Ruby Programowanie.pdf
(
331 KB
)
Pobierz
Ruby. Programowanie
Ruby. Programowanie
Autor: David Flanagan, Yukihiro Matsumoto
TĀumaczenie: ÿukasz Piwko
ISBN: 978-83-246-1767-8
TytuĀ oryginaĀu
:
The Ruby Programming Languag
e
Format: 168x237, stron: 408
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj moŃliwoľci Ruby!
Zaprojektowany i stworzony w 1995 roku jķzyk Ruby dziķki swym unikalnym moŃliwoľciom
zdobywa sobie coraz wiķksze uznanie programistw na caĀym ľwiecie. Jak udaĀo mu siķ
wkupiě w Āaski tego nieufnego ľrodowiska? PrzyczyniĀa siķ do tego miķdzy innymi prosta
skĀadnia z wbudowanymi w niĴ wyraŃeniami regularnymi, automatyczne oczyszczanie
pamiķci i przeciĴŃanie operatorw. Dodatkowo ogromna i chķtna do pomocy spoĀecznoľě
sprawia, Ńe to rozwiĴzanie staje siķ jeszcze bardziej atrakcyjne. Uwaga! Jednym z autorw
tej ksiĴŃki jest sam Yukihiro Matsumoto Ï twrca jķzyka Ruby!
KsiĴŃka stanowi kompletny zbir informacji na temat jķzyka Ruby. Jeľli naprawdķ chcesz
zrozumieě ten jķzyk, oto obowiĴzkowa pozycja do przeczytania! W trakcie lektury zapoznasz
siķ z bogatym API, pozwalajĴcym na przetwarzanie tekstu; zrozumiesz techniki zwiĴzane
z wykonywaniem dziaĀaĺ na liczbach, implementacjĴ kolekcji, operacjami wejľcia-wyjľcia
oraz pracĴ wspĀbieŃnĴ i operacjami sieciowymi. Ponadto znajdziesz tu elementy dostķpne
powszechnie w jķzykach programowania, takie jak instrukcje warunkowe, pķtle czy teŃ
operatory logiczne. Dziķki ksiĴŃce
â
Ruby. Programowanie
Ò
wykorzystanie metod i obiektw
klasy Proc oraz stosowanie platformy Ruby nie bķdzie stanowiĀo dla Ciebie najmniejszego
problemu!
¤
Wprowadzenie do jķzyka Ruby
¤
Sposoby uruchamiania programw napisanych w Ruby
¤
Dostķpne typy danych
¤
Zastosowanie wyraŃeĺ i operatorw
¤
Sterowanie przepĀywem
¤
Wykorzystanie iteratorw oraz enumeratorw
¤
ObsĀuga wyjĴtkw
¤
Zastosowanie wspĀbieŃnoľci
¤
UŃycie domkniķě
¤
Cykl Ńycia obiektw
¤
Refleksje oraz metaprogramowanie
¤
Liczby w Ruby
¤
UŃywanie wyraŃeĺ regularnych
¤
Kolekcje
¤
Operacje na dacie i godzinie
¤
Tablice jedno- oraz wielowymiarowe
¤
ObsĀuga plikw oraz katalogw
¤
Programowanie sieciowe
¤
ObsĀuga ľrodowiska Ruby
¤
Gwarancja bezpieczeĺstwa
Wykorzystaj elastycznoľě i moŃliwoľci jķzyka Ruby!
Spis treci
Wstp ........................................................................................................................................ 7
1. Wprowadzenie ............................................................................................................. 11
1.1. Krótki kurs jzyka Ruby
12
1.2. Wypróbuj jzyk Ruby
20
1.3. Ksika — informacje
24
1.4. Program rozwizujcy sudoku
25
2. Struktura i uruchamianie programów Ruby ............................................................... 31
2.1. Struktura leksykalna
32
2.2. Struktura syntaktyczna
39
2.3. Struktura plików
40
2.4. Kodowanie znaków
41
2.5. Wykonywanie programu
43
3. Typy danych i obiekty ..................................................................................................45
3.1. Liczby
46
3.2. Tekst
50
3.3. Tablice
66
3.4. Tablice asocjacyjne
68
3.5. Zakresy
70
3.6. Symbole
72
3.7. Sowa kluczowe true, false i nil
73
3.8. Obiekty
73
4. Wyraenia i operatory .................................................................................................85
4.1. Literay i literay sów kluczowych
86
4.2. Odwoania do zmiennych
87
4.3. Odwoania do staych
88
3
4.4. Wywoania metod
89
4.5. Przypisania
91
4.6. Operatory
99
5. Instrukcje i przepyw sterowania .............................................................................. 115
5.1. Instrukcje warunkowe
116
5.2. Ptle
124
5.3. Iteratory i obiekty przeliczalne
126
5.4. Bloki
136
5.5. Kontrola przepywu sterowania
141
5.6. Wyjtki i ich obsuga
148
5.7. Instrukcje BEGIN i END
158
5.8. Wtki, wókna i kontynuacje
159
6. Metody, obiekty klasy Proc, lambdy i domknicia ................................................... 165
6.1. Definiowanie prostych metod
167
6.2. Nazwy metod
170
6.3. Nawiasy w metodach
172
6.4. Argumenty metod
174
6.5. Obiekty proc i lambda
181
6.6. Domknicia
188
6.7. Obiekty klasy Method
191
6.8. Programowanie funkcyjne
192
7. Klasy i moduy ............................................................................................................ 201
7.1. Definiowanie prostej klasy
202
7.2. Widoczno metod — publiczne, chronione i prywatne
218
7.3. Tworzenie podklas i dziedziczenie
220
7.4. Tworzenie i inicjacja obiektów
227
7.5. Moduy
232
7.6. Funkcje load i require
236
7.7. Metody singletonowe i klasa eigenclass
240
7.8. Wyszukiwanie metod
242
7.9. Wyszukiwanie staych
244
8. Refleksja i metaprogramowanie .............................................................................. 247
8.1. Typy, klasy i moduy
248
8.2. Wykonywanie acuchów i bloków
250
8.3. Zmienne i stae
252
8.4. Metody
254
8.5. Metody zwrotne
258
8.6. ledzenie
259
4
Spis treci
8.7. Moduy ObjectSpace i GC
261
8.8. Niestandardowe struktury sterujce
262
8.9. Brakujce metody i stae
264
8.10. Dynamiczne tworzenie metod
267
8.11. Tworzenie acuchów aliasów
269
8.12. Jzyki do wyspecjalizowanych zastosowa
274
9. Platforma Ruby .......................................................................................................... 279
9.1. acuchy
280
9.2. Wyraenia regularne
285
9.3. Liczby i matematyka
295
9.4. Data i godzina
299
9.5. Kolekcje
300
9.6. Pliki i katalogi
320
9.7. Wejcie i wyjcie
325
9.8. Programowanie sieciowe
335
9.9. Wtki i wspóbieno
340
10. rodowiskoRuby ....................................................................................................... 355
10.1. Uruchamianie interpretera Ruby
356
10.2. rodowisko najwyszego poziomu
360
10.3. Praktyczne skróty do ekstrakcji i raportowania
368
10.4. Wywoywanie systemu operacyjnego
370
10.5. Bezpieczestwo
374
Skorowidz ............................................................................................................................ 379
Spis treci
5
ROZDZIA 2.
Struktura i uruchamianie
programów Ruby
31
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin