Sutra Diamentowa.pdf

(99 KB) Pobierz
18039300 UNPDF
Sutra Diamentowa
DIAMENT DOSKONAŁEJ MĄDROŚCI
TUN LI TUN LI MAHA TUNLI TUN TUN LI ! SWA HA !
WADŻRACZEDDIKA PRADŻNIA PARAMITA
Tak słyszałem .Budda przebywał w Srawasti, w lasku Dżoty, w ogrodzie Anathapindiki, wraz z
wielkim zgromadzeniem ponad tysiąc dwustu pięćdziesięciu mnichów. Dnia pewnego w czas
posiłku, czczony przez świat ubrał się wziął miskę i wszedł do wielkiego miasta Srawasti żebrać
pożywienia. Chodził od drzwi do drzwi a potem powrócił, spożył posiłek, odłożył szatę, miskę, umył
stopy, przygotował swe miejsce i usiadł.
A był wśród zgromadzenia starszy Subhuti, powstał ze swego miejsca, odkrył prawe ramię, ukląkł
na prawym kolanie, z szacunkiem wzniósł złączone dłonie i rzekł do Buddy : O czczony przez świat,
jak cudownie, że Tathagata pamięta o wszystkich Bodhisattwach Mahasattwach prowadząc i
pouczając ich! O czczony przez świat, jeśli mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty poszukują
Doskonałego Zupełnego Oświecenia, to co czynić muszą i jak mają kontrolować swe myśli?
Budda rzekł : Dobrze, dobrze Subhuti, tak właśnie jest jak rzekłeś Tathagata pamięta o
wszystkich Bodhisattwach - Mahasattwach, prowadzi ich i poucza. Teraz słuchaj i bierz me słowa do
serca : Ogłoszę ci co mężczyzna i kobieta wielkiej cnoty szukający Doskonałego Zupełnego
Oświecenia mają czynić, jak kontrolować myśli.
O Czczony przez świat, z radością słucham, powiedział Subhuti.
Rzekł Budda : O Subhuti, wszyscy Bodhisattwowie Mahasattwowie powinni ćwiczyć swe myśli tak
oto : Wszystkie jakiekolwiek żywe istoty, porodzone z jaja, narodzone z łona, narodzone z wilgoci,
cudownie narodzone, w formie i bez formy, myślące i niemyślące, oraz ani myślące ani niemyślące,
wszystkie je wiodę do Wyzwolenia Nirwany. A jednak choć niezmierzona, nieprzeliczona,
bezgraniczna liczba istot jest wyzwalana, naprawdę żadna istota wyzwolona nie została. A dlaczego?
Bowiem Subhuti, jeśli Bodhisattwa hołubi fałszywe pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby, nie jest
prawdziwym Bodhisattwą.
Ponadto Subhuti, w tej praktyce dawania Bodhisattwa jest nie związany z czymkolwiek.
Praktykując dawanie bez względu na wygląd, bez względu na dźwięki, zapachy, smaki, dotyki czy
jakiekolwiek dharmy. Tak właśnie Bodhisattwa praktykuje dawanie bez przywiązania umysłu ku
jakiemukolwiek fałszywemu pojęciu formy. A dlaczego? Bowiem gdy umysł Bodhisattwy podczas
praktyki dawania nie przywiązany jest ku czemukolwiek, jego zasługa będzie nie do pojęcia, nie do
zmierzenia. Jak myślisz Subhuti, czy mógłbyś zmierzyć całą przestrzeń na wschodzie? Nie mógłbym
o Panie! Jak myślisz Subhuti, czy mógłbyś zmierzyć całą przestrzeń na południu, zachodzie,
północy, we wszystkich dziesięciu kierunkach? Nie mógłbym o Panie! Tak właśnie Subhuti, nie do
pojęcia nie do wymierzenia jest zasługa Bodhisattwy praktykującego dawanie bez jakiegokolwiek
przywiązania do wyglądów. Tak oto Bodhisattwowie muszą trwać w tej nauce.
O Subhuti, czy rozpoznasz Tathagatę przez jego cielesne formy? O nie, Czczony przez Świat,
Tathagata nie może być tak rozpoznany. A dlaczego? Bowiem Tathagata głosi iż cielesna forma nie
jest rzeczywistą formą .
Rzekł Budda : O Subhuti, wszystko posiadające formę jest nierzeczywiste. Jeśli
nierzeczywistość wszystkich form jest zobaczona, Tathagata zostaje rozpoznany.
Rzekł do Buddy Subhuti : O Czczony przez świat, czyż znajdą się ludzie, którzy rozwiną prawdziwa
 
wiarę w słowa tej nauki gdy będzie im wyjaśniona? Rzekł Budda : Nie mów tak nie mów Subhuti! I
przy końcu ostatniego pięćsetlecia po odejściu Tathagaty będą ludzie zachowujący prawość,
spełniający dobre czyny, bogaci w zasługi, którzy słysząc te nauki rozwiną wiarę i urzeczywistnienia
Prawdę. Wiedz, ze swych korzeni dobra nie umiejscowią tylko przy jednym, dwóch, trzech, czterech,
lub pięciu Buddach, lecz przy niezliczonych tysiącach i dziesiątkach tysięcy Buddów. Gdy usłyszą te
zdania wytryśnie w nich źródło czystej wiary a Tathagata zna ich i widzi wszystkich. Osiągną oni nie
do wymierzenia zasługi. A dlaczego? Jeśliby ich umysły trzymały się form uchwytywaliby pojęcia
jaźni, istoty, duszy i osoby. Jeśliby ich umysły trzymały się Nie-Dharmy uchwytywaliby pojęcia
jaźni, istoty, duszy i osoby. Dlatego nie należy hołubić ani utrzymywać pojęcia Dharmy a tak samo
Nie-Dharmy. Oto dlaczego Tathagata zawsze naucza : moja nauka Dharmy jak tratwa ma być
przyjmowana! Nawet Dharma ma być porzucona, a cóż dopiero Nie-Dharma.
Jak myślisz Subhuti, czy jest jakaś Dharma którą Tathagata osiągnął jako Najwyższe Oświecenie i
czy wykładał Tathagata jakąś Dharmę?
Odrzekł Subhuti : Tak jak rozumiem znaczenie nauki nie ma ustalonej Dharmy zwanej
Najwyższym Oświeceniem i nie ma również ustalonej Dharmy którą Tathagata by wykładał. A
Dlaczego? Bowiem Dharma wykładana przez Tathagatę nie może być uchwycona ani wyrażona - nie
jest Dharmą ani Nie-Dharmą. A Dlaczego? Bowiem ta nie do wypowiedzenia Wieczna Dharma jest
korzeniem wszystkiego.
Jak myślisz Subhuti, gdyby ktoś wypełnił cały Wszechświat siedmioma skarbami i złożył je
wszystkie w darze, to czy osiągnął by wielką zasługę?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielką, O Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem ta zasługa nie
posiada natury zasługi i dlatego Tathagata zwie ją wielką.
A jednak Subhuti, gdyby ktoś wziął do serca choćby jedną gathę z tej sutry, nauczał jej i
wyjaśniał ją innym, jego zasługa byłaby większa. A Dlaczego? Bowiem Subhuti, wszyscy Buddowie i
ich Dharmy Najwyższego Oświecenia mają źródło w tej sutrze. Jednakże Subhuti, ci tak zwani
Buddowie i Dharmy nie są rzeczywistymi Buddami i Dharmami.
Jak Myślisz Subhuti : Czy w umyśle wkraczającego w Strumień Świętego Życia powstaje myśl : Ja
osiągnąłem owoc wkraczającego w strumień?
Odrzekł Subhuti : O nie, Czczony przez świat! A Dlaczego? Bowiem wkraczający w strumień
jest tylko nazwą lecz w istocie nie ma dlań żadnego wkraczania w formę, dźwięk, zapach, smak,
dotyk czy przedmiot umysłu i dlatego zwany jest Wkraczającym w Strumień.
Jak myślisz Subhuti? Czy w umyśle Raz-Powracającego powstaje myśl : Ja osiągnąłem owoc
Raz-Powracającego?
Odrzekł Subhuti : O nie Czczony przez Świat! A Dlaczego? Ponieważ Raz-Powracający jest
tylko nazwą lecz w istocie nie ma żadnego nie-powracania. Dlatego zwany jest Raz-Powracającym.
Jak myślisz Subhuti, czy Arhat utrzymuje myśl : Ja osiągnąłem oświecenie Arhata?
O nie Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem wkraczający w strumień jest tylko nazwą
lecz w istocie nie ma dlań żadnego wkraczania w formę, dźwięk, zapach, dotyk czy przedmiot
umysłu i dlatego zwany jest Wkraczającym w Strumień.
Jak myślisz Subhuti? Czy w umyśle Nie-Powracającego powstaje myśl : Ja osiągnąłem owoc
Nie-Powracającego?
Odrzekł Subhuti : O nie, Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem Nie-Powracający jest
tylko nazwą lecz w istocie nie ma żadnego nie-powracania. Dlatego zwany jest Nie-Powracającym.
Jak myślisz Subhuti, czy Arhat utrzymuje myśl : Ja osiągnąłem oświecenie Arhata?
Odrzekł Subhuti: O nie Czczony przez Świat! A dlaczego? Bowiem nie ma Dharmy, która byłaby
zwana stanem Arhata. O czczony przez Świat, jeśli Arhat myślałby „Ja osiągnąłem oświecenie
Arhata” wówczas chwytałby i utrzymywał pojęcie jaźni istoty, duszy i osoby. Czczony przez Świat,
Tathagata powiedział że osiągnąłem pozbawione żądz
Samadhi i że przewyższam wszystkich ludzi. Dlatego jestem najwyższym, pozbawionym żądz
Arhatem. O Czczony przez Świat, nie myślę jednak "Jestem pozbawionym żądz Arhatem",
 
ponieważ, gdybym myślał "Osiągnąłem stan Arhata", wtedy Tathagata nie mógłby rzec : "Subhuti
osiągnął Pozbawione żądz Samadhi, wolne od pokus i strapień." Oto dlaczego Subhuti zwany jest
"Mieszkający w Pokoju, Mieszkający w Pokoju".
Rzekł Budda : Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata osiągnął cokolwiek z Dharmy gdy w przeszłości
był z Buddą Dipankarą?
O nie, Czczony przez Świat. Gdy Tathagata był z Dipankarą nie osiągnął z Dharmy niczego.
A jak myślisz Subhuti, czy Bodhisattwowie stwarzają jakieś harmonijne krainy Buddy przez
swoje czyny?
O nie, Czczony przez Świat, ponieważ stwarzanie to nie jest rzeczywiste, jest tylko zwane
stwarzaniem harmonijnych krain Buddy.
Oto dlaczego Subhuti, wszyscy Bodhisattwowie Mahasattwowie muszą rozwinąć czysty i jasny
umysł nie przebywający w wyglądzie, dźwięku, zapachu, smaku, dotyku lub w tym co umysł chwyta.
Muszą rozwinąć umysł, który nie przebywa w czymkolwiek.
Jak myślisz Subhuti, gdyby człowiek miał ciało jak góra Sumeru, czy byłoby ono wielkie?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielkie, o Czczony przez Świat. A Dlaczego? Bowiem Budda głosi iż
nie jest to rzeczywiste ciało, lecz jest tylko zwane wielkim ciałem.
O Subhuti, gdyby istniało tyle rzek Ganges ile jest ziaren piasku w wielkiej rzece Ganges, to czy
wiele by było w nich piasku?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wiele, o Czczony przez Świat! Samych rzek Ganges nieprzeliczoność
a cóż dopiero w nich piasku?
O Subhuti, ogłoszę ci prawdę. Gdyby mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty wypełnili skarbami
tak wielką ilość wszechświatów jak wielka jest liczba ziaren piasku w tych rzekach i złożyli to
wszystko w darze, to czy zasługa ta byłaby wielka?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielka, O Czczony przez Świat!
Rzekł Budda : O Subhuti, gdy mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty przyjmie i zatrzyma w
sercu choćby jedną gathę z tej sutry i będzie nauczać jej i przedstawiać ją innym, to zasługa ta
będzie większa.
Co więcej, to miejsce ziemi, gdzie ta sutra czy nawet jedna jej gatha będzie przedstawiana, wiedz o
Subhuti, powinno być czczone ofiarami przez dewy, ludzi i asurów, podobnie jak stupa lub
świątynia Buddy. Tym bardziej jeśli ktoś tą sutrę przyjmuje, trzyma w sercu, czyta i recytuje ją całą!
O Subhuti, ktoś taki osiąga najwyższą i najcudowniejszą Dharmę. Tam gdzie ta święta sutra
się znajdzie - Budda i jego czcigodni uczniowie będą również obecni.
Wtedy Subhuti spytał Buddę tak : O Czczony przez Świat, jaka nazwa jest dana tej sutrze i jak
powinniśmy przyjmować ją i zachowywać w umyśle?
Rzekł Budda : O Czczony przez Świat, Tathagata nie głosi niczego.
A jak myślisz Subhuti, czy wiele jest cząstek prochu we wszechświecie?
Odrzekł Subhuti : W istocie wiele, O Czczony przez Świat!
O Subhuti, Tathagata głosi iż te wszystkie cząstki prochu nie są rzeczywiste lecz są zwane
tylko cząstkami prochu. Tathagata głosi iż wszechświat nie jest rzeczywisty lecz jest tylko zwany
wszechświatem.
Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata może być rozpoznany przez swoje trzydzieści dwa
znamiona?
O nie, Czczony przez Świat. Tathagata nie może być tak rozpoznany. A Dlaczego?
Bowiem Tathagata mówi że rzeczywiście one nie istnieją, są tylko zwane "trzydziestu dwu
fizycznymi znamionami".
O Subhuti, gdyby mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty na praktykę dawania poświęcili tak
wiele żywotów jak wiele jest ziaren piasku w Gangesie, i gdyby, z drugiej strony, ktoś przyjął i
zachował w sercu choćby jedną gathę z tej sutry i przedstawił ją innym, to jego zasługa byłaby
większa.
 
Wówczas Subhuti słuchając sutry uchwycił głębokie znaczenie i został poruszony do łez Rzekł
Buddzie : Jak cudownie, O Czczony przez Świat, że Budda wygłosił tę tak głęboką sutrę. Odkąd
osiągnąłem oko mądrości nie słyszałem takiej sutry. O Czczony przez Świat, jeśli ktoś słuchając tej
sutry uwierzy w swój jasny i czysty umysł, urzeczywistni rzeczywistość. Powinniśmy wiedzieć, że
ktoś taki osiągnie najwyższą i najcudowniejszą zasługę. O Czczony przez Świat, ta Rzeczywistość nie
jest Rzeczywistością, lecz Tathagata zwie ją Rzeczywistością.
O Czczony przez Świat, gdy teraz słuchałem tej sutry bez trudu uwierzyłem, zrozumiałem,
przyjąłem i pozostałem przy niej, lecz w ostatniej epoce, w ostatnich pięciuset latach, jeśli znajdzie
się człowiek, który słuchając tej sutry uwierzy, zrozumie, przyjmie i pozostanie przy niej, to będzie
to doprawdy rzadkie. A Dlaczego? Ponieważ formy jaźni, istoty, duszy i osoby nie są rzeczywiście
formami. A Dlaczego? Bowiem ci, którzy porzucili rozróżnienie wszelkich form zwani są Buddami.
Rzekł Budda : Właśnie tak, właśnie tak, Subhuti! Jeśli ktoś słuchający tej sutry nie będzie nią
przerażony, wypełniony lękiem i grozą, wiedz o Subhuti, że ktoś taki będzie doprawdy rzadkością. A
Dlaczego? Ponieważ Subhuti Tathagata głosi iż pierwsza z Paramit jest tylko zwana pierwszą z
Paramit.
O Subhuti, podobnie Tathagata głosi iż Paramita Cierpliwości nie istnieje lecz jest tylko
zwana Doskonałością Cierpliwości. A Dlaczego? Ponieważ o Subhuti, gdy w przeszłości Kaliradża
rozrywał moje ciało nie było wówczas we mnie pojęcia jaźni, istoty, duszy lub osoby. A Dlaczego?
Ponieważ w przeszłości gdy ciało było ćwiartowane, gdybym wciąż trzymał się pojęć jaźni, istoty,
duszy i osoby, wówczas uczucia gniewu i nienawiści powstały by we mnie. O Subhuti, pamiętam
również z przeszłości, podczas moich wcześniejszych pięciuset żywotów byłem ascetą
praktykującym cierpliwość i wtedy także nie trzymałem się pojęć jaźni, istoty, duszy i osoby. Tak
więc Subhuti, Bodhisattwowie powinni porzucić wszelkie pojęcia form i rozwinąć Umysł
Najwyższego Oświecenia. Ich umysły nie powinny przebywać w wglądach, dźwiękach, zapachach,
smakach, dotykach, ani w tym co umysł chwyta. Ich umysły nie powinny przebywać nigdzie. Gdyby
umysły ich przebywały w czymś, trwaliby w błędzie. Oto dlaczego Budda mówi, że umysł
Bodhisattwy nie powinien przebywać w wyglądzie gdy praktykuje dawanie. O Subhuti, wszyscy
Bodhisattwowie tak właśnie powinni ofiarowywać dary dla dobra wszystkich odczuwających istot.
Tathagata głosi o wyglądach, które nie są wyglądami i o odczuwających istotach, które nie są
odczuwającymi istotami. O Subhuti, słowa Tathagaty są prawdziwe i zgodne z rzeczywistością. Są to
słowa ostateczne, nie ma w nich fałszu ani herezji. O Subhuti, Dharma osiągnięta przez Tathagatę
nie jest ani rzeczywista ani nierzeczywista.
O Subhuti, jeśli Bodhisattwa praktykuje dawanie z umysłem przebywającym w dharmach,
jest jak człowiek będący w ciemności, który nie widzi niczego.
Jeśli jednak Bodhisattwa praktykuje dawanie z umysłem nie przebywającym w żadnej rzeczy, jest
jak człowiek z otwartymi oczami, widzący wszystko jak w blasku słońca.
O Subhuti, w przyszłości ci mężczyźni lub kobiety wielkiej cnoty, którzy przyjmą, zatrzymają
w umyśle, będą czytać i recytować tę sutrę, będą zobaczeni i rozpoznani przez Tathagatę przez jego
mądrość Buddy i osiągną oni niezmierzone i bezgraniczne zasługi.
O Subhuti, gdyby mężczyzna lub kobieta poświęcili na praktykę dawania tak wiele żywotów jak
wiele jest ziaren piasku w Gangesie, i choćby czynili to rankiem, w południe i wieczorem przez
niezliczone eony, to jednak, gdyby ktoś przez słuchanie tej sutry uwierzył w swój umysł bez żadnych
wątpliwości, to jego zasługi przewyższą zasługi tamtych. A cóż dopiero, gdyby ta sutra była
przepisywana, przyjmowana, zachowywana, czytana, recytowana i przedstawiana innym!
O Subhuti, zaprawdę zasługi wynikające z tej sutry nie są do pojęcia, bezcenne są i
bezgraniczne. Tathagata głosi ją dla wstępujących w Mahajanę i w Najwyższą Janę. Gdy ktoś ją
przyjmuje zachowuje w umyśle, czyta, recytuje i szeroko przedstawia innym, to osiąga
niewyrażalne, nie do pojęcia zasługi, bez miary i granic, a Tathagata zna go i widzi. Ktoś taki
poniesie najwyższe Oświecenie Tathagaty. A Dlaczego? Ponieważ Subhuti, co którzy znajdują
zadowolenie w Hinajanie i ci którzy utrzymują pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby nie będą w stanie
słuchać, przyjmować, zachowywać w umyśle, czytać i recytować tej sutry ani przedstawiać jej
innym.
 
O Subhuti, gdziekolwiek ta sutra by się znalazła, tam wszystkie światy dewów, ludzi i asurów
powinny składać ofiary, i wiedz, że to miejsce jak stupa powinno być czczone nabożeństwami i
okrążeniami, ofiarami kadzidła i kwiatów.
Ponadto Subhuti, gdy mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty którzy przyjmują, zachowują w umyśle,
czytają i recytują tą sutrę są upokarzani przez innych, to ktoś taki zmuszony do cierpienia złego losu
w zapłacie swoich przeszłych grzechów, a którego karmiczne grzechy zostaną teraz wykorzenione
przez upokorzenia od innych, osiągnie Najwyższe Oświecenie.
O Subhuti, pamiętam, że w niezliczonych przeszłych eonach przed pojawieniem się Buddy
Dipankary, napotkałem osiemdziesiąt cztery tysiące miliardów Buddów którym składałem ofiary i
którym służyłem bez zarzutu. A jednak, jeśli by ktoś w ostatnim okresie kalpy Buddy przyjął,
zatrzymał w umyśle, czytał i recytował tą sutrę, to jego zasługi przewyższą moje czynione z ofiar
czynione Buddom, moje nie mogą być nawet uważane za setną, tysięczną, dziesięciotysięczną, czy
stutysięczną część tego. W istocie żadne wyliczenie ani porównanie nie jest możliwe.
O Subhuti, jeśli w ostatnim okresie kalpy Buddy mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty
przyjmie, zatrzyma w umyśle, będzie czytać i recytować tę sutrę, to moje pełne przedstawienie
zasług tej osoby wzbudziłoby pomieszanie, wątpienie i niewiarę w umysłach wszystkich słuchaczy.
Wiedz Subhuti, że znaczenie tej sutry nie jest do pojęcia, tak jak i owoc jej nagrody.
Wówczas Subhuti spytał Buddę : O Czczony przez Świat, jeśli mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty
są zdecydowani rozwijać Umysł Najwyższego Oświecenia, to jak powinni utrzymywać swe umysły,
jak powinni je ujarzmiać?
Rzekł Budda : Mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty zdecydowani rozwijać Umysł
Najwyższego Oświecenia, powinni go rozwijać tak : Muszę wyzwolić wszystkie żyjące istoty, a
jednak, choć wszystkie istoty są wyzwalane, doprawdy żadna istota wyzwalana nie zostaje. A
Dlaczego? Jeśli bowiem Subhuti, Bodhisattwa trzyma się pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby to nie
jest Bodhisattwą. A Dlaczego? Ponieważ o Subhuti, nie istnieje rzeczywiście Dharma, która by
mogła rozwinąć Umysł Najwyższego Oświecenia.
A jak myślisz Subhuti, gdy Tathagata był z Budda Dipankarą, czy posiadł jakąś Dharmę
dzięki której osiągnął Najwyższe Oświecenie?
O nie, Czczony przez Świat. Tak jak rozumiem znaczenie nauki Buddy, gdy był on z Buddą
Dipankarą, nie posiadł żadnej Dharmy dzięki której osiągnął "Najwyższe Oświecenie".
Rzekł Budda ; Właśnie tak, właśnie tak, Subhuti! Nie było rzeczywiście rzadnej Dharmy
dzięki której Tathagata osiągnął Najwyższe Oświecenie. O Subhuti, gdyby było cos takiego, Budda
Dipankara nie mógłby mi przepowiedzieć : "W twoim przyszłym życiu staniesz się Buddą zwanym
Siakjamunim". A Dlaczego? Ponieważ TATHAGATA znaczy takość wszystkich Dharm. Jeśli mówi
ktoś "Tathagata osiągnął Najwyższe Oświecenie", to wiedz o Subhuti, iż nie ma żadnej Dharmy
dzięki której by go osiągnął, ponieważ Subhuti, Oświecenie samo w sobie nie jest ani rzeczywiste ani
nierzeczywiste. To dlatego Tathagata głosi, iż wszystkie Dharmy są Buddy Dharmami. O Subhuti, te
tak zwane Dharmy nie istnieją, są tylko zwane Dharmami.
O Subhuti, załóżmy, że jest człowiek którego ciało jest wielkie...
Odrzekł Subhuti : O Czczony przez Świat, wielkie ciało o którym mówi Tathagata nie jest
wielkie, lecz jest tylko zwane wielkim ciałem.
O Subhuti, podobnie, gdy Bodhisattwa mówi : "Muszę wyzwolić niezliczone żyjące istoty"
nie może być zwany Bodhisattwą. A Dlaczego? Bowiem w rzeczywistości nie istnieje żadna Dharma
zwana stanem Bodhisattwy. Dlatego mówi Budda : "Pośród wszystkich Dharm nie ma żadnej która
by posiadała jaźń, istotę, duszę lub osobę". O Subhuti, jeśli Bodhisattwa mówi "Muszę być ozdoba
krain Buddy", nie może być zwany Bodhisattwą. A Dlaczego? Bowiem Tathagata głosi iż takie
ozdabianie nie istnieje, lecz jest tylko zwane ozdabianiem.
O Subhuti, gdy Bodhisattwa jest zupełnie biegły w nierzeczywistości jaźni i dharm, wówczas
Tathagata zwie go prawdziwym Bodhisattwą.
Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata posiada ludzkie oczy?
O tak, Czczony przez Świat, Tathagata posiada ludzkie oczy.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin