STEROWANIE JAKOŚCIĄ
Jakość:
1. ujęcie transcendentne
2. ujęcie ukierunkowane na produkt
3. ujęcie ukierunkowane na użytkownika
4. ujęcie ukierunkowane na produkcje
5. ujęcie ukierunkowane na wartość
Ad1. Transcendentne ujęcie definicji jakości
Spojrzenie filozoficzne
Jakość jako stan absolutnej nieskazitelności i dokładności
Mierzenie: tej jakości nie można zmienić ale rozpoznaje się ją, gdy się ją spotka.
Ad2. Ujęcie ukierunkowane na produkt
Kryteria odnoszące się do produktu lub do świadczenia
Jakość jako obecność określonych składników charakterystyki produktu lub świadczenia
Ad3. Ujęcie ukierunkowane na użytkownika
Spojrzenie wyłączne z punktu widzenia potrzeb klienta.
Jakość jako optymalne zaspokojenie potrzeb użytkownika
Ad4. Ujęcie ukierunkowane na produkcję
Spojrzenie techniczne
Jakość jako dotrzymanie założonych wartości teoretycznych i wymienionych w specyfikacji w procesie produkcji lub podczas świadczenia usług
Ad5. Ujęcie ukierunkowane na jakość
Eksponuje relację cena – świadczenie
Jakość jako porównanie otrzymanej korzyści do podanej ceny.
JAKOŚĆ - ogół własności i charakterystyk produktu lub usługi z którymi wiąże się jego/jej zdolność do zaspokojenia określonej lub domyślnych potrzeb
USŁUGA – (ISO – 9004-2) wynik wywołanych działań w trakcie między dostawcą i klientem oraz działaniami wewnętrznymi dostawcy mającymi na celu zaspokojenie potrzeb klienta.
STAN TECHNIKI – (EW-45025-93r) rozwinięte studium technicznych możliwości w pewnym określonym czasie o ile dotyczy to produktów, procesów i usług, bazuje na odpowiednio zapewnionych rozpoznaniach w nauce, technice i doświadczeniu
JAKOŚĆ WYROBU – (Europejska Organizacja) jest stopniem spełnienia przezeń wymagań odbiorcy w wyrobach przemysłowych. Jakość jest kombinacją jakości typu i jakości wykonania. Jakość typu odnosi się do modelu wyrobu o określonym zbiorze cech, który ma być produkowany czyniąc zadość wymaganiom stawianym przez odbiorców i konsumentów.
Jakość typu dzieli się na:
- jakość produktu
- jakość wzoru
- jakość konstrukcji
- jakość zamierzona
Jakość wykonania to stopień zgodności wytworzonego wyrobu z przyjętym wzorcem, modelem
Jakość wykonania dzielimy na:
- jakość produkcji
- jakość zgodności
- jakość uzyskana
Q – jakość Q =
Jeśli: Q<1 to mamy do czynienia z podjakością
Q=1 występuje jakość pełna czyli produkt spełnia oczekiwania
Q>1 mówimy o nadjakości wiąże się to z dodatkowymi kosztami wyższą ceną i możliwościami
finansowymi nabywcy
W przypadku jeśli jakość jest czynnikiem finansowym
Jakość 30%, marketing i reklama 20%, dochód dla handlu 15%, serwis obsługi klienta 15%, serwis dostawczy 15%, wybór asortymentu 5%
a) JSO-9001 system jakości: model na projektowanie produkcji, kontroli serwisu
b) ISO-9002 system jakości zapewniania modelu dla: produkcji kontroli serwisu
c) ISO-9003 system jakości zapewniania dla etapu kontroli i serwisu
d) ISO-9004-1 zarządzanie jakością
e) ISO-9004-2 wytyczne dla usług
f) ISO-9004-3 wytyczne dla materiałów przetwarzanych
g) ISO-9004-4 wytyczne dla doskonalenia jakości
h) ISO-9004-5 wytyczne dla planów jakości
i) ISO-9004-6 wytyczne dla jakości w przedsięwzięciu
j) ISO-9004-7 wytyczne dla konfiguracji
EN-45000 – dotyczą laboratoriów
EN-45001 – ogólne zasady działania laboratoriów badawczych
EN-45002 – ogólne kryteria oceny
EN-45003 – ogólne kryterium dotyczące jednostek akredytujących laboratoria badawcze
EN-45011 – ogólne kryteria dotyczące jednostek doświadczalnych poświadczeń wyrobów
EN-45012 – ogólne kryteria dotyczące jednostek dokonujących poświadczeń sprawdzenia jakości
EN-45013 – ogólne kryteria dotyczące jednostek dokonujących poświadczeń personelu
EN-45014 – ogólne kryteria dotyczące deklaracji zgodności dodawane przez sprzedawce
Korzyści z jakości
1. Silniejsza pozycja na rynku
2. Zredukowane koszty
3. Przestrzeganie przepisów i prawa
4. Zadowolenie zatrudnionych
Co to jest zabezpieczenie jakości ? – zapobieganie celem zabezpieczania jakości jest zabezpieczenie elementu w ten sposób aby określony produkt, komponent, wyrób techniczny, proces technolobiczny, programy komputerowy, usługa spełniająca odpowiednie warunki z punktu widzenia bezpieczeństwa, jakości, środowiska i ekonomiki.
Jakość jest działaniem dynamicznym Wg. Amerykanów – jakość na pierwszym miejscu
- Jakość oznacza zadowolenie klienta, a jego oczekiwania są ruchomym celem, ciągle się oddalającym
- Zapobieganie wadom jest lepsze nią wykonywanie wad
- W każdym człowieku tkwią niezwykłe możliwości
Wg. Japończyków – jakość na pierwszym miejscu, żadne kompromisy są niedopuszczalne
- prowadzić badania i ciągle poprawiać jakość
Wg. Europy (państwa piętnastki)
- porównanie podatków z państwami „A5”
- do Polski najbardziej podobna Hiszpania
Powstał PPJ – program poprawy jakości
Jakość uzyskana dzisiaj gwarantuje byt przedsiębiorstwom
System jakości – struktura organizacyjna procedury, procesy i zasady niezbędne do zarządzania jakością
Zarządzanie jakością – wszystkie działania z zakresu zarządzania, które decydują o polityce jakości, celach i odpowiedzialności, a także o ich realizacji w ramach systemu jakości za pomocą takich środków jak: planowanie jakości, sterowanie jakością, zapewniania jakości i doskonalenia jakości
Polityka jakości – ogół zamierzeń i kierunków działań organizacji dotyczących jakości, w sposób formalny wyrażony przez najwyższe kierownictwo tej organizacji
Planowanie jakości – działanie, ustalające cele i wymagania jakościowe oraz wymagania dotyczące zastosowania elementów systemu jakości
Sterowanie jakością – metody działań i działania o charakterze operacyjnym stosowane w celu spełnienia wymagań jakościowych
Zapewnianie jakości – wszystkie planowe i systemowe działania, także jeśli to konieczne, udowodnienie działania realizowane w ramach systemu jakości służące do wzbudzenia należytego zaufania co do tego, że element spełnia założenia jakościowe
Audit jakości – usystematyzowanie i niezależne badanie mające na celu stwierdzenie, czy działania odnoszące się do jakości i ich wyniki są zgodne z zaplanowanymi ustaleniami.
Światowy charakter zmian w rozumieniu jakości. Odwrócenie relacji między podażą a popytem
Przyspieszenie wdrarzeń technologicznych
Rewolucja informatyczna
Zmiana stosunków wyższych – każdy lepiej żyć
Konkurencyjność przez jakość – to cecha pozwalająca na rywalizację z innymi na rynku
Siła napędowa rozwoju przedsiębiorstw Nakład wysiłków aby przetrwać i rozwijać się
Jakość jest czynnikiem konkurencyjności: zadowolić partnerów, zwiększyć zysk
Dlaczego Jakość ???
- dlatego, że aby przetrwać przedsiębiorstwo musi być konkurencyjne
- dlatego, że jakośćjest wynikiem konkurencji
CELE:
Interes ogólny:
- przepisy i ustawy
- aspekt ekologiczny
- rozwój człowieka
Zadowolenie klienta wyniki terminy ilości kosdzty
- Zapewnianie jakości
- Zaufanie
- Zapobieganie
Zadowolenie przedsiębiorstwa
Np. defekty w magazynie
Ad2)
Np. plan przebiegu systemu nadzorowania wzorów
Wszystko w postaci bloczków odpowiednio połączonych musi być początek-start, punkty kontrolne, koniec
Ad3)
Ad4)
Diagram Poreto-Lorenza (obecnie ABC)
Uszeregowanie różnych elementów wg wielkości (odpowiednio potrzebnej) na tej podstawie możemy tworzyć odpowiednie wykresy
Ad5)
Wykresy przyczyny - skutek - graficzna prezentacja przyczyn
1. Wyliczyć
2. Klasyfikować
3. Wybrać
4. Sprawdzić
Ad6)
Diagram korekcji
Ad7)
Karta sterowania jakością to formularz, który służy do graficznego zobrazowania wartości uzyskiwanych jako wynik badań ciągłego szeregu prób losowych, a po ich naniesieniu umożliwia sterowanie jakością, porównanie z granicami ostrzegawczymi i / lub granicami ingerencji
- zwalczana jest każda wada
- osiągnięte wyniki stanowią punkt wyjścia dla dalszych ulepszeń
- istniejący stan rzeczy stawiany jest pod znakiem zapytania (jako nie w pełni zadowalający)
Metoda badania i doświadczenia jakości
QFP (quality function deployment) (tzw. Głos klienta)
Metoda badania i doskonalenia jakości
FMEA – analiza przyczyn i skutków wad – to systematyczna metoda zapobiegania powstawaniu wad
Rozróżniamy:
- FMEA produkcji
- FMEA procesu
Interdyscyplinarny zespół specjalistów dokumentuje na formularzu możliwe:
- rodzaje wad
- skutki wad
- przyczyny wad
jak też szacunkowe prawdopodobieństwo
- występowania
- znaczenia
- odkrywania wad
za pomocą liczb 1 (małe prawdopodobieństwo) i 10 (wysokie prawdopodobieństwo)
Audit zarządzania jakością
Systematyczna analiza intencji wprowadzenia i skuteczności wybranych elementów systemów jakości organizacji lub dzieła (Audit – akt)
Cel auditu
Zebranie obiektywnych dowodów pozwalających na dokonanie oceny statusu systemu jakości na podstawie faktów
Formalna działalność, prowadzona zgodnie z polityką (procedurami i listami kontrolnymi, mającymi na celu bezstronna analizę obiektywnych dowodów i weryfikację zgodności z określonymi wymaganiami.
Audit jakości
Systematyczne i niezależne badania mające na celu określić czy:
- działania dotyczące jakości i ich wyniki odpowiadają zaplanowanym założeniom
- ustalenia te są skutecznie realizowane
- te wdrożenia pozwalają na osiągnięcie celów
Ocena dwuetapowa
1. Księgi jakości odnośnie wymagań
2. Obiektywnych dowodów odnośnie księgi jakości
Rodzaje
wewnętrzny – „nas przez nas” (1 – ej strony) i zewnętrzny – „dostawcy przez nas” (2 – ej strony) lub 1. Analitycznie przez stronę inną niż klient np. 3 – ej strony – na zlecenie klienta – organ certyfikujący
System zintegrowany
- ISO 9000 -> wizja 2000 (zarządzanie jakością)
- ISO 14000 (zarządzanie środowiskiem)
- PN-N-18000 (b4p)
17. Wewnętrzne audity jakości
Audity powinny być planowane odpowiednio do sytuacji oraz możności działań. Audity i wynikające z nich działania powinny być prowadzone zgodnie z udokumentowanymi procedurami. Wyniki auditów powinny być dokumentowane i przedstawione do wiadomości personelowi odpowiedzialnemu za auditowany obszar działań.
Kadra kierownicza odpowiedzialna za dany obszar działań powinna podejmować okresowo działania korygujące nieprawidłowości ujawnione w wyniku auditu
...
janeknowak143