CYKL ZAJĘĆ Z MITOLOGII- KLASA V
TEMAT: W ŚWIECIE MITÓW PORUSZAM SIĘ SWOBODNIE
CELE: utrwalenie zdobytej wiedzy na temat mitologii greckiej, doskonalenie umiejętności:
· samodzielnego zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji z różnych źródeł
· komunikowania się w grupach
· współpracy w zespole
· planowania i organizowania własnej pracy
· efektownego prezentowania wyników własnej pracy
METODA: projekt
REALIZACJA PROJEKTU:
I faza:
Wprowadzenie w tematykę projektu, przedstawienie zadań.
II faza:
Wybór tematów przez grupy uczniowskie.
III faza:
Zbieranie informacji i wykonywanie zadań cząstkowych- konsultacje z nauczycielem.
IV faza:
Zakończenie pracy, prezentacja.
I. Wprowadzenie w tematykę projektu stanowi lekcja poświęcona omówieniu tekstu z podręcznika „Słowa zwykłe i niezwykłe” pt. „Sen o Troi”. Uczniowie poznają postać Henryka Schliemanna, wybitnego uczonego, którego pasja badawcza przywiodła do odkrycia ruin Troi.
Nauczyciel przedstawia zadania do realizacji przez grupy uczniów w ciągu
4 tygodni.
Zadaniem każdej grupy ma być opracowanie pakietu edukacyjnego, który powinien zawierać :
· streszczenie wybranego mitu
· podpisane i krótko scharakteryzowane kserokopie zabytków sztuki starożytnej
· informację o Homerze i jego dziełach
· własnoręcznie wykonaną mapę antycznej Grecji i Azji Mniejszej
· własnoręcznie wykonaną taśmę chronologiczną z zaznaczonymi ważnymi datami
· mapę mentalną bogów greckich wraz z ich atrybutami
Ponadto uczniowie wybierają 2-3 zadania z dodatkowego zestawu, np.
· krótka charakterystyka wybranej postaci mitologicznej (omawianej na poprzednich lekcjach)
· model lub rysunek wazy greckiej z charakterystyczną ornamentyką
· lista związków frazeologicznych wywodzących się z mitów wraz z ich objaśnieniem i zastosowaniem w zdaniach
· informacje o życiu i odkryciu H. Schliemanna
· opracowanie na temat archeologii
· gra edukacyjna(planszowa)oparta na motywach mitologicznych
Całość pakietu, estetycznie wykonana, także przy użyciu komputera, powinna zostać umieszczona w ozdobnym, nawiązującym do motywów mitologicznych opakowaniu.
II. Uczniowie podzieleni na 4-5 osobowe zespoły otrzymują instrukcję pracy (druga, wydrukowana w większym formacie znajduje się na tablicy w klasie), wykaz źródeł oraz harmonogram prac związanych z wykonywaniem projektu. Grupy wybierają tematy do realizacji.
III. Przez 4 tygodnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania składające się na całość pakietu.
Pierwszy tydzień – zaplanowanie pracy, przydział zadań dla poszczególnych członków grupy, sporządzenie źródeł informacji, wyznaczenie odpowiedzialnych za poszczególne działania.
Drugi tydzień – zbieranie i opracowywanie materiałów, konsultacja z nauczycielem.
Trzeci i czwarty tydzień – sporządzanie pakietu, przedstawianie nauczycielowi gotowych elementów, przygotowanie do prezentacji.
Nauczyciel wyznacza po każdym tygodniu obowiązkowe konsultacje (ostatnia lekcja w tygodniu), aby monitorować realizację przedsięwzięcia. Uczniowie proszą o pomoc w rozwiązywaniu problemów i rozliczają się z zadań etapowych. Zdobywają informację i gromadzą materiały w oparciu o Internet, podaną bibliografię, encyklopedie, słowniki, wydawnictwa popularno-naukowe. W czasie konsultacji zestawiają wyniki poszukiwań przetwarzają zgromadzone informacje, poprawiają napisane teksty, uzgadniają sposób prezentowania pakietu. Nauczyciel w czasie konsultacji przydziela grupom punkty za wkład pracy w każdym etapie. 4 razy maksymalnie 10 punktów = 40 punktów.
IV. Prezentacja projektu przebiega na dwugodzinnej lekcji w czasie której uczniowie w grupach pokazują swój pakiet, wygłaszając komentarz do każdego z jego elementów. W dalszej części prezentacji następuje weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności:
· turniej „mitologiczny” – grupy zadają sobie nawzajem pytania, nauczyciel punktuje odpowiedzi (maksymalnie 10 punktów)
· praktyczne zadania: nadawanie mitologicznych nazw współczesnym instytucjom lub budowlom (najtrafniejsze nazwy punktowane – maksymalnie 10 punktów)
· sprawdzian w formie „mitologicznej krzyżówki” (do zdobycia maksymalnie 10 punktów)
Ocena projektu daje za cały projekt maksymalnie 70 punktów i taka liczba równałaby się najwyższej ocenie jaką otrzyma każdy członek grupy. Kolejne oceny zależeć będą od ustalonej przez nauczyciela skali: 60 punktów – bardzo dobry, 50 punktów – dobry.
kapulinka