Prezetcja-przemoc_FINAL.doc

(72 KB) Pobierz
W ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie przemoc została zdefiniowania jako: ”jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, w szczególności narażające te osoby n

PRZEMOC

 

”jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie  naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność w tym seksualną, powodujące szkodny na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.”

 

     Anna Lipowska-Teutsch zjawisko przemocy określa jako: „zespół atakujących, nadzorujących i kontrolujących zachowań, obejmujących przemoc fizyczną, przemoc seksualną i przemoc emocjonalną. Jest to spójna całość, ciąg zachowań o charakterze zamierzonym i instrumentalnym, których celem jest zniewolenie ofiary, wyeliminowanie jej suwerennych myśli i działań, podporządkowanie jej żądaniom i potrzebom sprawcy.”

 

            Wanda Sztander, koncentrując się na skutkach i celu zjawiska przemocy w swojej definicji opisała je jako: „działania, które niezależnie od formy upośledzają ostatecznie moc kogoś, kto jest obiektem. Taki też jest cel przemocy, czyniącej z człowieka istotę bezwolną.”

 

Dorota Sasal wskazuje na cztery charakterystyczne dla zjawiska przemocy cechy:

  • jest to działanie intencjonalne, jest skierowane wobec konkretnej osoby, jego celem jest osiągnięcie bezwzględnej kontroli nad drugą osobą,
  • nakierowane jest na jednostki fizycznie i psychiczne słabsze od sprawcy,
  • związane jest z nieprzestrzeganiem podstawowych praw człowieka – nietykalności fizycznej, szacunku,
  • stanowi zagrożenie dla zdrowia ale i życia ofiary

 

Jadwiga Mazur  proponuje następującą klasyfikację  przemocy:

  • Przemoc fizyczna- nieprzypadkowe obrażenia będące wynikiem przemocy ze strony sprawcy. Jest to stosowanie przymusu i użyciem przewagi fizycznej do podejmowania działań jak również decyzji w odczuciu ofiary krzywdzących. Można tu zaliczyć takie formy zachowań jak: uderzania, bicie, kopanie, szarpanie, duszenie, oparzenia, ciągnięcie za włosy, wykręcanie rąk, usiłowanie zabójstwa itp.
  • Przemoc psychiczna- związana jest z pozbawieniem ofiary osobistej mocy, izolowaniem, narzucaniem własnych sądów, pozbawieniem środków niezbędnych do właściwego funkcjonowania psychicznego i fizycznego. Można tu zaliczyć również kontrolowanie i ograniczanie kontaktów interpersonalnych, zastraszanie, poniżanie, upokarzanie.
  • Przemoc seksualna- zaliczamy do niej nadużycia i wykorzystanie seksualne, gwałt. Do form przemocy seksualnej zaliczyć można: pieszczoty, stosunek seksualny bez zgody, stosunki homoseksualne, dotykanie narządów płciowych, zmuszanie do oglądania obrazów o treści seksualnych lub aktów seksualnych.
  • Zaniedbywanie fizyczne- brak należytej opieki w tym również opieki lekarskiej.
  • Zaniedbywanie psychiczne- zaliczyć do niej można: różnorodne formy odrzucenia, obojętność, lekceważenie emocjonalne jak również lekceważenie psychicznych potrzeba ofiary.
  • Nadopiekuńczość- ta forma przemocy związana jest z dążeniem sprawcy do ograniczenia właściwego rozwoju ofiary poprzez nadopiekuńczość pozbawiającą prawidłowego rozwoju psychofizycznego co w efekcie doprowadzić może do okaleczenia psychicznego i fizycznego.

Kelvin Browne i Martin Herbert powyższą klasyfikacje uzupełniają o:

  • Przemoc emocjonalną- do której zaliczają poniżanie, obmawianie, ciągłe krytykowanie, przywoływanie do porządku, stosowanie wyzwisk w celu zniekształcenia u ofiary obrazu własnej osoby i zachwiania jej poczucia własnej wartości.
  • Przemoc ekonomiczną-  pojmowaną jako bezprawne, finansowe wykorzystywanie lub też kontrolowanie środków finansowych, które doprowadzają do utraty ekonomicznej niezależności ofiary, przez co pozostaje ona w stanie finansowej zależności.

 

 

Wiele badań dowodzi, że przemoc nie jest czynem jednorazowym, odbywa się cyklicznie, wg trzech powtarzających się faz

 

 

W fazie pierwszej narasta napięcie i agresywność sprawcy. Każdy drobiazg wywołuje jego irytację, prowokuje kłótnie i staje się coraz bardziej agresywny. Ofiara stara się opanować sytuację i oddalić zagrożenie. Często pojawiają się u ofiary różne dolegliwości fizyczne, bóle żołądka i głowy, ofiara często cierpi na bezsenność, utratę apetytu, wpada w apatię lub ogarnia ją silny niepokój. Czasem nie mogąc wytrzymać tego oczekiwania sama prowokuje spięcie, aby wreszcie "mieć to za sobą".

 

Po tej fazie następuje druga faza gwałtownej przemocy. W tej fazie  dochodzi do wybuchu agresji i rozładowania złości przez sprawcę. Ofiara doznaje zranień fizycznych i psychicznych, znajduje się w stanie szoku. Stara się uspokoić sprawcę i ochronić siebie. W tej fazie ofiara  decyduje się na wezwanie pomocy. Odczuwa przerażenie, złość, bezradność, często  traci ochotę do życia.

 

W trzeciej fazie, nazywanej fazą „miodowego miesiąca” , wszystko się zmienia. Sprawca przemocy  wyładował  swą złość i zaczyna sobie zdawać sprawę z tego co zrobił. Stara się być  inną osobą. Szuka wytłumaczenia i usprawiedliwienia dla swojego agresywnego zachowania. Przeżywa poczucie winy, okazuje skruchę, przeprasza i obiecuje, że to się już nie powtórzy. Zaczyna okazywać ciepło i miłość ofierze. Przynosi kwiaty, prezenty, zachowuje się jakby nigdy nie doszło do sytuacji, w której stosował  przemoc. Takie zachowanie sprawcy powoduj, że ofiara zaczyna wierzyć, że partner się zmienił i że przemoc była jedynie wyjątkowym incydentem, który już nigdy się nie powtórzy. Faza "miodowego miesiąca" jednak przemija i wkrótce rozpoczyna się ponownie faza narastania napięcia.  Powtarza się faza gwałtownej przemocy. Przemoc na ogół jest jednak bardziej gwałtowna i dłuższa. Doświadczenia miodowej fazy demobilizują ofiarę i utrwalają u sprawcy poczucie bezkarności oraz przeświadczenie, że następnym razem znowu uzyska przebaczenie. Następne fazy miodowe są już zdecydowanie krótsze i mniej „miodowe”.

 

RELACJE W KTÓRYCH NASTĘPUJE PRZEMOC

  • mężczyzna – kobieta
  • rodzic – dziecko
  • krewny – dziecko
  • starsze dziecko- młodsze dziecko
  • dorosłe dzieci-starzejący się rodzice
  • rodzina - niepełnosprawny
  • rodzina-inni

 

 

    STEREOTYPY  MITY I PRZEKONANIA DOTYCZĄCE PRZMOCY

 

  • W sprawy rodzinne nie należy się wtrącać
  • Przemoc dotyczy rodzin patologicznych
  • Przemocą jest tylko bicie
  • Ofiara powinna wstydzić się jeśli doznaje przemocy
  • Dla dobra dzieci powinno znosić się wszystko ze strony współmałżonka
  • Jeśli  przestanie pić wszystko będzie dobrze, warto czekać może kiedyś zrozumie i przestanie pić i bić
  • Ofiara sobie sama winna
  • Gdyby sytuacja tak okropna, ofiara odeszłaby od sprawcy
  • Przyczyną przemocy w rodzinie jest alkohol

 

PRACA Z OSOBAMI DOZNAJĄCYMI POMOC

Budowanie rozwiązania wymaga dokładnego zbadania:

  • Potrzeb klienta
  • Jego zasobów i mocnych stron
  • Jego dotychczasowych osiągnięć
  • Wyraźnego nakreślania i budowania pożądanej przyszłości

 

PRACUJ Z CZŁOWIEKIEM NIE Z PROBLEMEM

 

STRATEGIE PRACY PSYCHOLOGICZNEJ Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC

  • Przerwanie łańcucha przemocowego (modelowanie)
  • Wydobywanie zasobów sprawcy
  • Budowanie preferowanej przyszłości
  • Budowanie rozwiązań
  • Metoda małych kroków
  • Znalezienie alternatyw
  • Indywidualizacja procesu zmian

 

FORMY PRACY Z OSOBAMI UWIKŁANYMI W PRZEMOC:

  • Interwencja instytucjonalna
  • Konsultacje indywidualne
  • Praca grupowa
  • Terapia par
  • Terapia rodzinna
  • Mediacje

 

Ustawa o przeciwdziałania przemocy w rodzinie z dnia 29.07.2005r, nowelizowana ustawą z dnia 10.06.2010r. (obowiązuje od 01.08.2010r)

DZ.U. 125, poz.842

  • Definiuje przemoc
  • Nakłada na organy administracji rządowej i samorządowej obowiązek realizacji ustawy
  • Uprawnia do bezpłatnej specjalistycznej pomocy
  • Zapewnia bezpieczne schronienie ofiarom przemocy
  • Uprawnia do bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego dla ofiar przemocy
  • Nakłada obowiązek tworzenia zespołów interdyscyplinarnych
  • Umożliwia eksmisję sprawcy przemocy i orzeczenie zakazu zbliżania się do ofiar przemocy
  • Umożliwia organizację bezpiecznego schronienia dzieciom
  • Nakłada zakaz kar cielesnych

 

Osoby uwikłane w przemoc często narażone są na sytuacje kryzysowe

 

KRYZYS  JEST TO:

 

  • To osobista trudność lub sytuacja która odbiera ludziom zdolność działania i uniemożliwia świadome kontrolowanie własnego życia
  • Stan powstający wskutek nieprzezwyciężalnych przeszkód w osiągnięciu celów życiowych, przeszkód, których i można usunąć na drodze znanych sobie zachowań

 

RODZAJE KRYZYSÓW:

  • Kryzysy przemiany-rozwojowe zwane normatywnymi
  • Kryzysy sytuacyjne-traumatyczne
  • Kryzys chroniczny
  • Kryzys egzystencjalny

 

FAZY  KRYZYSU wg Eriksona

  • Postawanie i narastanie problemów
  • Narastanie szczególnej wrażliwości – dochodzi do zachowań agresywnych
  • Rozwiązanie problemu-pokonanie sprzeczności między wymaganiami otoczenia a możliwościami ego

 

 

 

 

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE DLA KRYZYSU:

  • Obecność ostrego wydarzenia krytycznego lub przewlekłego stresu
  • Odczuwanie wydarzenia jako nieoczekiwanego
  • Spostrzegani sytuacji jako utraty lub zagrożenia
  • Poczucie niepewności o do przyszłości
  • Poczucie utraty kontroli
  • Nagłe naruszenie codziennych rutynowych sposobów zachowania
  • Sta napięcia emocjonalnego, trwający jakiś czas
  • Koniczność zmiany dotychczasowych sposobów funkcjonowania

 

INTERWENCJA KRYZYSOWA- stanowi zespół intredyscyplinrnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu

Celem interwencji jest:

  • Złagodzenie objawów reakcji kryzysowej
  • Przywrócenie równowagi psychicznej
  • Zapobieganie ostrego kryzysu w stan chroniczny
  • Przywrócenie umiejętności radzenia sobie
  • Wspieranie klienta
  • Poczucie bezpieczeństwa

 

SZEŚCIOETAPOWY MODEL INTRWENCJI KRYZYSOWEJ:

1.WYSŁUCHANIE

·         Pomoc klientowi w zdefiniowaniu problemu

  • Zapewnienie klientowi bezpieczeństwa

·         Zastosowanie wsparcia społecznego

 

     2.DZIAŁANIE

  • Rozważenie klientem możliwości pomocy
  • Układanie rzeczywistego planu pomocy
  • Uzyskanie zobowiązania klienta

 

WSKAZANE CECHY OSOBY POMGAJĄCEJ W KRYZYSIE:

  • Posiadanie wiedzy fachowej i rozległych doświadczeń zawodowych
  • Koniczność życzliwego zainteresowania ludźmi
  • Umiejętność podejmowania błyskawicznej pracy diagnostycznej, prowadzenia analizy przypadków i aspektów zastanej sytuacji
  • Posiadane umiejętności podejmowania decyzji pod presją czasu w silnym stresie
  • Gotowość do przyjmowania odpowiedzialności za los innych ludzi
  • Posiadanie ponadprzeciętnej odporności na stres i wypalenie zawodowe
  • Charakteryzowanie się elastycznością, kreatywnością, bogatą wyobraźnią
  • Posiadanie dużych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej
  • Posiadanie bogatej wiedzy o istniejących służbach społecznych.

 

 

FORMY POMOCY W KRYZYSIE

  • psychologiczna
  • medyczna
  • socjalna
  • prawna

 

RODZAJE POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ:

  • KONSULTACJE- wstępnie zorientowanie się w problemie i rozpoznanie potrzeb pacjenta lub jego bliskich. Może służyć rozwiązaniu konkretnych problemów pacjenta jak i zrozumieniu sytuacji życiowej, pokazać aspekty, których nie dostrzegał- to może naprowadzić na rozwiązanie problemu.
  • INTERWENCJA KRYZYSOWA- wyżej podana

 

MEDIACJE- to sposób na rozwiązanie konfliktu z udziałem osoby trzeciej- mediatora- neutralnego, bezstronnego i  nie podejmującego rozstrzygających decyzji.

 

SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO SKORZYSTAĆ Z MEDIACJI RODZINY:

  • Sprawy rozwodowe
  • Podział majątku
  • Sprawy związane z opieką nad dziećmi po rozwodzie
  • Konflikty małżeńskie
  • Sprawy spadkowe
  • Konflikty między rodzicami i dziećmi
  • Pomoc w uzgodnieniu zasad opieki nad członkami rodziny chorymi, niepełnosprawnymi, w podeszłym wieku.
  • Konflikty w rodzinach zastępczych i adopcyjnych
  • Konflikty między członkami dalszej rodziny

 

ZASADY MEDIACJI RODZINNYCH:

  • Dobrowolność
  • Poufność
  • neutralność mediatora
  • bezstronność mediatora
  • samodzielność stron w podejmowaniu decyzji

 

ZALETY MEDIACJI RODZINNYCH:

  • Skłaniają do przyjmowania przez strony odpowiedzialności, uczy je samodzielności.
  • Pozwalają na wypracowanie trwałych oraz satysfakcjonujących rozwiązań dla obu stron
  • pozwalają budować pozytywne relacje między osobami uczestniczącymi w konflikcie
  • Ograniczają eskalację konfliktu
  • Chronią dziecko uwikłane w konflikt dorosłych, pozwalają rodzicom skoncentrować się na jego potrzebach.

 

 

KONFERENCJA GRUPY RODZINNEJ- metoda pracy z rodziną

Jest spotkaniem, w którym uczestniczy jak największa liczba członków rodziny. Rodzina spotyka się we własnym gronie by podjąć próbę rozwiązania problemów. Jest ona ekspertem, która jest w stanie najlepiej ocenić możliwości swojej rodziny, jej dynamikę i sposoby podejmowania decyzji

 

 

CEL KONFERENCJI GRUPY RODZINNEJ:

  • Stworzenie planu przez rodzinę, który ma doprowadzić do udzielania wsparcia w rozwiązaniu problemów.

 

UCZESTNICY KGR:

  • dziecko / dzieci
  • rodzice lub opiekunowie
  • dalsza rodzina
  • przyjaciele rodziny
  • specjaliści z zakresów problemu, występujących w rodzinie
  • osoba zgłaszająca problem- np. pracownik socjalny, kurator
  • koordynator

 

SYTUACJE ORGANIZOWANIA KGR:

  • Zagrożenie umieszczeniem dzieci w domach dziecka
  • Przemoc psychiczna, fizyczna lub seksualna w rodzinie
  • trudności wychowawcze w rodzinie
  • trudności w nauce i zaburzenia zachowania u dzieci
  • umieszczenie dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, lub w rodzinach zastępczych
  • usamodzielnienie dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych lub rodzin zastępczych
  • niepełnosprawność lub długotrwała choroba
  • konieczność opieki nad osobami starszymi
  • uzależnienia występujące w rodzinie

 

ETAPY KONFERNCJI GRUPY RODZINY

 

I Przygotowanie do spotkania:

  • Wstępne zakwalifikowanie członków rodziny
  • Zgoda rodziny na udział w konferencji rodzinnej
  • Przygotowanie do KGR

 

II Przebieg konferencji:

  • Przedstawienie problemu występującego w rodzinie
  • Opisanie mocnych i słabych stron sytuacji w której znajduje się rodzina
  • Wyjaśnienie odpowiedzialności prawnej (jeśli istnieje)
  • Wyjaśnienie ograniczeń( jeśli istnieją)
  • Podanie informacji o możliwości uzyskania pomocy
  • Pozostawienie dla rodziny czasu prywatnego, ustalenie przez nią planu pomocy

 

III Akceptowanie przez koordynatora bezpiecznego planu pomocy przygotowanego przez rodzinę

 

IV Przekazanie uczestnikom kopii planu działania

 

V Realizacja planu pomocy przez rodzinę

 

VI Monitorowanie realizacji planu stworzonego przez rodzinę

 

VII Udzielanie wsparcia i pomocy

 

ZAKŁADANE REZULTATY PRACY METODĄ KGR:

  • zmniejszenie liczby dzieci korzystających z opieki zastępczej
  • zahamowanie procesów dezintegracji w tradycyjnych struktur rodzinnych i wzrastającej liczby młodych ludzi żyjących poza swoja rodziną
  • skrócenie czasu przebywania dzieci poza rodziną i w zastępczych formach opieki
  • redukowanie interwencji e strony instytucji państwowej
  • wzrost współpracy, współodpowiedzialności społeczności lokalne, sąsiedzkiej, rodzinnej
  • wzrost odpowiedzialności poszczególnych rodzin za nie same przez wypracowanie skutecznych strategii radzenia sobie z problemami, które mogą pojawić się w przyszłości

 

 

 

MODEL PODEJŚCIA SKONCENTROWANEGO NA ROZWIĄZANIACH WYMAGA:

dokładnego zbadania:

  • potrzeb klienta ( a nie problemu)
  • jego zasobów i mocnych stron a nie deficytów i zaburzeń
  • jego dotychczasowych osiągnięć ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin