∏ówek, papier,
woda, Êwiat∏o, widelec, droga,
budynek...
Radzà sobie lepiej przy dobieraniu
linii o identycznym nachyleniu:
Kobiety wykonujà lepiej precyzyjne
testy manualne, wymagajàce
dok∏adnej koordynacji motorycznej,
takie jak umieszczanie ko∏eczków
w dziurkowanej tablicy:
Wypadajà te˝ lepiej w testach
myÊlenia matematycznego:
Kobiety radzà sobie lepiej
w obliczeniach arytmetycznych:
Je˝eli tylko 60%
sadzonek prze˝yje, to jak
du˝o trzeba ich posadziç,
˝eby wyros∏o 660 drzewek?
77
14 × 3 17 + 52
1100
43
2 (15 + 3) + 12 15
3
przedmiotów oraz w pewnych zada-
niach manualnych wymagajàcych pre-
cyzji, takich jak umieszczanie ko∏ków
na dziurkowanej tablicy.
Wyniki pewnych badaƒ dotyczàcych
ró˝nic mi´dzy p∏ciami w zadaniach na-
wigacyjnych Êwiadczà, ˝e m´˝czyêni
szybciej i z mniejszà liczbà b∏´dów znaj-
dujà drog´ w symulowanym kompute-
rowo labiryncie. W innych badaniach
u˝yto trasy wytyczonej na planie do
zmierzenia umiej´tnoÊci uczenia si´ dro-
gi. Stwierdzono, ˝e choç m´˝czyêni po-
trzebowali mniejszej liczby prób i robi-
34 ÂWIAT NAUKI
TAJEMNICZY UMYS¸
241155513.029.png 241155513.001.png 241155513.002.png 241155513.003.png 241155513.004.png 241155513.005.png 241155513.006.png 241155513.007.png 241155513.008.png 241155513.009.png 241155513.010.png 241155513.011.png 241155513.012.png 241155513.013.png 241155513.014.png 241155513.015.png 241155513.016.png 241155513.017.png 241155513.018.png 241155513.019.png 241155513.020.png
 
PRZESTRZENNY
Kobiety
M´˝czyêni
1.2
cyjnych w testach przestrzennego ucze-
nia si´. W eksperymencie tym samice
szczurów cz´Êciej korzysta∏y z takich
wskazówek, jak znaki umieszczone na
Êcianach, rzadziej natomiast z geometrii
pomieszczenia. Wykorzystywa∏y jednak
wskazówki geometryczne, jeÊli ˝adne
punkty orientacyjne nie by∏y dost´pne.
W przeciwieƒstwie do samic samce
szczurów prawie w ogóle z nich nie ko-
rzysta∏y, kierujàc si´ wy∏àcznie wska-
zówkami geometrycznymi.
0.8
0.4
0
0.4
0.8
1.2
Niski poziom
testosteronu
Wysoki poziom
testosteronu
Niski poziom
testosteronu
Wysoki poziom
testosteronu
SZYBKOÂå SPOSTRZEGANIA
0.6
0.2
0.2
0.6
−1 .0
Niski poziom
testosteronu
Wysoki poziom
t estosteron u
Niski poziom
testosteronu
Wysoki poziom
testosteronu
Hormony a zachowanie
WILLIAMS ODKRY ¸ A równie˝, ˝e manipu-
lowanie poziomem hormonów w okre-
sie krytycznym mo˝e wp∏ynàç na zmia-
n´ tych zachowaƒ. JeÊli nowo urodzone
samce pozbawi si´ wskutek kastracji
wp∏ywu androgenów bàdê te˝ podaje
si´ je nowo urodzonym samicom, to zo-
stanie u nich odwrócony wzorzec za-
chowania typowy dla osobników doro-
s∏ych danej p∏ci. Samce zachowujà si´
wówczas jak samice, i odwrotnie.
Odr´bnoÊci behawioralne wydajà si´
powiàzane z ró˝nicami anatomicznymi.
Lucia F. Jacobs z University of Pitts-
burgh odkry∏a, ˝e hipokamp – obszar,
który uczestniczy w uczeniu si´ prze-
strzeni – jest u samców niektórych ga-
tunków gryzoni wi´kszy ni˝ u samic. Na
razie nie ma konkretnych danych na te-
mat ewentualnych ró˝nic w wielkoÊci
hipokampa u m´˝czyzn i kobiet.
Najbardziej przekonujàcych dowo-
dów, ˝e ró˝nice mi´dzyp∏ciowe u ludzi
spowodowane sà wp∏ywem hormonów,
dostarczy∏y badania dziewczàt, na któ-
re w okresie prenatalnym lub neonatal-
nym oddzia∏ywa∏y nadmierne iloÊci wy-
twarzanych przez nadnercza androge-
nów. Stan taki mo˝e byç wywo∏any wa-
dà genetycznà, zwanà wrodzonym prze-
rostem nadnerczy (CAH – congenital ad-
renal hyperplasia). Podobne skutki
powoduje za˝ywanie przez kobiety ci´-
˝arne rozmaitych syntetycznych stero-
idów, co zdarza∏o si´ przed rokiem 1970.
Choç nast´pujàcà wówczas maskuliniza-
cj´ narzàdów rozrodczych mo˝na skory-
gowaç chirurgicznie, a nadprodukcj´
androgenów zahamowaç przez odpo-
wiednie leczenie farmakologiczne, to
skutki ich oddzia∏ywania na mózg w
okresie prenatalnym sà nieodwracalne.
Sheri A. Berenbaum wówczas z
Southern Illinois University w Carbon-
dale z Melissà Hines z University of Ca-
lifornia w Los Angeles obserwowa∏y za-
NA WYNIKI NIEKTÓRYCH TESTÓW ( ramka na sàsiedniej stronie ) mo˝e mieç wp∏yw poziom
testosteronu. Kobiety z wysokim poziomem tego hormonu osiàgajà lepsze wyniki w testach
okreÊlajàcych zdolnoÊci przestrzenne ( wykres na górze ) ni˝ kobiety z jego niskim poziomem.
M´˝czyêni z niskim poziomem testosteronu radzà sobie lepiej w tych testach ni˝ ci z wysokim.
W testach, w których kobiety zazwyczaj uzyskujà przewag´, jak test na szybkoÊç
spostrzegania ( wykres na dole ), nie znaleziono istotnej korelacji u ˝adnej p∏ci mi´dzy
poziomem testosteronu a jakoÊcià wykonania zadania.
chowanie dziewczàt z wadà genetycznà
CAH w czasie zabaw i porównywa∏y je
z zachowaniem ich braci i sióstr. Majàc
do wyboru zabawki konstrukcyjne, po-
jazdy, lalki, wyposa˝enie kuchni lub ksià˝-
ki i gry planszowe, dziewcz´ta z syndro-
mem CAH preferowa∏y najbardziej
typowe zabawy ch∏opi´ce – na przyk∏ad
równie d∏ugo bawi∏y si´ samochodami
co ch∏opcy. Zarówno ch∏opcy, jak i dziew-
cz´ta z CAH ró˝nili si´ od dziewczàt nie
obcià˝onych tà wadà genetycznà pod
wzgl´dem upodobaƒ. Berenbaum stwier-
dzi∏a równie˝, ˝e dziewcz´ta z CAH bar-
dziej interesujà si´ typowymi dla m´˝-
czyzn rodzajami aktywnoÊci i typami
karier zawodowych ni˝ zdrowe. Ponie-
wa˝ sà wszelkie powody, by sàdziç, ˝e
rodzice co najmniej równie cz´sto za-
ch´cajà do zachowaƒ dziewcz´cych córki
dotkni´te CAH co zdrowe, otrzymane
wyniki sugerujà, ˝e preferencje te zo-
sta∏y zmienione przez wczesne oddzia-
∏ywanie hormonów.
Poza tym inni badacze stwierdzili, ˝e
dziewcz´ta z CAH wykazywa∏y wi´ksze
zdolnoÊci przestrzenne, które zazwyczaj
sà lepiej rozwini´te u m´˝czyzn ni˝ u ko-
biet. U ch∏opców z tà wadà genetycznà
wykryto natomiast tendencje odwrotne.
ni o niskim poziomie androgenów uzy-
skujà te˝ lepsze wyniki w testach wy-
magajàcych logicznego wnioskowania
i polegajàcych na rozwiàzywaniu zadaƒ
matematycznych.
Camilla P. Benbow z Vanderbilt Uni-
versity sugeruje, ˝e wybitne zdolnoÊci
matematyczne sà w znacznym stopniu
zdeterminowane biologicznie. Benbow
wraz ze wspó∏pracownikami stwierdzi-
li, ˝e m´˝czyêni na ogó∏ górujà w tej dzie-
dzinie nad kobietami. WÊród utalento-
wanej matematycznie m∏odzie˝y ró˝nice
te sà szczególnie ostre w obr´bie górnej
granicy rozk∏adu wyników: reprezentan-
ci brzydszej po∏owy wykazujà olbrzymià
przewag´ nad kobietami. T´ samà pra-
wid∏owoÊç stwierdzono w przypadku tzw.
sprawdzianu Putnama – bardzo trudnych
testów matematycznych. Benbow utrzy-
muje, ˝e odr´bnoÊci tych nie da si´ wyt∏u-
maczyç wy∏àcznie ró˝nicami Êrodowi-
skowo-wychowawczymi.
Trzeba jednak pami´taç, ˝e wniosko-
wanie o zwiàzku naturalnego poziomu
hormonów z umiej´tnoÊcià rozwiàzy-
wania problemów opiera si´ na istnieniu
okreÊlonych korelacji mi´dzy tymi dwo-
ma zjawiskami. Nadal natomiast nie jest
jasne, czym te zale˝noÊci sà uwarunko-
wane i jaki jest wspó∏czynnik tych ko-
relacji. Prawie niewyjaÊniony jest zwià-
zek mi´dzy poziomem hormonów w
wieku dojrza∏ym i w poczàtkowym okre-
Biologia matematyki
WYNIKI TYCH BADA ¡ Êwiadczà, ˝e choç po-
ziom androgenów ma zwiàzek ze zdol-
noÊciami przestrzennymi, to zale˝noÊç
ta nie jest liniowa. Raczej wiele wska-
zuje na to, ˝e najwy˝sze umiej´tnoÊci
tego typu wyst´pujà przy pewnym opty-
malnym poziomie androgenów (bliskim
dolnego zakresu typowego dla m´˝-
czyzn). Wed∏ug innych badaƒ, m´˝czyê-
DOREEN KIMURA zajmuje si´ badaniami
neuronalnych i hormonalnych podstaw
funkcji intelektualnych cz∏owieka. Jest
profesorem psychologii w Simon Fraser
University w British Columbia i cz∏onkiem
Royal Society of Canada.
WYDANIE SPECJALNE
ÂWIAT NAUKI 35
1.0
241155513.021.png 241155513.022.png
sie ˝ycia, kiedy w uk∏adzie nerwowym
determinowane sà prawdopodobnie
okreÊlone zdolnoÊci.
Jednym z najbardziej intrygujàcych
odkryç jest to, ˝e zmiany poziomu hor-
monów mogà wp∏ywaç na wzorce po-
znawcze równie˝ u osób doros∏ych. Eli-
zabeth Hampson z University of Western
Ontario wykaza∏a, ˝e wyniki pewnych
testów zmieniajà si´ u kobiet w czasie
cyklu menstruacyjnego, zale˝nie od ilo-
Êci estrogenów w ich organizmach. Wy˝-
szemu poziomowi hormonów towarzy-
szy∏o wzgl´dne pogorszenie wyników w
testach przestrzennych oraz zwi´ksze-
nie zdolnoÊci werbalnych i manualnych.
Natomiast u m´˝czyzn obserwowa∏am
zmiany wyników osiàganych w testach
zdolnoÊci przestrzennych, zwiàzane z
porami roku: lepiej radzili sobie wio-
snà, gdy poziom testosteronu jest ni˝-
szy. Ciàgle jednak nie wiadomo, czy fluk-
tuacje mo˝liwoÊci intelektualnych majà
jakieÊ znaczenie adaptacyjne, czy te˝
mieszczà si´ w normalnym zakresie
zmiennoÊci, reprezentujàc standardo-
we i nie majàce wi´kszego znaczenia
odchylenia od Êredniej.
Prowadzone od dawna badania osób,
które dozna∏y uszkodzenia okreÊlonego
obszaru mózgu, Êwiadczà, ˝e u wi´kszo-
Êci ludzi lewa pó∏kula jest odpowiedzial-
na za mow´, natomiast prawa – za nie-
które funkcje percepcyjne i przestrzenne.
Wielu badaczy zajmujàcych si´ ró˝nica-
mi mi´dzyp∏ciowymi uwa˝a, ˝e w zakre-
sie funkcji zwiàzanych z mowà i zada-
niami przestrzennymi mózg m´˝czyzn
jest zorganizowany w sposób bardziej
asymetryczny ni˝ mózg kobiet.
Przekonanie to opiera si´ na okreÊlo-
nych podstawach. U kobiet w∏ókna ner-
wowe ∏àczàce obie pó∏kule – spoid∏o wiel-
kie i spoid∏o mózgu przednie – sà
wi´ksze, co zapewne u∏atwia komunika-
cj´ mi´dzy nimi. Badania percepcyjne
dà˝àce do uchwycenia asymetrii funk-
cjonalnej mózgu u osób zdrowych wyka-
zujà niekiedy u kobiet s∏absze zró˝nico-
wanie funkcjonalne pó∏kul, a uszkodzenie
jednej z nich ma czasami mniejsze kon-
sekwencje u kobiet ni˝ u m´˝czyzn. Wy-
niki moich badaƒ z udzia∏em pacjentów
z uszkodzonà jednà pó∏kulà Êwiadczà, ˝e
w obr´bie takich funkcji, jak podstawowe
zdolnoÊci mowy i przestrzenne, nie ma
istotnych ró˝nic mi´dzy p∏ciami w asy-
metrii mózgu, choç mogà wystàpiç tego
typu odr´bnoÊci w zakresie niektórych
bardziej abstrakcyjnych umiej´tnoÊci, jak
definiowanie znaczenia s∏ów.
Gdyby ró˝nice w zdolnoÊciach prze-
strzennych kobiet i m´˝czyzn zwiàzane
by∏y z odmiennym uzale˝nieniem tych
funkcji od prawej pó∏kuli mózgu, to
mo˝na by oczekiwaç, ˝e jej uszkodze-
nie wywo∏a u m´˝czyzn g∏´bsze upoÊle-
dzenie owych umiej´tnoÊci. W moim la-
boratorium badaliÊmy, jak pacjenci z
jednostronnymi uszkodzeniami mózgu
radzà sobie z zadaniem polegajàcym na
wyobra˝eniu sobie rotacji przestrzennej
pewnych obiektów. Zgodnie z naszymi
oczekiwaniami, pacjenci obu p∏ci z ura-
zami prawej pó∏kuli uzyskiwali gorsze
wyniki ni˝ chorzy z uszkodzeniami pó∏-
kuli lewej. Ponadto kobiety wypad∏y w
tych testach gorzej od m´˝czyzn. Uszko-
dzenie prawej pó∏kuli jednak˝e nie by∏o
widoczne w testach u m´˝czyzn bardziej
ni˝ u kobiet.
Wyniki tych i innych badaƒ Êwiadczà,
˝e ró˝nice mi´dzy kobietami a m´˝czy-
znami stwierdzane zazwyczaj w testach
rotacyjnych i orientacyjnych liniowych
niekoniecznie wynikajà ze stopnia za-
anga˝owania prawej pó∏kuli. Za lepsze
wyniki m´˝czyzn muszà zatem odpo-
wiadaç jakieÊ inne uk∏ady mózgu.
100
90
80
70
60
50
40
WYNIKI
Wzorce funkcji
˚ NICE MI ¢ DZY MÓZGAMI przedstawicieli
obu p∏ci wykazano tak˝e w zakresie mo-
wy i niektórych umiej´tnoÊci manualnych.
Kobiety cierpià na afazj´ (upoÊledzenie
zdolnoÊci wypowiadania si´ i rozumie-
nia mowy) znacznie cz´Êciej wskutek
uszkodzenia przedniej cz´Êci mózgu ni˝
tylnej, u m´˝czyzn natomiast jest dok∏ad-
nie na odwrót. Podobnie przedstawia si´
sytuacja w przypadku apraksji, czyli
niezdolnoÊci do wykonania dowolnych i
celowych ruchów, niezb´dnych do mani-
pulacji konkretnym przedmiotem lub na-
Êladowania ruchów eksperymentatora.
Kobiety rzadko cierpià na apraksj´ wsku-
tek uszkodzenia lewej tylnej cz´Êci mó-
zgu, natomiast m´˝czyêni cz´sto.
Afazja, b´dàca konsekwencjà uszko-
dzeƒ lewej pó∏kuli, równie˝ wyst´puje
znacznie cz´Êciej u m´˝czyzn ni˝ u ko-
biet. Mo˝na to wyjaÊniç tym, ˝e ograniczo-
Lewa
Prawa
Uszkodzona pó∏kula
USZKODZENIE PRAWEJ PÓ¸KULI upoÊledza zdolnoÊci przestrzenne u obu p∏ci w podobnym
stopniu ( wykres ), co sugeruje, ˝e przy rozwiàzywaniu pewnych zadaƒ przestrzennych
u kobiet i m´˝czyzn pó∏kula ta funkcjonuje podobnie. W jednym z testów rotacji przestrzennej
na zdj´ciach trójwymiarowych obiektów trzeba znaleêç ten, który jest identyczny
z jednym z jego dwóch lustrzanych odbiç.
36 ÂWIAT NAUKI
TAJEMNICZY UMYS¸
241155513.023.png 241155513.024.png 241155513.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin