Żurek A., Wprowadzenie do Ojców Kościoła.pdf

(7563 KB) Pobierz
620216406 UNPDF
Wprowadzenie do Ojców Kościoła
Antoni Żurek
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
2
OJCOWIE APOSTOLSCY
4
Didache 4
Ignacy Antiocheński
5
Polikarp ze Smyrny
5
Klemens Rzymski 6
Pasterz Hermasa 6
List Barnaby 6
Ojcowie Apostolscy; ogólna charakterystyka 7
ŚWIADECTWA O MĘCZENNIKACH 8
APOLOGIA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA 10
Wystąpienia anty chrześcijańskie
10
Teksty apologetyczne
11
Pierwsi apologeci 12
Justyn 14
Apologeci trzeciego wieku 15
W OBLICZU GNOSTYCYZMU I HEREZJI 16
Gnostycyzm 16
Ireneusz z Lyonu 17
Inni autorzy 18
KLEMENS ALEKSANDRYJSKI
19
ORYGENES 21
TERTULIAN 25
CYPRIAN 27
INNI AUTORZY 29
Hipolit (Rzymski) 29
Hipolit(?) 30
Laktancjusz 30
LITERATURA MONASTYCZNA
30
Żywoty i historie "Ojców pustyni
30
Teksty "Ojców pustyni"
31
Duchowość
31
Wpływ 32
EUZEBIUSZ Z CEZAREI 32
"Ojciec historii kościelnej"33
KONTROWERSJA ARIAŃSKA
34
Ariusz 35
Arianizm (istota) 35
SOBÓR NICEJSKI
36
NASTĘPSTWA NICEI
37
ATANAZY WIELKI
39
HILARY Z POITIERS 41
OJCOWIE KAPADOCCY: 42
BAZYLI WIELKI 42
" Moralista" 44
GRZEGORZ Z NAZJANZU 44
GRZEGORZ Z NYSSY 46
EFREM SYRYJCZYK 47
KATECHEZA: CYRYL JEROZOLIMSKI
49
Cyryl Jerozolimski 49
"SZKOŁA ANTIOCHEŃSKA"
50
Diodor Antiochericzyk
51
Teodor z Mapsuestii
51
JAN CHRYZOSTOM
52
AMBROŻY 55
HIERONIM 57
AUGUSTYN 58
CYRYL ALEKSANDRYJSKI
64
Obrońca "Theotokos"
65
Sobór w Efezie (431)
65
LEON WIELKI 66
GRZEGORZ WIELKI
67
2
WPROWADZENIE
1. Patrologia; jej pojęcie i przedmiot
Termin "patrologia" pojawił się w literaturze teologicznej stosunkowo niedawno, bo dopiero w XVII wieku
(G.Gerhard 1653). Z samej nazwy wynikałoby, że chodzi o naukę zajmującą się życiem i działalnością Ojców
(Kościoła), choć w praktyce zajmuje się wszystkimi pisarzami starożytności chrześcijańskiej.
Podstawowym pojęciem w patrologii jest termin "Ojciec Kościoła". Już w okresie powstawania pierwszych
gmin chrześcijańskich, przyjęło się określenie "ojcowie" na oznaczenie nauczycieli przekazujących "naukę"
innym. Dla chrześcijan takimi "ojcami" byli ci, którzy przekazywali wiarę, strzegli tradycji, cieszyli się wśród
nich autorytetem. Najczęściej byli to biskupi, czasem prezbiterzy. Od IV wieku zaczęto powoływać się na
autorytet "Ojców" w dokumentach kościelnych. Tak nazywano biskupów biorących udział w Soborze
Nicejskim a potem innych, uczestniczących w następnych synodach jak również tych, którzy zyskali znaczenie
w Kościele. Powoływano się na nich jako na autentycznych świadków wiary. Czyniono tak zwłaszcza podczas
polemik i sporów doktrynalnych, gdy chodziło o ustalenie " prawdziwej tradycji ".
W oparciu o określenie Wincentego z Lerynu (V w.) ustaliły się następujące kryteria, którymi winien
odznaczać się autor zasługujący na miano Ojciec Kościoła: starożytność, świętość, prawowierność i aprobata
Kościoła. Starożytność oznacza czas, w którym dany autor żył. Trudno ustalić ścisłą granicę starożytności.
Najogólniej przyjmuje się, że kończy się ona Soborem w Chalcedonie (451). Potem można mówić o okresie
schyłkowym, który na Zachodzie trwa do czasów Grzegorza Wielkiego (604), a na Wschodzie do Jana
Damasceńskiego (749). Świętość życia ma być potwierdzona kultem i publicznym wyrazem czci
przysługującej świętym. Wystarczy, że wyraziło się to w sposób stosowny do danej epoki; nie jest wymagana
formalna kanonizacja. Prawowierność nauki zakłada zgodność poglądów głoszonych przez danego autora, z
tradycją Kościoła. Przy czym należy dodać, że ocena prawowierności musi uwzględnić kontekst historyczny, w
którym dany autor tworzył. Stąd też za znak tej prawowierności można uznać fakt, że nauka danego autora nie
spotkała się z oficjalnym potępieniem ze strony Kościoła. Wyrazem aprobaty jest przyznanie danemu autorowi
tytułu Doktora Kościoła, powołanie się na niego w oficjalnych dokumentach lub inny podobny znak. W
przypadku gdy autor żyjący w starożytności chrześcijańskiej, nie spełnia któregoś z pozostałych warunków a
cieszy sią autorytetem w Kościele, to określa sią go mianem starożytny pisarz chrześcijański. Bywają
przypadki, gdy zakwalifikowanie jakiegoś autora do jednej czy drugiej kategorii nastręcza dużo trudności.
Można też przypomnieć określenie Jana Pawła II, zgodnie z którym: "Ojcami Kościoła słusznie nazywa sią
tych świętych, którzy w ciągu pierwszych wieków potęgą swej wiary, wzniosłością i bogactwem swej nauki
wnieśli weń nowe siły i sprawili, że się wspaniale rozwijał. Są rzeczywiście "ojcami" Kościoła, ponieważ od
nich poprzez Ewangelię Kościół otrzymał życie"(Ecclesiae Patres 3). To określenie zwraca uwagą na inne
przymioty, ale i one nie są jednoznaczne.
Wcześnie też zaczęły sią pojawiać katalogi autorów, których można uznać za Ojców i na których dzieła można
sią powoływać. Przykładem jest dzieło Hieronima O sławnych mężach i jego późniejsze kontynuacje. Do rangi
zaś urzędowego wykazu pretenduje tzw. Dekret Gelazjański (VI w.), zawierający listę "dzieł świętych Ojców,
które są przyjęte w Kościele katolickim".
Niektórym z Ojców Kościoła ze względu na "wybitną wiedzę" i wyraźną deklarację Kościoła, przysługuje tytuł
Wielki Doktor Kościoła. Papież Bonifacy VIII (1298) za takich uznał świętych: Ambrożego, Hieronima,
Augustyna i Grzegorza W. Spośród Ojców Greckich do "wielkich " zalicza się świętych: Atanazego, Bazylego
W., Grzegorza z Nazjanzu, Jana Chryzostoma. Natomiast wielu innym przyznano tytuł "Doktor Kościoła".
2. Teksty
Patrologia zajmuje się tekstami, jakie powstały w epoce Ojców Kościoła. Teksty te doszły do naszych czasów
w bardzo różnym stanie. Wiele z nich zaginęło po drodze, inne uległy zniekształceniom (przypadkowym lub
celowym). Z wielu tekstów pozostały tylko fragmenty albo też uległy rozproszeniu po różnych innych tekstach.
Trudnym problemem może też być ustalenie autora, ponieważ wiele tekstów przypisano - czasem świadomie -
innym autorom. Pierwszym zadaniem patrologów jest odtworzenie tekstu oryginalnego. Czyni się to w oparciu
o manuskrypty, najstarsze wydania, itd. Najwartościowsze są teksty integralne, ale wykorzystuje się też te,
które zachowały się w różnego rodzaju florilegiach, filokaliach, apoftegmatach, katenach czy innych całkiem
przypadkowych zbiorach. W wyniku tych starań powstaje tekst krytyczny; jeżeli nie równoznaczny z wersją
oryginalną to przynajmniej bardzo jej bliski.
Teksty patrystyczne możemy poznawać bądź w oryginale bądź w tłumaczeniu. Teksty oryginalne są wydawane
najczęściej w seriach wydawniczych. Najbardziej znaną jest Patrologia wydana przez J. P. Migne'a (+1875).
Składa się na nią dwie serie. W jednej zebrano teksty literatury chrześcijańskiej łacińskiej powstałe do XII w., a
3
jakie były znane wydawcom. W sumie stanowi to 221 tomów. Serią tę oznacza się skrótem PL lub ML. W
drugiej serii wydawcy zamieścili znane im teksty patrystyczne powstałe w języku greckim. Teksty te
zaopatrywano w tłumaczenia łacińskie. Seria ta - oznaczona skrótem PG lub MG - liczy 161 tomów. Cały ten
zbiór był pomyślany jako pomoc dla duszpasterzy. Patrologia Migne'a jest prawdziwą kopalnią tekstów
patrystycznych, ale ani nie zawiera wszystkich tekstów, ani też nie są to teksty krytycznie opracowane.
Wydania krytyczne zaczęto publikować w XIX w. w serii Corpus scriptorum ecclesiasticorum latinorum
(CSEL). W bliższych nam czasach zaczęła wychodzić w Belgii seria zatytułowana Corpus Christianorum (CC),
w której są publikowane teksty w tych językach w jakich powstały. Inną, bardzo znaną, serią wydawniczą jest
Sources chretiennes (SC). Otwiera ona serie wydawnicze, które oprócz tekstów oryginalnych zawierają ich
tłumaczenie na język wspóczesny. Takich publikacji jest coraz więcej, zwłaszcza z tłumaczeniem na język
włoski.
Polskie tłumaczenia Ojców Kościoła są dostępne przede wszystkim dzięki seriom: poznańskiej - Pisma Ojców
Kościoła (POK) oraz warszawskiej - Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy (PSP). Szereg dzieł patrystycznych
ukazał się też w wydawnictwie "Pax" oraz "Znak " (seria Ojcowie Żywi). Wyszło też kilka antologii, których
autorami są znani polscy autorzy, np. M. Michalski, A. Bober. Coraz częściej też można spotkać tłumaczenia
bądź to oddzielnie wydawane, bądź też zamieszczane w czasopismach i dziełach zbiorowych.
3. Znaczenie i cel studiowania Ojców Kościoła
Ojcowie Kościoła cieszyli się zawsze autorytetem i zainteresowaniem całego Kościoła i poszczególnych jego
członków. W ostatnim jednak okresie to zainteresowanie jeszcze wzrosło. Świadczą o tym zarówno oficjalne
wypowiedzi, jak również ilość publikacji i prowadzonych badań w tej dziedzinie. Racje ku temu są wielorakie.
Najważniejsze z nich przedstawia Instrukcja o studium Ojców Kościoła w formacji kapłańskiej (Kongregacja
ds. Wych. Katolickiego, z 10 listopada 1989 r.). Są to:
1.Ojcowie są przede wszystkim uprzywilejowanymi świadkami Tradycji. Oni to: "stworzyli pierwsze struktury
nośne Kościoła i sformułowali podstawowe zasady doktrynalne i duszpasterskie, które zachowują ważność dla
wszystkich czasów"(18). Byli równocześnie twórcami i świadkami Tradycji. Ich epoka była okresem, w którym
kształtowały się "pierwsze ważne zasady życia Kościoła. To oni ustalili kanon Ksiąg świętych, ułożyli
podstawowe wyznanie wiary, określili i wyjaśnili prawdy wiary w starciach z herezjami i współczesną kulturą,
dając w ten sposób początek teologii"(18). Oni też tworzyli prawo kościelne, liturgię (20). Autorytet Ojców,
zwłaszcza w kwestiach teologicznych, był i jest w Kościele wielki. Świadczą o tym Sobory odwołujące się do
Ojców. Sobór Trydencki a potem Watykański II przyjął zasadę zgodnie z którą: "jednogłośna opinia Ojców
stanowi dla interpretacji Pisma św. pewną regułę" (23).
2.Ojcowie wypracowali metodę teologiczną, która nadal zachowuje swoją aktualność. Wyróżniają :
a.stałe odwoływanie się do Pisma św. i poczucie Tradycji. Ojcowie byli przede wszystkim komentatorami
Pisma św. Stanowiło ono dla nich przedmiot bezgranicznej czci, podstawę wiary, stały temat kazań, pokarm
pobożności, duszę teologii. "Przykład Ojców jest dla współczesnych egzegetów nauką religijnego podejścia do
Pisma św. oraz metody interpretacji zachowującej zawsze łączność z doświadczeniem Kościoła, który idzie
przez dzieje prowadzony przez Ducha Św."(26). Cała teologia rodziła się z egzegezy wiernej Tradycji
Kościoła. Tradycja była dla nich normą przy interpretacji Pisma św.
b.umiejętność inkulturacji chrześcijaństwa. Ojcowie byli przeświadczeni o oryginalności chrześcijaństwa, ale
jednocześnie dostrzegali wartości kultury starożytnej. Umieli do tych wartości nawiązać i wykorzystać je do
zakorzenienia chrześcijaństwa w społeczeństwie, w którym żyli. "Dali przykład płodnego spotkania wiary i
kultury oraz wiary i rozumu, stając się w ten sposób przewodnikami dla Kościoła [..] oddającego się głoszeniu
Ewangelii ludziom różnych kultur"(32).
c.obrona wiary i postęp dogmatyczny. Okres Ojców Kościoła był czasem kontrowersji teologicznych
dotyczących wielkich zagadnień (trynitarnych, chrystologicznych, eklezjologii, antropologii, eschatologii).
"Ojcowie jako pierwsi podjęli racjonalną refleksją nad danymi Objawienia [..]. Ich opatrznościowe zadanie
polegało nie tylko na obronie chrześcijaństwa, ale także na przemyśleniu go w kontekście kultury grecko-
rzymskiej i na znalezieniu nowych formuł dla wyrażenia dawnej nauki; formuł niebiblijnych dla nauk
biblijnych. Jednym słowem na przedstawieniu wiary ludzkim językiem, całkowicie katolickim i zdolnym do
wyrażenia boskiej treści Objawienia, a zachowującym jej tożsamość i transcendencję"(34).
d.poczucie misterium Boga. W teologii Ojców uderza żywe odczucie transcendencji Bożej Prawdy zawartej w
Objawieniu. "Wykazują oni wielką pokorę wobec misterium Bożego zawartego w Piśmie Św., którego oni chcą
być tylko komentatorami troszczącymi się o to, by nie dorzucić czegoś, co mogłoby naruszyć jego
autentyczność. Postawa ta wynika ze świadomości istnienia ograniczeń ludzkiego umysłu wobec transcendencji
4
Bożej "(38). Z tego też względu Ojcowie jawią się jako ludzie, którzy nie tylko uczą ale doznają rzeczy
boskich. Ich teologia rodzi się z kontemplacji rzeczy boskich (39).
3.Ojcowie reprezentują wielkie bogactwo kulturowe, duchowe i apostolskie. Wielu z nich należy do elit
intelektualnych swej epoki. Dzięki temu chrześcijaństwo mogło wykorzystać dorobek kultury starożytnej a
jednocześnie zbliżyć ten świat do chrześcijaństwa (43). Wszyscy odznaczali się osobistą świętością i głębią
duchową, opartą na umiłowaniu i znajomości Pisma Św., oraz osobistej ascezie. Mogą przeto służyć jako
mistrzowie życia duchowego (44). Dzieła Ojców mają charakter ściśle duszpasterski, tzn. "zostały napisane do
celów apostolskich"(45).
Podsumowując można powiedzieć, że Ojcowie "byli po Apostołach tymi, którzy sadzą, podlewają i budują.
Byli oni pasterzami i żywicielami Kościoła [..]. Aby więc Kościół nadal wzrastał, konieczna jest dogłębna
znajomość ich nauki i dzieła, które wyróżnia się tym, że ma jednocześnie charakter duszpasterski i teologiczny,
katechetyczny i kulturowy, duchowy i społeczny [..]. Ta organiczna jedność różnych aspektów życia i misji
Kościoła sprawia, że dzieło Ojców jest tak aktualne i tak płodne również i dla nas "(47).
1. OJCOWIE APOSTOLSCY
Wraz ze śmiercią ostatniego z Apostołów zakończyła się redakcja ksiąg Nowego Testamentu. Zanim jeszcze to
się stało, zaczęły się pojawiać teksty, których autorami byli uczniowie Apostołów lub chrześcijanie żyjący w
bezpośredniej ich bliskości. Do dzisiaj zachowało się tylko kilkanaście tego rodzaju tekstów. Ich autorów
zwykło się nazywać Ojcami Apostolskimi. Nazwa ta podkreśla związek czasowy tych ludzi z Apostołami.
Kilku z nich znamy z imienia (Klemens Rzymski, Ignacy Antiocheński, Polikarp, Papiasz, Hermas). Innych
znamy tylko z dzieł, jakie po nich pozostały (np. Didache, List Barnaby).
Ojcowie Apostolscy są pierwszymi autorami chrześcijańskimi. Okres ich działalności obejmuje lata mniej
więcej 50 - 150 po Ch. Należą oni do grona "pierwszych świadków" Chrystusa w świecie grecko-rzymskim. Z
tej też racji teksty, które po nich pozostały, stanowią niezwykle cenny dokument dla historyków i teologów.
1.1. Didache
Do najwcześniejszych tekstów chrześcijańskich, należy Didache. Pełny tytuł, przetłumaczony na j.polski jest
dłuższy i brzmi: "Nauka Pańska przez dwunastu Apostołów do pogan < napisana > ".
Dziełko to, w obecnej formie, zostało zredagowane najpóźniej na początku drugiego stulecia. Jest to kompilacja
tekstów już istniejących, której dokonał bliżej nam nieznany autor chrześcijański. Uważa się, że powstało ono
na Bliskim Wschodzie (Syria ?), w środowisku chrześcijan nawróconych z judaizmu. Jest to forma katechezy
na temat podstawowych zasad życia chrześcijańskiego.
W Didache są przedstawione: zasady moralne, przepisy liturgiczne i dyscyplinarne. Wskazania moralne
obowiązujące chrześcijanina zostały ułożone wg schematu "dwóch dróg": drogi życia i drogi śmierci. Taki
sposób prezentowania zasad moralnych był już wcześniej. Spotykamy się z nim np. w niektórych środowiskach
żydowskich (por. Qumran). Chrześcijanie w znany schemat wkładali swoje zasady moralne. "Droga życia" jest
katalogiem przykazań, których przestrzeganie zapewnia życie wieczne. W "drodze śmierci" wymienione
zostały uczynki sprzeczne z Ewangelią. Ich autorom grozi "śmierć" (potępienie). Wyliczone w "dwóch
drogach" zasady są albo cytatami albo parafrazami wskazań zawartych w NT; zwłaszcza w Listach św. Pawła.
Część druga zawiera przepisy dotyczące kultu i praktyk religijnych. Znajdujemy tam szczegółowe zasady
udzielania chrztu wskazania związane z modlitwą i przestrzeganiem postu. Szczególne zainteresowanie
wzbudzają fragmenty poświęcone eucharystii. Dzięki nim poznajemy istotne zasady, które wówczas
obowiązywały, sprawowania i uczestnictwa w eucharystii. Autor przytacza też tekst modlitw, które w opinii
większości uczonych, są najstarszymi modlitwami eucharystycznymi. Schemat tych modlitw jest bardzo
podobny do tych, które Żydzi odmawiali jako błogosławieństwo podczas rytualnych posiłków. Byłaby to jedna
ze wskazówek świadczących o tym, że tekst ten powstał wśród chrześcijan pochodzenia żydowskiego.
Fragmenty tej modlitwy są dziś szeroko znane jako pieśń eucharystyczna "Dzięki o Panie".
W ostatniej części Didache zawarte są wskazania dotyczące życia rodzinnego oraz gminy chrześcijańskiej.
Interesujące są zwłaszcza te odnoszące się do wspólnoty. Określają one funkcje poszczególnych członków
wspólnoty, ze szczególnym uwzględnieniem przełożonych (biskup, nauczyciele, prorocy). Dzięki nim
poznajemy strukturę tej społeczności, ale też zasady rządzące jej życiem. Całe dziełko kończy się krótkim
rozdziałem o treści apokaliptycznej.
5
1.2. Ignacy Antiocheński
"Ignacy, zwany też Teoforem" ("niosący Boga"), zgodnie z tradycją był drugim następcą św. Piotra na stolicy
biskupiej w Antiochii. Nie zachowały się żadne wiadomości na temat jego pochodzenia, życia a nawet
biskupiej działalności. Prawdopodobnie podczas jakiegoś lokalnego prześladowania został uwięziony i
odesłany do Rzymu. Podczas tej podróży miał możliwość zatrzymania się w kilku miastach Azji Mniejszej i
spotkania się z miejscowymi chrześcijanami. To wiemy z listów, jakie pisał do niektórych gmin. Wg tradycji
poniósł śmierć męczeńską w Rzymie. Było to na początku drugiego wieku.
Zachowały się Listy, które adresował do poszczególnych gmin chrześcijańskich (w Smyrnie, Efezie, Filadelfii,
Magnezji, Tralleis, Rzymie), oraz do biskupa Polikarpa. Listy te powstały dość przypadkowo. Jedne były
wyrazem wdzięczności za serdeczne przyjęcie, inne zapowiedzią przybycia, jeszcze inne odpowiedzią na
kierowane zapytania czy wyrazem niepokoju o daną wspólnotę.
Listy stanowią coś w rodzaju "dziennika duszy" biskupa-mistyka, świadomego czekającego go męczeństwa,
którego skądinąd bardzo pragnie z miłości do Chrystusa. Wyraża to słynne zdanie: "Jestem pszenicą Bożą, a
zmielony zwierzęcymi zębami okażę się czystym chlebem Chrystusa" (Rz.4,1). Chrystus stał się dla niego
źródłem "prawdziwego życia" i jest tym, "w którym wszystko czynimy" (Ef. 8,2). Z Chrystusem chce żyć i
Jego naśladować, tak, jak On naśladował Ojca. Jako chrześcijanie jesteśmy przecież: "nosicielami Boga,
nosicielami Chrystusa i Ducha Św., we wszystkim przyozdobieni przykazaniami Chrystusa" (Ef.9,2).
W Listach musiał też biskup zająć stanowisko wobec niektórych problemów, jakie pojawiały się w tych
gminach i z jakimi się do niego zwracano. Podstawową jego troską było zachowanie jedności. Tej jedności
zagrażały przede wszystkim pojawiające się już herezje. Niebezpieczne zwłaszcza były poglądy głoszone przez
doketów, uważających, że Chrystus miał ciało tylko pozorne. Biskup z Antiochii bronił prawdy o Chrystusie,
który jest prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem (Ef.7,2). Dowodem prawdziwego człowieczeństwa
Chrystusa jest, wg Ignacego, Jego prawdziwie ludzkie życie (Tral.9-10; Smyr.2-4). Drugie zagrożenie stanowili
"judaizujący". Chcieli oni narzucić chrześcijanom niektóre praktyki żydowskie (Magn.8-10;Fil.6).
Jedność z Chrystusem, a tym samym prawdziwą wiarę, mogą chrześcijanie zachować poprzez trwanie w
jedności ze swoim biskupem, wspomaganym przez prezbiterów i diakonów (Mag.3,1 ;6,1). Biskup, jako
zastępca Chrystusa, kieruje wspólnotą, jest gwarantem jedności i czystej nauki, ma pełnię władzy
sakramentalnej (Smyr.8;Ef.4). Przy tej okazji Listy Ignacego stały się świadectwem istnienia dobrze
zorganizowanego Kościoła z trójstopniową hierarchią (biskup, prezbiterzy, diakoni).
Jakkolwiek Ignacy kieruje swoje Listy do poszczególnych kościołów lokalnych, to ma świadomość, że tworzą
one Kościół "katolicki" (powszechny). Szczególne miejsce w tym Kościele zajmuje "kościół w Rzymie". W
liście do tego kościoła, Ignacy nazywa go godnym czci, błogosławieństwa, trwającym w łasce Bożej, a przede
wszystkim "przewodzącym w miłości" w "krainie Rzymian "(Rz. Wstęp). To stwierdzenie w powiązaniu ze
wzmianką o obecności św.Piotra i św.Pawła w Rzymie, bywa przez wielu teologów wykorzystywane w
dyskusji o prymacie biskupa Rzymu i jego patrystycznych podstawach.
1.3. Polikarp ze Smyrny
Polikarp, bp Smyrny, jest jedną z lepiej nam znanych postaci wczesnochrześcijańskich. Wprawdzie spośród
wielu listów, jakie miał napisać, zachował się tylko jeden, ale za to stosunkowo dużo danych na jego temat
znajdujemy u innych autorów oraz w opisie jego męczeńskiej śmierci. Na podstawie tych danych możemy
odtworzyć ważniejsze wydarzenia z jego życia.
Polikarp urodził się około 70. po Ch., prawdopodobnie w rodzinie chrześcijańskiej pochodzenia greckiego,
żyjącej na Bliskim Wschodzie; w okolicach Smyrny. Wg Euzebiusza, był: "nie tylko uczniem Apostołów i
bliskim tych, którzy widzieli Pana, ale to sami Apostołowie ustanowili go biskupem Smyrny" (HK IV, 14,3).
Zgodnie z tradycją przytoczoną przez Tertuliana, biskupem ustanowił Polikarpa Apostoł Jan. Ignacy
Antiocheński jeden z listów skierował właśnie do Polikarpa, z którym się spotkał podczas swej podróży do
Rzymu. Jak wynika z treści listu, Polikarp wywarł wielkie wrażenie na biskupie Antiochii.
Biskupem Smyrny był Polikarp stosunkowo długo. Pod koniec życia odbył podróż do Rzymu, aby tam z
papieżem Anicetem uzgodnić datę obchodzenia Wielkanocy. Po powrocie, został skazany na śmierć
męczeńską. Poniósł ją jako sędziwy starzec (86 lat), w latach pięćdziesiątych drugiego stulecia. Szczegóły
związane z jego śmiercią znamy z Męczeństwa Polikarpa, które zostało zredagowane wnet po tym wydarzeniu.
Jest to najstarszy dokument tego typu, jakim dysponujemy.
Do naszych czasów zachował się tylko jeden tekst Polikarpa. Jest nim List do Filippian. Polikarp dołącza go do
Listów Ignacego, o które prosili chrześcijanie z Filippi. Bp Polikarp dzieli się w swym liście swoimi
duszpasterskimi uwagami. Przestrzega zwłaszcza przed niebezpieczeństwami zagrażającymi wierze i
Zgłoś jeśli naruszono regulamin