rozporzadzenie nr 1081.pdf

(245 KB) Pobierz
l_21020060731pl00120018.pdf
L 210/12
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.7.2006
ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 1081/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 lipca 2006 r.
w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(5)
Zgodnie z art. 99 i 128 Traktatu oraz mając na uwadze
zmianę ukierunkowania Strategii lizbońskiej na wzrost
i zatrudnienie, Rada przyjęła zintegrowany pakiet obej-
mujący ogólne wytyczne polityki gospodarczej oraz
wytyczne w sprawie zatrudnienia, przy czym te drugie
określają cele, priorytety i zadania dotyczące zatrud-
nienia. W tej kwestii Rada Europejska na posiedzeniu
w Brukseli w dniach 22. i 23. marca 2005 r. wezwała
do mobilizacji wszystkich właściwych zasobów krajo-
wych i wspólnotowych, w tym w ramach polityki spój-
ności.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego art. 148,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniającopinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecz-
nego ( 1 ),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów ( 2 ),
(6)
Wyciągnięto nowe wnioski z inicjatywy wspólnotowej
EQUAL, szczególnie w odniesieniu do połączenia
działań na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym
i europejskim. Wnioski te powinny zostać uwzględnione
w ramach wsparcia z EFS. Szczególną uwagę należy
zwrócić na udział grup docelowych, integrację
migrantów, w tym osób ubiegających się o azyl; zidenty-
fikowanie kwestii z zakresu polityki oraz ich późniejsze
włączenie do głównego nurtu działań, innowację
i techniki eksperymentalne, metodologię współpracy
transnarodowej, pomoc dla grup zajmujących względem
rynku pracy pozycję zmarginalizowaną,wpływ kwestii
społecznych na rynek wewnętrzny oraz dostępdo
projektów realizowanych przez organizacje poza-
rządowe i zarządzanie tymi projektami.
działając zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu ( 3 ),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia
11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regional-
nego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
Funduszu Spójności ( 4 ) wyznacza ramy działań funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójności oraz określa
w szczególności cele, zasady i reguły dotyczące partner-
stwa, programowania, oceny i zarządzania. Niezbędne
jest zatem zdefiniowanie misji Europejskiego Funduszu
Społecznego (EFS) w odniesieniu do zadań przewidzia-
nych w art. 146 Traktatu oraz w kontekście działań
państw członkowskich i Wspólnoty w celu wypraco-
wania skoordynowanej strategii dla zatrudnienia
w ramach art. 125 Traktatu.
(7)
EFS powinien wspierać te polityki państw członkow-
skich, które są zbieżne z wytycznymi i zaleceniami
przedstawionymi w ramach Europejskiej Strategii
Zatrudnienia oraz stosownymi celami Wspólnoty
w odniesieniu do integracji społecznej, niedyskryminacji,
wspierania równości, edukacji i szkoleń, tak aby wnieść
większy wkład w realizację celów i zadań uzgodnionych
podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie
w dniach 23 i 24 marca 2000 r. oraz posiedzenia Rady
Europejskiej w Göteborgu w dniach 15 i 16 czerwca
2001 r.
(2)
Należy ustanowić szczególne przepisy dotyczące rodzaju
działalności, która możeb ć finansowana z EFS
w ramach celów określonych w rozporządzeniu (WE)
nr 1083/2006.
(3)
EFS powinien wzmacniać spójność gospodarczą
i społeczną przez poprawę możliwości zatrudnienia
w ramach zadań powierzonych EFS na podstawie art.
146 Traktatu oraz zadań powierzonych funduszom
strukturalnym na podstawie art. 159 Traktatu, zgodnie
z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
(8)
EFS powinien również podejmować działania w celu
zajęcia się odpowiednimi aspektami i konsekwencjami
zmian demograficznych wśród aktywnej zawodowo
ludności Wspólnoty, w szczególności poprzez kształ-
cenie zawodowe przez całe życie.
(4)
Ma to tym większe znaczenie w świetle wyzwań wyni-
kających z rozszerzenia Unii oraz zjawiska globalizacji
gospodarczej. W tym kontekście należy uznać znaczenie
europejskiego modelu społecznego oraz jego moderni-
zacji.
(9)
Mając na uwadze lepsze przewidywanie zmian
i zarządzanie nimi oraz zwiększanie wzrostu gospodar-
czego, możliwości zatrudnienia zarówno dla kobiet, jak
imężczyzn oraz jakość i wydajność pracy w ramach
celów: Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie oraz
Konwergencja, pomoc z EFS powinna koncentrować się
w szczególności na: poprawie zdolności adaptacyjnych
pracowników i przedsiębiorstw, wzmacnianiu kapitału
ludzkiego oraz zwiększaniu dostępu do zatrudnienia
i udziału w rynku pracy, wzmacnianiu integracji
społecznej osób znajdujących się w niekorzystnej
sytuacji, zwalczaniu dyskryminacji, zachęcaniu osób
nieaktywnych zawodowo do wejścia na rynek pracy,
a także wspieraniu partnerstw na rzecz reform.
( 1 ) Dz.U. C 234 z 22.9.2005, str. 27.
( 2 ) Dz.U. C 164 z 5.7.2005, str. 48.
( 3 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2005 r. (dotychczas
nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko
Rady z dnia 12 czerwca 2006 r. (dotychczas nieopublikowane
w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Parlamentu Europej-
skiego z dnia 4 lipca 2006 r. (dotychczas nieopublikowane
w Dzienniku Urzędowym).
( 4 ) Patrz: str. 25 niniejszego Dziennika Urzędowego.
291503842.013.png 291503842.014.png 291503842.015.png 291503842.016.png
31.7.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 210/13
(10)
Oprócz tych priorytetów, w najsłabiej rozwiniętych
regionach i państwach członkowskich, w ramach celu
Konwergencja i w celu zwiększenia wzrostu gospodar-
czego, możliwości zatrudnienia zarówno dla kobiet, jak
imężczyzn oraz jakości i wydajności pracy, niezbędne
jest zwiększenie i poprawa inwestycji w kapitał ludzki
oraz poprawa zdolności instytucjonalnych, administra-
cyjnych i sądowniczych, przede wszystkim w celu przy-
gotowania i wdrożenia reform oraz egzekwowania
dorobku prawnego.
(16)
Państwa członkowskie i Komisja mają zapewnić, że
wprowadzanie w życie priorytetów finansowanych z EFS
w ramach celów: Konwergencja oraz Konkurencyjność
regionalna i zatrudnienie przyczynia się do wspierania
równości oraz zniesienia nierówności między kobietami
amężczyznami. Podejściu polegającemu na włączaniu
problematyki równości płci do głównego nurtu polityki
( gender mainstreaming ) powinny towarzyszyć konkretne
działania w celu zwiększenia trwałego udziału kobiet
w zatrudnianiu oraz rozwoju ich kariery.
(17)
EFS powinien również wspierać pomoc techniczną,ze
szczególnym ukierunkowaniem na zachęcanie do
uczenia się od siebie nawzajem poprzez wymianę
doświadczeń i upowszechnianie dobrych praktyk oraz
podkreślanie wkładu EFS w realizację celów i priorytetów
polityki Wspólnoty w odniesieniu do zatrudnienia oraz
integracji społecznej.
(11)
W ramach tych priorytetów wybór interwencji EFS
powinien być elastyczny w celu sprostania szczególnym
wyzwaniom w każdym państwie członkowskim,
a rodzaje działań priorytetowych finansowanych z EFS
powinny pozostawiać margines elastyczności umożli-
wiający reakcję na te wyzwania.
(18)
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 stanowi, że zasady
kwalifikowalności wydatków należy ustalić na poziomie
krajowym z pewnymi wyjątkami, dla których niezbędne
jest ustanowienie przepisów szczególnych. Należywięc
ustanowić przepisy szczególne w odniesieniu do
wyjątków dotyczących EFS.
(12)
Wspieranie innowacyjnej działalności transnarodowej
imiędzyregionalnej stanowi ważny aspekt, który powi-
nien zostać włączony w zakres EFS. W celu wzmac-
niania współpracy państwa członkowskie powinny
programować działania transnarodowe
im ędzyregionalne przy zastosowaniu podejścia hory-
zontalnego lub poprzez konkretną oś priorytetową.
(19)
Dla zachowania jasności należy zatem uchylić rozporzą-
dzenie (WE) nr 1784/1999 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego
Funduszu Społecznego ( 1 ),
(13)
Niezbędne jest zapewnienie spójności działań EFS
z politykami określonymi w ramach Europejskiej Stra-
tegii Zatrudnienia oraz skoncentrowanie wsparcia z EFS
na wprowadzaniu w życie wytycznych i zaleceń
w ramach tej Strategii.
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(14)
Sprawna i skuteczna realizacja działań wspieranych z EFS
zależy od dobrego zarządzania i partnerstwa między
wszystkimi właściwymi podmiotami szczebla terytorial-
nego i podmiotami sfery społeczno-gospodarczej,
a w szczególności partnerami społecznymi oraz innymi
zainteresowanymi stronami, w tym na poziomie
krajowym, regionalnym i lokalnym. Partnerzy społeczni
odgrywają zasadniczą rolę w szerokim partnerstwie na
rzecz zmian, a ich zaangażowanie we wzmacnianie spój-
ności gospodarczej i społecznej przez poprawę możli-
wości zatrudnienia i pracy jest nieodzowne. W tym
kontekście, w przypadkach gdy pracodawcy i pracownicy
wspólnie przyczyniają się do finansowego wspierania
działań EFS, ten wkład finansowy, mimo że jest wydat-
kiem prywatnym, byłby uwzględniany w celu obliczania
współfinansowania z EFS.
Artykuł 1
Przedmiot
1. Niniejsze rozporządzenie określa zadania Europejskiego
Funduszu Społecznego (EFS), zakres udzielanego z niego
wsparcia, przepisy szczególne i rodzaje wydatków kwalifiko-
walnych do wsparcia.
2. Do EFS stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 1083/
2006 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Zadania
(15)
EFS powinno wspierać działania zgodne z wytycznymi
i stosownymi zaleceniami w ramach Europejskiej Stra-
tegii Zatrudnienia. Jednakże zmiany wytycznych i zaleceń
wymagałyby dokonania przeglądu programu operacyj-
nego jedynie w przypadku, gdy państwo członkowskie
lub Komisja w porozumieniu z państwem członkowskim
uznały, że program operacyjny powinien brać pod
uwagę znaczące zmiany społeczno-gospodarcze lub też
ww ększym stopniu lub w inny sposób uwzględniać
istotne zmiany w priorytetach wspólnotowych, krajo-
wych lub regionalnych, lub w świetle ocen, lub
w następstwie trudności w realizacji.
1. EFS przyczynia się do realizacji priorytetów Wspólnoty
w zakresie wzmacniania spójności gospodarczej i społecznej
przez poprawę możliwości zatrudnienia i pracy, stymulowanie
wysokiego poziomu zatrudnienia oraz tworzenia liczniejszych
i lepszych miejsc pracy. Realizuje to przez wspieranie polityki
państw członkowskich zmierzającej do osiągnięcia pełnego
zatrudnienia oraz jakości i wydajności pracy, wspierania inte-
gracji społecznej, w tym poprawy dostępu do zatrudnienia
osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, oraz zmniej-
szenia dysproporcji w zatrudnieniu na poziomie krajowym,
regionalnym i lokalnym.
( 1 ) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 5.
291503842.001.png 291503842.002.png 291503842.003.png 291503842.004.png
L 210/14
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.7.2006
EFS w szczególności wspiera działania zgodne z działaniami
podjętymi przez państwa członkowskie na podstawie wytycz-
nych przyjętych w ramach Europejskiej Strategii Zatrudnienia
iwłączonych do pakietu Wzrost i zatrudnienie – zintegrowane
wytyczne oraz towarzyszących im zaleceń.
(i) modernizacji i wzmacniania instytucji rynku pracy,
w szczególności służb zatrudnienia oraz innych odnoś-
nych inicjatyw z kontekście strategii Unii Europejskiej
ipaństw członkowskich zmierzających do pełnego
zatrudnienia;
2. W realizacji zadań określonych w ust. 1 EFS wspiera prio-
rytety Wspólnoty w zakresie potrzeby wzmocnienia spójności
społecznej, zwiększenia wydajności i konkurencyjności oraz
promowania wzrostu gospodarczego i trwałego rozwoju. W ten
sposób EFS uwzględnia odpowiednie priorytety i cele Wspól-
noty w dziedzinach edukacji i szkolenia, zwiększania udziału
osób nieaktywnych zawodowo w rynku pracy, zwalczania
wykluczenia społecznego, zwłaszcza grup znajdujących się
w niekorzystnej sytuacji, takich jak osoby niepełnosprawne,
wspierania równości kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji.
(ii) wdrażania czynnych i zapobiegawczych działań zapew-
niających wczesne rozpoznawanie potrzeb w ramach
indywidualnych planów działania
i zindywidualizowanego wsparcia, takich jak indywi-
dualnie dobrane szkolenia, poszukiwanie pracy, zwol-
nienia monitorowane i mobilność, samozatrudnienie
i tworzenie przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw
spółdzielczych, zachęty do uczestnictwa w rynku pracy,
elastyczne działania mające na celu przedłużanie aktyw-
ności zawodowej pracowników w starszym wieku oraz
działania ułatwiające pogodzenie życia zawodowego
z prywatnym, takie jak ułatwianie dostępu do opieki
nad dziećmi i osobami będącymi na utrzymaniu;
Artykuł 3
Zakres pomocy
(iii) włączania do głównego nurtu polityki oraz podejmo-
wania konkretnych działań mających na celu poprawę
dostępu do zatrudnienia, zwiększanie trwałego uczest-
nictwa kobiet w zatrudnieniu i rozwoju ich kariery oraz
zmniejszenie segregacji ze względu na płeć na rynku
pracy, w tym poprzez oddziaływanie na bezpośrednie
ipośrednie przyczyny różnic w wynagrodzeniu kobiet
imężczyzn;
1. W ramach celów: Konwergencja oraz Konkurencyjność
regionalna i zatrudnienie EFS wspiera działania w państwach
członkowskich objęte wymienionymi poniżej priorytetami:
a) zwiększanie zdolności adaptacyjnych pracowników, przed-
siębiorstw i przedsiębiorców w celu lepszego przewidywania
zmian gospodarczych i pozytywnego zarządzania nimi,
w szczególności poprzez promowanie:
(iv) konkretnych działań mających na celu zwiększanie
udziału migrantów w zatrudnieniu i wzmacnianie tym
samym ich integracji społecznej; ułatwienia geogra-
ficznej i zawodowej mobilności pracowników oraz inte-
gracji transgranicznych rynków pracy, w tym poprzez
doradztwo, szkolenia językowe oraz uznawanie kompe-
tencji i uzyskanych kwalifikacji;
(i) kształcenia przez całe życie oraz większego inwesto-
wania w zasoby ludzkie przez przedsiębiorstwa,
zwłaszcza małeiśrednie przedsiębiorstwa (MŚP), oraz
pracowników, poprzez opracowywanie i wdrażanie
systemów i strategii, w tym praktyk zawodowych, które
zapewniają lepszy dostęp do szkoleń, w szczególności
pracownikom o niskich kwalifikacjach i w starszym
wieku, rozwój kwalifikacji i kompetencji, upowszech-
nianie technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
e-kształcenie, technologie przyjazne środowisku
i umiejętności zarządzania oraz promowanie przedsię-
biorczości i innowacyjności, a także rozpoczynanie
działalności gospodarczej;
c) zwiększanie integracji społecznej osób znajdujących się
w niekorzystnej sytuacji w celu ich trwałej integracji na
rynku pracy oraz zwalczanie wszelkich form dyskryminacji
na rynku pracy, w szczególności poprzez wspieranie:
(i) metod integracji z rynkiem pracy oraz ponownego
wejścia na rynek pracy osób znajdujących się
w niekorzystnej sytuacji, takich jak osoby doświad-
czające wykluczenia społecznego, osoby wypadające
z systemu edukacji, przedstawiciele mniejszości, osoby
niepełnosprawne i osoby opiekujące się osobami
będącymi na ich utrzymaniu, poprzez działania służące
poprawie zdolności do zatrudnienia, w tym w dziedzinie
gospodarki społecznej, dostęp do kształcenia zawodo-
wego i szkolenia zawodowego, oraz działania towa-
rzyszące i odpowiednie wsparcie, usługi na rzecz
społeczności lokalnej i usługi w zakresie opieki służące
poprawie możliwości zatrudnienia;
(ii) opracowywania i rozpowszechniania innowacyjnych
i bardziej wydajnych form organizacji pracy, w tym
poprawę poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, iden-
tyfikacji przyszłych wymogów związanych z zawodem
i umiejętnościami, a także rozwoju szczególnych usług
w zakresie zatrudnienia, szkoleń oraz wsparcia dla
pracowników, w tym zwolnień monitorowanych
( outplacement ), w kontekście restrukturyzacji przedsię-
biorstw i sektorów;
b) zwiększanie dostępu do zatrudnienia oraz trwała integracja
na rynku pracy osób poszukujących pracy i nieaktywnych
zawodowo, zapobieganie bezrobociu, zwłaszcza bezrobociu
długoterminowemu i bezrobociu wśród młodzieży, zachę-
canie do aktywności w starszym wieku i dłuższej aktyw-
ności zawodowej oraz zwiększanie uczestnictwa w rynku
pracy, w szczególności przez wspieranie:
(ii) akceptacji różnorodności w miejscu pracy i zwalczania
dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju
kariery, w tym poprzez podnoszenie świadomości,
angażowanie lokalnych społeczności i przedsiębiorstw
oraz promowanie lokalnych inicjatyw na rzecz zatrud-
nienia;
291503842.005.png 291503842.006.png
31.7.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 210/15
d) wzmacnianie kapitału ludzkiego, w szczególności poprzez
wspieranie:
między
odpowiednimi
podmiotami
publicznymi
i prywatnymi;
(i) opracowywania i wprowadzania reform systemów
edukacji i szkoleń w celu rozwijania zdolności do
zatrudnienia, lepszego dopasowania kształcenia ogól-
nego i zawodowego oraz szkoleń do potrzeb rynku
pracy oraz stałego podnoszenia kwalifikacji personelu
szkoleniowego w celu rozwijania innowacyjności
i gospodarki opartej na wiedzy;
(ii) budowania zdolności w zakresie realizacji polityk
i programów w odpowiednich dziedzinach, w tym
w odniesieniu do egzekwowania prawa, w szczególności
poprzez stałe szkolenie kadry kierowniczej i personelu
oraz konkretne wsparcie kluczowych służb, inspekto-
ratów i podmiotów sfery społeczno-gospodarczej, w tym
partnerów społecznych i środowiskowych, odpowied-
nich organizacji pozarządowych oraz przedstawiciel-
skich organizacji zawodowych.
(ii) tworzenia sieci obejmujących instytucje szkolnictwa
wyższego, centra badawczo-technologiczne oraz przed-
siębiorstwa;
3. W ramach priorytetów, o których mowa w ust. 1 i 2,
państwa członkowskie mogą koncentrować się na priorytetach,
które są najwłaściwsze ze względu na specyfikę stojących przed
nimi wyzwań.
e) wspieranie partnerstw, paktów i inicjatyw poprzez
tworzenie sieci obejmujących odnośne zainteresowane
strony, takie jak partnerzy społeczni i organizacje poza-
rządowe, na poziomie transnarodowym, krajowym, regio-
nalnym i lokalnym w celu mobilizacji na rzecz reform
w obszarze zatrudnienia i integracji na rynku pracy.
4. EFS może wspierać działania określone w art. 3 ust. 2
niniejszego rozporządzenia na całym terytorium państw człon-
kowskich kwalifikujących się do wsparcia lub wsparcia przejś-
ciowego z Funduszu Spójności, określonych odpowiednio w art.
5 ust. 2 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
2. W ramach celu Konwergencja EFS wspiera działania
wpaństwach członkowskich w ramach wymienionych poniżej
priorytetów:
5. W realizacji celów i priorytetów, o których mowa w ust.
1 i 2, EFS wspiera promowanie i włączanie do głównego nurtu
polityki działalności innowacyjnej w państwach członkowskich.
a) zwiększenie i poprawa inwestycji w kapitał ludzki,
w szczególności poprzez wspieranie:
6. EFS wspiera także działania transnarodowe
imiędzyregionalne, w szczególności przez wymianę informacji,
doświadczeń, wyników oraz dobrych praktyk, a także przez
opracowywanie komplementarnych podejść i skoordynowanych
lub wspólnych działań.
(i) realizacji reform systemów edukacji i szkoleń,
zwłaszcza w celu zwiększania zdolności ludzi do reago-
wania na potrzeby społeczeństwa opartego na wiedzy
i potrzebę kształcenia przez całe życie;
(ii) większego uczestnictwa w edukacji i szkoleniu przez
całe życie, w tym poprzez działania mające na celu
osiągnięcie zmniejszenia liczby osób wypadających
z systemu edukacji i zmniejszenia różnic w programach
kształcenia dla obojga płci, oraz zwiększenie dostępu
do edukacji i szkoleń na poziomie ogólnym, zawo-
dowym i wyższym i poprawę ich jakości;
7. Na zasadzie odstępstwa od art. 34 ust. 2 rozporządzenia
(WE) nr 1083/2006, finansowanie działań w ramach priorytetu
dotyczącego integracji społecznej, o którym mowa w ust. 1
lit. c) pkt (i) niniejszego artykułu i objętych zakresem rozporzą-
dzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego ( 1 )może zostać zwiększone do 15 %
danej osi priorytetowej.
(iii) rozwoju potencjału ludzkiego w dziedzinie badań
i innowacji, przede wszystkim poprzez studia podyplo-
mowe i szkolenia pracowników naukowych;
Artykuł 4
b) wzmacnianie zdolności instytucjonalnej i skuteczności admi-
nistracji publicznej oraz służb publicznych na poziomie
krajowym, regionalnym i lokalnym oraz, w stosownym
przypadku, partnerów społecznych i organizacji pozarządo-
wych, w celu przeprowadzenia reform, lepszych uregulowań
prawnych i dobrego zarządzania, zwłaszcza w dziedzinie
gospodarki, zatrudnienia, edukacji, spraw społecznych,
środowiska i sądownictwa, w szczególności poprzez wspie-
ranie:
Spójność i koncentracja wsparcia
1. Państwa członkowskie zapewniają spójność działań
wspieranych z EFS z działaniami podejmowanymi w celu reali-
zacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz przyczynianie się
działań wspieranych z EFS do jej realizacji. W szczególności
zapewniają one wspieranie przez strategię określoną
w narodowych strategicznych ramach odniesienia i przez
działania określone w programach operacyjnych, celów, priory-
tetów i zadań strategii w każdym państwie członkowskim
w ramach krajowych programów reform i krajowych planów
działania na rzecz integracji społecznej.
(i) mechanizmów pozwalających na lepsze opracowywanie,
monitorowanie oraz ocenę dobrej polityki i programów,
w tym poprzez analizy, statystyki i porady ekspertów,
wspieranie koordynacji międzyresortowej i dialogu
( 1 ) Patrz: str. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.
291503842.007.png 291503842.008.png 291503842.009.png 291503842.010.png
L 210/16
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.7.2006
W przypadkach gdy EFS może przyczynić się do realizacji
polityk, państwa członkowskie koncentrują wsparcie również
na wdrażaniu odnośnych zaleceń dotyczących zatrudnienia
określonych w art. 128 ust. 4 Traktatu, a także odnośnych,
związanych z zatrudnieniem, celów Wspólnoty w dziedzinie
integracji społecznej, edukacji i szkoleń.Państwa członkowskie
realizują ten cel w stabilnym środowisku programowania.
3. Instytucja zarządzająca każdym programem operacyjnym
zachęca do odpowiedniego udziału partnerów społecznych
w działaniach finansowanych na podstawie art. 3.
W ramach celu Konwergencja z zasobów EFS przydzielana jest
odpowiednia kwota na budowę zdolności, w tym na szkolenia,
działania mające na celu tworzenie sieci współpracy, wzmac-
nianie dialogu społecznego oraz działalność podejmowaną
wspólnie przez partnerów społecznych, w szczególności
w odniesieniu do zdolności adaptacyjnych pracowników
i przedsiębiorstw, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a).
2. W ramach programów operacyjnych zasoby są wykorzys-
tywane w celu zaspokojenia najważniejszych potrzeb
i koncentrują się na tych obszarach polityki, w przypadku
których wsparcie z EFS może mieć istotne efekty dla osiąg-
nięcia celów programu. W celu maksymalizacji efektywności
wsparcia z EFS programy operacyjne uwzględniają,
w stosownych przypadkach, w szczególności regiony i miejsca
stojące przed najpoważniejszymi problemami, takie jak zdegra-
dowane regiony miejskie oraz regiony najbardziej oddalone,
podupadające obszary wiejskie oraz obszary zależne od
rybołówstwa, a także obszary szczególnie poszkodowane
z powodu przeniesienia przedsiębiorstw.
4. Instytucja zarządzająca każdym programem operacyjnym
zachęca organizacje pozarządowe do odpowiedniego udziału
w finansowanej działalności i umożliwia im dostęp do niej,
w szczególności w dziedzinie integracji społecznej, równości
płci i równości szans.
Artykuł 6
3. W stosownych przypadkach do krajowych sprawozdań
państw członkowskich w ramach otwartej metody koordynacji
w sprawie ochrony socjalnej i integracji społecznej włączana
jest krótka część dotycząca wkładu EFS we wspieranie stosow-
nych aspektów integracji społecznej związanych z rynkiem
pracy.
Równość płci i równość szans
Państwa członkowskie zapewniają włączenie do programów
operacyjnych opisu sposobu, w jaki równość płci i równość
szans są wspierane w ramach przygotowywania, realizacji,
monitorowania i oceny programów operacyjnych. Państwa
członkowskie wspierają zrównoważony udział kobiet
imężczyzn w zarządzaniu programami operacyjnymi i w ich
realizacji na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym,
stosownie do okoliczności.
4. Wskaźniki zawarte w programach operacyjnych współfi-
nansowanych z EFS mają charakter strategiczny, ich liczba jest
ograniczona oraz odzwierciedlają one wskaźniki stosowane
przy wdrażaniu Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz
w kontekście stosownych celów Wspólnoty w dziedzinach inte-
gracji społecznej oraz edukacji i szkoleń.
5. Oceny przeprowadzane w odniesieniu do działań EFS
obejmują również ocenę wkładu działania wspieranego z EFS
we wdrażanie Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz celów
Wspólnoty w dziedzinie integracji społecznej, niedyskryminacji,
równości kobiet i mężczyzn oraz edukacji i szkoleń w danym
państwie członkowskim.
Artykuł 7
Innowacyjność
W ramach każdego programu operacyjnego szczególną uwagę
zwraca się na wspieranie działalności innowacyjnej i włączanie
jej do głównego nurtu polityki. Instytucja zarządzająca wybiera
tematy finansowania innowacji w kontekście partnerstwa
i ustanawia odpowiednie ustalenia dotyczące realizacji.
O wybranych tematach informuje ona komitet monitorujący,
o którym mowa w art. 63 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
Artykuł 5
Dobre zarządzanie i partnerstwo
Artykuł 8
1. EFS promuje dobre zarządzanie i partnerstwo. Wsparcie
z funduszu jest opracowywane i wdrażane na odpowiednim
szczeblu terytorialnym z uwzględnieniem poziomu krajowego,
regionalnego i lokalnego, zgodnie z uregulowaniami instytucjo-
nalnymi właściwymi dla każdego państwa członkowskiego.
Działania transnarodowe i międzyregionalne
1. W przypadku gdy państwa członkowskie wspierają
działania na rzecz inicjatyw transnarodowych lub międzyregio-
nalnych, określonych w art. 3 ust. 6 niniejszego rozporzą-
dzenia, jako szczególną oś priorytetową w ramach programu
operacyjnego, wkład EFS może zostać zwiększony o 10 % na
poziomie osi priorytetowej. Ten zwiększony wkład nie jest
brany pod uwagę przy obliczaniu pułapów określonych
w art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
2. Państwa członkowskie zapewniają, na odpowiednim
szczeblu terytorialnym, włączenie partnerów społecznych
w przygotowywanie, wdrażanie i monitorowanie wsparcia
z EFS, przy zapewnieniu odpowiednich konsultacji i udziału
innych zainteresowanych stron.
291503842.011.png 291503842.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin