Zawiesia wymagania bhp.PDF

(7498 KB) Pobierz
24358619 UNPDF
Edited by Foxit PDF Editor
Copyright (c) by Foxit Software Company, 2004 - 2007
VIS)IMYZ
I)lSMOllO~O)l ZSn30V.l
For Evaluation Only.
24358619.002.png
.,.
Rysunki ZBYStAW
PISULA •
Redaktor
MAJA PILARSKA
D
z
Redaktor
techniczny
WAlDEMAR
DYSZKIEWICZ
Korektor
'ESI
MAlGORZATA
BIELlNSKA
ISBN 83-202-0331-7
Zawiesia sa osprzetem do dzwigni,c haIko-
wych, sluzacym do zawieszania, obwiazywa-
nia, podtrzymywania I'ub chwytania jednos-
tek ladunkowy·ch.
Sprawy uzytkowan'ia zawiesi oraz i,ch budo-
wy reguluja: rozporzadzenie Mini,stra Budow-
nictwa i Przemyslu Materialów Budowlanych
z dnia 28 marca 1972 r. w sprawie bezpie-
czenstwa i hig'ieny pracy przy wykonywani'u
robót budowlano-montazowych i roZ'biórko-
wych (Dz. U. n'r 13, poz. 93), któreobowia-
zuje w budowni'ctwie w ,calym kraj'u, 'oraz roz-
porzadzenia Ministra Zeglugi z .dn'ia 6 wrzes-
nia 1967 r. w sprawie bezpieczen'stwa i hi-
gieny pracy w portach morskkh i sródlado-
wych (Oz, U. nr 39, poz. 200) i z dnia 29 I,u-
teg·o 1972 r. CDz. U. nr 7, poz. 41),OJbowia-
zu1ace w po'rta,ch, a tdkze Pol$lkie Normy.
R'ozróznia sie dwa zasadni1cze tYlPYzawie-
si - ·oiegnowe i chwytne zaczepowe. Zasad-
niczym e'lementem zawiesi chwytnych za·cze-
powy·ch sa za'czepy wykonane specjalnie do
transportu okres'lonych ladunków. Zawiesia
ciegnowe wykon'uje 'sie z !-in sta'lowych, lin
©COPYRIGHT
ZAWODOWY<;H,
BY INSTYTUT WYDAWNICZY
WARSZAWA 1984
INSTYTUT WYDAWNIczY ZWIAZKÓW ZAWODOWYCH
WAr:I.SZAWA 1984 .
Wyda'ni •• II. Naklad 9850-r150 egz. Ark. wyd~' 1,15. Ark. druk.
1,.25/Al. Papjer off.elowy kl. III, 80 g. Al Odda,no do skladaln'ia
1.11.1984 r. Pod~isan<l do druku w czerwcu 1984 r. Druk zakon·
czono w czerwcu 1984 r. Nr p·od. Ww/685/K$/83. Zam 62/84.
T·73. Cena zl 30.-
DRUKARNIA INSTYTUTU WYDAWNICZEGO
ZWIAZKÓW
ZAWODOWYCH
3
ZWIAZKÓW
24358619.003.png
wlókiennych, lan'cuchów stalow~ch oraz -
rzadziej uzywane - z pasów wlókiennych l'Ub
lin z tworzywa sztucznego, w posta'Ci dPuzszych
lub krótszych odcin!ków, zakon'Cmnych haka-
mi, petlami lub ogniwa1mi. Na ,ogniwach lub
haka'ch powin,no byc trwale wybite dopusz-
czal'neohciazen i e.
Zawiesia linowe i lancuchowe powiinny byc
wykonane z materialów atestowanych. Petle
zawiesi 'Iinowy'ch nalezy laczyc za pomoca
zaplatania lub zaciskania, aby w czasie pra-
cy nie rozerwaly sie, co mogl,oby byc przy-
czyna wypadku i zniszczenia ladun:ku. W pe-
tle powinny byc wprowadzone metalowe 'k(lu-
sze zabezpieczajace liny przed przetarciem.
Petle zaplatane na linach wlokiennych po-
winny miec 00 najmniej czterolkrotne przeple-
cenie splotek, a petle na li<nach stalowych
lub z tll;(0rzyw sztucznych - co najmniej pie-
ciokrotne. Zapl,oty zawies'i o obwodzie zamk-
nietym nalezy wykonywac przez dwustronne
zaplecenie splotek, 'co najmniej 2 X cztero-
kratne na lina'ch wlókiennych i 2 X piecia-
kratne na lina'ch stalawych lub z twarzyw
sztucznych.
Palskie Na'rmy przewiduja np. nastepujace
aznaczenie zawies'ja jednaciegnoweg,o z lin
sta'lawych rodzaju C z petla mi zaplata nymi,
KO'ncówlki pO'szczególnych spl'atek pawi'nny
byc, pO' wy,kananiu zaplatów, 'krótka abciete
i zahezpieczone 'aplatem ze sznurka $Imalo-
wega a srednky ad 3 do 4 mm - dla li'n
wlókiennych -lub z drutu ocynkowanegO'
niskiej wytrzymalosci i srednkyad 1,4 da
2 mm ,- dla Hn stal'awych. Dlugosc opiatu PO'-
winna wynosic od 8 do 10s'rednic liny, li,czqc
odkan'ca zaplatu w ~ierlJ'nku petli.
Petle :i ucha z kauszami w zawiesiach z jtiin
sta'lowy'ch nalezy wykanywac przez zacisnie·
cie w Slpecja1lnej prasie 'odpowiednkh zla-
czek. Zlaczki przed zacisnieciem nawleka $Iie
na Hne i pa ufarmawaniu petli wYlpeln:iana
calej ich dlugosci kan,cami li<ny ponownie
przewlekanymi przez atwary zlaczek. P'a za-
dsnieciu kance liny nie powinny wystawac
paza walcoweczesd zlaczek W petlach ta-
kich pawinny byc wprawadzane metalowe
ka'usze, zabe21pieczaijace liny przed przetar-
ciem.
Za'kan,czenia zawie'si z lin sta'law~ch musza
byc bardz-o starannie zabezpieczone, np.
przezawiniecie, aby nie kaleczyly rak pra-
cowników.
W zaleznasciod ksztaltu, razmiarów i ma·
syladuników'uzywa s'ie róznych ty,pów zawiesi.
Najprastsze jest zawiesie jednaciegnowe
(rys. 1). Jest ta adcinek liny lub lan'cucha.
Zawies'ia o obwadzie zamknietym (rys. 2) sta-
nawiaoddnek
= 2,5/2,0 tys. kg i dlugas'ci 4 m (aznaczenie
2,5/2,0 - 4).
li,ny lub lancucha twarzacega
4
5
/"
a dapuszczalnym abciazeniu rohaczym DOR =
24358619.004.png
Rys. ,.
Zawiesia jednociegnowe: a) z liny stalowej, b) z lan-
cucha j 1 - miejsca cechowania
Rys. 3.
Zawiesia dwuciegnowe: a) z lin stalowych. b) z lan-
cuchów j 1 - miejsca cechowania,
Rys. 2.
Zawiesia o obwodzie zamknietym: a) z liny stalowej.
b) z lancucha
jedno'lite kolo. Zawiesia dwudegn·owe (rys. 3)
skladaja sie z dwóch odcinków Iionylub lan-
cucha polaczonych ogniwem. Maja one dwie
odmiany: rlierozbieralne, s'kladajace s;ie z
dwóch zawiesi jednocieQinowy,ch spietych og-
niwem Z!bieinym i rozbieralne, takie sklada-
jace sie z dwóch zawiesi jednociegnowy'ch
spietych ogniwem zawiesi rozbieralnych. Og-
niwo, laczqce poszczególne ciegna zawiesi,
powinno miec wytrzymalosc co najmniej rów-
na sumie dopuszczalnych udzwi,gów poszcze-
gólnych ciegien.
Istnieja tei zawiesia wielociegnowe (rys. 4).
Poza tym stosowane sa zawiesia speojalne.
6
7
(l - kat rozwarcia
24358619.005.png
przeznaczone do transportu okresl'onych. ty-
powych ladunków. np. beczek lub kontene-
rów. .
Zabronione jest laczenie odcinków zawiesi
zlin za pomoca wiqzania. sp'latonia. lutowa-
nia. spawan'ia itp. Odcinków zawiesi z lan-
cuchów nie wolno laczyc za pomoca przypad-
-Irowo dobranych ogniw, srub, drutem itp.
Kazde zawiesie powinno miec wybita trwa-
la i wyraZ'na ceche, zawierajaca: znoik wy-
twómi. wielkosc dopuszcza-Inego obciazenia
roboczego ~DOR) w tysiacach kHogramów,
dlugosc zawiesia w metrach. zna:k kontroli
technicznej.
Pracown'icy .obslugujacy dzwignice. przy
których -stosuje sie zawiesia. narazeni sa. w
razie nieprzestrzegania przepisów bezpieczen-
stwa pracy. na Hczne zagrozenia.któ1fe mo-
ga 'S'P0wodowac nie tYlko ciezkie obrazenia,
alei wypadki smiertelne. Przyczyna teg-o jest
zwykle upadek podniesionego laduniku. przy-
gniecenieopuszcza'nym ladun~ielm. zgniece-
nie rak miedzy lad'U'J'\lkiemlub ha-kiem a za-
wiesiem, uderzenie przemieszczanym ladun-
kiem lub przygniecenie do stalych przedmio-
tów.
Wypadki te sa najczesoiej spowod'Owane
przez:
• Uzywanie nie atestowanych zawiesi, wy-
konanych z przytpadkowo dobranych mate-
rialów.
• Uzywan1ie n'ieprawidl,owo wylkonanych za-
wiesi lub zawiesi, w których sa za-sto'sowane
niewlasciwe elemerrty.
• Uzywan,ie zuzytych lub uszkodzonych zo-
wiesio
• Przeciazaniezawies-i.
• Uzywanie zawiesi nie dostos'owanych do
ksztaltu i rozmiarów ladunku.
• Przekraczanie dOlpuszczal~nego,kata roz-
wal"cia ciegien zawiesi
• Przebywanie pod zaW'~eszonymladunIkiem
lub na drodze jego przamie'sIcz-ania.
Rys. 4
Zawiesia czterociegnowe: a) z lin stalowych, b) z lan-
cuchów; 1 - miejsca cechowania,
11 - kqt rozwarcia
8
9
24358619.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin