Drążenie wyrobisk podziemnych_711[02]_z3.04_n.pdf

(337 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Arkadiusz Pawlikowski
Drążenie wyrobisk podziemnych
711[02].Z3.04
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
757835234.010.png 757835234.011.png 757835234.012.png 757835234.013.png
Recenzenci:
mgr inż. Jan Jureczko
mgr inż. Grzegorz Merta
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Arkadiusz Pawlikowski
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Poloczek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 711[02].Z3.04
Drążenie wyrobisk podziemnych, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
górnik eksploatacji podziemnej.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
5
Wymagania wstępne
3.
Cele kształcenia
6
4.
Przykładowe scenariusze zajęć
7
5. Ćwiczenia
11
5.1. Głębienie szybów metodą zwykłą
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2. Głębienie szybów metodami specjalnymi
14
5.2.1. Ćwiczenia
14
5.3. Drążenie wyrobisk korytarzowych udostępniających i przygotowawczych
16
5.3.1. Ćwiczenia
16
5.4. Utrzymywanie wyrobisk korytarzowych i kontrola składu atmosfery
w wyrobisku
18
5.4.1. Ćwiczenia
18
6.
Ewaluacja osiągnięć ucznia
20
7.
Literatura
37
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie górnik eksploatacji podziemnej 711[02].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu ukształtowanie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- ewaluację osiągnięć ucznia,
- wykaz literatury, z jakiej można korzystać podczas zajęć.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem:
-
metody tekstu przewodniego,
-
pokazu
z
objaśnieniem
(modele
i
plansze
wyrobisk
udostępniających
i przygotowawczych),
- projekcji filmów, przeźroczy i foliogramów,
- ćwiczeń praktycznych,
- symulacji na stanowiskach w warsztatach, w rzeczywistych warunkach pracy (w kopalni),
na stanowiskach demonstracyjnych np. w ośrodkach mechanizacji górnictwa.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
Sprawdzanie i ocenianie postępów ucznia powinno być realizowane za pomocą badań
kształtujących i sumatywnych. W tym celu nauczyciel może posłużyć się zamieszczonym
w rozdziale 6 zestawem zadań testowych.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia powinno być realizowane z uwzględnieniem
ustalonych wymagań i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
711[02].Z3
Eksploatacja złóż
711[02].Z3.01
Rozpoznawanie
i udostępnianie złóż
711[02].Z3.02
Rozpoznawanie i likwidacja
zagrożeń w górnictwie
711[02].Z3.03
Dobieranie środków strzałowych
711[02].Z3.04
Drążenie
wyrobisk
podziemnych
711[02].Z3.05
Wykonywanie
obudowy wyrobisk
711[02].Z3.06
Montowanie urządzeń
wentylacyjnych
i zabezpieczających
711[02].Z3.07
Eksploatowanie złóż
kopalin użytecznych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
757835234.001.png 757835234.002.png 757835234.003.png 757835234.004.png 757835234.005.png 757835234.006.png 757835234.007.png 757835234.008.png 757835234.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin