13.10.2010 Praktyka badawcza i praktyka pedagogiczna, jako rodzaje praktyk społecznych.
Koncepcja Jerzego Kmity:
· Praktyka społeczna - ogół działań i czynności podejmowanych przez ludzi, jako osoby społeczne, regulatorem tej czynności jest kultura.
· Kultura-rodzaj przekonań o celach i sposobie osiągania tych celów.
Praktyka badawcza i pedagogiczna, jako rodzaj praktyk społecznych (J. Kmita).
· P. społeczna- czynności podejmowane przez człowieka.
· Kultura – rodzaj przekonań o celach oraz sposobach ich osiągania, to regulator.
· P. podstawowa – regulatorem jest sfera techniczna, występuje w każdej kulturze
· P. językowa
· P. obyczajowa – każdy krąg kulturowy ma swoje obyczaje.
· P. artystyczna – dzieła sztuki, ekspresja.
· P. prawno – polityczna – np.: wybory, ślub.
· P. pedagogiczna
· P. badawcza – badania o charakterze „science” (odpowiada na pytania, dlaczego?) – opisywanie procesów, wyjaśnianie, przewidywanie, dostarczanie = przesłanek do działań praktycznych.
· P. religijna
· P. magiczna
· P. światopoglądotwórcza
· Czynności i działania bez obszaru
Rodzaje praktyk społecznych J. Kmity:
Praktyka społeczna
Funkcja
Wytwory
1. P. podstawowa (produkcja, wymiana, konsumpcja)
Zaspokajanie podstawowych potrzeb
Jedzenie, ubranie, urządzenia techniczne
2. P. językowa
Komunikowanie, wyrażanie odczuć i oczekiwań
Słowa, zdania, większe wypowiedzi
3. P. obyczajowa
Regulacja życia społecznego
Wzory zachowań, reakcji
4. P. artystyczna
Wyrażanie emocji, zaspokajanie potrzeb estetycznych
Dzieła sztuki użytkowej
5. P. prawno - polityczna
Sformalizowana regulacja życia społecznego i politycznego, np.: kary
Przepisy prawne, kodeksy, ustawy, konstytucja
6. P. pedagogiczna
Przygotowanie młodych pokoleń do życia społecznego
Służąca kształtowaniu pewnego wzoru osobowego, i ile taki istnieje w społeczeństwie
7. P. badawcza
Opisywanie, wyjaśnianie, przewidywanie, dostarczanie przesłanek do działań praktycznych
Wyniki badań, hipotezy, twierdzenia, generalizacje, prawa nauki, teorie naukowe, zadania bazowe, aksjomaty.
8. P religijna
Zaspokajanie potrzeby nadawania sensu życia
Święte księgi, traktaty teologiczne
9. P. magiczna
Szukanie wyjaśnień niewyjaśnionego
Zachowania symboliczne, amulety
10. P. świecko - światopoglądowa
Zaspokajanie potrzeby nadawania sensu życia bez przesłanek religijnych
Traktaty filozoficzne, różne wersje „filozofii”
20.10.2010 Co to jest nauka? Klasyfikacje nauk. Wyodrębnienie się nauk społecznych.
7 Płaszczyzn spojrzenia na naukę:
1. Nauka, jako gatunek wiedzy – matematyka, pedagogika, itd.
2. Nuka, jako rodzaj działalności człowieka – praktyka badawcza w ujęciu J. Kmity, np.: pracownik uniwersytetu zajmuje się nauką badawczą.
3. Nauka, jako sposób działania poznawczego – metoda naukowa, rozumienie węższe.
4. Nauka, jako forma świadomości społecznej – w uj. J. Kmity, świadomośc naukowa – rozumienie szersze.
5. Nauka, jako podmiot zbiorowy – społeczność naukowa, ludzie nauki.
6. Nauka, jako zespół instytucji badawczych – instytucje naukowe.
7. Nauka, jako składnik sił wytwórczych nowoczesnego społeczeństwa – naukowa siła wytwórcza.
„Za naukę uważamy to, co tworzą naukowcy”
Współczesna klasyfikacja nauk:
NAUKI
Kryteria metod
FORMALNE
(matematyka, logika- dedukcja)
EMPIRYCZNE
(indukcja, gromadzenie informacji, uogulnianie)
Kryteria przedmiotu
PRZYRODNICZE
(natura)
SPOŁECZNE
(człowiek i jego wytwory)
FIZYCZNE
(nieożywiona)
BIOLOGICZNE
(ożywione)
Formalne - systemy, które można rozwijać bez zainteresowania tym, co jest na zewnątrz.
Empiryczne - badania zewnętrzne. Na których opierają się teorie.
Kryteria Arystotelesa (IV w p.n.e.)
Kryteria przedmiotu (bytu)
LOGIKA
(nauki formalne)
METAFIZYKA
Kryteria funkcji rozumu dwojakiego życia
FILOZOFIA TEORETYCZNA
FILOZOFIA PRAKTYCZNA
FIZYKA
MATEMATYKA
FIOZOFIA PIERWSZA
ETYKA
(retoryka, poetyka, ekonomika)
POLITYKA
Chronologia w rozwoju refleksji o sposobach poznania naukowego i wyodrębnieniu nauk społecznych.
OKRES
SYTUACJA W NAUKACH PRZYRODNICZYCH
SYTUACJA W NAUKACH SPOŁECZNYCH
Starożytność
Filozofia, jako „wszechnauka”
Klasyfikacja Arystotelesa (IV w p.n.e.)
Śr...
januszernest