PUBLIC RELATION
Wykład
JOSEPH PULITZER
Nagroda Pulitzera – dla najlepszych dziennikarzy
Zasady:
· Pisać krótko (zwięźle i na temat)
· Jasno i zrozumiale (językiem zrozumiałym dla odbiorcy)
· Pisać obrazowo (włączając emocje)
· Dokładnie i przekonująco (ważne by podawać przykłady)
Historia PR:(zaczęła się wtedy gdy pojawił się człowiek)
1. Starożytność
a) Starożytna Grecja – ARYSTOTELES napisał dzieło „RETORYKA” (sztuka wystąpień, dobrego wysławiania się, sztuka przemówień, możliwość trafienia do ludzi ze swoim przekazem)
b) Starożytny Rzym – ACTA DIUNA (wiadomość dnia) wysyłana przez Heroldów
c) Era druku – kroniki, pisma
2. Era rewolucji przemysłowej (koniec XIX w.)
a) Bunt w fabryce Rockefellera – krwawo stłumiony, zachęcanie do pracy, konieczność zwiększenia sprzedaży, przepływ informacji musiał być przyspieszony
3. Związana z ludźmi (XX w.)
b) Edward Barnes – pierwszy wykładowca PR w USA, wspierał kampanie rządową Wilsona w czasie I w.ś., a w czasie II w.ś. kampanię Trumana.
· Instytucje PR:
→ Biuro Informacji Wojennej Rządu
→ Wydział Prasowy
→ Biuro Literackie Fabryki Simensa
c) Iry Lee – publikacje z 1900r. „THE PUBLIC TO BE INFORMATED” (społeczeństwo poinformowane ma szanse się rozwijać), pracował dla Rockefellera (wiedział jaką informacją dotrzeć do ludzi)
d) John Hill & William Knowlton – ze wsparciem Barnesa tworzyli kampanie dla Trumana, stworzyli pierwszą na świecie firmę PR
e) Harold Burson – pierwszy który w ramach przygotowania kampanii wykorzystał reklamę
Korzenie PR w dziennikarstwie:
o W innych krajach lata 50-60
o W Polsce lata 90 (wcześniej propaganda)
Ø Prof. Tomasz Gubenklas & Zbigniew Zemler (komunikacja medialna, przełożony PR w Polsce)
PUBLIC – (ludzie, społeczeństwo, odbiorcy, wspólnota, klienci) podlegające społecznej ocenie, upublicznione i kształtowane przez społeczeństwo, dotyczące każdej grupy odbiorców
RELATIONS – (relacje, powiązania, zależności, współpraca, więzi, kontakty) wszystkie powiązania, relacje i stosunki natury materialnej i psychicznej pomiędzy stronami
Ważna dla PR jest długa perspektywa czasowa oraz zarządzanie informacją:
o Czy informacja dotarła do tego do kogo powinna
o Czy ta informacja która nie powinna była dotrzeć faktycznie nie dotarła
DEFINICJE PR:
I. PR – świadome, planowane i ciągłe wysiłki mające na celu ustanowienie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia między daną organizacją a jej otoczeniem publicznym (Brytyjski Instytut PR)
II. PR – aspekt zarządzania, którego celem jest nawiązanie i podtrzymanie wzajemnie korzystnych stosunków między organizacją (instytucją) a grupami od których zależy jej sukces lub klęska
III. PR – funkcja zarządzania w ciągłym i planowym charakterze dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych którymi jest zainteresowana w przyszłości przez budowanie ich opinii o organizacji w celu maksymalnego dostosowania do swoich celów i swojej działalności, aby osądzać poprzez planowanie, szeroko rozpowszechnione informacje (lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz skuteczniej realizując swoje interesy)
IV. PR – umiejętność przekazywania właściwym osobom właściwej informacji we właściwym czasie dla wywołania właściwego, pożądanego efektu
PR w komunikacji społecznej
o PR a Marketing
o PR a Reklama
o PR a Propaganda
o Podstawowe elementy PR
o Planowanie PR
Różne ujęcia PR:
o Marketing – PR jako element MARKETINGU MIX (elementy: promocja, produkt, logowanie produktu)
o Zarządzanie – PR jest funkcją zarządzania (planowanie rozwoju organizacji)
Wspólne aspekty w definicjach PR:
o Komunikacja planowana i perswazyjna
o Wzmacnianie sympatii i eliminowanie antypatii
o Ustalanie kierunków i sposobów działania
o Przemyślane i systematyczne działanie w kierunku wzajemnego zrozumienia
Publiczność – oznacza każdą grupę osób, która ma z organizacją co najmniej jeden wspólny interes. To grupa osób z zewnątrz mogąca mieć wpływ bezpośredni lub pośredni na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Interes:
ü Natury materialnej
ü Wartości fundamentalnych (np., uczciwość, kwestie ekologii)
PR a REKLAMA
PR:
o Informuje, edukuje publiczność
o Działa na wszystkich płaszczyznach na których zachodzi komunikacja
o Prowadzony przez dyrekcję lub zarząd firmy
o Przygotowuje opinię publiczną do reklamy lub prowadzi działania fallow-up
o Cele długoterminowe
→ Służy zmianom opinii
→ Funkcja społeczna i informacyjna
→ Dwustronny przepływ informacji
→ Różne formy komunikowania się
REKLAMA:
o Sprzedaje określonemu segmentowi rynku
o Opiera się na komunikacji o charakterze marketingowym
o Prowadzona przez dział sprzedaży lub reklamy
o Może wspomóc działania PR
o Cele krótkotrwałe
→ Wpływa na zachowanie
→ Funkcja rynkowa
→ Wypowiedź jednostronna
→ Nieosobowe formy komunikowania
→ Mała rola warstwy informacyjnej komunikatu
RÓŻNICE:
o Reklama: kupujemy wizerunek i markę
o PR: wpływa na opinię Reklama: wpływa na zachowanie
o PR: informuje publiczność Reklama: przekaz o produkcie
o PR: długoterminowy Reklama: krótkoterminowa
PR a MARKETING
o Publiczność potencjalna
o Osoby z otoczenia powiązane z firmą
o Działania wobec całego otoczenia
o Odpowiada na potrzebę bycia informowanym
o Relacje oparte na zaufaniu
o Dostosowanie przedsiębiorstwa do otoczenia społecznego
→ oszczędzania zasobów firmy przez budowanie akceptacji publiczności
→ dobra opinia
→ zaufanie odbiorców
MARKETING:
o nawiązuje komunikacje pomiędzy firmą, a jej rynkami dóbr i usług
o osoby z grupy odbiorców
o działanie związane z rynkiem i sprzedażą
o odpowiada na ludzkie potrzeby i pragnienia wyrażone w popycie
o relacje oparte na wymianie towarowej
o dostosowanie produktu do wymagań rynku
o cele krótkoterminowe
→ zwiększenie sprzedaży, utrwalenie marki
o PR: długoterminowy Marketing: krótkoterminowy
o PR: komunikacja wewnętrzna i z otoczeniem Marketing: komunikacja z rynkiem
PR a PROPAGANDA
o Nadawca zawsze znany
o Dwustronny przepływ informacji
o Podanie obiektywnej prawdy
o Kryteria moralne są ważne
o Informacja wielostronna
o Skierowany do szerszego otoczenia
o Wykorzystuje metody perswazyjne
→ Uzyskanie zrozumienia, zaufania
PROPAGANDA:
o Źródło informacji nie zawsze znane
o Jednostronny, wyselekcjonowany przepływ informacji
o Szybki efekt (podobieństwo do reklamy)
o Kryteria etyczne są nieistotne
o Skierowana do konkretnych odbiorców (potencjalnych zwolenników idei)
o Wykorzystuje metody manipulacji
o Cele
→ Stworzenie ruchu, pozyskanie zwolenników
!!!!! PR powinien być sumieniem korporacji !!!!!
PODSTAWOWE ELEMENTY PR:
...
politologiap