Program terapii logopedycznej dziecka z rozszczepem podniebienia i niedosłuchem.doc

(93 KB) Pobierz

Przedstawiam Państwu program  indywidualnej terapii logopedycznej dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z rozszczepem podniebienia i niedosłuchem.


Opracowała: mgr Lidia Gaworczyk

Diagnoza

·         rozszczep podniebienia częściowy (zmiana struktury rezonatorów właściwych poszczególnym dźwiękom wskutek połączenia obu jam ustnej i nosowej), w wyniku czego występuje palatolalia (charakterystyczna mowa dla rozszczepu) – na skutek wady rozwojowej, polegającej na nieukończonym rozwoju jamy ustnej w okresie embrionalnym, tzn. niecałkowitym zrośnięciu się płytek tworzących podniebienie twarde i fałdów tworzących podniebienie miękkie,

·         oligofazja – zaburzenia językowe związane z upośledzeniem umysłowym (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim),

·         wada zgryzu (zahamowany wzrost górnej szczęki, cecha charakterystyczna przy rozszczepie),

·         niedosłuch utrudniający prawidłowe wytwarzanie dźwięków,

·         zaburzenia percepcji, analizy i syntezy słuchowej,

·         zaburzenia percepcji, analizy i syntezy wzrokowo – ruchowej,

·         zaburzenia sprawności manualnej i grafomotoryki,

·         zaburzenia orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała,

·         zaburzenia myślenia.

Cechy mowy

·         zabarwienie nosowe (nosowanie, poszum nosowy, rynolalia),

·         zaburzenia artykulacji (zmiana miejsca artykulacji do krtani i ścian gardła),

·         substytucje (spowodowane zwarciem gardłowym i krtaniowym).

Przyczyny trudności artykulacyjnych

·         niemożność oddzielenia jamy nosowej od ustnej i wytworzenia odpowiedniego ciśnienia wewnątrzustnego co konieczne jest do prawidłowej artykulacji i fonacji.

Spółgłoski najbardziej zaburzone

·         szczelinowe (f, f’, v, v’, s, z, š, ž, ś, ź, x, x’),

·         zwartoszczelinowe (c, ?, č, ?, ć, ?),

·         r,

·         zwarte (p, p’, b, b’, t, d, k, k’, g, g’),

·         zachowane jedynie samogłoski i są one najmniej zniekształcone.

Założenia programu
     Założeniem programu jest objęcie terapią logopedyczną uczennicy z rozszczepem podniebienia i niedosłuchem, celem usprawniania komunikacji językowej na wszystkich jego poziomach.

Cele programu

Cel główny:

·         uzyskanie takich warunków anatomiczno – czynnościowych, które umożliwiają dziecku prawidłowe oddychanie, ssanie, żucie, połykanie, funkcjonowanie narządu słuchu oraz opanowanie prawidłowej wymowy Cele szczegółowe:

·         zmniejszenie lub zlikwidowanie nosowania

·         nauka prawidłowej artykulacji

·         zwiększenie sprawności mięśnia zwierającego pierścień gardłowy

·         uzyskanie lepszej sprawności ruchowej mięśni artykulacyjnych jamy ustnej

·         uzyskanie synchronicznego współdziałania mięśni fonacyjnych, artykulacyjnych i oddechowych

·         usprawnianie funkcji pośrednio wpływających na rozwój mowy:

o        słuchowych

o        wzrokowych

o        ruchowych

o        orientacyjno - przestrzennych

o        myślowych

Opis i realizacja programu
      Za punkt wyjścia do budowania niniejszego programu przyjęłam realizację wszystkich postawionych na wstępie celów.

  1. Ćwiczenia oddechowe

o        zdmuchiwanie świeczki

o        dmuchanie na skrawki papieru

o        wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę

o        zdmuchiwanie płomienia świecy przy zwiększanej stopniowo odległości

o        dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczkę styropianową

o        nadmuchiwanie baloników

o        gra na gwizdku, trąbce

  1. Ćwiczenia wyrabiające sprawność mięśnia zwierającego pierścień gardłowy

o        objaśnienie drogi jaką przebywa powietrze wydechowe, podczas oddychania przez nos i przez usta

o        praktyczne ćwiczenia oddechowe:

§         powolne, swobodne wdychanie i wydychanie powietrza przez nos, przy zamkniętych ustach

§         powtórzenie ćwiczenia z jedną dziurką nosa zaciśniętą, następnie zacisnąć drugą dziurkę

§         wykonanie głębokiego wdechu przez nos i wydech przez otwarte szeroko usta; przy wdechu zatyka się nos

§         wykonanie wdechu przez usta i wydech przez nos

§         wykonanie wdechu i wydechu szeroko otwartymi ustami z jednoczesną kontrolą wydechu za pomocą gumowej rurki. Jeden koniec rurki umieszcza się w nosie pamiętając, by nie ustawić go bocznie i nie zatkać otworu. Drugi koniec wkłada się do ucha. Za pomocą gumowej rurki, ćwiczący może sam kontrolować stopień przechodzenie powietrza przez nos przy poszczególnych dźwiękach. Może również porównać swój wydech z wydechem osoby prawidłowo mówiącej

§         dmuchanie przez usta. W przypadku trudności ćwiczący dmucha początkowo z zamkniętym nosem. W następnym etapie w czasie dmuchania z zaciśniętym nosem puszcza nos i stara się dmuchać tak samo, jak przy nosie zatkanym. Dmuchanie w określonym kierunku można ćwiczyć dmuchając na świeczkę, watkę lub papierek. Umiejętność regulowania kierunku i siły wydechu jest potrzebna przy wymowie głosek.

o        wciąganie powietrza tzw. ssanie w czasie układania i przenoszenia ziarenek grochu lub kuleczek styropianowych czy drobinek papieru za pomocą słomki

o        chrząkanie
      Polega ono na gwałtownym wyrzucaniu powietrza przez nos, z równoczesnym usiłowaniem zatrzymania go przez uniesienie podniebienia miękkiego (usta przy tym są zamknięte). Ćwiczenie należy stosować z umiarkowaniem, gdyż może spowodować podrażnienie gardła i chrypkę

o        ziewanie
     Poleca się wykonać wdech, naśladujący ziewanie, a więc z ustami szeroko otwartymi. Wdech powinien być połączony z wymawianiem samogłoski głośno lub szeptem

o        unoszenie i opuszczanie podniebienia miękkiego przy szeroko otwartych ustach i obserwowanie ruchów w lusterku

o        wymawianie krótkiej samogłoski przy szeroko otwartych ustach. W lusterku widoczne są wtedy ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła

o        gwizdanie
Początkowo z zatkanym nosem, później stopniowo należy nauczyć się gwizdania bez zaciskania nosa

o        zatrzymywanie powietrza w jamie ustnej. Należy nadąć policzki i utrzymać je w tej pozycji. Początkowo należy nadymać policzki z zatkanym nosem, następnie podczas trzymania powietrza w jamie ustnej, puszczać nos. Część języka należy wsunąć między wargi, aby do zatkania jamy ustnej od tylu nie był wykorzystany grzbiet języka. Powietrze wypuszcza się następnie szybko przez nos. W ten sam sposób nadąć tylko jeden policzek. Ćwiczenie powtórzyć nadymając drugi policzek

o        wciągnąć policzki do wewnątrz jamy ustnej, a następnie rozluźnić je. Powtórzyć to parokrotnie

o        wypowiadanie sylaby apa z przedłużonym momentem zwarcia warg w czasie artykulacji p (spółgłoska p polega na gwałtownym rozwarciu warg przez powietrze, gromadzące się w jamie ustnej z pewnym ciśnieniem; do zgromadzenie powietrza w jamie ustnej konieczne jest zamknięcie jamy nosowej)

o        wypowiadanie sylaby ze spółgłoską p na końcu, przedłużając zwarcie wargowe, np.: ap, op, up, ep, yp, ip

o        wypowiadanie sylab ze spółgłoską p na początku: pa, po, pu, pe, py, pi. Moment zwarcia przy p należy przedłużać

o        masaż
      Może być wykonany szpatułką lub palcem. Masuje się podniebienie w linii środkowej, poczynając od podniebienia twardego, podniebienie miękkie wtłacza się lekko do góry. Ruch ten powtarza się 10 – 15 razy. Masaż wykonuje się zawsze przed jedzeniem, gdy żołądek jest pusty. Odruchy wykrztuśne są pożądane, ponieważ ćwiczą mięśnie zwierającego pierścienia gardłowego. Podczas masażu należy wymawiać samogłoskę a lub e, gdyż chodzi o wyćwiczenie działania pierścienia zwierającego w czasie mowy

  1. Ćwiczenia sprawnościowe aparatu artykulacyjnego
    ćwiczenia języka:

o        wysunięty język przesuwać poziomo z jednej strony w drugą

o        wysunąć język, skierowany możliwie jak najbardziej w prawą stronę, przesunąć go w linii poziomej w stronę przeciwną, starając się, aby – podczas zmiany pozycji – był jak najdalej wysunięty

o        przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust, tzn. oblizywać dolną i górną wargę

o        oblizywać wargi podczas coraz szerszego ich otwierania

o        wysuwać język w linii prostej jak najdalej na zewnątrz, utrzymując go w płaszczyźnie poziomej

o        wysuwać język jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej

o        przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach górnych i dolnych zębów

o        opuścić żuchwę i położyć swobodnie bezwładny język na dolnej wardze, ale spłaszczony i rozszerzony tak, że boki jego dotykają kącików warg

o        wysunąć język do przodu w płaszczyźnie poziomej i cofać go do poprzedniej pozycji bezwładnej

o        dotykać czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie

o        wysuwać język „szeroko” w kierunku brody i unosić go do nosa przy opuszczonej żuchwie

o        wysunąć język mimo zbliżonych szczęk: język siłą przeciska się między nimi, górne siekacze skrobią grzbiet języka

o        przesuwać grzbiet języka tak, aby ocierał się o górne zęby, podczas gdy czubek języka przyciśnięty jest do wewnętrznej strony dolnych siekaczy

o        przesuwać czubek języka do zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej

o        przycisnąć mocno język do zębów i cofać go do tyłu silnie trąc nim o dziąsła i podniebienia (aż do wytworzenia mlaskania)

o        wykonać kilkakrotnie mlaskanie czubkiem języka

o        zrobić rurkę z wysuniętego języka

ćwiczenia warg:

o        ściągnąć usta, jak przy samogłosce u, a następnie spłaszczyć cofając kąciki ust do tyłu, jak przy artykulacji i

o        cofnąć kąciki ust do tyłu a następnie otwierać i zamykać usta

o        wciągać policzki przy zamkniętych ustach

o        cmokanie

o        parokrotne gwizdanie na jednym tonie

o        zamknąć usta i przesuwać je w lewą, a potem prawą stronę

o        utrzymać miedzy ustami ołówek

o        wprawianie ust w drgania (parskanie)

o        ssanie wargi dolnej, następnie górnej

o        dmuchanie na płomień świecy, watkę i drobinki papieru

ćwiczenia żuchwy:

o        opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze

o        wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi

o        ruchy żuchwy raz do przodu raz do tyłu

ćwiczenia podniebienia miękkiego:

o        ziewanie

o        kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej

o        chrapanie na wdechu i wydechu

o        wymawianie sylab: ko, ka, ku, aka, oko, uku

o        oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta

o        zaciśnięty nos: wdech i wydech ustami

o        gęganie jak gąska przy szeroko otwartych ustach i leżącym przy dolnych siekaczach swobodnie języku

o        chuchanie

o        płukanie gardła

o        wciąganie przez rurkę drobinek papieru i przenoszenie ich w inne miejsce

  1. Ćwiczenia artykulacyjne
    ćwiczenia na samogłoskach:

o        ćwiczenia rozpoczyna się od samogłosek ponieważ można je najłatwiej uzyskać i są one najmniej unosowione

o        w mowie osób z rozszczepem podniebienia spośród samogłosek najlepsza jest a dlatego pracę rozpoczyna się od niej. Pozostałe samogłoski ćwiczy się w kolejności: o, e, y, u, i

o        każde ćwiczenie artykulacyjne powinno być wykonywane najpierw z zatkanym nosem i powtórzone bez zatkania nosa, by ćwiczący mógł uświadomić sobie różnicę i starał się uzyskać jednakowe brzmienie głoski w obydwu sytuacjach

o        samogłoskę a należy wykrzykiwać głośno, gwałtownie i krótko, co wywołuje silne ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła. Należy ćwiczyć początkowo przed lustrem, z ustami szeroko otwartymi, obserwując unoszenie się i opadanie małego języczka. To samo ćwiczenie powtarza się kilkakrotnie

o        należy zwrócić uwagę na położenie języka: w czasie wykrzykiwania samogłoski a język powinien leżeć płasko w jamie ustnej, osoby z rozszczepem często unoszą grzbiet języka do góry, zamykając w ten sposób jamę ustną i uniemożliwiając wychodzenie przez nią powietrza. To samo dotyczy innych samogłosek. Przy trudnościach w odpowiednim ułożeniu języka należy użyć szpatułki.

o        samogłoskę a początkowo wykrzykuje się na jednym tonie, potem na dwóch tonach – średnim i wyższym, a następnie jeszcze wyższym

ćwiczenia na spółgłoskach:

o        ćwiczenia artykulacyjne na spółgłoskach można poprzedzić dmuchaniem w papierowe kulki, tak aby się przesuwały (jednak nie za dużo na raz). Dmuchanie powinno być następnie wykonane z uprzednim zwarciem warg; spowoduje to powstanie głoski p

o        ćwiczenia spółgłosek rozpoczyna się wcześnie i bez względu na to, czy wszystkie samogłoski brzmią czysto,

o        w połączeniach ze spółgłoskami zwartymi p, p’, b, b’, t, t’, d, d’, k, k’, g, g’ samogłoski brzmią lepiej niż w izolacji

o        ćwiczenia rozpoczyna się od spółgłosek najłatwiejszych, tzn. wargowych p, p’, b, b’ , które wymawiane są początkowo z zatkanym nosem

o        w czasie wypowiadanych poszczególnych głosek zwartych przed ustami można trzymać watkę lub kartkę papieru – jej ruchy będą informowały o sile strumienia powietrza wydychanego przez usta; jeśli watka nie będzie się odchylała, znaczy to, że cześć powietrza ucieka nosem

o        spółgłoski ćwiczy się początkowo z samogłoskami pa, pa, pe, pu, pi py, ba...

o        następnie z innymi spółgłoskami w sylabach: apa, opo, upu, epe, ypy, pta, pto, ptu, pty, aba..., druga samogłoska winna być silniejsza i wyższa od pierwszej

o        następnym etapem jest ćwiczenie wymowy wyrazów, w których dana głoska jest na początku, w środku i na końcu

o        utrwalenie uzyskanych dźwięków wymaga pewnego czasu, ponieważ osoba reedukowana nie od razu kojarzy brzmienie „nowej” głoski we własnej mowie z takim samym w mowie prawidłowej innych osób wywoływanie dźwięków

o        wyjaśnienie położenia narządów mowy – proste wskazówki o tym, jakie powinno być ułożenie języka czy warg w niektórych wypadkach ułatwiają artykulację głoski

o        kontrola wzrokowa – prowadzenie ćwiczeń przed lustrem umożliwia ćwiczącemu porównanie własnego układu narządó...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin