Pytania kontrolne na obsługę wózka widłowego.doc

(52 KB) Pobierz
1

1.Z jakich podstawowych zespołów składa się wózek jezdniowy napędzany-podnośnikowy.

Do podstawowych elementów budowy UTB ( wózka jezdniowego napędzanego) należą:

-          rama,

-          układ jezdny (koła, mosty półosie),

-          układ kierowniczy,

-          układ hamulcowy,

-          układ napędowy (silnik, zespoły przenoszące napęd),

-          układy hydrauliczne osprzętu roboczego,

-          kabina oraz elementy sterujące i sygnalizujące.

 

2. Co należy sprawdzić przy wózku w czasie codziennej kontroli przed rozpoczęciem pracy.

Czynności operatora-kierowcy przed rozpoczęciem pracy (tzw. OC) są następujące:

-          Sprawdzić w książce UTB czy usterki lub uszkodzenia które zgłoszono zostały usunięte,

-          Wizualnie ocenić UTB,

-          Sprawdzić szczelność układów (czy nie ma przecieków na złączach, przewodach, przy zbiornikach),

-          Sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom paliwa w zbiorniku (UTB o napędzie spalinowym),

-          Sprawdzić stan opon, wideł podnośnikowych, łańcucha, masztu itp.

-          Sprawdzić i uzupełnić poziom płynów eksploatacyjnych (hamulcowego, chłodzącego, oleju hydraulicznego, oleju w silniku (spalinowe, elektrolitu (elektryczne)

-          Sprawdzić stan połączeń elektrycznych i naładowania baterii (UTB elektryczne)

-          Sprawdzić układ kierowniczy (luz, skręt)

-          Sprawdzić układ hamulcowy

-          Sprawdzić skok jałowy sprzęgła ciernego

-          Sprawdzić oświetleni, sygnał dźwiękowy, światło hamowania.

-          Sprawdzić wszystkie elementy sterownicze i upewnić się że hydraulika pracuje prawidłowo

-          Po uruchomieniu sprawdzić czy układy smarowania i ładowania akumulatora pracują prawidłowo

-          Inne czynności które ujęte zostały w instrukcji obsługi

Po wykonaniu OC kierowca-operator wpisem w książkę UTB akceptuje jego sprawność i od tego momentu bierze odpowiedzialność za sprzęt.

 

3. Co należy sprawdzić przy układzie kierowniczym, co to jest luz i czy jest on  wymagany

Przy układzie kierowniczym należy sprawdzić promień skrętu, oraz luz kierownicy. Nie może on przekraczać 20o. Optymalna sytuacją byłoby gdyby luz na kole kierowniczym nie występował. Luz kierownicy jest to bezwładność kół skrętnych względem koła kierownicy.

 

4. Opisz pracujące w wózku układy hydrauliczne.

-          układ skrętu ze wspomaganiem hydraulicznym (siłownik skręcający koła)

-          układ hamulcowy (zbiornik płynu, pompa przewody, tłoczki hamulcowe)

-          układ sprzęgła (hydrauliczne i hydrostatyczne)

-          układ podnoszenia karetki i przechylania wieży roboczej.

 

5. Co to jest stateczność wózka i na co należy zwracać uwagę w czasie pracy.

Stateczność wózka zależy od masy ładunku, odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł i wysokości na którą podnosimy. Nie wolno przewozić ładunku którego masa przekracza dopuszczalna normę dla danego UTB, gdyż może to spowodować zachwiane stateczności i przewrócenie się wózka.

 

6. Jakie czynności należy wykonać przed rozpoczęciem ładowania akumulatorów w wózku.

Należy wyłączyć wyłącznik awaryjny, sprawdzić (uzupełnić) poziom elektrolitu, i odkręcić korki akumulatorów.

 

7.Jak sprawdza się skuteczność hamulca zasadniczego a jak pomocniczego i kiedy hamulce są sprawne.

Hamulec zasadniczy- naciskamy pedał hamulca, który powinien stawiać opór i nie opaść do podłogi i sprawdzamy skuteczność hamowania- długość drogi hamowania wózka obciążonego ciężarem nominalnym powinna być mniejsza od podanej w dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR)wózka. Sprawdzamy równomierność hamowania- czy w trakcie hamowania nie ściąga wózka na jedną stronę.

Hamulec pomocniczy (ręczny)- sprawdzamy czy zapadka i dźwignia działa prawidłowo i czy na pochyłości  UTB nie stacza się. Następnie sprawdzamy na pochyłości na wyłączonym silniku (czas 15 minut). Pochyłość 8% dla elektrycznego i 15% dla spalinowego).

 

8. Jakie urządzenia sygnalizacyjne powinien posiadać wózek i za jakiego dokumentu to wynika.

-          sygnał dźwiękowy

-          wskaźnik położenia koła kierującego (wózki 3 kołowe)

-          wskaźnik stopnia naładowania baterii (elektryczne)

-          elektroniczny wskaźnik masy podnoszonego ładunku

-          wskaźnik ciśnienia oleju

-          wskaźnik temperatury silnika

-          wskaźnik ładowania akumulatora

-          wskaźnik ilości paliwa

UTB musi odpowiadać wymogom rozporządzenia Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

9. Jakie znasz rodzaje napędów (silników) w wózkach i gdzie jakie wózki można stosować

-          elektryczny sieciowy

-          elektryczny akumulatorowy

-          spalinowy niskoprężny

-          spalinowy wysokoprężny

-          inne rodzaje napędów

wózki spalinowe na otwartej przestrzeni. A elektryczne w pomieszczeniach.

 

10. Jakie stopnie pochyłości może pokonywać wózek o napędzie spalinowym, a jakie elektrycznym i czym to jest podyktowane

Przyjmuje się że elektryczne wózki 8%, a spalinowe 15%. Podyktowane jest to długością pojazdu i masa ładunku. (W elektrycznych starego typu na większej pochyłości wylewał się kwas z akumulatorów. Mają też mniejszą sprawność)  Dokładne dane znajdują się w UDT każdego wózka.

 

11. Po co jest potrzebny przechył wieży w wózku, ile wynosi i jaki kont zwarcia powinny posiadać widły wózka i dlaczego.

Przechył wieży ułatwia podnoszenie i transport ładunków oraz pomaga zapewnić stabilność podczas przewożenia towaru.

Kąt  zwarcia wideł wynosi 11°. Ułatwia to utrzymanie równowagi przewożonego ładunku.

 

 

 

12. Do jakich prac służą wózki widłowe. Czy można je wykorzystać do innych celów, jakich i pod jakimi warunkami.

Wózki służą do prac załadowczych, oraz transportu na ograniczone odległości. Podstawowym osprzętem są widły. Można je zastąpić innym osprzętem. Np. wysięgnik, trzpień szuflada, platforma robocza, kleszcze boczne. Osprzęt powinien spełniać wymogi przepisów bhp oraz odpowiedniej normy PN-77/M-780105.

 

13. Jakie zagrożenie stwarza stosowanie gazu jako paliwa i dlaczego.

Największym zagrożeniem jest nieszczelność instalacji zasilania gazem. Może to doprowadzić do pożaru, wybuchu, lub zatrucia gazem.

 

14. Jakie zagrożenie powstaje podczas ładowania akumulatora i jak powinno wyglądać miejsce przeznaczone do ładowania.

Podczas ładowania akumulatora wydziela się wodór, który tworzy mieszaninę wybuchową z powietrzem. Dlatego pomieszczenie powinno mieć dobrą wentylację, oraz hermetyczną instalacje elektryczną. Obowiązuje bezwzględny zakaz używania otwartego ognia.

 

15.Czy można wyjeżdżać wózkiem na drogi publiczne i jakie warunki musza być spełnione.

Należy posiadać zezwolenie na prowadzenie wózka, prawo jazdy kat B. UTB musi odpowiadać wymogom rozporządzenia Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

16. Jak powinien być ułożony ładunek na widłach i jaki ma to wpływ na stateczność i na dopuszczalne obciążenie.

Ładunek powinien być rozmieszczony symetrycznie względem oso symetrii wózka i równomiernie na platformie. Nie może się przemieszczać. Im bardziej wysunięty do przodu ładunek, tym mniejsza jego dopuszczalna i mniejsza stateczność wózka.

 

17. Kto może otrzymać zezwolenie na kierowanie wózkami podnośnikowymi.

Ukończone 18 lat, minimum podstawowe wykształcenie, ukończony kurs(48 godz. teorii 15 godz. Jazdy). Zdany egzamin przed komisją UTD. Odbyć staż stanowiskowy i zapoznać się z DTR UTB.

 

18. Jakie czynności należy wykonać po stwierdzeniu przebicia dętki w kole.

Zatrzymać wózek. rozładować. wyłączyć silnik i zabezpieczyć wózek. Podnieść wózek lewarkiem i podłożyć klocek drewniany (koniecznie!). wykręcić wentyl, lub spuścić powietrze do połowy nominalnego ciśnienia. Odkręcić koło(5 lub 6 śrub- zależy od typu), rozkręcić felgę (5 lub 6 śrub)i wymienić dętkę. Złożyć felgę. Napompować do max połowy nominalnego ciśnienia. Założyć koło. Dopompować do nominalnego ciśnienia. Uwaga! Felge trzyma 10 lub 12 śrub (pytają o to)

 

19. Kiedy przewożąc ładunek właściwa jest jazda przodem a kiedy tyłem.

Tyłem - Jeśli ładunek utrudnia widoczność, oraz podczas zjazdu ze wzniesienia.

 

20. Jak często powinny być sprawdzane wózki przez uprawnionego przez UTD mechanika i z jakiego dokumentu to wynika.

-          przed wydaniem decyzji o dopuszczeniu do eksploatacji (odbiorcze)

-          w trakcie eksploatacji w terminach określonych dla danego UTB (okresowe)

-          powypadkowe, poawaryjne oraz wynikające z bieżących potrzeb (doraźna)

Wynika to z przepisów ustawy o dozorze technicznym.

 

 

 

 

21. Czy w czasie jazdy można używać innych podzespołów znajdujących się na wózku.

W czasie jazdy nie wolno manipulować ładunkiem. Wszelkie podzespoły można uruchamiać dopiero po zatrzymaniu UTB.

 

22. jaka jest dopuszczalna prędkość jazdy wózkiem na terenie hal produkcyjnych, w pomieszczeniach i na terenie zakładu. Z czego to wynika.

Max prędkość to 25 km/h. Jednak prędkość należy dostosować do warunków na trasie.

Do 18 km/h – na długich prostych odcinkach,

Do 12 km/h – w pobliżu budynków i hal produkcyjnych

Do 6 km/h – w halach magazynowych

Do 3 km/h w miejscach o ograniczonej widoczności lub tam gdzie przechodzą ludzie.

 

23. Co może spowodować nadmierne obciążenie wideł wózka.

Może to spowodować utratę stateczności pojazdu i przechył wózka w kierunku ładunku, oraz oderwanie tylnych kół od podłoża.

 

24.Jaki akt prawny reguluje sprawy przepisów ruchu obowiązujących kierowcę wózka.

Kierowcę obowiązują przepisy o ruchu drogowym.

 

25. Do czego służy sprzęgło w wózku podnośnikowym.

Sprzęgło służy do odłączania silnika od reszty zespołu napędowego, przy zmianie biegów, w chwili hamowania, ruszania i zatrzymania.

 

26. Jakie dokumenty powinien posiadać wózek eksploatowany w zakładzie.

-          opis techniczny – dane techniczne z tabliczki, nazwa i adres wytwórcy, rodzaj i przeznaczenie UTB, podstawowe parametry i urządzenia zabezpieczające.

-          Rysunek zestawieniowy

-          Schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne (o ile mają zastosowanie)

-          Schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych

-          Instrukcję eksploatacji – przeznaczenie i przewidywane warunki pracy, opis budowy, działania i regulacji elementów wyposażenia oraz elementów bezpieczeństwa

-          Kopia świadectwa badania typu dla urządzeń zabezpieczających

-          Dokumentacja uzupełniająca

-          Potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia s strefie zagrożenia wybuchem

 

27. Podaj budowę układu hydraulicznego hamulca roboczego.

Zbiornik płynu -> pompa hamulcowa -> popychacz -> przewody hydrauliczne  -> cylinderki rozwierające szczęki bębna.

 

28. Podaj kolejność podzespołów przenoszących napęd w kolejności od silnika do kół.

Silnik -> sprzęgło -> przekładnia(skrzynia biegów)->wał ->przekładnia różnicowa -> półosie -> koła.

 

29. Do czego służy sprzęgło w wózkach. Patrz pytanie 25

 

 

30. Jakie zabezpieczenie posiadają mechanizmy wieży wózka

hamulec opadania karetki, zawory dławiące, ogranicznik górnego wysuwu karetki.

 

31. Na jakie zagrożenia narażony jest kierowca wózka.

-          przygniecenie, uderzenie wózkiem,

-          porażenie prądem 230/400V na stanowisku ładowania akumulatorów,

-          oparzenie łukiem elektrycznym w razie zwarcia w przewodach przyłączeniowych,

-          oparzenie kwasem siarkowym, lub elektrolitem przy zalewaniu akumulatorów,

-          wybuch wodoru w czasie ładowania akumulatorów,

-          wybuch lub pożar wózka spowodowany nieszczelnością w instalacji gazowej,

-          utrata stateczności wózka i jego przewrócenie się,

-          upadek ładunku w wyniku złego ułożenia lub przeładowania,

-          wypadki w czasie ruchu spowodowane awariami układu hamulcowego, kierowniczego, błędem kierowcy, brakiem osłon,

-          szkodliwe działanie spalin

-          wpływ niewygodnej pozycji operatora na jego zdolności psychomotoryczne,

-          wpływ ha lasu i drgań na zdolności psychomotoryczne operatora.

 

32. Kiedy kierowca wózka musi stosować kask ochronny

instrukcja BHP określa że kierowca w czasie pracy zobowiązany jest stosować kask ochronny.

 

33. Co powinien zrobić kierowca zbliżając się do stanowiska na którym ma wykonać czynności transportowe.

-          ocenić masę, stateczność i środek ciężkości ładunku,

-          sprawdzić czy w czasie wykonywania czynności nie spowoduje zagrożenia

 

34. Jakie przyrządy pomiarowe znajdują się na wózku widłowym.

-          wskaźnik ciśnienia oleju,

-          wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej

-          wskaźnik ładowania akumulatora

-          wskaźnik ilości paliwa

 

35. Jakie znasz rodzaje wózków jezdniowych podnośnikowych

-          z masztem wewnątrz nie obejmujące ładunku,

-          z masztem wewnątrz z wysuwną karetką,

-          z masztem wewnątrz obejmujące ładunek,

-          wózki podnośnikowe czołowe,

-          wózki podnośnikowe boczne,

-          wózki podnośnikowe wysuwne czołowo-boczne,

-          wózki podnośnikowe obrotowe,

-          wózki podnośnikowe specjalizowane.

 

36. Na co należy zwrócić uwagę przy sztaplowaniu palet oraz wysokim składowaniu.

Należy zwrócić uwagę na zachowanie pionu i stabilność sztapla, oraz na dopuszczalną ilość warstw i masę składowanych palet. Maź wysokość składowania palet to 150 cm. WAŻNE! Liczy się wysokość na jakiej znajduje się druga paleta, tzn jeśli dolna paleta ma ponad 150 cm to nie można sztaplować na niej.

 

37.Jakie zasady przepisy należy zachować przy przewożeniu materiałów niebezpiecznych.

Przepisy bhp, szkolenie dla pracowników z właściwości materiałów i rodzajów zagrożeń, pierwsza pomoc, inne zagrożenia które powoduje dany towar. Bezpieczne metody i sposoby transportu danego rodzaju materiałów.

Wózek musi być oznakowany, dostosowany i wyposażony według norm i przepisów. Osoby zatrudnione zostaną specjalnie przeszkolone i wyposażone w odzież i sprzęt ochronny.

Kierowca wózka musi posiadać kwalifikacje.

4...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin