KRÓTKA SUTRA NIRWANY.pdf

(56 KB) Pobierz
Krótka Sutra Nirwany
KRÓTKASUTRANIRWANY
tłumaczenie: CzcigodnyKanzen
SkładwykonanowprogramieL A T E X2 "
Tekstjestdost¦pnypodadresem mahajana.net
KiedySiakiamuniBuddhaporuszyłporazpierwszyKołoDharmyAd»niata-kaudinia
urzeczywistniłprzebudzenie;wczasieostatniegowykładuDharmyprzebudziłSubhadr¦.
Wszyscyci,którzymieliby¢przezniegoprzebudzeni,zostaliprzebudzeni.Mi¦dzydwoma
drzewamisalaSiakiamuniBuddhamiałwej±¢wła±niewNirwan¦.Dochodziłapółnoc,był
spokójiniebyło»adnychd¹wi¦ków.Dladobrawszystkichswoichuczniówkrótkowyja±nił
istot¦Dharmy:
Mnisi!Kiedyodejd¦,szanujcieipodtrzymujciewskazania.Post¦powaniewzgodzieze
wskazaniamijestjakpojawieniesi¦±wiatławciemno±ciach,lubpodobnejesttotemu,
gdybiedakznajdziewielkiskarb.Powinni±ciewiedzie¢,»ewskazanias¡jakwaszna-
uczyciel.Kiedymaciewskazania,totakjakbympozostawałna±wiecie.Cizwas,którzy
podtrzymuj¡wskazania,niepowinnianga»owa¢si¦whandel,niepowinniposiada¢pól
idomostw,panowa¢nadinnymilud¹milubtrzyma¢słu»¡cychizwierz¡t.Powinni±ciepo-
wstrzymywa¢si¦odhodowaniaro±linigromadzeniamaj¡tku,takjakby±cieunikaliognia.
Niepowinni±cie±cina¢trawyidrzew,ora¢naroliczykopa¢ziemi,robi¢lekarstw,czyni¢
przepowiedni,obserwowa¢ruchugwiazd,przepowiada¢fazksi¦»yca,oblicza¢szcz¦±liwe
dniwkalendarzu.
Kontrolujcieswojeciała,jedzcieowła±ciwychporachiprowad¹ciesi¦wczysto±ci.Nie
powinni±cieanga»owa¢si¦wziemskiesprawylubsłu»y¢jakoposła«cy,uprawia¢magi¦,
miesza¢napojeleczniczelubpozostawa¢wza»yłychznajomo±ciachzwa»nymiosobi-
sto±ciami.adnaztychrzeczyniepowinnaby¢czyniona.Zjasnymiczystymumysłem
powinni±cieposzukiwa¢przebudzenia.Niepowinni±cieukrywa¢swoichniewła±ciwychczy-
nów,wyra»a¢fałszywychpogl¡dówlubsprowadza¢innychludzinamanowce.Otrzymuj¡c
czteryrodzajeofiarpowinni±ciewiedzie¢jakajestwła±ciwailo±¢ib¡d¹ciezadowolenizte-
go,cootrzymacie.Kiedyotrzymujecieofiary,niepowinni±cieichgromadzi¢.
Terazpowiemwamjakochrania¢wskazania.
Wskazanias¡podstaw¡prawdziwegowyzwolenia,dlategonazywanes¡Pratimoksza
„tym,coprowadzidowyzwolenia”.Opieraj¡csi¦nawskazaniachspowodujeciepojawienie
si¦wszystkichdhjaniwiedzyozanikni¦ciucierpienia.Ztegopowodupowinni±cieutrzy-
mywa¢wskazaniainiepozwoli¢byzostałyzłamane.Kiedypodtrzymujeciewskazania
osi¡gnieciecnot¦.Kiedyichniepodtrzymujecie,»adnazasługasi¦niepojawi.Dlatego
powinni±ciewiedzie¢,»ewskazanias¡domemduchowejrównowagi,którajestostateczn¡
zasług¡.
1
Mnisi!Kiedypozostajecieprzywskazaniachpowinni±ciekontrolowa¢pi¦¢zmysłów,
niepozostawiajcieichbezkontroli,niepozwólciebyzostałyogarni¦teprzezpi¦¢po»¡-
da«.Podobniejakpastuchwymachuj¡cykijem,byniepozwoli¢krowomwej±¢naczyje±
pole.Je±lifolgujeciepi¦ciuzmysłom,towówczaspi¦¢pragnie«zostanieuwolnionychinie
b¦dzieciezdolniichkontrolowa¢.Lubjesttopodobnedodzikiegokonia,który,gdynie
jestpodkontrol¡bata,wpadawrówci¡gn¡czasob¡je¹d¹ca.Cierpieniezranyzadanej
przezbandyt¦pozostajenacałe»ycie,aleszkodazadanaprzezpi¦¢zmysłówtrwaprzez
wiele»ywotówtworz¡colbrzymibólicierpienie.Nieodrzucajcieuwa»no±ci.Ztegopowo-
dum¦drzeckontrolujeswojezmysłyiniepod¡»azanimi,pilnujeichjakwi¦¹niówinie
pozwalaimw¦drowa¢.Je±lipuszczajewolno,tos¡ju»wygaszone.
Mistrzempi¦ciuzmysłówjestumysł.Ztegopowodupowinni±ciekontrolowa¢umysł.
Powinni±cieba¢si¦umysłubardziejni»jadowitych»mij,dzikichbestiiczym±ciwych
bandytów.Nawetwielkiepo»aryistrasznepowodzietrudnoporówna¢dotego.Jestto
podobnedoczłowieka,którybiegn¡czesłoikiemmioduwdłonipatrzytylkonamiódinie
widzigł¦bokiejdziurylubjakoszalałysło«bezła«cuchaalbomałpaskacz¡cawokółdrze-
wa;ka»deznichtrudnojestopanowa¢.Opanujcieswójumysłnatychmiastiniepozwólcie,
bybiegałjakdziki.Kiedyumysłjestopanowanyprzezzłenawyki,straciciedobr¡okazj¦
urodzeniasi¦jakoczłowiek.Je±liumieciekontrolowa¢umysłwjednymmiejscu,niema
niczego,czegoniemógłby±osi¡gn¡¢.Dlategopowinni±ciesi¦szczerzewysila¢iopanowa¢
swojeumysły.
Mnisi!Kiedyotrzymujeciejedzenieipiciepowinni±cietraktowa¢jejaklekarstwo.
Niebierzciewi¦cejtego,colubicieimniejtego,czegonielubicie.Poprostuwe¹cietyle
ilepotrzebujewaszeciałoiunikajciegłodowaniaipragnienia.Podobniejakpszczoła,
którabierzenektarzkwiatównieodbieraj¡cimzapachuikoloru.Podobniewymnisi
powinni±cieprzyjmowa¢tylkotyle,ilepotrzebujecie,byunikn¡¢przysparzaniainnym
kłopotów.Nigdyniepro±ciezadu»oinieniszczciedobrejmotywacjiofiarodawców.Jest
topodobnedom¡dregoczłowieka,któryznasił¦swojegowołuinieprzeci¡»ago.
Mnisi!Wci¡gudniapraktykujciedobrenauki[Dharmy]zdeterminacj¡.Niepozwólcie,
bywaszczaszostałstracony.Podobniewieczoremiprzedwschodemsło«canieosłabiajcie
swoichwysiłków.Wnocyrecytujciesutry.Takpowinni±ciepraktykowa¢wswoim»yciu.
Niepozwólcie,by»yciemin¦łonapró»nobez»adnegoosi¡gni¦ciazpowodusnu.Pami¦-
tajcie,»ecały±wiatjesttrawionyprzezogie«nietrwało±ci.Poszukujcieprzebudzeniainie
poddawajciesi¦senno±ci.Pragnieniazawszes¡gotowezabi¢człowiekanawetbardziejni»
najbardziejniebezpiecznywróg.Jakmo»eciewtakiejsytuacjiulega¢senno±ciizmniejsza¢
swoj¡czujno±¢?Pragnienias¡jadowitymw¦»em±pi¡cymwwaszymumy±le.Nieró»ni¡
si¦odczarnejkobry±pi¡cejwwaszympokoju.Przep¦d¹ciej¡włóczni¡wskaza«.Mo»ecie
spa¢spokojnietylkowtedy,kiedyniema±pi¡cegow¦»a.Je±li±picie,kiedyw¡»wci¡»tam
jest,jeste±ciebezsumienia.Szatasumieniajestnajlepszaspo±ródwszystkichszat.Sumie-
niejestjak»elaznawłócznia,którakontrolujeczyje±niewła±ciwepost¦powanie.Dlatego
mnisipowinni±ciezawszepod¡»a¢zaswoimsumienieminiewolnowamgoignorowa¢
nawetprzezchwil¦.Je±liporzucicieswojesumienie,straciciewszystkiezasługi.Kto±,kto
2
znapoczuciewstydu,znadobrenauki[Dharmy].Ktonieznawstydu,niczymnieró»ni
si¦oddzikichbestii.
Mnisi!Je±likto±¢wiartujewaszeciało,musiciekontrolowa¢swójumysłiniepozwoli¢
bypowstaławwaszymsercunienawi±¢.Podobniemusiciepilnowa¢waszychust,bynie
opu±ciłyichzłesłowa.Je±lipoddaciesi¦nienawistnymmy±lom,stworzycieprzeszkod¦
naswojejdrodzeistraciciedobrodziejstwowcze±niejzebranychzasług.Cierpliwo±¢jest
cnot¡,którejniemo»esi¦równa¢nawetutrzymywaniewskaza«czypraktykowanieascezy.
Kto±,ktopraktykujecierpliwo±¢mo»eby¢prawdziwienazywanypełn¡siły,wielk¡istot¡.
Ktoniepotrafizaakceptowa¢truciznyprzemocyzcierpliwo±ci¡irado±ci¡,takjakbypił
nektarbogów,niemo»eby¢nazywanyczłowiekiemm¡dro±ci,którywst¡piłnaDrog¦.
Dlaczegotakjest?Poniewa»złeskutkinienawi±ciniszcz¡wszystkiedobrenaukiiwasze
dobreimi¦iinniludzieobecnieiwprzyszło±cinieodczuj¡przyjemno±ciwwidzeniutego.
Powinni±ciewiedzie¢,»enienawi±¢jestmocniejszani»szalej¡cyogie«.Zawszetrzymajcie
si¦nabaczno±ciiniepozwólciewkra±¢si¦gniewowi.adenbandytaniepotrafiskra±¢
wi¦cejni»nienawi±¢.Zwykliludzie,którzymaj¡pragnieniainiepraktykuj¡Drogi,nie
maj¡nauk,dzi¦kiktórymmoglibykontrolowa¢siebie.Nawetgniewinienawi±¢s¡dlanich
czym±wybaczalnym.Ci,którzyopu±ciliswojedomyipraktykuj¡drog¦nie-po»¡dania,
nigdyniepowinnipozwoli¢powsta¢gniewowiinienawi±ci,takjakbłyskawicaniepowstaje
wlekkiejpuchowejchmurze.
Mnisi!Pami¦tajcieoswoichogolonychgłowach.Porzucili±cieju»ozdoby,nosicieproste
szatyipraktykujecie»ebranin¦.Spójrzcienasiebiewnast¦puj¡cysposób:Kiedypoja-
wiasi¦duma,powinni±cienatychmiastj¡unicestwi¢.Rosn¡caduma[pycha]jestczym±
niewła±ciwymnawetdlatych,którzypozostaj¡w±wiecie,acó»dopierodlatych,któ-
rzy„opu±cilidom”izostalimnichami,opanowaliswojeciałaipraktykuj¡»ebranin¦,by
osi¡gn¡¢wyzwolenie?!
Mnisi!NieszczeryumysłniejestwzgodziezDrog¡.Dlategopowinni±ciepraktyko-
wa¢szczero±¢[iotwarto±¢].Musiciewiedzie¢,»enieszczeryumysłjestjedynieprzyczyn¡
oszustwa[ifałszu].Dlategokto±,ktowst¡piłnaDrog¦niepowinienprzebywa¢wtakim
stanie[nieszczero±ci].Mnisiztegopowodupowinni±ciemie¢prostolinijnyumysłidziała¢
nazasadzieszczero±ci.
Mnisi!Powinni±ciewiedzie¢,»eosobamaj¡cawielepragnie«iposzukuj¡cawłasnego
zyskudo±wiadczawielucierpie«.Osobaniemaj¡cawielupragnie«,nieszukaj¡cainie
pragn¡caniczegoniematakichsmutków.Poprostunieutrzymujciewielupragnie«.Po-
niewa»dajetowszystkiedobrezasługi,szczególniepowinni±ciepraktykowa¢ograniczanie
swoichpragnie«.Osobaposiadaj¡catylkokilkapragnie«niemanipulujeumysłamiinnych
ludziprzeznieszczero±¢,aniniejestporywanaprzezsze±¢organówzmysłów.Umysłoso-
bypraktykuj¡cejograniczeniepragnie«jestspokojnyiniejesttrapionyzmartwieniami.
Cokolwiekju»posiadacie,jestju»wystarczaj¡ce.Nigdyniemawtymniedostateczno±ci.
Dlakogo±,ktomatylkokilkapragnie«,istniejeNirwana.Takajestpraktykaograniczania
pragnie«.
3
Mnisi!Je±lichcecieby¢wolnymiodwszystkichcierpie«,powinni±ciewiedzie¢,czym
jeststanprawdziwegozadowolenia.Stanzadowoleniajestwarunkiempowodzeniaiod-
pr¦»enia.Kto±,ktojestzadowolonyjestszcz¦±liwynawetwtedy,gdymatylkoziemi¦do
spania.Kto±,ktoniejestzadowolony,niemasatysfakcjinawetwtedy,gdyzamieszkuje
wniebia«skimpałacu.Ktoniejestzadowolony,jestbiedny,bezwzgl¦dunato,jakiemo-
»eposiada¢bogactwa.Ktojestzadowolonyjestbogatybezwzgl¦dunato,jakiecierpi
niedostatki[jakjestbiedny].Niezadowolonyjestwci¡»szarpanyprzezpi¦¢zmysłowych
pragnie«,dlategozadowolonyodczuwawobecniegolito±¢.Takajestpraktykazadowolenia.
Mnisi!Je±liposzukujeciebłogosławie«stwanieprzemijaj¡cegospokoju,musiciepozo-
stawi¢zasob¡hałasspołecznychgrupi»y¢samotniewcichymodosobnieniu.Kto»yje
samotnie,jestszanowanyprzezIndr¦iinnychbogów.Ztegopowodupowinni±ciepozo-
stawi¢swoj¡iinnegrupyi»y¢samotniewsamotnymmiejscuzaprz¡tni¦ciprzerwaniem
przyczynycierpienia.Ktolubiprzebywa¢wtowarzystwie,cierpizpowodubyciawtowa-
rzystwiepodobniejakdrzewo,naktórym»yjestadoptaków,nara»onejestnauschni¦cie.
Je±lijeste±cieprzywi¡zanido±wiata,zanurzyciesi¦wzwykłymcierpieniu,takjakstary
sło«ton¡cywbagnieniemo»ewydosta¢si¦zniegosam.Takajestpraktykaodosobnienia.
Mnisi!Je±lizoddaniempraktykujeciewła±ciwywysiłek,nicnieb¦dziedlawastrudne.
Ztegopowodupowinni±ciepraktykowa¢wła±ciwywysiłek,takjakkapi¡cekroplewody,
którepotrafi¡wydr¡»y¢dziur¦wskale.Je±lipraktykuj¡cymaskłonno±cidolenistwa,to
jesttopodobnekomu±,ktousiłujewznieci¢ogie«przeztarciedwóchkawałkówdrewna
izaprzestajezanimdrewnostaniesi¦gor¡ce.Nawetje±lichcewznieci¢ogie«wtensposób,
nigdygonieuzyska.Takajestpraktykawła±ciwegowysiłku.
Mnisi!B¡d¹cieuwa»ni,kiedyszukacienauczycielalubduchowegoprzyjaciela.Je±li
nietracicieuwa»no±ci,tonami¦tno±ciniemog¡si¦wkra±¢.Dlategozawszepowinni±cie
podtrzymywa¢uwa»no±¢.Je±lij¡utracicie,tostraciciewszystkiezasługi.Je±lisiławaszej
uwa»no±cijestwielka,niezostanieciezranieniprzezpi¦¢zmysłówipo»¡da«.Nawetje±li
si¦pojawi¡,to[dzi¦kiuwa»no±ci,ostro»no±ci]b¦dzietojakwczasiebitwy,gdynosiciena
sobiezbroj¦,nieb¦dzieciesi¦niczegoobawia¢.Takajestpraktykanietraceniauwa»no±ci
[iostro»no±ci].
Mnisi!Je±lizjednoczycieswójumysł,topozostanieonskoncentrowany.Je±liumysłjest
skoncentrowany,tomo»ecierozpozna¢oznakipowstawaniaizanikaniawszystkichrzeczy
w±wiecie.Dlategopowinni±ciepraktykowa¢koncentracj¦zoddaniem.Gdyosi¡gniecie
koncentracj¦,umysłnieb¦dzierozproszony.Jesttopodobnedodomostwa,którezbiera
wod¦wzbiornikuiutrzymujegowdobrymstanie,bywodaniewyciekała,podobnie
praktykuj¡cykoncentrujesi¦wmedytacji,byniewyciekaławodam¡dro±ci.Takajest
praktykakoncentracji.
Mnisi!Je±liposiadaciem¡dro±¢,nieb¦dzieciepo»¡dliwi.Zawszesprawdzajciesiebie
iniepozwólciesobienautrat¦m¡dro±ci.Wówczas,dzi¦kimojejnauce,mo»ecieosi¡gn¡¢
wyzwolenie.Je±linieczynicietego,toniepod¡»acieDrog¡,nawetniejeste±cie±wieckimi
uczniami.M¡dro±¢jestmocnymstatkiem,któryniesiewasprzezmorzestaro±ci,choroby
i±mierci.Jestwielk¡lamp¡roz±wietlaj¡c¡ciemno±ci,doskonałymlekarstwemnawszystkie
choroby,ostr¡siekier¡±cinaj¡c¡drzewonami¦tno±ci[splamie«iskala«].Dlategomnisi,
4
powinni±cieprzezsłuchanie,my±lenie[zastanowieniesi¦]ipraktykowaniezwi¦ksza¢swoj¡
m¡dro±¢.Je±liposiadacieja±niej¡c¡m¡dro±¢,b¦dzieciemielijasnywgl¡dwnatur¦rzeczy
nawetswoimifizycznymioczyma.Takajestm¡dro±¢.
Mnisi!Je±lipopadnieciewró»negorodzajubezmy±lnerozmowy,waszumysłzosta-
niepomieszany.Nawetje±liopu±cili±ciedom,nieosi¡gnieciewyzwolenia.Ztegopowodu
mnisi,powinni±cienatychmiastporzuci¢pomieszanemy±liizb¦dnerozmowy.Je±lichce-
cieosi¡gn¡¢błogosławie«stwoNirwany,wystarczytylkozako«czy¢złozb¦dnychrozmów.
Takajestpraktykaunikaniazb¦dnegomówienia.
Mnisi!Po±ródwszystkichdobrychczynów,musicieskoncentrowa¢si¦całymsercemna
unikaniusamopobła»aniasobieztak¡sam¡moc¡,jakby±cieusiłowaliunikn¡¢bandyty.
Przynosz¡cadobronaukawielcewspółczuj¡cegoCzczonegoprzez±wiatzostałaterazza-
ko«czona.Mnisipowinni±ciestara¢si¦oto,byzoddaniempraktykowa¢naukiDharmy.
Czy»yjeciewgórach,nadwod¡,poddrzewem,wodludnymmiejsculubwspokojnym
miejscuskierujcieswojeumysłynanauk¦Dharmy,któr¡otrzymali±cie,iniepozwólcie,
byzostałazapomniana.Zawszestarajciesi¦praktykowa¢zwła±ciwymwysiłkiem.Je±li
umrzecienadarmonieuczyniwszyniczego,tob¦dziecie»ałowalitegowprzyszło±ci.Je-
stemjakdobrylekarz,któryrozpoznajechorob¦iprzepisujewła±ciwelekarstwo,aleczy
zostanieonoza»yteczynie,niezale»yodlekarza.Jestemjakdobryprzewodnik,który
pokazujeludziomnajlepsz¡drog¦,aleje±liniepójd¡ni¡potym,gdyoniejusłyszeli,nie
jesttowinaprzewodnika.
Mnisi!Je±limaciejakie±w¡tpliwo±cidotycz¡ceczterechszlachetnychprawdspytajcie
si¦teraz.Nieutrzymujciew¡tpliwo±cibezpróbyrozwi¡zaniaich.
CzczonyPrzezwiattrzykrotniespytałsi¦mnichów,aleniktwzgromadzeniunie
przemówił,poniewa»niktniemiał»adnychw¡tpliwo±ci.
WówczasAniruddhawidz¡cnawskro±umysłyzgromadzonychpowiedziałdoBuddhy:
CzczonyPrzezwiat!Nawetje±liksi¦»ycmiałbysta¢si¦gor¡cy,asło«cechłodne,
czteryszlachetneprawdynauczaneprzezBuddh¦niemog¡si¦zmieni¢.Prawdaocier-
pieniunauczanaprzezBuddh¦jestoprawdziwymcierpieniu,któreniemo»ezamieni¢si¦
wszcz¦±cie.Przywi¡zaniejestprawdziw¡tegoprzyczyn¡iniema»adnejinnejprzyczy-
ny.Cierpieniezostajezniszczone,kiedyprzyczynacierpieniazostajezniszczona.Droga
zniszczeniacierpieniajestprawdziw¡drog¡inieistnieje»adnainnadroga.CzczonyPrzez
wiat!Wszyscyzgromadzenitumnisis¡pewniiniemaj¡»adnychw¡tpliwo±cicodoczte-
rechszlachetnychprawd.Je±liwtymzgromadzenius¡tacy,którzyniedoko«czyliswojej
pracy,b¦d¡smutni,gdyzobacz¡odchodz¡cegoBuddh¦.Alenawetci,którzyzaledwie
wst¡piliwnaukiDharmyosi¡gn¡przebudzenie,gdyusłysz¡słowaBuddhy,podobneto
b¦dzie,jakbywciemno±cinocysnop±wiatłao±wietliłdrog¦.Je±lis¡tacy,coju»urzeczy-
wistniliswojezadanieiprzekroczylimorzecierpienia,b¦d¡mie¢tylkotak¡my±l:„Jak»e
szybkoodchodziCzczonyPrzezwiat!”.
GdyAniruddhawypowiedziałtesłowa,wszyscyzgromadzenijasnozrozumieliznacze-
nieczterechszlachetnychprawd.LeczCzczonyPrzezwiatpragn¡c,bywszyscyobecni
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin