podstawy_techniki_wagonowej.pdf

(9477 KB) Pobierz
Podstawy techniki wagonowej
dla kandydatów na stanowiska zwi ą zane z eksploatacj ą i obsług ą wagonów
osobowych
Opracował:
Marek Bie ń ko
Kontroler ds. wagonowych
Warszawa2008
761848517.004.png 761848517.005.png
Podstawy techniki wagonowej – M. Bie ń ko Warszawa 2008
Rozdział I
Pojazdy trakcyjne- wybrane zagadnienia.
Trakcja ( łac. tractio - ci ą gni ę cie ) – dział techniki zajmujący się napędem.
Głównym celem transportu kolejowego jest przemieszczanie osób i towarów za
pomocą wagonów, zestawionych w pociągi pasaŜerskie lub towarowe. Wagony są
wprawiane w ruch po torze kolejowym. Temu ruchowi przeciwdziałają opory ruchu (tarcia,
powietrza, wzniesienia, łuków i bezwładności), pokonywane przez siłę pociągową pojazdu
trakcyjnego.
Kolejowy pojazd trakcyjny jest to mechaniczny pojazd szynowy, wytwarzający siłę
pociągową i przeznaczony do ciągnięcia lub popychania wagonów albo do
bezpośredniego przewozu pasaŜerów i ładunków. Pojazdy trakcyjne dzielimy na:
lokomotywy, wagony silnikowe i zespoły trakcyjne.
Lokomotywy przeznaczone są wyłącznie do ciągnięcia lub popychania wagonów bądź
innych pojazdów szynowych.
Wagony silnikowe są przystosowane do ciągnięcia jednego lub kilku wagonów osobowych
(doczepnych), ale jednocześnie mają pomieszczenia do przewozu pasaŜerów lub
(rzadziej) ładunków.
Zespół trakcyjny składa się z wagonów silnikowych, doczepnych i sterowniczych
(rozrządczych). Wagony zespołu trakcyjnego są połączone ze sobą na stałe i mogą być
rozłączane tylko wyjątkowo (np. podczas napraw). Zespoły trakcyjne są przeznaczone do
przewozu pasaŜerów i ładunków. W miarę potrzeby zespoły trakcyjne mogą być łączone
w większe składy pociągów pasaŜerskich.
W zaleŜności od przeznaczenia eksploatacyjnego pojazdy trakcyjne dzieli się na:
-
pasaŜerskie (lokomotywy, wagony silnikowe, zespoły trakcyjne), przystosowane do
ciągnięcia pociągów pasaŜerskich;
-
towarowe (lokomotywy), przystosowane do ciągnięcia pociągów towarowych;
-
uniwersalne (lokomotywy), przystosowane do ciągnięcia pociągów pasaŜerskich
i towarowych;
-
manewrowe (lokomotywy), przeznaczone do ciągnięcia lub popychania wagonów po
torach stacyjnych i bocznicach;
-
przemysłowe (lokomotywy), przeznaczone w zasadzie do ruchu po torach zakładów
przemysłowych;
-
specjalne (wagony silnikowe), przystosowane do ściśle określonych zadań, na
przykład wagony montaŜowe, wagony do utrzymania sieci trakcyjnej, wagony
inspekcyjne.
Źródłem siły pociągowej pojazdu trakcyjnego jest energia dostarczona do pojazdu
i zamieniana w energię mechaniczną. W zaleŜności od rodzaju urządzeń i sposobu
przemiany energii rozróŜnia się trakcję parową, elektryczną i spalinową a w związku z tym
odpowiednio rozróŜnia się pojazdy trakcyjne parowe, elektryczne i spalinowe.
W trakcji parowej obecnie uŜywa się tylko lokomotyw ( przewaŜnie juŜ tylko
w charakterze tzw. pomników historii ), zwanych równieŜ parowozami. Eksploatowane
dawniej wagony silnikowe z napędem parowym nie są juŜ eksploatowane.
W trakcji spalinowej są stosowane lokomotywy, wagony silnikowe i zespoły trakcyjne.
ZaleŜnie od sposobu przenoszenia mocy z silnika spalinowego na koła napędne pojazdu
rozróŜnia się pojazdy spalinowe z przekładnią mechaniczną, hydrauliczną lub elektryczną.
W trakcji elektrycznej stosuje się lokomotywy, zespoły trakcyjne oraz wagony
silnikowe. ZaleŜnie od systemu zasilania rozróŜnia się pojazdy elektryczne prądu stałego
2
761848517.006.png 761848517.007.png
 
Podstawy techniki wagonowej – M. Bie ń ko Warszawa 2008
o napięciu od 500V do 3000V, prądu przemiennego jednofazowego o obniŜonej
częstotliwości (16 2/3 Hz lub 25 Hz)
i napięciu 15 000V oraz pojazdy prądu przemiennego jednofazowego o częstotliwości
przemysłowej (50 Hz) i napięciu 25 000 V. Na PKP jest stosowany system prądu stałego
o napięciu 3000 V (wyjątek kolejka WKD, gdzie napięcie wynosi 800V prądu stałego).
Parowe pojazdy trakcyjne
Najstarszym rodzajem trakcji jest trakcja parowa. Po drugiej wojnie światowej
wszystkie zarządy kolejowe ograniczyły a następnie całkowicie wstrzymały zakup
parowozów, przewidując – w ramach modernizacji kolei – stopniowe zastępowanie trakcji
parowej trakcją elektryczną i spalinową. Wynika to głównie z większej sprawności
energetycznej trakcji elektrycznej i spalinowej. Parowóz wykorzystuje efektywnie pracę
trakcyjną tylko 6-8% energii zawartej w paliwie spalanym w palenisku, elektryczny pojazd
trakcyjny około 20-22% energii zawartej w paliwie spalanym w elektrowni cieplnej a pojazd
spalinowy – około 28% energii zawartej w paliwie.
W lokomotywie parowej moŜna wyróŜnić zespoły: mechaniczne (podwozie i budka
maszynisty) oraz cieplne (kocioł i silnik parowy). Paliwo (węgiel, ropę, mazut, drewno)
spala się na ruszcie w palenisku kotła parowego a wywiązujące się przy tym ciepło
ogrzewa wodę w kotle, z której wytwarza się para wodna. Para o ciśnieniu w granicach
1,4 -1,6 Mpa, po przegrzaniu jest doprowadzana do cylindrów silnika parowego, gdzie
rozpręŜając się przesuwa tłoki. W ten sposób energia cieplna pary zostaje zamieniona
w energię mechaniczną (ruch posuwisty tłoka), którą mechanizm napędowy przenosi na
koła napędne parowozu (silnikowe i dowiązane), zamieniając jednocześnie ruch
posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy kół napędnych. W wyniku tarcia kół napędnych
o szyny powstaje siła pociągowa pokonująca opory ruchu lokomotywy oraz doczepionych
do niej wagonów i powodująca ruch pociągu po torze. Siła pociągowa jest przenoszona z
lokomotywy na wagony przez hak cięgłowy i sprzęg. Zwykle w parowozie są dwa
3
761848517.001.png
Podstawy techniki wagonowej – M. Bie ń ko Warszawa 2008
jednokanałowe cylindry umieszczone z kaŜdej jego strony. Są jednak równieŜ rozwiązania
z silnikami wysokopręŜnymi i niskopręŜnymi a takŜe z trzema lub czterema cylindrami.
Przez zmianę ilości pary doprowadzanej do cylindrów i wielkości napełnienia
cylindrów uzyskuje się zmianę mocy silnika lokomotywy, siły pociągowej a tym samym
prędkości jazdy.
Zapasy paliwa i wody potrzebne do pracy parowozu są przewoŜone w oddzielnym
pojeździe zwanym tendrem, połączonym z parowozem. W niektórych rozwiązaniach
parowozów (tendrzakach) zapasy paliwa i wody są przewoŜone w skrzyniach i zbiornikach
na parowozie.
Spalinowe pojazdy trakcyjne
Spalinowy pojazd trakcyjny składa się z trzech zespołów:
- mechaniczny – podwozie i nadwozie,
- cieplny – silnik spalinowy i inne urządzenia niezbędne do pracy silnika, jak chłodnice,
wentylatory itp.;
- napędowy – do przenoszenia momentu obrotowego silnika na koła napędne pojazdu;
w przypadku pojazdów spalinowych z przekładnią elektryczną ten zespół moŜna
określić jako elektryczny.
W spalinowych pojazdach trakcyjnych stosuje się prawie wyłącznie silniki o zapłonie
samoczynnym. Silniki te mają większą sprawność niŜ silniki o zapłoni iskrowym
(gaźnikowe), większą pewność działania i są bezpieczniejsze pod względem poŜarowym
oraz są zasilane tańszym paliwem – olejem napędowym, który zmieszany z powietrzem
spala się w cylindrach silnika bezpośrednio nad tłokami. W wyniku spalania się mieszanki
następuje gwałtowny wzrost ciśnienia nad tłokiem i gazy spalinowe rozpręŜając się
powodują ruch tłoków. Ruch posuwisto - zwrotny tłoka jest – za pośrednictwem korbowodu
przenoszony na wał korbowy powodując jego obrót. Moment obrotowy jest przenoszony
przez przekładnię na koła napędne pojazdu. ZaleŜnie od sposobu realizacji przeniesienia
momentu obrotowego rozróŜnia się przekładnie mechaniczne, hydrauliczne i elektryczne.
Przekładnie mechaniczne są stosowane w pojazdach spalinowych mniejszej mocy
(do kilkuset kilowatów), w pojazdach większej mocy są stosowane przekładnie elektryczne
bądź (rzadziej) przekładnie hydrauliczne.
W przekładni mechanicznej moment obrotowy z wału korbowego jest przenoszony
na koła napędne pojazdu za pomocą kół zębatych i innych elementów mechanicznych (np.
wałów, wiązarów). W pojazdach z przekładnią elektryczną moc jest przenoszona na
drodze elektrycznej. Prądnica napędzana przez silnik spalinowy wytwarza prąd
elektryczny, przesyłany do elektrycznych silników trakcyjnych, umieszczonych na osiach
zestawów kołowych napędnych, które je napędzają poprzez przekładnię zębatą (napęd
indywidualny.
4
761848517.002.png
Podstawy techniki wagonowej – M. Bie ń ko Warszawa 2008
Na rysunku 1.2 pokazano szkic lokomotywy spalinowej, czteroosiowej z przekładnią
mechaniczną. Moc z silnika spalinowego 1 jest przenoszona przez wał przegubowy 4 do
skrzyni biegów 5 , a stąd – za pomocą dwóch wałów przegubowych 6 – do dwóch skrzynek
rozdzielczych 7 , i dalej – za pośrednictwem wałów przegubowych 8 i przekładni zębatych,
umieszczonych bezpośrednio na osiach – na zestawy kołowe.
Elektryczne pojazdy trakcyjne
Parowe i spalinowe pojazdy trakcyjne mają własne źródło energii, a zapasy paliwa są
magazynowane w pojazdach (pojazdy są autonomiczne). Pojazdy trakcji elektrycznej nie
mają własnego źródła znajdującego się poza pojazdem.
Rys. 1.3 Schemat zastosowania trakcji elektrycznej pr ą du stałego o napi ę ciu 3 000V
Prąd przemienny trójfazowy o częstotliwości 50 Hz i napięciu 6 lub 10 kV (Rys.1.3)
wytworzony w elektrowni stałej (cieplnej, wodnej, jądrowej) jest przetwarzany w stacji
transformatorowej elektrowni na prąd o wysokim napięciu (na przykład 220 KV). W stacji
transformatorowej okręgowej prąd ten przetwarzany jest następnie na prąd o napięciu 15
lub 30 kV i stąd linią zasilającą jest przekazywany do kolejowych podstacji trakcyjnych,
rozmieszczonych
wzdłuŜ
linii
kolejowych.
Podstacje
trakcyjne
przetwarzają
prąd
5
761848517.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin